Jump to content
  • Sign Up
Vita Mare

Objektivforslag til Canon EOS 5D

Recommended Posts

Vita Mare   
Vita Mare

Jeg var så heldig å få et pent brukt Canon EOS 5D kamerahus, men uten objektiv.

Dette har jeg absolutt ingen kunnskaper om, så er det noen som har et forslag til ett allround objektiv til dette, gjerne med zoom-mulighet?

På finn er det godt utvalg, men som sakt så er jeg blank på dette området, så ett eller flere bomkjøp hadde vært kjekt å unngå 😊

Gudrun   
Gudrun

Står litt om kameraet ditt her, virker som det er et godt kamerahus: 

https://www.tek.no/artikler/test_av_canon_eos_5d/20928

Vedr. brukte objektiver kan du selvfølgelig være heldig å finne noe pent brukt på finn, men du må nok først definere hva du skal bruke kameraet til.

Jeg har et Canon EOS og begynte med standardobjektivet som fulgte med. Et 18/55mm. Ganske fort oppdaget jeg at det var for lite. Kom så over et tilbud på et 18/135mm året etter så da kunne jeg strengt tatt spart meg det som fulgte med..

Men det visste jeg ikke da.

Kikker du på brukte til canon, så vær obs på de med en tynn rød ring rundt er et mer påkostet objektiv enn de uten. 

Eksempel på den røde ringen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=133711987

Kameraet ditt er noen år så en samtale med en kar bak disken der de selger slike kan ofte være greit å ta med seg før du bruker penger på det. Sjekke det er lett å få nytt batteri f.eks kan være lurt. 

Ble forresten forsøkt svindlet av en luring på finn på en annen kant av landet som angivelig hadde div objektiver for salg. Luktet lunten på lang avstand siden vedkommende helt plutselig hadde solgt alt da jeg fant en bekjent som kunne oppsøke vedkommende og se på de.. 

Edited by Gudrun

Vita Mare   
Vita Mare

Takk Gudrun, jeg tar kontakt med denne karen på finn eksemplet du viste til jeg.

Kongsberg er jo i nabolaget mitt :wink:

Lars H.   
Lars H.

Hva med en real zoom, he he? Her tester NRK en 3000mm zoom på et Nikon P1000 kamera fra taket på NRK ned mot parkeringsplassen.

zoom1.jpg.f70330d3bcdd17b22b1caf2547719243.jpg

zoom2.jpg.95bd125ef977ae42beaa3caeb6f3bda4.jpg

zoom3.jpg.9480ef3811ceab8cd1b7ccdcd9e4ae55.jpg

bliss X   
bliss X

5D er vel et fullformat kamera og det er ikke alle objektiver som passer. 18-55 tror jeg ikke kan brukes. Tilsvarende 18-55 for fullformat er 24-70 tror jeg

Vita Mare   
Vita Mare

Jeg er nok ikke helt der Lars H :wink:

Det ble ett av disse som @Gudrun linket til på finn

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM.

Dette er en ny verden å sette seg inn i for en som hittil kun har brukt telefon, og tidligere kompaktkamera til å ta bilder :giggle:

Hakkannen   
Hakkannen
bliss X skrev 1 time siden:

Tilsvarende 18-55 for fullformat er 24-70 tror jeg

Det stemmer. Og dessverre i en helt annen prisklasse enn de fleste 18-55mm objektiver.

Et alternativ, om man ønsker en såkalt normalzoom, kan være å kjøpe objektiver fra tredjepartsprodusenter. Både Tamron, Sigma og Tokina har 24-70mm objektiver med mulighet for blenderåpning på 2.8 (altså ganske lyssterke objektiver i forhold til standard 18-55mm som følger med mange rimeligere systemkamera).

Har Nikon fullformat selv, men har objektiver fra både Tokina og Sigma i tillegg til originale Nikkor (Nikon) og har hatt Tamron tidligere. For Tamron og Sigmas del har disse både billigobjektiver og mer dyrere og påkostede objektiver. De billigste er innstegsmodeller og har i de fleste tilfeller lite å skryte av, selv om det også finnes unntak. Kjøper man heller objektiver som er ment å direkte konkurrere med Canons og Nikons "skikkelige" objektiver får man oftest mye for pengene. For eksempel "Art"-serien fra Sigma får mye skryt. Har et 30mm F1.4 Art selv som jeg er veldig fornøyd med. Blir jo litt subjektivt dette her, men synes det objektivet gir finere og jevnere lysoverganger enn Nikkor sin variant. Og til en langt hyggeligere pris:wink:

MagneG skrev On 21.11.2018 at 18.31:

Dette har jeg absolutt ingen kunnskaper om, så er det noen som har et forslag til ett allround objektiv til dette, gjerne med zoom-mulighet?

Hadde jeg vært deg ville jeg ha startet med en normalzoom (24-70mm F2.8), og gjerne et objektiv på 50mm F1.8 i tillegg. Det siste for å få et med bedre lysstyrke og for å prøve ut mulighetene med fastobjektikk. Etter en stund når du har tatt en del bilder kan du vurdere nærmere behovet for om du ønsker større brennvidder ("mer zoom"). Du kan gå inn i Exif-filen på bildene når du har lastet dem opp til dataen (høyreklikk på bildefilen og trykk egenskaper, så detaljer) for å finne ut hvilke brennvidder du bruker mest.

Zoomobjektiver er veldig praktisk, men selv dyre objektiver blir kompromisser da optikken skal dekke flere brennvidder (zoomområder) og ikke kan være gode på alt. Fordelen med zoomobjektiver er at de gir en fleksibilitet med tanke på å optisk nærme seg motivet etter som det beveger seg. Skal man ta bilder av barn i bevegelse, dyr, sport eller lignende er det helt klart mest praktisk med et zoomobjektiv. Er du mer på naturbilder, portrettbilder og lignende er det like greit å gå for fastobjektiver med en gang (derfor rådet ovenfor; en normalzoom på 24-70mm og et fast på 50mm). Fordi; også med faste brennvidder kan man ta sportslige bilder, bilder av barn i bevegelse og dyr. Det krever bare mer bevegelse og planlegging, den såkalte "fotzoomen" får gjerne kjørt seg litt, men de fleste har ikke vondt av det:giggle: 

Selv kjører jeg kun fastobjektiver (med unntak av en vidvinkel fra Tokina) da disse er laget og optimalisert for brennvidden sin. Det gir en bedre kvalitet optisk sett og har dermed større potensiale enn de fleste zoomer når det gjelder optisk bildekvalitet. Slike objektiver er enklere å lage lyssterke, altså kan de brukes selv i lite lys med godt resultat. Siden de er optimalisert for brennvidden sin er de også enklere å lage superskarpe, spesielt hvis man blender litt ned (justerer blenderåpningen slik at lysåpningen blir mindre). Canon har en forholdsvis rimelig 50mm F1.8 som er et veldig greit objektiv for pengene. Dette er en såkalt normal, gir altså tilnærmet et menneskes synsvinkel. Har flere kamerater og venninner som har dette objektivet, og har Nikkors variant selv. Kan anbefales! Jo lavere F-tall, jo større blenderåpning (lysåpning) og jo mer lys kan slippe inn på bildesensoren (F1.4 gir en større lysåpning enn F1.8, og strekker man det mot f.eks. F22 slipper objektivet knapt inn lys). Blenderåpningen er justerbar via kameraet. En hyggelig sideeffekt av stor blenderåpning er at man kan ta bilder som er skarpe akkurat der man har fokusert, men behagelig ufokuserte alle andre steder i bildet (beklager de røde strekene, bruker det bildet når jeg holder fotokurs for ungdommer).

Bilde1.jpg.46acd74f4a137076029885fa96c4c387.jpg

Vita Mare   
Vita Mare

Setter pris på denne forelesningen @Hakkannen :thumbsup:

Nå ble det denne Canon EF 28-135mm i første omgang

Blir jeg bitt av basillen så skal jeg finne tilbake innlegget ditt :smiley:

Jens_P   
Jens_P

Du har i hvert fall fått deg et meget godt kamera-hus!

Objektivet du har valgt blir beskrevet som et godt "all-round" objektiv.

Hvis du vil utvikle dette til en hobby og mulig lidenskap, så styr klar av "super-zoom" objektiver. De er greie å ha med på reise og til "turist-foto", men ønsker du mer optisk kvalitet blir de for dårlig. 

Tips fra erfarne fotografer er å legge pengene i optikk, ikke kamerahus. Et godt objektiv på et middelmådig hus gir bedre bildekvalitet enn en middelmådig linse på et kostbart kamerahus.

Ønsker du å lære, så er nettet fult av kunnskap. Masse gode tips på YouTube og mange grupper for foto på facebook.

Bare husk på at når du ser høy-kvalitets bilder på nett, så er nesten alle etterbehandlet i Photoshop, Lightroom eller tilsvarende. Det sjelden å se et bilde som det kommer rett ut av kamera!

Blir du bitt av basillen, så er du på vei inn i en spennende hobby!

:thumbsup:

Hakkannen   
Hakkannen
MagneG skrev for 13 timer siden:

Blir jeg bitt av basillen så skal jeg finne tilbake innlegget ditt :smiley:

:thumbsup: