Jump to content
Sjøkrepsen77

Ødelagt toppakning på påhengsmotor

Recommended Posts

Sjøkrepsen77   
Sjøkrepsen77

Hei. 
Jeg har en 2013 mod 4 takt , 30 hk påhengsmotor som har fjuska siden jeg hadde den på service , juni 2017.
Jeg tenkte egentlig at det bare var en justering som skulle til og tenkte ikke mer over det. 
Fjuskingen kom kun i dorgefart,  ikke i marsfart. Jeg bestemte meg derfor for å ikke ta den opp før til høsten. Jeg fikk nesten ikke brukt båten pga dårlig vær den sommeren. 
Da jeg hadde tatt den opp la jeg merke til at det kom så lite kjøleveske ut av kontrollstrålen til motoren. 
Jeg kjørte den ut til forhandler og han testet den og mente at det kom nok stråle selv om det nesten bare drypte fra den. Alle motorer jeg har hatt før denne har hatt en kraftig stråle. 
Etter at jeg hadde vert hos forhandler og fått den kontrollert satte jeg den på vinterlagring. 
Mai 2018 sjøsatte jeg båten gjen og nå fjusket den enda mer. Jeg hadde kanskje to tre turer og den ble verre og verre og fjusket så veldig at jeg var redd jeg ikke kom meg hjem. Jeg ringte forhandler og sa fra men da spurte han meg om jeg hadde brukt fjorårets bensin i tanken og da svarte jeg ja. Han var da helt overbevist om at jeg hadde fått vann i systemet. 
Jeg ble oppgitt og bestemte meg for å vente med å gjøre noe med det , da jeg hadde et annet prosjekt som tok stor del av sommeren. 
Da det prosjektet var over drog jeg opp båten og satte den til gjennomspyling av ferskvann og kjøleveske. Da oppdaget jeg at det ikke kom noen kontrollstråle men at vannet rant ut fra motoren langs stammen. Da jeg opnet dekselet rant det vann ut flere plasser. Jeg spurte folk som har litt greie på dette og de mener nokså sikker at toppakningen er ødelagt. 

Det jeg lurer på er om det nytter å klage på forhandler som utførte servicen på motoren juni 2017 ? 
At toppakning ryker burde vel ikke skje med en motor fra 2013? 
Jeg har nesten ikke fått brukt motor og båt pga dårlig helse og jeg vet med 100% sikkerhet at fjusket kom etter servicen. Self burde jeg gjort noe med det da jeg merket fjuskingen men trodde som sagt det bare var en bagatell...
Hvor mye koster en slik reperasjon og vil motoren bli helt god? Noen med erfaring som har prøvd en lik reperasjon? 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Hvis verkstedet som tok service skal kunne holdes ansvarlig for noe som har med sviktet toppakning å gjøre, må det i så fall være noe de har gjort som førte til svikten eller den må ha vært så åpenbar under service-arbeidene at de ikke kunne unngå å konstatere den. Begge deler er i utgangspunktet mindre sannsynlig. Det er du som i tilfelle må bevise at noe slikt har skjedd. Jeg tviler på at det lar seg gjøre.

At en toppakning ikke burde ryke på en da fire år gammel motor er jeg i utgangspunktet helt enig i. Men en toppakning ryker skjer nå sjelden «helt av seg selv». Det har muligens formodningen for seg at det skyldes en ytre omstendighet?