Jump to content
Gudrun

Bytte antivirus eller beholde det gamle?

Recommended Posts

Gudrun   
Gudrun

Vurderer å bytte antivirusprogram. Har i dag Norton som følger med abonnementet for epost etc.

Synes dette er blitt noe alvorlig stort og tar lang tid.

Har blitt tipset av noen "youngboys" som stort sett sitter foran tastaturene om å bytte det ut til Eset.

Lite plass og enklere å bruke. Har scoret bra på tester tidligere.

Hva sier dere? 

Gudrun   
Gudrun

Vel glemte hele tittelen på antivirusprogrammet som ble anbefalt, skal selvfølgelig være: "ESET NOD32 Antivirus"...

Popeye70   
Popeye70

Hvilken Windows-versjon har du?

Hvis du har en oppdatert versjon av Windows 10, og ikke har tilbøyelighet til å laste ned og kjøre alt mulig rart fra internett (cracks, piratkopier osv) eller klikke på alle lenker du får tilsendt i spammail, så holder det med Windows Defender og litt strenge innstillinger i Windows (aktiver f.eks. "Kontrollert mappetilgang"). Legg eventuelt på Bitdefender Antivirus Free Edition, så får du bedre beskyttelse mot "malware" (skadelig kode).

Propell1   
Propell1
Popeye70 skrev for 3 timer siden:

Hvis du har en oppdatert versjon av Windows 10

Betryggende at du sier det, etter Win10 har jeg kuttet ut virusprogram og overlater resten til Defender.

Så gjelder det å oppføre seg slik at man ikke utsettes for unødvendig risiko. Det blir litt som å velge hvilke gater man beveger seg i, i en by. Velger du feil gate/strøk, kan du plutselig være utsatt. Følger man hovedgatene, så er du en liten fisk blant mange andre.

Redigert av Propell1

Popeye70   
Popeye70

Jeg kjenner «noen» som administrerer et nett med over 1000 PCer, og alle bruker Windows Defender som antivirus-løsning kombinert med litt strikse innstillinger i Windows. Fungerer fint.

Det aller første jeg ville gjort for å sikre Windows er å fjerne administrator-rettigheter fra den vanlige Windows-brukerkontoen man bruker, og heller ha en egen brukerkonto med admin-rettigheter for når man trenger dette (dvs nesten aldri). Det aller meste av dritt kan stoppes Ved å gjøre dette: http://www.cw.no/artikkel/hvordan-sikre-en-windows-pc-skru-av-adminrettigheter

Windy37GM   
Windy37GM

Det som er litt dumt er at de som virkelig trenger antivirus software, de blir bare irritert over at de ikke er admins og kan installere hva som helst.

Vi vårt nettverk stoler absolutt ikke på Defender alene. Ikke på internetfacing maskiner med brukere igang.  Servere (fil/db/div), der er vi litt mer løsslupne.  men på brukereksponerte maskiner har vi dessverre sett at det må være noe som "beskytter-brukeren-mot-seg-selv".

Det er kun et AV produkt som vi har 0% med smitte/utbrudd på. Alle andre har feilet (av de vi har testet, dvs McAfee, Norton, MS Defender, AVG, Bitdefender mm). 

Vi tester på den måten at en ren maskin settes opp, oppdateres med WU, AV software installeres og så kjører vi all det værste jæv****skapet vi får lastet ned fra Testmyav.com. Alt sammen iløpet av kort tid med maskinen både frakoblet og tilkoblet nett.

På den annen side: Har man backup er jo det det aller viktigste sånn rent filmessig sett :-) Alltid.  ID tyveri blir noe annet.

For de som er litt interessert i miljøet bak/hvor skummelt det er anbefales serien Cyberwar og dokumentaren Zero Days hvor den siste er best. Ikke teknisk beskrivelse av angrep og dertilhørende aktiviteter.

Også blir jeg kalt for Paranoid på jobben :-)  Ser på det som en hedersbetegnelse...

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM

Popeye70   
Popeye70
1 hour ago, Windy37GM said:

Også blir jeg kalt for Paranoid på jobben :-)  Ser på det som en hedersbetegnelse...

Der er jeg også. Som jeg sier når noen synes jeg er streng eller bekymret - jeg er betalt for å være paranoid, så da er jeg paranoid. :thumbsup:

Vi kjører kun sentralt administrert Defender nå, men kombinerer det med AppLocker (kun signert kode er tillatt, og det må installeres fra en spesiell mappe (dvs ikke fra %temp%, AppData eller tilsvarende) og diverse GPO’er. Er ikke koden signert må man ha eleverte rettigheter for å kjøre. Dette har fungert bra så langt - vi har vært forskånet for mye dritt.

Vi har etter hvert sett behovet for mer synlighet i nettet, så vi kommer nok enten til å legge på Microsoft sin Advanced Threat Protection eller bytte til et annet AV-produkt for bedre sentral kontroll og totaloversikt over det som beveger seg i nettet.

For frittstående hjemmemaskiner mener jeg at Defender kombinert med begrensede brukerrettigheter vil være nok for de fleste. De som uansett klikker på alt og besøker all verdens nettsteder bør nok ha noe mer.

Windy37GM   
Windy37GM

da er vi langt forbi "den gemene hop"  :-)

Til trådstarter, bruk et eller annet AV.  http://www.forticlient.com er en av de bedre

BTW: Sjekk ut Cylance. Maken til "sølvkule" har vi aldri sett før..

Lykke til!

Redigert av Windy37GM

ivar   
ivar
Windy37GM skrev On 30.12.2018 at 17.11:

Det som er litt dumt er at de som virkelig trenger antivirus software, de blir bare irritert over at de ikke er admins og kan installere hva som helst.

hehe , slike selverklærte "eksperter"  er i stand til å å gjøre mye skade om man lar de få lov

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn