Jump to content
Popeye70

VW Touran: Hornet funker ikke, men det klikker i releet. Hva nå?

Recommended Posts

Popeye70   
Popeye70

Som tittelen sier: Hornet i min VW Touran 2008 funker ikke lenger. Jeg hører det klikker i releet, så jeg regner egentlig med at alt er OK fram dit. Jeg har ikke fått målt på selve hornet om det er strøm helt dit, men ville bare sjekke med guruene her inne om det stemmer at releet skal klikke når det får strøm (dvs jeg trykker på rattet) og slår inn for å gi strøm til selve hornet.

Hvis klikket er er tegn på at releet funker så kan jeg lete etter multimeteret og måle meg videre ut til hornet (som selvfølgelig er gjemt inni frontskjermen så man må krype på alle fire eller løfte bilen for å komme til).

Redigert av Popeye70

S/Y Vega   
S/Y Vega

hornet kan være fullt i møkk. ofte de henger seg pga lite bruk. Kommer an på hvor det er montert. Har du strøm frem, og alikevel ingen tut, så ville jeg prøvd rense med luft el. lign. Er det defekt så kan du ta random fløyte fra ka som helst bil og hive inn. Biltema har også til en hundrelapp.

Popeye70   
Popeye70

Flott! Takk for svar, @Sjeldenutpå og @S/Y Vega.

Hornet er plassert nede til venstre inni venstre forskjerm (bak forskjerm, foran hjulbue). Drittplass - mye vær og vind gjennom en «lufteåpning», men vanskelig å komme til med hendene.

Honduras   
Honduras

Hvis du har strøm til hornet er det nok membranplaten som har oksidert fast. Jeg har reddet er par horn ved å fjerne «stemmeskruen» og sprøyte inn 5-56/WD40 eller noe annet som løser opp og smører. Etter noen timer har de begynt å fungere igjen. Med hørselvern og skrujern er det bare å finne punktet med skruen hvor hornet gir mest lyd. 

Fastoksidert horn er en ukjent feil i sydligere strøk, det er jeg overbevist om... 😎

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn