Jump to content
  • Sign Up
Pinkvin

Elbiltråden

Recommended Posts

Pinkvin   
Pinkvin

Har lagt merke til at det, som ellers i befolkningen, også på BP er stadig flere som kjører elbil og tenkte at det kunne være greit å dele efaringer og evt. spørsmål. 

--

Er selv helt fersk med dette og lurer forsåvidt på et par ting. 

Etter å ha opplevd totalt kaos rundt et par hurtigladestasjoner så lurer jeg på om det er noen "kjøreregler"? En ting jeg syns er rart er ladbare hybrider på hurtigladestasjoner langs motorvei. Jeg mener, de kan jo bare kjøre videre... mens de med elbiler faktisk må lade for å komme videre. 

Og biler som er fullada men tilkoblet. Ok å trykke nødknappen og koble de fra? 

Siste, noen triks for å kjøre økonomisk, eller blir det som med alle andre biler, forsiktig på gassen, holde god flyt?

Mulligan   
Mulligan
Pinkvin skrev for 19 timer siden:

Og biler som er fullada men tilkoblet. Ok å trykke nødknappen og koble de fra? 

Tror du vil finne at det får du ikke til.

Kontakten vil være låst fast i bilen så lenge selve bilen er låst.

Pinkvin   
Pinkvin
Mulligan skrev 35 minutter siden:

Tror du vil finne at det får du ikke til.

Kontakten vil være låst fast i bilen så lenge selve bilen er låst.

Er sånn på min bil, men har satt den til "auto" så den slipper når bilen er ferdiglada. Men ulikt fra bil til bil dette da, som alt annet med lading ;-)

Ida Marie III   
Ida Marie III
Pinkvin skrev for 20 timer siden:

Siste, noen triks for å kjøre økonomisk, eller blir det som med alle andre biler, forsiktig på gassen, holde god flyt?

Tror det vanlige er dunjakke og masse varme klær om vinteren... vinduet åpent så det ikke dugger...som som vi hadde det på 60 og 70 tallet med WW boble...😉😉😂

Mulligan   
Mulligan

Kom hjem med ferge igår.

Bilene står i 2.5 timer på et delvis åpent bildekk.

Før ilandkjøring satt folk i fossilbilene med dunjakke på og frøs fordi det ikke er tillatt å starte motoren før ilandkjøring.

Jeg hadde det godt og varmt fordi jeg ved hjelp av iPhone startet varmen i bilen 10 minutter før jeg gikk ned på bildekk.

nomen   
nomen

He,he en klar fordel med elbil der altså.

Godt at de er noen av de også, rent bortsett fra at de er subsidierte.

Mulligan   
Mulligan
nomen skrev 40 minutter siden:

bortsett fra at de er subsidierte.

På lik linje med traktorer, gravemaskiner og motorbåter.

Pinkvin   
Pinkvin
Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Tror det vanlige er dunjakke og masse varme klær om vinteren... vinduet åpent så det ikke dugger...som som vi hadde det på 60 og 70 tallet med WW boble...😉😉😂

Nei det trengs ikke, har varmepumpe så bilen blir raskere varm enn noen fossilbil jeg har eid faktisk. 

Så godt å være ferdig med fossilbil mtp akkurat det, kald bil. 

Pinkvin   
Pinkvin
nomen skrev for 2 timer siden:

Godt at de er noen av de også, rent bortsett fra at de er subsidierte.

Jøss, det visste jeg ikke. På hvilken måte? Får jeg tilskudd? 

Ida Marie III   
Ida Marie III
Pinkvin skrev 21 minutter siden:

Nei det trengs ikke, har varmepumpe så bilen blir raskere varm enn noen fossilbil jeg har eid faktisk. 

Så godt å være ferdig med fossilbil mtp akkurat det, kald bil. 

Er nok varmepumpe i fossilbiler også... kalles AC...

Jeg kommer fra Askøy, og det er vel en av kommunene i landet med tettest antall El biler i forhold til befolkningen..

Ser til stadighet halvfrosne bilførere inni disse bilene, med farlig mye dugg på vinduet for å spare batt...

Nei, takke meg til hybrid...godt og være selvforsynt...

Pinkvin   
Pinkvin
Ida Marie III skrev 45 minutter siden:

Er nok varmepumpe i fossilbiler også... kalles AC...

Jeg kommer fra Askøy, og det er vel en av kommunene i landet med tettest antall El biler i forhold til befolkningen..

Ser til stadighet halvfrosne bilførere inni disse bilene, med farlig mye dugg på vinduet for å spare batt...

Nei, takke meg til hybrid...godt og være selvforsynt...

"Eldre" elbiler har vel i hovedsak bare glødetrådgreieraktig som bruker mye strøm. Hadde aldri vært aktuelt for oss å kjøpe noe sånt her i Norge. 

Varmepumpe kom vel kanskje med egolf eller noe? Tesla har så stor batteripakke at de kan gønne på med hårfønere uten at det gjør så mye. 

--

Men det var ikke poenget. Med moderne elbiler så sitter en ikke å fryser for å spare strøm, det gir ingen mening. 

Og arcondition i bil brukes vel ikke til å lage varme i fossilbiler, som det gjøres i elbil? En henter vel varmen fra kjølevann evt ekstravarmer. 

Mulligan   
Mulligan
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Av det slutter jeg at på Askøy er de lite dyktige til å lese instruksjonsboka.

Hadde de lest den ville de vite at det er svært lurt å forvarme bilen. For den vil varme batteriet først.

Og det gir lenger rekkevidde enn du taper.

nomen   
nomen
Mulligan skrev for 4 timer siden:

På lik linje med traktorer, gravemaskiner og motorbåter.

På hvilken måte er gravemaskiner subsidiert, og hva har en anleggsmaskin å gjøre i en sammenligning med personbiler?

Pinkvin   
Pinkvin

Elbiler er ikke subsidiert på noen som helst måte meg bekjent. 

nomen   
nomen
Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Jøss, det visste jeg ikke. På hvilken måte? Får jeg tilskudd? 

Jeg synes det er rart at du ikke har fått med deg dette.

Momsfritak,bomfritak,vegavgiftfritak er noen av "subsidiene",og er vel også hovedårsaken til at de har blitt så populære.

Lurer på hvor mange som hadde betalt i overkant av 2 mill. for en Tesla, og full bom,parkeringsavgift samt at de måtte holde seg vekk fra kolleltivfeltene. Min antagelse er at det ville vært noen få prosent av de som kjøper Porche og andre store sportssedaner idag.

Pinkvin   
Pinkvin
nomen skrev 2 minutter siden:

Jeg synes det er rart at du ikke har fått med deg dette.

Momsfritak,bomfritak,vegavgiftfritak er noen av "subsidiene",og er vel også hovedårsaken til at de har blitt så populære.

Lurer på hvor mange som hadde betalt i overkant av 2 mill. for en Tesla, og full bom,parkeringsavgift samt at de måtte holde seg vekk fra kolleltivfeltene. Min antagelse er at det ville vært noen få prosent av de som kjøper Porche og andre store sportssedaner idag.

Om en skal drøfte noe så må en i det minste skille på avgiftsfritak og subsidier, det er to fundamentalt forskjellige ting. Gir ingen mening overhodet å si at elbiler er subsidiert... :-D

nomen   
nomen

Så er subsidier feil ord å bruke,(spissformulering) men det er allikevel veldig likt. Forskjellen er at man ikke får penger, man slipper bare å betale pengene inn.

"Snyltebil" er ett bedre ord!

@Mulligan, ja de betaler 455 kr, mot ca 2800,- som en dieselbil må ute med.

Det er vel det som kalles personskadeavgifte elbilene betaler.

Edited by nomen

Sun Flyer   
Sun Flyer

Har ikke bil selv, men om jeg skulle hatt behov for en ville det blitt en elbil. Begrunnelsen er rett og slett at en fossilbil føles som steinalderteknologi i forhold.  Det må jo bli mye bedre driftssikkehet, og billigere vedlikehold med elbil.

Elbil løser ikke miljøproblem som noen tror, men som syklist merker jeg faktisk forskjell i lange motbakker. Mye bedre luft med elbil kontra diesel. Bensin er et sted midt i mellom.

Kommer til å følge denne tråden i tilfelle jeg får bruk for bil en gang.

Pinkvin   
Pinkvin
nomen skrev 1 time siden:

Så er subsidier feil ord å bruke,(spissformulering) men det er allikevel veldig likt. Forskjellen er at man ikke får penger, man slipper bare å betale pengene inn.

Det er ikke en "bare" forskjell det. Et subsidie til private er en stønad. Ingen som får betalt for å kjøre elbil. 

Avgiftsfritak er noe helt annet. Og det har man på en del områder når en kjøper og kjører elbil. Og det er jo kjekt.

Men det beste syns jeg er at det er billig å fylle tanken via stikket hjemme, og strømprisen er stort sett lik for alle. Ekstremt lave drivstoffkostnader har noe for seg. De kjører godt og har lave driftskostnader. 

nomen skrev 1 time siden:

"Snyltebil" er ett bedre ord!

Selv om du åpenbart er for avgifter på bil og bilbruk så er det drøyt å kalle det for snylting om en benytter noe som ikke er avgiftsbelagt. 

Du dropper vel taxfree med tanke på alle de andre som ikke benytter seg av det eller reiser lite..... ikke?

Pinkvin   
Pinkvin
Sun Flyer skrev 15 minutter siden:

Har ikke bil selv, men om jeg skulle hatt behov for en ville det blitt en elbil. Begrunnelsen er rett og slett at en fossilbil føles som steinalderteknologi i forhold.  Det må jo bli mye bedre driftssikkehet, og billigere vedlikehold med elbil.

Joda. Vi hadde nok aldri anskaffet elbil som nr 1 bil, men i stedet for ingen bil så kanskje ;-) Så lenge bilen lader hjemme om natta og har rekkevidde nok for dagen, og det har nesten alle nyere elbiler nå, så fungerer det fint syns jeg. 

Å lade "ute" syns jeg er noe herk. Kø, ulike standarder som gjør det ekstremt lite effektivt, ulike leverandører, ulike betalingsmetoder og "gamle" elbiler som bruker evigheter og okkuperer ladepunkt når det er kø. Inn og ut med kabler osv... nei det er bare styr. Som igjen kan bety at "langtur" kan bli en tolmodighetsprøve. Jeg klikker i vinkel når jeg står med kalde fingre, har dradd ut kabel og koblet til så virker ikke "ladehelvetesautomaten". Må ringe til leverandøre som "beklager- beklager", og sånt ser dessverre ut til å ikke være helt uvanlig. Legg til biler som er ferdig ladet men som eier ikke flytter, for å ikke snakke om ladbare hybrider som står og lader... det skjønner jeg ikke noe av. 

Unntaket er nye og effektive hurtigladere når det ikke er kø. Å kunne "fylle" opp kjapt og greit på 10-15 minutter fungerer greit. 

Ida Marie III   
Ida Marie III
Pinkvin skrev for 6 timer siden:

"Eldre" elbiler har vel i hovedsak bare glødetrådgreieraktig som bruker mye 

Og arcondition i bil brukes vel ikke til å lage varme i fossilbiler, som det gjøres i elbil? En henter vel varmen fra kjølevann evt ekstravarmer. 

Feil, en varmepumpe kan alltid brukes begge veier ... en fosilbil kan bruke aircon for og varme bilen før motoren er varm...så poenget ditt falt i fisk...😉

Ida Marie III   
Ida Marie III
Mulligan skrev for 5 timer siden:

Av det slutter jeg at på Askøy er de lite dyktige til å lese instruksjonsboka.

Tror heller det heter rekkevidde angst...

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Hadde de lest den ville de vite at det er svært lurt å forvarme bilen. For den vil varme batteriet først.

Og det gir lenger rekkevidde enn du taper.

I så fall må du ta patent på evighetsmaskinen ...  det har vært en våt drøm og fantasi for mang en vitenskapsmann...og du fant den på slump..  grattis...

Pinkvin   
Pinkvin
Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

Feil, en varmepumpe kan alltid brukes begge veier ... en fosilbil kan bruke aircon for og varme bilen før motoren er varm...så poenget ditt falt i fisk...😉

Er ikke her for å høste poeng. Har bare ikke hørt om, vært borti fossilbil som bruker AC til å varme bil/motor. Men for all del. 

Uansett veldig effektivt i elbil. Varmer opp fort som bare juling. Mye raskere en webastoer osv som jeg har hatt i fosilbrennere. 

Så verden går fremover, også der. 

Ida Marie III   
Ida Marie III
Pinkvin skrev On 20.11.2018 at 14.10:

En ting jeg syns er rart er ladbare hybrider på hurtigladestasjoner langs motorvei. Jeg mener, de kan jo bare kjøre videre... mens de med elbiler faktisk må lade for å komme videre. 

Det burde de tenkt på før de kjøpte en.bil..😉

Glad jeg slipper slagsmål når jeg tanker min hybrid på bensinstasjonen...😁

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...