Jump to content
Lars H.

Jeg trenger trådløs hodetelefon for TV/radio lytting, hva finnes?

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

I min ungdom jobbet jeg med lyd (NRK) og justerte inn lydbildet helt etter hørselen. Dessverre har alderen redusert hørselen betraktelig slik at jeg nå lenger ikke hører noe som helst av høyt toner slik at når det er mumling på Radio/TV, mister jeg mye informasjon. Med hodetelefoner blir det mye bedre. Egentlig burde jeg vel tenke på høreapparat, men det utsetter jeg foreløpig.

Å bruke hodetelefoner med ledning frem til TV'n er upraktisk, så et trådløst opplegg er det jeg er ute etter. TV'n er en eldre Panasonic plasma-TV, altså ingen "smart" -TV, men den har en 3,5mm jack for lyd i fronten. Blåtann blir vel neppe mulig her?

Så langt har jeg kun funnet et ladbart headset fra Sony med RF (2,4GHz). Det følger med en sender med kabel og 3,5mm plugg. Senderen (som rekker 100m) kan plasseres skjult. Dette settet kan jeg kjøpe både hos Power og Elkjøp til en grei pris, kr.490,-

Det eneste jeg ikke liker med headsettet er at klokkene er digre og går omtrent utenpå ørene slik at det vil bli vanskelig å prate med fruen i godstolen ved siden av uten å ta headsettet av.

Er det noen som har vært ute for noen andre varianter, helst med utenpåliggende øreklokker?

sony_headset_rf.jpg.904db3999c33a97dbc4fa205c6787f58.jpg

Popeye70   
Popeye70

Jeg har et trådløst sett fra Sennheiser. Har hatt det i 7-8 år, men har aldri brukt det. :worry: Kjøpte for å kunne se på TV mens kona jobber (lærer, må rette prøver osv), men velger alltid nettbrett med headsett eller finner på noe annet.

@Lars H., du kan få det settet jeg har. Det står bare i veien her, så hvis du kan bruke det er jo det bare fint.

Lars H.   
Lars H.

Takker for tilbudet, men formen er ikke helt på topp, så jeg lar "problemet" ligge litt. (har nylig gjennomgått en prostatakreft operasjon, fikk fjernet kateter idag, godt å slippe å gå rundt med "pinne i pikken"). Jeg har også vært innom eBay og bestilt blåtann sender og headsett ($5 + $15). Sikkert noe dritt, men artig å prøve.

Redigert av Lars H.

Ida Marie III   
Ida Marie III

Har lite å bidra med ang. hodetelefoner, bortsett fra at jeg foretrekker slike du putter inn i ørene....da får du med deg litt av det som foregår rundt deg også...

Ellers vil jeg ønske deg god bedring...

Kan være i overkant tøft dette med kreft...

Gudrun   
Gudrun

Setter stor pris på innspill hvis andre her kan komme med råd om hodetelefon og eller andre løsninger for de som sliter med hørselen.

Vi må ha Tven ganske høyt på i stuen for at ene skal få alt med seg.

Søren meg ikke så enkelt når ørene begynner å dra på årene..:giggle:

Lars H.   
Lars H.

Det blir vel litt feil lydbilde sammenlignet med en høyttaler på hver side av TV'n.

Pinkvin   
Pinkvin
Lars H. skrev 5 minutter siden:

Det blir vel litt feil lydbilde sammenlignet med en høyttaler på hver side av TV'n.

Det kom fra en gammal hi- fi mann som vet hva stereo er tenker jeg :-) 

Ganske utrolig at mono har kommet tilbake til de grader. Ungdom hører i all hovedsak på monohøyttalere for tiden. 

Lars H.   
Lars H.

Da var både headset og blåtannsender ankommet fra Kina. Men, det funket dårlig. Lyden hakker og kommer og går. Den er også forsinket slik at den ikke stemmer med bildet og lyden fra høyttalerne i TV'n. Senderen eg koblet til RCA-kontakter for lyd ut bak på TV'n og den får driftspenning fra et USB-power. Om det blir sync om jeg i stedet kobler senderen til et 3,5mm uttak for hodetelefon på fronten av TV'n vet jeg ikke Jeg finner ikke i farten en passende kabel med 3,5mm han jack i begge ender.

bt_tx1.jpg.df2a69fe213c5541fc0240a4616c900c.jpg    LPT660.jpg.43f34aaef705152aa4e556d7129394db.jpg

Redigert av Lars H.

Lars H.   
Lars H.

Jeg gjorde så et nytt forsøk for å finne ut om det var Blåtann-senderen eller hodetelefonen som gjorde at det hakket. Jeg paret derfor hodetelefonen med en laptop med blåtann (altså uten å brukte Kina blåtann-senderen) og det hakket like mye.

Lars H.   
Lars H.
Popeye70 skrev On 7.12.2018 at 0.09:

Jeg har et trådløst sett fra Sennheiser. Har hatt det i 7-8 år, men har aldri brukt det. :worry: Kjøpte for å kunne se på TV mens kona jobber (lærer, må rette prøver osv), men velger alltid nettbrett med headsett eller finner på noe annet.

@Lars H., du kan få det settet jeg har. Det står bare i veien her, så hvis du kan bruke det er jo det bare fint.

Og da ble jo tilbudet ditt aktuelt?

Pinkvin   
Pinkvin

TV på høyt volum er som regel det samme som veldig dårlig lyd. Dårlig lyd er ubehagelig å høre på. 

Så om en av partene trenger høy lyd på TVen, koble TVen til stereo eller annen lydkilde som er mer behagelig på høyere volum. Toleransen for høy lyd øker når lyden har god kvalitet. 

---

Lars: Hvis det er minijack inn på den "lydsenderen" du kobler til TVen, se om du har en minijack- minijack kabel og prøv å koble til hodetelefonuttaket jeg syns jeg ser på siden der, men da blir muligens TVen taus? 

Har prøvd noen varianter av "trådløs lyd" sendere gjennom årene og alle har egentlig hatt samme problemet som du har opplevd, hakking osv. Så jeg vet ikke helt. Sennheiser derimot, det har jeg tro på :-)

Popeye70   
Popeye70
1 hour ago, Lars H. said:

Og da ble jo tilbudet ditt aktuelt?

Jeg skal grave bak/i TV-benken og sjekke at jeg har alle delene. Headsett og sender/ladestasjon er lokalisert, men jeg er litt usikker på strømforsyningen. Gir deg et svar i morgen. Har jeg det som trengs for at det skal fungere skal du få det gratis.

Lars H.   
Lars H.
Pinkvin skrev for 11 timer siden:

se om du har en minijack- minijack kabel og prøv å koble til hodetelefonuttaket jeg syns jeg ser på siden der, men da blir muligens TVen taus? 

Jeg fant en løs minijack som jeg plugget inn i hodetelefonuttaket fremme på TV'n, og det var fremdeles lyd i TV-høyttalerne. Skal ut å handle mat nå, og svipper innom Biltema og får med meg en 0,5m lang 3,5mm han/han kabel til kr. 24,90.

Lars H.   
Lars H.

Jeg fikk samme forsinkelsen fra hodetelefonuttaket i front på TV'n. Da jeg paret hodetelefonen med innebygget blåtann på en laptop, hakket det like mye, men det virket som at lyd direkte fra PC'n kanskje var i sync med lyd på hedsettet. Men vanskelig å være helt sikker med alt hakkingen.

Popeye70   
Popeye70

Jeg går litt i surr her... Har du utelukket at forsinkelsen ligger i selve TVen? Er alt i synk når du kobler et headsett rett i TVen, uten konvertering til og fra Bluetooth?

Redigert av Popeye70

Lars H.   
Lars H.

Du sier noe der som jeg også har tenkt på. Men jeg har ikke kommet så langt at jeg har endevent skapet der jeg mener det ligger to headset. Men at det skulle ligge noen lydforsinkelse i hodetelefonuttaket i fronten på TV'n, er vel ganske usannsynlig? Men OK, jeg skal gå løs på skaphyllene!

rotet.jpg.1f8890b83d7971e512572086a74097ed.jpg

Lars H.   
Lars H.

Og da fant jeg et slarve headset med 3,5 mm jack. Og da jeg plugget inn i fronten på TV'n, var det selvfølgelig ingen forsinkelse på lyden. Da regner jjeg med at det heller ikke er det bak på TV'n fra RCA-kontaktene der ekstern forsterker og høyttalere kan kobles til.

Ellers var det mye "rart" i skapet, noen som husker denne tjuvkoblingen for å hente ut strøm fra et uttak for en lyspære?

splitter_230v.jpg.4aa8a0934119755686eb96d4c1e4ea22.jpg

splitter_230v2.jpg.69e7ef321d2d8e53ae0679f52e9dfa90.jpg

Redigert av Lars H.

Popeye70   
Popeye70

Det var usannsynlig at forsinkelsen skulle ligge i TVen, men det hadde vært dumt å bruke masse tid og energi på å prøve å løse et eksternt problem som viste seg å ligge internt. Spesielt når det er såpass enkelt å utelukke TVen som problemkilde. :thumbsup:

Men da kan vi om annet legge skylden på Bluetooth-dingsen din. Jeg skal sende deg mitt trådløse Sennheiser-kit, så kan du teste det. Det går ikke på Bluetooth, og burde ha en sjanse til å levere OK. Svigerfar har det samme settet og er godt fornøyd. Det var derfor jeg kjøpte det, men har aldri kommet i gang med bruken...

Lars H.   
Lars H.

Jeg sender deg en IM med adressen om du ikke har den.

Lars H.   
Lars H.

Jeg er glad det bare er de høye tonene jeg ikke hører. Har vært en tur på besøk hos broderen. Han har fått seg høreapparat da han ellers måtte skru opp TV-lyden mye. Nå har han TV-n på så svakt at jeg nesten ikke fikk med meg hva som ble sagt. Det skal bli spennende med hodetelefon slik at jeg får det av det jeg hører av høye toner rett inn på øret. Jeg gleder meg til å få headsettet Popeye70.

Popeye70   
Popeye70
On 1/14/2019 at 6:57 PM, Lars H. said:

Jeg gleder meg til å få headsettet Popeye70.

Da kan jeg fortelle at det endelig er på vei i posten. Jeg har vært litt "til og fra" de siste ukene (bortreist og syk) og har ikke fått fulgt opp, men nå er headsettet pakket og sendt. Burde være hos deg i løpet av et par dager.

Lars H.   
Lars H.

Håper du er bedre nå og at det ikke var noe alvorlig. Det blir spennende å se/høre om jeg får med med meg av mumlingen på norsk fjernsynsteater og filmer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn