Jump to content
bliss X

Altinn - er det mulig å melde seg ut?

Recommended Posts

bliss X   
bliss X

Jeg har i lang tid fundert på å melde meg ut av Altinn men har ikke funnet noe informasjon om hvordan man gjør dette. Jeg begynner å bli lei av alle disse dårlige halvdigitale løsningene som stadig dyttes på oss og kunne tenkt meg å gå tilbake til papir og penn. Det er tross alt ikke så vanskelig å bruke en ringperm og arkivere det som måtte dukke opp i postkassa i permen eller ta kopi av dokumenter man sender fra seg. Kan sikkert også spandere en times venting i ny og ne bak en skranke om nødvendig. Noen som vet hvordan man melder seg ut av Altinn?

nomen   
nomen

Kan godt mislike slike ting, men man må nok bare innse at valgfriheten blir skrenket inn der som ellers.

Det som hadde vært fint, hadde vært om noen av pengene som spares på slikt hadde kommet oss innbyggere mer til gode, iform av enda bedrr tjenestet fra det offentloge.

Bidevind   
Bidevind
2 hours ago, bliss X said:

.... dårlige halvdigitale løsningene som stadig dyttes på oss ...... Noen som vet hvordan man melder seg ut av Altinn?

Den eneste "dårlige halvdigitale løsningen" jeg kan komme på som kan klare å melde deg ut av AltInn, er AltUt

Pinkvin   
Pinkvin

Jeg tipper en dødsattest løser mange problemer. Fikk sist i dag brev fra strømleverandøren med tommel opp til hinsidige svigerfar da han har redusert strømbruken sin betraktelig etter sin død. Gode nyheter der altså :-D

bliss X   
bliss X

Jeg har heller ikke klart å finne noe sted der det står at man som norsk statsborger er forpliktet til å bruke altinn. Virker ganske surrete dette.

Honduras   
Honduras

Du kan vel be om å få selvangivelse osv på papir tenker jeg. Bare å krysse av på Altinn....

index   
index

Ulike erfaringer ser jeg. Jeg trives godt med altinn, her har jeg alt av offentlig kommunikasjon på ett sted inkludert det som har med styreverv og organisasjoner å gjøre. Mye lettere å holde oversikten når alt allerede er arkivert for deg!

forskern   
forskern

Jeg er helt enig med Index. Er veldig glad i Altinn og ønsker meg aldri tilbake. Hvis ikke det koster meg noe er der helt OK at BlissX beholder sin valgfrihet og kommuniserer per brev.  Men jeg er ikke interessert i å måtte betale for det.

Shore   
Shore

Er det mulig å kommunisere med papir og blyant her på båtplassen? Litt merkelig at et ønske om å gå tilbake til fjærpennens tid kommer fra en av de eldste brukerne og moderator på et nettbasert forum som baatplassen. Jeg er absolutt ingen datanerd, men koser meg med ruterappen, nettbank, bestille reiser på nett m.m. Er pensjonist og ønsker absolutt ikke å fjerne meg fra noen av dagens nettbaserte løsninger.

bliss X   
bliss X
index skrev On 18.12.2018 at 12.57:

Ulike erfaringer ser jeg. Jeg trives godt med altinn, her har jeg alt av offentlig kommunikasjon på ett sted inkludert det som har med styreverv og organisasjoner å gjøre. Mye lettere å holde oversikten når alt allerede er arkivert for deg!

Hadde all offentlig kommunikasjon vært på et sted og fungert bra så ville det vært greit men slik er det ikke. Mange av disse elektroniske løsningene er halvferdige , det er fortsatt mye som skjer pr brev og det rulles ut halvferdige og dårlige  løsninger på løpende bånd. Dermed blir det ikke alt på ett sted slik du hevder. Det blir ganske kaotisk. Jeg har vært sykemeldt en periode og har dermed måttet forholde meg til en offentlig etat jeg normalt ikke har kontakt med. Det er denne ene etatens måte å kommunisere på som har fått meg til å vurdere utmelding.

bliss X   
bliss X

Du har nok rett i det. Blir feil å kalle det Altinn selv om det vel står et eller annet sted at det offentlige skal bruke altinn som førstevalg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn