Jump to content
Framtia

wlan for gaming...

Recommended Posts

Framtia   
Framtia

de håpefulle i heimen har så langt klart seg med nett via trådløs ruter som står der de spiller, nemlig i kjellerstua. Nå ønsker eldstemann å flytte sin pc til soverommet i etasjen over, men der er det dårlig dekning. Ideelt ønsker han nok Lan tilkobling, men det blir krevende å trekke kabel dit. Kan problemet løses med en kraftigere ruter, med mesh rutere eller noe annet som ikke krever all verdens med installasjoner? Tips mottas med takk.

Popeye70   
Popeye70

Kjør mesh! Netgear Orbi er OK, men det finnes andre gode løsninger også.

Du som har (nesten) ubegrenset budsjett kan jo se på en Ubiquiti-løsning. Der har du de luxe-løsningen.

Test evt nett via strømnettet. Jeg har noe utstyr du kan låne for å teste. ;-)

Framtia   
Framtia

takk for tips, stramt budsjett på alt unntatt båt og verktøy Popeye...

hva er egentlig forskjellen på disse to alternativene tro?:

https://www.komplett.no/product/1080138/datautstyr/nettverk/routere/netgear-orbi-ac2200-tri-band-wifi-2-pack#productinfo

https://www.komplett.no/product/912951/datautstyr/nettverk/routere/netgear-orbi-home-router-satellite

Redigert av Framtia

Popeye70   
Popeye70

Løsningen på nederste link har bedre båndbredde, dvs at den kan overføre en større datamengde pr sekund.

Den øverste støtter AC2200, mens den nederste støtter AC3000. Det refererer til teoretiske tall, men på generell basis er høyere bedre («mer data»).1

De fungerer slik at de har tre kanaler: En 2.4 GHz og en 5 GHz som klientene bruker for å snakke med aksesspunktene (AP <-> klienter), og i tilllegger er det en 5 GHz-kanal som aksesspunktene bruker for å snakke med hverandre (AP <-> AP = «erstatter stamkablene i huset»). På den måten snakker ikke klienter og aksesspunkter i munnen på hverandre (wifi er simplex-overføring).

Jeg har selv den Orbi-løsningen som kjører AC3000, med tre bokser. Kunne klart meg med to, men det var ikke jeg som betalte. ;-)

Popeye70   
Popeye70

Hvis spillingen er veldig avhengig av lav latency og «ping time», så er muligens kabel veien å gå selv om det er vrient å legge den. Du har ikke et ledig trekkerør som går i riktig retning?

Jeg oppfordrer alltid husbyggere til å trekke nettverkskabler til alle rom når de bygger. De ber om råd om trådløst nett, og ender med forslag om kabler og patching...

ivar   
ivar

Wlan er jo et "delt medie" , dvs man deler kanalplassen med alle i nærheten.  
Om man laster ned en app (feks inssider) for å se hva som rører seg i kanalspekteret så er det ofte temmelig trangt om plassen om man bor litt mer tettbygd.   Og spesielt i 2,4 GHz båndet som er det som har best rekkevidde gjennom vegger osv.   

Bonus   
Bonus

Da vi kjøpte ny leilighet, spesifiserte jeg Radio/TV antenne tilkobling på (nesten) alle rom. Det samme for fast telefon (ISDN). Da vi sa opp fasttelefonen og fikk Canal Digital fiber inn i leiligheten, trakk jeg Ethernet kabel i de gamle telefonrørene. Slik at i dag har vi alt av IT og AV utstyr (Server - Canal Digital boks - TV - AV receiver - AppleTV boks ++ direkte tilkoblet Ethernet. Vårt trådløse nett brukes bare for bærbare enheter; telefoner og nettbrett. Fungerer strålende!!

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Vi gikk fra telenor sin zyxel router og over til mesh for 6-8-10mnd siden.   God dekning og stabilt nett.  15åringen på loftet vart endelig fornøyd.    Eg valgte 

https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/mesh-nettverk/JENALOMNI3PAC/jensen-omni-mesh-sett-3-pakning?scid=SEM6279&amp;gclid=CjwKCAiAodTfBRBEEiwAa1haujFzW2BRgMIAjFMgYKrAcXoNDih_GPTUv0ut0KUrekqxthSV13XEpRoCi8oQAvD_BwE

Om den leverer bra nok hastighet til alle slags spill veit eg ikkje. 

Enkel å setja opp, og genial app til å begrensa tilgang ved behov.

Pinkvin   
Pinkvin

Ble så inspirert av tråden og Sjeldenutpå at jeg sporenstreks dro til Elkjøp og kjøpte ett meshopplegg med tre bokser. Tror det er en slags minivariant av det Sjeldenutpå lenker til. Kosta et par tusen. 

Plugga inn i modemet/ruteren. Lasta ned og fyrte opp en app. Satte de to andre boksene på høvelig sted og fulgte med på at en diode lyste grønt. Inn i appen og ga nettet samme navn og passord som tidligere nettverk hadde. Voila! Knall dekning stabilt i hele huset. 

Tidligere har jeg rota på med to ekstendere og mas. Dette var en enkel, billig og god løsning. 

Lars H.   
Lars H.

Jeg er glad jeg ikke har så stort hus at jeg har utmerket dekning i alle rom fra min Asus router og 5G.:wink:

Framtia   
Framtia

Endte med et Jensen Omni system som omtalt over. Ikke fått satt det på de store prøvelsene enda, men var lett å sette opp, og gir god signalstyrke i hele huset.

Pinkvin   
Pinkvin
Lars H. skrev On 21.11.2018 at 21.06:

Jeg er glad jeg ikke har så stort hus at jeg har utmerket dekning i alle rom fra min Asus router og 5G.:wink:

Er ikke størrelsen som skaper problemer for oss. Vi bor i ett "kråkeslott" hvor byggetrinn 1 kom rett etter krigen og var ei hytte på ca 5x4 meter. Byggetrinn to var ett sideliggende tilbygg på ca samme størrelse med kjeller og bad, årstall ukjent, tipper tidlig 60 tall. Så på slutten av nittitallet trinn 3 med tilbygg i tverrenden med kjøkken, rom utenfor bad i kjelleren og trappegang med entre. Og trinn 4 sånn ca i 2010 med tillbygg over to etasjer. 

Åkkesom, vi har ganske mye tidligere yttervegg som innervegger i huset vårt og halve arealet av huset er knyttet i sammen via en åpning tilsvarende en døråpning i tidligere yttervegg. Så loftet på tilbygget har vært nær "hvit sone" ifht dekning. Med mesh er alt "knæsj" ;-)

nomen   
nomen
Framtia skrev On 23.11.2018 at 13.36:

Endte med et Jensen Omni system som omtalt over. Ikke fått satt det på de store prøvelsene enda, men var lett å sette opp, og gir god signalstyrke i hele huset.

Jeg kjøpe en slik 3 pack med Omni selv idag.

Alt fungerte 100% helt til jeg la noen en enheter inn i en slik foreldrekontroll mappe.

Uansert hvilken dag eller klokkeslett jeg stiller inn, mister de enhetene nettilgangen. Sletter jeg mappen, fungerer de som normalt.

Har du noen erfaringer å dele?

Redigert av nomen

Framtia   
Framtia

Nei, vi bare satte den opp på enkleste vis, og siden har alle vært fornøyde...

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Er play og pause symbol på mappa du har lagt.  Menneg reknar med du har kontroll på det.   Meget snedden funskjon.  Kan sitte i båthavna eller på kaffi hos naboen og sjå om poden er på nett etter avtalt tid, og i så fall sette han på pause :-) 

Einaste problemet med slik app-funksjon er å identifisere alle brukere, mange gidd ikkje navngi enheten sin.   Her blir de tvunget eller blokket. 

nomen   
nomen

Litt nøyere lesing av funksjonen, klarerte det hele. 

Tiden man stiller inn er når nettet skal være utilgjengelig, ikke tilgjengelig, slik jeg trodde.

Nå funker det 100%, streamer TV, gamer og you tuber samtidig, uten "lag".

Nå har far igjen fått makten tilbake, ingen som kan snike seg på nett. MOAH HA HA HA!!😎

Popeye70   
Popeye70
1 hour ago, nomen said:

har far igjen fått makten tilbake, ingen som kan snike seg på nett. MOAH HA HA HA!!😎

Barn og unge får ikke lenger husarrest, de får nettarrest! Blir de sendt på rommet har de fremdeles all verdens hjelpemidler for å kommunisere, men tar man fra dem nett-tilgangen, ja DA blir det krise!

nomen   
nomen

Ja slik har det blitt desverre. Høres jo utrolig gammel ut når jeg sier det, men når jeg var var barn, var det straff og måtte være inne. Utviklingen har gått raskt, og i feil retning😐.

Er forøvrig forsiktig med å bruke nettnekt som "straffemetode". Mitt argument for å nekte (les redusere) barns nettilgang, er at det er usunt å sitte for lenge foran en skjerm og "bli underholdt".

Hjernen trenger og skape noe selv, og øyne/kroppen trenger variasjon spesielt for de som har en kropp i utvikling. Mantraet er ganske enkelt "alt med måte". 

Her i huset er det maks 2 timer "skjermtid" i døgnet, avvik kan forekomme, f.eks. hvis det er informative program på tv, som f.eks. Newton, eller natur program.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn