Jump to content
Pinkvin

Nybegynner på gammel snøfres

Recommended Posts

Pinkvin   
Pinkvin

Har overtatt en gammel Canadian snøfres. Har aldri brukt snøfres før men fikk tatt et par runder på snøen som falt i helga og lurer litt på ting og tang. 

Det ene er alle gearene. Det er mange gear fremover og to bakover. Jeg har til nå stoppet fremdriften, motoren går på fullt turtall, så gearet. Er det mulig å geare "mens en går" eller må en alltid stoppe? Hva skjer hvis jeg prøver å geare mens jeg går fremover?

Den går kun bakover på 2 gear på reversen. Hvordan er gearinga sammensatt, er det noen reimer eller noe som er slitt, en eller annen form for clutsj eller noe? Hva er generelt vedlikehold på en sånn maskin?

---

Jeg har en sånn passe stor plass nedenfor en garasje som må freses, og så har jeg biloppstilling foran huset som er sånn ca tre biler stor. Nedenfor garasjen er det greit å hive snøen hvor som helst, men ved huset er det kun to "punkt" jeg kan fylle med snø og det er trangt og "svingete". Fresen kaster ikke særlig langt og jeg må "sikte med tuten" som ikke er så veldig presis. 

Er det noen gode strategier for å frese trange områder? 

---

"Tuten tetter seg". Jeg merket at utkastet gikk tett i den kramme snøen hvis jeg stoppet fresen når det var snø i "treskeverket". Om jeg lot fresen gå hele tiden, til treskeverket var tomt for snø, så tettet den seg ikke. Men når den tettet seg så stoppet jeg fresen, men lot motoren gå, og tok en kjepp og rensket opp i tuten osv. Kan jeg komme borti noe "inni der" som fyrer i gang fresen, er det trygt å drive på "inni der" mens motoren går?

---

Generelle betrakninger... Det var tungt og jævlig å holde på med. Var så tregt å drive å geare osv når en skulle snu og svinge at jeg røstka den rundt, men det er kanskje like mye pga dårlig "fresestrategi" som noe annet. Den bråker grådig, men jeg likte lyden i motoren så det får gå. Veldig kjekk måte å bli kvitt brøytekantene på, det tar mye tid for hånd. Er litt usikker på om jeg "likte det". Snømåking har for meg vært en fysisk, stille og fin ting. En god økt for kropp og sinn på fine vinterdager, nå ble det en bråkete, eksostinkende og teknisk greie. Tror jeg kommer til å ta det for hånd når snøen er lett. Så får fresen heller komme i bruk når det virkelig trengs.  

locoLobo   
locoLobo

Det går helt fint å geare under drift, i alle fall opp. Du må bare prøve om det går både opp og ned. 

Husker ikke helt hvordan gearingen er, men drivsystemet er et hjul med gummikant som griper inn når clutchen klemmes inn. Dette kan bli slitt, samme med drivreimene. Alt er enkelt å få tak i.

At den tetter seg er enkelt å rette på. Sprayboks med blank lakk som du sprayer innvendig i utkastet når det er så varmt ute at lakken herder. Det gjør under for kastelengden og at den ikke pakker seg. 

Nei, det er ikke trygt å "drive inni der" når motoren går, men det er gjerne det man gjør.

Gudrun   
Gudrun

For mange år siden ryddet jeg et par parkeringsplasser med fres. Var fres hengt på en liten 4hjulstraktor med hus.

Var en del tak og vinduer å ta hensyn til. Kom ganske snart til at det var best å kaste det samme vei hele tiden for å unngå skader på hus og biler. Var veldig lett for å glemme seg midt under ryddingen.

Gikk seint, men snøen fikk bein å gå på. Ja helt det dukket opp våt snø, da slet den ja. Pakket seg hvis det gikk for fort.. 

Stoppet alltid motoren når det måtte gjøres noe rundt eller inni fresen. Men ikke alltid like greit i stummende mørke kl. 0415, liten kuling og snøbyger..

Tenkte som så jeg ville ikke ligge der alene med avkappet hånd eller fingre, da det kom ikke andre folk før i 07tiden.

Ble mye bråk og risting så ørevern var på sin plass...

Pinkvin   
Pinkvin

Klarlakk i tuten og gearing "i farta" er notert. Godt tips om klarlakk, drev å lurte på om det var "noe" jeg kunne pøse på med for å unngå at snøen satt seg i metallet. 

Jeg stikker ikke fingrer osv inn, bruker en kjepp men har jo en tanke om at jeg kan få meg en rapp for det :-) Tror faktisk jeg opprettholder praksisen. Den pakka seg faktisk kun når jeg gjorde feil, dvs ikke lot den blåse seg helt tom før jeg slo av "kværna". Så lenge jeg jobba på så pakket den seg ikke, til tross for kram og våt snø, så det var en positiv overraskelse. 

---

Kjørte den på alkylatbensin men syns den stinka bra for det... lurer på om jeg bare toppa tanken, antagelig. Så om jeg kjører den helt tom så blir det kanskje bedre når all gammel bensin er svidd av. Det er noe med å jobbe seg varm ute i snø, da setter eksoslukta seg godt i klær osv. Og jeg kjører fresen inn i garasjen, skal ikke være så kjapp med å lukke porten etter jeg har slått den av tenker jeg. 

---

Reimer og "gummigreier" får jeg se på til våren/sommeren så lenge det holder i vinter. Hadde vært ok med litt sprekere revers, nå er den skikkelig treg. Forøvrig syns jeg "alt" høres/virker "tregt", som om den jobber mot sin egen vilje.. men det er kanskje sånn livet til en snøfres er ;-) 

locoLobo   
locoLobo

Ikke nødvendigvis klarlakk, men blank lakk som gir god "slipp"   Hele veien fra innerste skovlen og hele "tuten" til utkastet. Velg farge etter humør...  :smiley:

I bunnen av forgasseren er det en skrue som regulerer bensin inn, så vidt jeg husker. Det kan være en ide å la freseren gå, og forsøke å justere skruen til at du mener den går renest og penest. Det er viktig på alle fresere at de tømmes helt før de parkeres, i alle fall hvis de ikke står varmt lagret.  Den innerste skovlen fryser raskt fast, og det blir mye musikk og røyk før den løsner.  Pass på at choken er av når den har startet.

Lazyjack   
Lazyjack

Om jeg ikke husker feil sier instruksjonsboka til min freser at man til og med skal skru ut tennpluggen før man roter inni fresen. De færreste gjør vel det men verdt å tenke på at det sikkert har vært en del skader med slike doninger opp gjennom.

nomen   
nomen

Slik du beskriver freseren, er helt i tråd med hva jeg erfarte med min gamle Canadiana fres😂

Bråkete, tung, og lite effektiv.

Jeg prøvde "alt" for å få bedre kastelengde, til ingen nytte. 

Sammenlignet med den spruten slm Hondaen til naboen, fremstod den som en impotent gammel gubbe.

Det eneste som hjelper er å kjøpe ny(ere) fres, og da allers helst Honda, Husquarna eller Ariens.

Problemet er at de er sviiindyre, og med de snømengdene man vanligvis ser her sør, kan det kanskje ikke forsvares.

Men de er som en drøm å bruke, sammenignet med den gamle dritten

Propell1   
Propell1

Jeg har en gammel Honda som alltid starter med snortrekk, og bare går og går. To gir forover, ett bakover  Har kejttinger, men et lite hjelpeskyv av og til har jort at jeg aldri har tatt bryet med å sett dem på.

Men nå haar vi fått ny brøyytetjeneste i fellesveien her, og denne gadd ikke ta  emr en ett drag, så dro han viddere.  Fram med snøfreseren!

Så datt det ene hjulet av.... Jeg fant ut at det bare er en splint som går gjennom akslingen og holder hjulet fast.

Er det noen som har opplelvd noe lignende?  Jeg tenkte å sette inn en spiker og bøyee den rundt i begge ender, i mangel av en bolt som det er på det andre hjulet. Så får jeg freset feerdig i helgen. Bør vel holde med en galvanisert spiker som bolt - en dag i hvertfall, men kanskje det holder gjennom vinteren?

Redigert av Propell1

Pinkvin   
Pinkvin

Blir ikke noen Honda eller ny fres nei, har null behov for å imponere med voldsom sprut blant gubbene i nabolaget. ;-)

Den starter lett, går som den skal. Alternativet er å gjøre det for hånd, som jeg har gjort i 15 år. Og jeg ser at det går lettere med denne fresen enn for hånd, så er såre fornøyd. 

Lazyjack   
Lazyjack

Dette er et triks som øker kastelengde betydeligog hindrer pakking. Fordrer at du har lyst å mekke litt.

locoLobo   
locoLobo
Propell1 skrev 1 time siden:

ant ut at det bare er en splint som går gjennom akslingen og holder hjulet fast.

Er det noen som har opplelvd noe lignende?  Jeg tenkte å sette inn en spiker og bøyee den rundt i begge ender, i mangel av en bolt som det er på det andre hjulet. Så får jeg freset feerdig i helgen. Bør vel holde med en galvanisert spiker som bolt - en dag i hvertfall, men kanskje det holder gjennom vinteren?

Det går helt fint, den gjør ikke annet enn å holde hjulet på akslingen. Fordel med skive mellom hjulet og splinten.  Det holder lenge, veldig lenge. 

Propell1   
Propell1
locoLobo skrev for 2 timer siden:

Det går helt fint, den gjør ikke annet enn å holde hjulet på akslingen. Fordel med skive mellom hjulet og splinten.  Det holder lenge, veldig lenge. 

-Det er litt mer enn  å holde hjulet på plass tror jeg, drivkraften fra akslingen overføres jo til hjulet via den bolten, ser det ut til.  Men det er kanskje noe mer som jeg ikke så i tusmørket.  Saken er uansett utsatt til butikkene åpner, så jeg får tak i en bolt som har riktig tykkelse. Droppet spikeren, med andre ord. Den største jeg hadde var for tynn, så det hadde lett blitt for løst og herkete.

Redigert av Propell1

Mulligan   
Mulligan
nomen skrev for 14 timer siden:

Slik du beskriver freseren, er helt i tråd med hva jeg erfarte med min gamle Canadiana fres😂

Bråkete, tung, og lite effektiv.

I frykt for å ødelegge TS eufori har jeg ikke kommentert.

Har hatt en Canadiana og deler dine synspunkter. Jeg brukte mer tid til å skru på den enn å frese snø.

Ble erstattet med en liten driftsikker og effektiv Honda.

Nå venter jeg bare på at noen skal finne opp en oppladbar freser.

Mouche   
Mouche
12 minutes ago, Mulligan said:

De finnes da, men neppe store nok til å gjøre jobben.

index   
index
Mulligan skrev 1 time siden:

En robotfreser hadde gjort seg;-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn