Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
Honduras

Båndsag - hva kan anbefales?

Recommended Posts

Honduras   
Honduras

Myser på å investere i ei båndsag. For mange  år siden lånte jeg en Dewalt 14» sag. Den var bra. Så kjøpte jeg ei rimelig og brukt 10» sag, type Kina ALA Biltema/CO/Jula. Var bare dritt, men fikk igjen penga når jeg solgte. 

Nå er jeg klar for ny sag, men vil altså ha så bra som mulig innenfor budsjett på 8-10.000,-

Bør være minimum 14»/300-350mm løpehjul, motor bør kanskje være minimum 750W. 

Minst 150mm saghøyde slik at den klarer å rippe 148mm plank. 

Har sett litt på DeWalt,sceppach, Makita og Record. Record BS 300/350 ser bra ut, men har ingen erfaring med dem. 

Noen som har gode faglige råd til merke, modell eller andre innspill? 

Hvilken bandhastighet bør man ha, og hvilke blader kjøper man for å få kvalitet?

Framtia   
Framtia

Ikke jeg dessverre. Har ei selv fra Dewalt som jeg ikke er helt fornøyd med, men tror det er bladene som er for smale. Synes det er vanskelig skjære rett, lett at bladet følger veden. 

Edited by Framtia

Hakkannen   
Hakkannen
Honduras skrev for 15 timer siden:

Er det ingen på BP som har peil på båndsager?

Mja, har jo brukt (og skrudd på) en del forskjellige båndsager opp gjennom årene, både som trebåtbygger og senere som sløydlærer. Stort sett har dette vært eldre sager, fra den gang ting ble bygget skikkelig solid. Samtidig er gjerne ikke sikkerheten helt på topp, men sagene varer i årevis og er stabile og gode å sage på. Får du tak i en eldre modell, og ja, vi snakker støpejernstypen, er dette ofte sager som er både stabile og varige. Sikkerhetsmessig sett er det sannsynligvis ikke motorbrems, på enkelte også begrenset med skjerming mot sagbladet og hjulene (det siste kan man kan fikse til selv).

Her jeg jobber nå har vi en mindre fra DeWalt på stativ og en Metabo Bas 505 "Precision" gulvstående type. DeWalten er grei til sitt bruk, altså kontursaging av mindre emner. Metaboen er den største drittsaga jeg har vært borti, så hold deg langt unna den typen, selv om du skulle få tak i brukt til god pris. Forferdelig sag med lite gjennomtenkte løsninger. Den er ustødig konstruert og får lett vibrasjoner når det samler seg støv på hjulene, da skjelver hele saga (de kaller saga "Precision", men den er laget av tynne stålplater og er ikke verdens mest stabile konstruksjon), har dårlige gjenger på strammeskruer som selv med svak kraft kan rives av og dårlig kvalitet på plasthåndtakene til strammeskruer (knekker tvert av, selv etter lite bruk). Justeringen av bordvinkelen er noe for seg selv. Friksjonen mellom der man strammer bordet og selve saga er så liten at selv om man strammer godt til vil bordet kunne bli skjevt bare man dunker litt borti saga. Har man strammet til andre skruer på saga går man også rundt med en konstant angst for å rive av gjengene, gjør dermed ikke saken bedre. Komplett elendig sag. Så jobben (representert ved meg) har sett på ny sag, noe jeg håper blir en mulighet om ikke alt for lenge. 

Så. Har vært innom butikken til VerktøyAS i Stavanger en del ganger og sett på sagene de har utstilt der. Ut fra konstruksjonen tilfredsstiller i alle fall de største sagene fra Record mine krav, både for bruk til større jobber med å kløyve stokker og grovere materialer og til finere saging. Disse sagene fra Record kan virke som er bygget som de gode gamle sagene, bare med sikkerhetsfunksjoner i tillegg. Selvfølgelig ikke av støpejern, men likevel solide. Blant annet virker de generelt sett stødig bygget og alt av strammehåndtak/hjul er solide og tåler daglig bruk uten å bli ødelagt. Justering av saghøyde gjøres enkelt med et hjul med sveiv på og man kan dermed justere saghøyden underveis om ønskelig (gjelder fra modellene BS300 og oppover). Gjengene på slikt som justeringen av bordvinkelen er av en annen og grovere type enn på Metaboen (beskrevet over), kan sammenlignes med gjengene som er på skrutvinger. Med et godt og solid håndtak får man uten problemer teitet til såpass at bordet blir stabilt. På de største modellene er det i tillegg et hjul man kan justere vinkelen med, da blir det enda mer stabilt. Bildet under er fra BS350 og viser funksjonen.

Justering.jpg.9939b9d39ef666d90844c4153bce0388.jpg

Går ut fra BS350 (den er på tilbud nå ser jeg, inkludert stativ). Der er føringen til sagbladet av en vanlig type for sager av denne størrelsen. Altså greie løpende hjul som støtter bakfra og styrer bladet på sidene, uten for mye gnistring. Ideelt sett bør disse være kulelagrede og ligge inntil slik som i nederste bilde (fra 450-saga til Record) da dette gir enda mer stabil føring og mindre gnistring om man skulle presse saga noe, men likevel er føringen til BS350 stødig nok til årelang bruk så lenge du ikke vrir emnene mer enn bladet takler. Du bør nok ha et nyere blad på når du skal kløyve større ting, for det er større sannsynlighet for at bladet skjærer ut når det er sløvt og vikkingen begynner å avta. 

350.jpg.31b72201e6c39d98aa9af01af5e970b8.jpg

450.jpg.cc75295528de9947d70aa59833294458.jpg

Hadde jeg hatt behovene du beskriver hadde jeg vurdert Record BS350. Grei effekt og sager mer enn målene du oppgir. Må understreke at jeg altså ikke har brukt saga over tid, kun noe småsaging i butikken og generell tafsing (i forbindelse med visning av sagene). De konstruksjonsmessige løsningene og detaljene virker såpass bra og gjennomtenkte at her snakker vi om ei sag du kan ha glede av i flere år. Helt klart ikke en "hobbysag", men mer rettet mot proffmarkedet/entusiasten. Selv tenker jeg mest BS450 til jobb, har behov for å kløyve en del stokker jeg ikke gidder ta med motorsaga. Dessverre blir det ikke på dette budsjettet slik det ser ut nå, forhåpentlig vis neste, eller året etter:yesnod:

Når det gjelder sagblader selger VerktøyAS også blader, husker ikke merket, ser ikke det står navnet på merket på nettsidene deres heller. Utenom har jeg god erfaring med Luna sine blader, kjøper dem via BIV (Bygg og industriverktøy) i Stavanger. Til DeWalten har vi brukt blader både fra Luna og DeWalt, uten at jeg kan si jeg har merket den helt store forskjellen på disse. Her jeg jobber kjøper vi kun "moderne" blader med punktherda tenner, men på båtbyggeriet gikk det mer i blader vi slipte og vikket selv (hadde en egen maskin til formålet). Langt mer økonomisk om man hele tiden trenger skarpe blad, men samtidig vil et blad før eller siden ryke tvert av på grunn av materialtrøtthet. Så har man ikke en kombinert slipe- og vikkemaskin stående er det ikke verdt det å sette opp bladene selv:wink: Ideelt sett bør man bruke så bredt blad som mulig for kløyving og for sage beint, smalt blad for kurvesaging. Så vi har alltid liggende begge deler, det tar kun noen minutter å skifte blad.

Et lite tips etter skifte av sagblad; etter man har strammet bladet (og hvis nødvendig justert støtte- og føringshjul) kan det være en fordel å sage bladet inn litt før man belaster det skikkelig. Det vil si å sage noe tynne materialer med et lett sagepress, både beine løp og kurver til begge sider. Trenger ikke sage så veldig mye, men bare for at bladet skal få løpe litt rundt og sette seg. Så kan man sjekke strammingen på bladet igjen, spesielt smalere blader kan ha en tendens til å strekke seg noe i starten. Skal du ikke bruke saga på ei god stund kan du godt slakke av stramminga på bladet, det gjør at det holder lengre. Så kan du jo f.eks. legge noe på saga som minner deg på at bladet er slakket av slik at du får strammet det igjen før du starter opp saga.

Edited by Hakkannen

Honduras   
Honduras

Takk for langt og godt innlegg. Har etterhvert sett (data) på en del sager, og Record BS350 er absolutt interessant. 

Og jeg legger herved bort tilbudet på Metabo. 

Når det gjelder oppsett av båndsag dekkes det meste av Alex Snodgrass

https://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU

Det sies at disse Carter stabilisatorer han viser også passer Record sagene hvis man trenger max nøyaktighet. 

Ligger også en video på litt under en time på Youtube hvor man går igjennom BS350. 

Får sjekke ut hva den kommer på med frakt over hit til solsiden av fjellheimen 😎

Hakkannen   
Hakkannen

Tror du vil finne ei god sag i den Recorden ja.

Interessant film! Har ikke vært borti Carter-stabilisatorene selv, men absolutt interresant løsning, vil jo også spare slitasjen på selve bladet en del ved heftig kurvesaging.

Lykke til med handelen, håper du får en god pris!

Honduras   
Honduras

Da fikk jeg endelig rotet meg til å kjøpe båndsag. Klinte til og kjøpet en Record 350 Sabre og et par forskjellige bladbredder. Så da kan jeg snart starte fase 2 i mitt nye prosjekt. Må bare få kjøpt meg noe materialer, så blir det ripping av hud til en liten klinkerbygd båt.

Hvis man skal ha noe "finere" enn gran, men fortsatt holde seg til nordiske treslag, er det Alm man skal gå for?

Er ei bitte lita jolle med ganske mye vridninger på bordene, men de skal ikke være mer enn 5-6mm tykke. Til pynt, ikke seilas.

Så de må tåle vridning og ikke sprekke fort.

Andre forslag...?

Hakkannen   
Hakkannen

Gratulerer med ny sag:thumbsup:

Hakket opp fra gran vil jeg si er furu, men du tenker enda mer eksklusivt? Jeg har brukt alm til innredning i båter, men ikke til bordganger. Der har jeg brukt mest furu og noe eik av de norske treslagene. Alm er noe lignende eik i veden, men gjerne litt seigere.

Tenker du steame bordene? I så fall vil jeg tro de fleste treslag kan kunne fungere når det er snakk om såpass små dimensjoner. Eik tar steaming godt og kan bøyes mer enn man gjerne skulle tro for et såpass hardt og tungt treslag. Så hvis alm tar steaming i nærheten av like godt som eik ville jeg ikke ha vært redd for å prøve alm. Gjerne en telefon til f.eks. Risør Trebåtbyggeri kan gi deg et mer nøyaktig svar. Spør du etter Espen Sommerfelt eller Ole-Jacob Broch vil jeg tro de har vært borti alm til bording før (her i sørvest/vest er furu og eik det mest vanlige).

Tenker du bøye bordene kaldt blir saken en annen, da vil både eik og alm fort bli for «sprø» og kunne splintres opp når man nærmer seg fibergrensen.

Edited by Hakkannen

Honduras   
Honduras

Da har jeg skjært litt med saga. Kjempefornøyd med saga, virker veldig stabil og fin. Sammen med saga kjøpte jeg et par forskjellige blader fra leverandøren. Bl.a. et 3/4" (19mm) blad for klyving. Men det er jeg ikke særlig fornøyd med. Sveisen er bare grovslipet, og ikke 100% rett. Virker også som det er noen bøyer i bladet, så det slenger litt. Får bølget overflate (ripples). Så her får jeg kjøpe meg et kvalitetsblad et eller annet sted. Var ikke pakket inn i blisterpakk eller annen "merkevare-innpakking", så jeg vet ikke om dette er noe de sveiser sammen selv på bakrommet.

Var hos en bonde og fikk meg en 3" plank i Ask, som jeg tror kan bli en fin kombinasjon med Eik i kjøl og akterspeil. Bruker den lyse ytterveden, så den ser mer eller mindre ut som kvistfri furu i fargen.

Etter å ha kløyvet plank og skjært diverse deler, ser jeg et akutt behov for et støv/sponsavsug. Dro saga inn i "MC-verkstedet" for å kunne stå noenlunde varmt, og der har jeg nå en fin jobb når våren kommer. Blir fram med støvsuger og klut på alle flater, verktøy, sykler... :cool: