Jump to content
  • Sign Up
PiperBill

Hvordan kjøper sykkel som har heftelser?

Recommended Posts

PiperBill   
PiperBill

Trenger litt råd. Poden skal kjøpe sin første MC nå til 115 lapper. Kjempefin nesten ny sikkel som ligger en del lavere i pris en gjennomsnitt for denne modellen. Men banken har pant i sykkelen. Pantsatt til 136,000 og en restgjeld  på 127,000. Nå skal ikke Pappa blande seg for mye inn i dette. Gutten skal få ordne overtagelse selv og uten at jeg er tilstede men han er jo helt uerfaren med dette.

Vi har kommet fram til følgende: På overtagelsesdagen så har selgeren alt av salgskontaker og slikt klare. Så, over nettbank,  betaler selgeren inn differansen mellom salgspris og total restgjeld (Kr12,000). Så ETTER at de 12,000 er betalt kan gutten betaler Kr115,000 direkte til lånetkonto og IKKE til selgeren. Selgeren skal ikke få noe av de pengene.

Gutten har foreslått dette til selgeren men han  (selgeren) nøler litt. Han sa noen om at det var bare å la være å omregistrere sykkelen inntil heftelsen er slettet men det forstår jeg ikke noe av siden heftelsen følger sykkelen uansett hvem eier den. Gutten går selvfølgelig ikke med på det og de driver å diskutere fram og tilbake.

Hva tenker dere om dette? Litt «muffins» mener jeg. Er ikke mitt forslag det tryggest og mest logisk måte å ordne dette på?

bliss X   
bliss X

Jeg tenker den som har utstedt heftelsen må involveres for å få fjernet heftelsen. Det er der man må starte og det er selger som må finne ut av hvordan dette skal gjøres på en riktig måte.

PiperBill   
PiperBill

Joda han har hatt kontakt med banken og fått bekreftet at heftelsen slettes ved innbetaling av 127,000. Vi har sett kopi av meldingen fra banken. Det er de 12,000 (differansen mellom restgjeld og kjøpesumm) og når det skal betales som diskuteres med selger.

Edited by PiperBill

Kjetil1   
Kjetil1

PiperBills måte er eneste riktige. Men ønsker selger å få fingrene i de 115" for så "ordne" restgjelden selv, er det bare å skygge banen. Om selger nøler med å selv hoste opp de 12", er muligheten stor for at han ikke har penger og satser på at sykkelen kjøpes for 115" og kjøper senere får en regning på 12" pluss renter og ekstra omkostninger. At selger i det hele tatt nøler og begynner diskusjon er et kjempedigert faresignal etter  min mening...

Honduras   
Honduras

Som Kjetil1 sier:

1. Kjøpekontrakt signeres av begge

2. selger innbetaler 12.000,- til bank/finans. 

3. Kjøper innbetaler så 115.000 til bank/finans

4. Pantehaver bekrefter mottatt betaling og at pantet sendes til sletting

5. Elektronisk salgsmelding sendes og signeres samtidig som nøkler og sykkel hentes. Dette kan man gjøre på PC/mobil via vegvesenet og Altinn. 

Lykke til 😎

Edited by Honduras

PiperBill   
PiperBill
Honduras skrev for 15 timer siden:

Som Kjetil1 sier:

1. Kjøpekontrakt signeres av begge

2. selger innbetaler 12.000,- til bank/finans. 

3. Kjøper innbetaler så 115.000 til bank/finans

4. Pantehaver bekrefter mottatt betaling og at pantet sendes til sletting

5. Elektronisk salgsmelding sendes og signeres samtidig som nøkler og sykkel hentes. Dette kan man gjøre på PC/mobil via vegvesenet og Altinn. 

Lykke til 😎

…og det er akkurat slik det foregikk. Nå står MC’n trygt hjemme hos poden. :-)