Jump to content

Polarcirkel fisher 660 som fiskebåt ?


Tang

Recommended Posts

Hei, håper noen har kjennskap til Polarcirkel båtene selv om det ikke akkurat er dem det selges mest av. Jeg trenger en stabil båt til fiske i veldig værutsatt område, og som ikke blir for stor. Er ikke yrkesfisker, men er endel på sjøen med teinefiske og juksa, samt dorging.

 

Jeg har registrert at Polarcirkel har en modell som heter fisher 660, altså en 22 foter. Blir det mest for stangfiskere, eller fungerer den også som allround fiskebåt med for eksempel teinehaler ?

Så må jeg jo si at det har sine fordeler med materialet Polarcirkel er laget av, ettersom det skal tåle “alt“ inklusive grunnstøtinger og at båtene er tilnærmet vedlikeholds frie.

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for svar. Har forstått det slik at det er litt problematisk med å få til en skroggjennomføring for svinger på de båtene. Er det en stor ulempe med hekkmontert svinger ? Ja jeg kjenner til at hekkmontert svinger er mer utsatt til å hekte seg fast i garn og annet, samt risiko for is. Er det andre ting ?

Link to post
Share on other sites

Robuste kvalitetsbåter laget for hard bruk. Noe som gjenspeiles i prisen og HVEM som kjøper dem. Som laget for seljakt, sjøfugljakt og utforsking av nye områder rundt holmer og skjær. Skulle hatt vannjet på en slik en.

 

Brakett for juksa er ekstrautstyr og den kan leveres med åpning i den røde skvettkanten på siden, så helt utenkelig er det ikke å bruke den til fiske med håndsnøre og teiner. Men det er og blir en pontongbåt og etter min mening så er ikke de noe gode å fiske fra. Du kan spenne fra med det ene benet mot pontongen når du står og drar teine eller dregg, og tauet glir lettere over polyetylen enn en fenderlist av gummi, men å ha den tykke runde pontongen mellom deg og sjøen synes jeg ellers er en ulempe i forhold til en båt med rettere fribord. Skvettkanten gir jo økt sikkerhet, men er keitete når man skal dra opp teiner. Tauet på siden kan vel fjernes dersom man skal dra hekle eller dorg.

 

Njæ,  selv fisher-modellen er nok mest tenkt til å heise ombord fisken med stang.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...