Jump to content
  • Sign Up
Smiley

Forstillingsdeler til Volvo V50, navn og benevnelser...

Recommended Posts

Smiley   
Smiley

Jeg hadde min kjære Volvo V50 på "Slitasjekontroll av hjuloppheng" hos NAF i går. Som vanlig er jeg nesten like dum etterpå som jeg var på forhånd. Årsaken er at jeg ikke alltid synes at benevnelsene på kontrollskjemaet gir noe klart svar på hvilke deler som er slitt, og at delene ofte har andre navn hos deleverandørene.
Er det noen her inne som kan gi forklaringer på hvilke deler (gjerne  med link) det dreier seg om her?:

• Opphengs-/bærearmer foraksel     -      Gummiforing løsnet i vulkanisering    -    Høyre nedre.
  • Stabilisator     -     Slakk i lenkearm til stabilisatorstag    -    Venstre foran,   høyre foran.  (eneste jeg forsto sikkert tror jeg: https://www.bildeler.no/bilder/Varer/1200x800/Vare_59082_1.jpg )
  • Slitt foring i hjuloppheng:    venstre foran, høyre foran.
  • Stabilisator   -   Det er slakk i alle foringer på stabilatorstaget.

Om noen har en teori om hvilke deler som skal bestilles??

Kjellg   
Kjellg

Kort fortalt så er forstillingen din helt nedslitt. Men for å si det litt «enkelt», så gjelder det nesten samtlige gummiforinger i forstillingen din og i tillegg noen endeledd. Dette er ikke noe du kan gjøre selv da flere av dem er presset inn og krever spesialverktøy både til demontering og montering. I tillegg så er det absolutt anbefalt å ta en 4 hjuls kontroll etterpå. Et hvilket som helst verksted eller deleforhandler vet hvilke deler dette dreier seg om. 

Edited by Kjellg

Eureka   
Eureka

Litt på siden, men hvilken årsmodell og km har den gått ?

Smiley   
Smiley

Det var strengt tatt en beskrivelse av hvilke deler det gjelder jeg var ute etter. Ikke en konklusjon på at dette kan jeg ikke fikse selv. Det kan jeg! Jeg ønsker bare å forsøke å ha kontroll på benevnelsene.

Bilen er en 2012 modell, gått 150.000km. Den deler forstilling med Ford Focus og en rekke andre.

Endeleddene er vel på styresstagene, og omtrent det eneste som ikke er nevnt i rapporten.... Ble forøvrig byttet 2 år tilbake. Har tidligere i høst byttet hjullagre, fjærer, bremsskiver, caliptere og klosser. Lenkearmene har jeg byttet nå i kveld. Foringene til stabilisatorstaget ser greie ut å komme til, men bør ta jobben på et annet underlag enn løs singel i vintermørket.  Dersom de øvrige delene er de jeg inbiller meg, så trengs det ikke presses en eneste foring. Nye bærearmer kommer med alle disse ferdig, og til en pris som er langt under deleprisene på de enkelte foringene samlet.

Edited by Smiley

Bonus   
Bonus

En liten innskutt bisetning (håper det er greit). Jeg har en S40 T5 AWD 2005 modell, gått 99.000km og har ikke hatt noen feil enda (bank i bordet). Ingen knirking, ingen skrangling, tight og fin. Bilen virker nærmest ny. Jeg undrer på hvordan du kan oppleve dette på en såpass ny bil (2012), mens jeg ikke har har hatt et feilslag?

Smiley   
Smiley

Tenker det er kilometerene (og veien jeg har kjørt de siste 50.000 på) som har tatt knekken på den. Bilen har blitt brukt til daglig pendling 50 km hver vei, på en dårlig fylkesvei langs Drammensfjorden.

Bilen skal selges og erstattes med en leaset el-bil var planen......

Kjellg   
Kjellg

Benevnelsene har du jo selv skrevet innledningsvis. Vis mangellappen hos en forhandler så får du delene du trenger. Skal du ha partnummer så kan du bruke Vida. Vida2014 er vel den siste man kan kjøre offline. Den finner du kanskje på nettet. 

Smiley   
Smiley

Liker å søke på nett og bl.a. sammenligne priser før jeg handler. Det er derfor ikke aktuellt å reise rundt til delforhandlere med kontrollseddelen.
Det er disse nettsøkene jeg synes kan være vanskelige når navn / benevnelser i rapport og nettbutikker ikke samsvarer. For eksempel så gir et nettsøk på "Bærearm Gummiforing høyre nedre" treff som viser til hver eneste del i forstillnga omtrent.......  enda værre med "foring hjuloppheng".
Skjønner jo nå at jeg burde vært til stede under testen og fått påvist dette på direkten.

index   
index

Det er nok gummiforingene inne på nedre bærearmene det er snakk om ja. Hvis du finner billige komplette bærearmer er det jo ekstra enkelt.

Stabilisatorstagforinger og endeledd til disse er enkle å skifte, og ren forbruksvare. Billige er de også.

Eureka   
Eureka

Tar du bilder og legger ut, så er det sikkert noen som kan sette piler og tekst. -sikkert mange som kan lære noe av det, meg selv inkludert.

index   
index

Om du finner en skisse over forstillingen tipper jeg du ser lett hvilke deler det gjelder. Det er ikke så mange foringer der.