Jump to content
Lazyjack

Varmepumpe - anbefalinger?

Recommended Posts

Lazyjack   
Lazyjack

Skal kjøpe og installere luft-luft varmepumpe i nytt hus i Vestfold og er ute etter anbefalinger både når det gjelder merke og leverandør. Innedel skal stå over et vindu og kan derfor ikke være mer enn 40 cm. høy. Tenker at følgende momenter er viktige:

• Støynivå ute og inne,  viktigst inne
  • Virkningsgrad (selvsagt)
  • Kvalitet, kan man regne med at pris og kvalitet henger sammen?

Har hørt positivt om Mitsubishi og Toshiba, noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Olevine   
Olevine

Jeg har hatt Mitsubishi (6,3 kw effekt) siden høsten 2009 og er veldig godt fornøyd med den. Ved "normale" vintertemperaturer langs kysten høres innedelen så og si ikke. Lyden fra den overdøves av det meste av vanlige lyder inne, selv den svake suselyden som noen ganger kan komme fra kaffekanne på bordet ved siden av deg overdøver lyden fra varmepumpe.

Den kalde siste vinteren 2018 klarte pumpa å holde 23 grader hele tida. Jeg fyrte i ovnen bare 4-5 ganger bare for kosens skyld, termometeret viste 23. I et nytt hus bør det i allefall ikke være noe problem. Så denne kan jeg trygt anbefale.

Pinkvin   
Pinkvin

Uavhengig av hvilken pumpe dere velger. prøv å få den montert ett sted i huset vifta på innedelen kan gå med høyest mulig hastighet for effektiv avsetting av varme fra innedelen og sprer varmen til størst mulig del av boligen, og det er som regel ikke kompatibelt med å ha den i oppholdsrom. 

Ved å montere i oppholdsrom kommer faktorer som støy og "vind" i bildet og en må da gjøre et kompromiss ved å skru ned hastigheten for å ikke få dårlig komfort, da reduseres effektiviteten tilsvarende. 

---

Det er ganske kjipt å være i stuer med luft/luft pumper som suser i bakgrunnen og en sitter med tørre øyne i ørkenvind, men dessverre veldig vanlig feilmontering i de tusen hjem. 

Varmepumpe skal varme mest mulig av boligen på en effektiv og billig måte, ikke være "kosevarme" i stua. Der kan en ha en peis eller vedovn som en kan fyre med litt knitreved om en skal kose seg om kvelden med ekstra varme. 

index   
index

Jeg fikk installert ny Toshiba 6,5kW pumpe I September, og er svært fornøyd med denne. Himmelvid forskjell fra den billige Hyundai pumpa jeg hadde fra før. Toshibaen er rolig og effektiv, og passet inn I samme setting som du har her. Mener på at jeg kun hadde 37cm plass.

Jeg har også tidligere hatt to Daikin med gulvmodell innvendig, disse likte jeg om  mulig enda bedre. Men disse er dyrere, og mer plasskrevende .

Hadde det passet inn hadde det sikkert blitt Daikin gulvmodell denne gang også. Men som sagt, Toshibaen har overrasket stort og til en mye hyggeligere pris.

locoLobo   
locoLobo

Har hatt 3 typer varmepumpe opp gjennom årene. 

Har hatt Panasonic - bare elendighet, kompressor røk etter 3 år, og vifta i innerdelen måtte byttes omtrent samtidig. Solgte huset så vet ikke hvordan det utviklet seg videre.

General varmepumpe - dårlig virkning synes jeg, måtte bytte et kretskort da den var omtrent ny. 

Mitsubishi  er sjefen, av disse tre i alle fall. Har to stykker nå, en hjemme og en i fritidsboligen.  Begge er 6.3 eller 6.5, husker ikke.

I 1990 kjøpte jeg den første Mitsubishipumpen. Det var med scroll-kompressor.  Gikk feilfritt uten service i 11 år, da konket kompressoren. Det var forventet levetid på den tiden.

De to siste Mitsubishipumpene jeg hatt i 6 år og 2 år. Begge feilfri og gjør det de skal.  

Det viktigste er å ha det åpent i huset, minst mulig dører slik at luften får sirkulere.  Plasser pumpen slik at den peker mot området du skal sitte. På dagens pumper er det separat stilling på spjeldene, så den kan i begrenset omfang blåse i to retninger. 

Skal du ha komfortvarme må den blåse mot der du sitter, og ned mot gulvet. Hvis ikke må du ha på høy viftehastighet, og du får hele tiden den kalde trekken mot deg, når luften flytter seg. Hos meg bruker jeg viftehastighet 3. Da sirkulerer luften bra og det støyer ikke for mye. 

Nå har jeg eksempel fra mitt hus som er gammelt og langt fra lufttett, hvis du bygger nytt vil det være lufttett og dobbelt så mye isolasjon. Da kan andre plasseringer av innerdelen være noe.  Tenk selv og ikke la en selger som har omtrent null peiling bestemme for deg. 

Hos meg har jeg boflate på rundt 130 kvm i to etasjer. Varmepumpen holder koken inntil - 15 grader. Da må jeg tilleggsfyre for å ha det komfortabelt.  

Varme i 2 etg (hvis du har det) behøver du ikke tenke på, siden varmepumpen fikser det elegant. Hvis du ikke har isolert 20 cm mellom 1 og 2 etg da. 

Man må også tenke på at ved -23 vil ikke pumpen gi særlig mer varme enn det den trekker, altså 2 kw i strøm, gir 2 kw  varme. Da er det greit å ha varmen mot sofaen, så kan det heller være kaldere på kjøkkenet.

Støy behøver du ikke tenke på, det er som med flystøy eller gneldrete kjerringer, etter en uke hører du det ikke.

Siste pumpen jeg kjøpte fikk jeg ferdig montert for kr 18500,-  for 2 år siden, sikkert mulig å få det billigere. 

Vurder nøye hvor du skal sette ytterdelen. Varmepumpen avgir store mengder vann vinterstid, og det har en lei tendens til å fryse til is. 

Redigert av locoLobo

Pinkvin   
Pinkvin

Tør vel nesten ikke nevnte det... Kjøpte huset her for snart 20 år siden og satt inn den billigste luft-luft selvmonteringspumpa jeg fant, en Foma ettellerannet. Monterte nede i undeetasjen ved inngangsdøra der så den kan dure på full guffe og varme opp mye av huset. Og siden dengang har den varmet godt. Lite effekt ved minus 15, og slår jeg den av da må det opp over minus 10 før den starter igjen. 

Så bygde vi på ca 100m2 tilbygg og fikk nytt ingangsparti "oppe". Da dro jeg til Jula og kjøpte en selvmonteringspumpe der, tror den var på salg til 4500,- som jeg monterte ved inngangsdøra i tilbygget så den kunne spre varme i etasjen den står i pluss opp gjennom trappeoppgangen til etasjen over. Dette er vel nå... 8-9 år siden. Lurer på om den heter Coolix eller noe, tror dette er "noname" pumper. Utrolig lett å montere. Borre hull i veggen, montere opp innerdel. Strekke rør og koble til utedelen med "idiotsikre" koblinger som en bare presset på. Så legge opp kabelgate for rørene på yttervegg. Tror ikke jeg brukte mye over timen på å montere den. 

Åkkesom, den har også varmet godt i de årene uten noe tull. Den varmer bedre enn den gamle Fomapumpa og varmer greit ned mot minus 20, men etter det er det lite futt. Da må vi fyre i panelovnene rundtomkring i huset. 

---

Av vedlikehold har jeg støvsugd filterne og innerdelene til begge jevnlig. Har også vasket utedelene, men kun utvendig, de har holdt seg rene og pene innvendig uten min hjelp. 

---

I all hovedsak kjører jeg pumpene på full guffe med full hastighet på vifta på innerdelen. Blir det for varmt slår jeg av ene varmepumpa og lar den i nederste etasjen stå på. 

---

Så jeg har ingen anbefaling på kjente merkepumper, og de erfaringene jeg har med billigpumper er for gamle. Men om billigpumper ikke har blitt dårligere med årene så er de ikke noe å frykte. Billige i innkjøp, lette å installere og gjør en god jobb. De er selvsagt ikke i nærheten så effektive som dyre pumper, men tror heller aldri en sparer inn ei dyr pumpe vs en billig. Men dyr pumpe gir mer funksjonalitet, penere innerdel, lavere støy osv så det kan absolutt være verdt pengene. 

Eureka   
Eureka

Har Mitsubishi Kaiteki i huset i Ålesund. 

Bra med funksjoner, spjeld kan styres ut mot begge sider samtidig etc etc. Innebygget wifi så heg styrer den med app når jeg er borte. 18db på laveste viftehastighet. Utedelen er stille den også. 

har den  montert på stua, 3-4 meter fra sofagruppe med TV etc. Huset er fra 1957,  og seff med mange dører etc. Optimalt, for å varme hele boligen skulle den stått i

nordlig, " mørk" del av huset med inngangsparti etc.. stuen og kjøkken mot syd har begge moderne vedovner og vindusflater som sipper inn mye solvarme... 

ble montert på

stua siden det var unge på vei og for da å varme opp stua uten å fyre i ovnen mtp ungen som kan komme borte varm ovn... 

kaiteki er snill på strømforbruket. 

Eneste pumpa som du kan velge farge på. Designet er helt annerledes enn andre pumper. 

Er happy med den, særlig pga lydnivå. 

Men det kommer nok ei julapumpe i inngangspartiet. Får mye strøm for 15lapper spart.

Pinkvin   
Pinkvin
Eureka skrev for 7 timer siden:

Men det kommer nok ei julapumpe i inngangspartiet. Får mye strøm for 15lapper spart.

Om dere/noen er mye bortreist, sjekk hva som er laveste innetemperatur pumpa kan gi uten å bruke AC, dvs slå om til kjøling. 

Når jeg kjøpte julapumpa... for en del år siden, var disse populære på hytter, i garasjer osv fordi de kunne settes til å holde en ganske lav grunntemperatur. Dengang var det mange dyre pumper som ikke kunne det uten å bruke AC, dvs mye strøm. 

Verd å sjekke hva som er lavest mulig temperatur hvis en er mye bortreist eller skal ha ei pumpe annet sted enn i hovedboligen. 

Lazyjack   
Lazyjack
Eureka skrev for 8 timer siden:

Har Mitsubishi Kaiteki i huset i Ålesund. 

Bra med funksjoner, spjeld kan styres ut mot begge sider samtidig etc etc. Innebygget wifi så heg styrer den med app når jeg er borte. 18db på laveste viftehastighet. Utedelen er stille den også. 

har den  montert på stua, 3-4 meter fra sofagruppe med TV etc.

Etter å ha sjekket nærmere ser jeg at eneste mulige plassering er over et vindu 2 meter fra sofaen i stua. Derfra vil den forøvrig ha "fri sikt" tvers gjennom etasjen.
Spørsmålet blir da om det vil være akseptabelt å ha den så nær der vi ofte sitter. Det er et splitter nytt godt isolert hus i Vestfold og grunnflaten i etasjen er 60 kvm. Jeg tror derfor den vil gå mye på lav fart.

Redigert av Lazyjack

Olevine   
Olevine

2 meter synes jeg høres lite ut. Selv om den for det meste går på lav hastighet og kanskje også lav varmeeffekt, kan det fort bli i meste laget så nærme.

Vår står ca 2 meter fra enden av et spisebord,  og det er ikke behagelig å sitte rett foran den når den varmer. Jeg stiller da spjeldet opp i vannrett stilling mens vi sitter der. Må skjer ikke det så ofte, så det er ikke noe problem. Men hvis du oppholder deg mye i det området ville jeg ha sett på en annen plassering. 

Kan du få en montør eller en annen fra leverandøren med erfaring i riktig plassering til å vare med å finne den beste løsningen mht komfort og effekt?

Gudrun   
Gudrun

Har en Toshibapumpe i stuen. Varmer hele overetasjen.

Den har luftutkast ca. 1.8m fra gulvet og 4,5 meter til rygg nærmeste sofa.

Merker trekken litt når det er godt kaldt og den girer seg opp.

Så hvordan det da blir med kun 2 meter......

Lazyjack   
Lazyjack
Olevine skrev 1 time siden:

2 meter synes jeg høres lite ut. Selv om den for det meste går på lav hastighet og kanskje også lav varmeeffekt, kan det fort bli i meste laget så nærme.

Vår står ca 2 meter fra enden av et spisebord,  og det er ikke behagelig å sitte rett foran den når den varmer. Jeg stiller da spjeldet opp i vannrett stilling mens vi sitter der. Må skjer ikke det så ofte, så det er ikke noe problem. Men hvis du oppholder deg mye i det området ville jeg ha sett på en annen plassering. 

Kan du få en montør eller en annen fra leverandøren med erfaring i riktig plassering til å vare med å finne den beste løsningen mht komfort og effekt?

Er det gulvmodell du har?

Har hatt besøk av leverandør og skal ha besøk av en til så vi får se.

Eureka   
Eureka

Er ikke i Ålesund nå, så jeg får ikke målt eksakt avstand fra sofa, til pumpa, men det er faktisk bare 2-3 meter fra min "plass" og i rett linje, dog sideforskjøvet i forhold til sofa, så den blåser ikke rett i fleisen. Den stå midt på langveggen i stua. Skal se om jeg finner et bilde. Vet ikke hva som er vanlig, men på Kaiteki kan spjeldet justeres mye. 

Ligger vel noen ok videoer på nett. 

Når jeg ser på TV, setter jeg den på quiet, og da er det 18 db. Og hører den igrunn ikke. 

Det er kompromiss på alt her i livet. Jeg er for fornøyd. 

Utedelen står 5-6 meter fra soveromsvinduet og jeg hører den ikke, med åpent vindu. Og det er jo bra mtp eventuelle hensyn til naboer... 

Redigert av Eureka

Ida Marie III   
Ida Marie III

Byttet fra Panasonic til Daikin ...voldsom forskjell i lyd og effekt...

Dette er riktig nok her nede i Spania...

I Norge ville jeg definitivt gått for en gulv modell...

Og kaste varmluft ut oppe under taket er ikke det smarteste ...selv om luftstrømmen presses nedover...

Kald luft derimot skal sendes ut høyest mulig oppe...

Olevine   
Olevine
Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Er det gulvmodell du har?

Har hatt besøk av leverandør og skal ha besøk av en til så vi får se.

Nei, den er montert oppe under taket. 

locoLobo   
locoLobo
Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Etter å ha sjekket nærmere ser jeg at eneste mulige plassering er over et vindu 2 meter fra sofaen i stua. Derfra vil den forøvrig ha "fri sikt" tvers gjennom etasjen.
Spørsmålet blir da om det vil være akseptabelt å ha den så nær der vi ofte sitter. Det er et splitter nytt godt isolert hus i Vestfold og grunnflaten i etasjen er 60 kvm. Jeg tror derfor den vil gå mye på lav fart.

Da må du være kreativ og se en gang til. Varmepumpe er ikke magi - den må ha litt fart for å varme huset, og så nært sofa vil du få mer støy enn du setter pris på, når kulda kommer og du må ha mer fart på luften.  Eventuelt vurdere en gulvmodell, selv om den er litt dyrere. 

Dessuten så må ikke pumpen henge under taket, selv om de fleste velger det. Har sett flere som har montert den under vindu også. Da blir det samme som gulvmodell, men rimeligere. Ser ikke så tullete ut det heller.

Eureka   
Eureka

Montert under vindu, så vil vel pumpa tro temperaturen er lavere enn den egentlig er, siden den hele tiden trekker inn kaldraset fra vindet, vil den ikke det da? 

Jeg har hørt, ikke belegg for å påstå, at gulvmontet tørker ut parketten forran pumpa. 

locoLobo   
locoLobo

Det spiller liten rolle, du justere temperaturen til det som er komfortabelt der du sitter.  Med nye vinduer med riktig isolasjonsverdi vil problemer vare omtrent ikke eksisterende.

At den tørker ut parketten kan nok tenker hvis den blåser ned mot gulvet, tempen er gjerne litt over 50 grader ut fra pumpa.  Så du vil nok slite litt hvis du får sprekker, og vil reklamere på parketten akkurat i området foran der pumpa blåser. 

Redigert av locoLobo

index   
index
Eureka skrev for 13 timer siden:

Jeg har hørt, ikke belegg for å påstå, at gulvmontet tørker ut parketten forran pumpa. 

Med gulvmodell er ikke dette noe problem, den blåser rett fram og oppover. Men en lavt montert veggmodell vil jo blåse alt nedover. Om det er et reelt problem vet jeg ikke, jeg kjenner et par som har hatt det og har ikke hørt om sprekker. Men få inn en montør,  de har gjort dette før og ser løsningen lett.

locoLobo   
locoLobo
index skrev 6 minutter siden:

Med gulvmodell er ikke dette noe problem, den blåser rett fram og oppover. Men en lavt montert veggmodell vil jo blåse alt nedover. 

Den gjør ikke det, den kan blåse rett ned, eller rett frem, og alle vinklene mellom det.

index   
index
locoLobo skrev for 2 timer siden:

Den gjør ikke det, den kan blåse rett ned, eller rett frem, og alle vinklene mellom det.

Jeg har hatt begge sorter, og har nå veggmodell. Jeg vet hvordan disse virker. Selv "rett frem" på en veggmodell er i praksis litt nedover. 

Eureka   
Eureka

Bruker alle merker R32gass nå? 

Tror Kaiteki var den første som hadde det da jeg kjøpte den. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn