Jump to content
Familiesnekke

Ansvar under vinterlagring på sjø, uten eiers tilsyn

Recommended Posts

Familiesnekke   
Familiesnekke

Hei! 

Etter et par års leting har jeg endelig funnet en båt i ønsket kategori, som også er innenfor båtbudsjettet. Utfordringen nå er at båten ligger på Vestlandet, og jeg bor på Østlandet. Jeg har prøvekjørt båten sammen med båtmegler, men det ble ikke anledning til å teste alt det tekniske utstyret ombord.

Jeg ønsker å ta båten hjem sjøveien og benytte anledningen til en henteturferie. Jeg tenker at perioden fra nå og frem til april blir for usikker med hensyn til været, så derfor ønsker jeg å ha overtakelse i april.

Jeg har hentet inn priser på vei/sjøtransport og vinterlagring østafjells for å sammenligne med å ta båten hjem med en gang, men det koster rett og slett for mye (ca 15% av kjøpesummen). Og; hentetur er foretrukket metode.

Tanken min var at jeg kunne skrive kjøpskontrakt via båtmegler, betale inn et depositum og så betale resten ved overtakelse i april.

Dette er selger ikke interessert i; selger vil bli ferdig med handelen nå med en gang.

Selger har tilbudt seg å vinterlagre båten på vannet i hans hjemmehavn frem til april, men med meg som eier og på min forsikring. Dette er kanskje en god måte å løse problemet på, men jeg har noen betenkeligheter rundt ansvar.

Bekymringen er jo at dersom vi får en vinterstorm, det oppstår en lekkasje, eller det blir en eller annen form for vesentlig skade på båten. Vil forsikringselskapet da mene at jeg har opptrådt «uansvarlig» og få redusert eller ingen dekning på forsikringen? 

Er det andre juridiske forhold jeg må være obs på ved å vinterlagre båten slik; altså hos tidligere eier?

Og; når jeg så skal hente båten i april, og hvis noe teknisk utstyr ikke virker, eller det er mindre skader som har oppstått i løpet av vinteren; hvilket ansvar har da selger for å utbedre feil og mangler, som det ikke er opplyst om i kjøpskontrakt?

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Dette er interessante sesong-spørsmål!

For selve opplaget må du vel alliere deg med noen -- logisk sett forhandleren -- som fører et tilsyn med båten for deg. Det koster kanskje noen kroner, men sikkert ikke all verden. Da burde det rent forsikringsmessige være greit.

Det er helt kurant å avtale at reklamasjonsfristen begynner å løpe fra et annet tidspunkt enn eiendomsrettens og risikoens overgang. Allerede i utgangspunktet vil du, selv uten avtale, være "beskyttet" i noen grad av at feil som det ikke var naturlig å oppdage ved de aktiviteter du gjør i forbindelse med overtakelse, ikke er forhold som "burde ha vært oppdaget" allerede på det tidspunkt. Det enkleste er å bli enig med selgeren om at for de forhold du har muligheter for å sjekke ut ved levering løper reklamasjonsfristen fra da av, mens det for resten ikke løper før fra et bestemt (dato) tidspunkt.

Les gjerne vår serie om reklamasjonsfrister som bakgrunnsinfo.

Familiesnekke   
Familiesnekke
Båtadvokaten skrev for 15 timer siden:

For selve opplaget må du vel alliere deg med noen -- logisk sett forhandleren -- som fører et tilsyn med båten for deg. Det koster kanskje noen kroner, men sikkert ikke all verden. Da burde det rent forsikringsmessige være greit.

Hei, og takk for raskt svar! 

Bare for å presisere;

Både selger og megler tilbyr tjenesten om vinterlagring og tilsyn, men spesifiserer at det blir «uten ansvar» for disse som utfører tjenesten. Da føler jeg at jeg tar på meg en risiko, uten at jeg på en praktisk måte selv er i stand til å følge opp og kontrollere at alt er i orden i løpet av vinteren.

Så spørsmålet er da om forsikringsselskapet med rett vil kunne si at jeg har opptrådt «uaktsomt»?

Mente du da at: «nei, jeg har da ikke opptrådt uaktsomt»?

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Nei, klart ikke. Du må kunne ha tiltro til at tjenesten er "god nok", og ansvarsfraskrivelsen betyr ikke noe annet enn at de tar forbehold for at ting kan skje, uansett hvor godt man fører tilsyn. det er jo de uoppdagete problemene som fører til skader. De oppdager du ikke selv, heller. Og det skal normalt ikke all verden til av tilsyn før det er godt nok.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn