Jump to content

Solé diesel brenner av startere


Sarita

Recommended Posts

hei ditta er førstegang jeg skriver..Jeg har en Sole diesel,som bare brenner av startere,jeg har hadd mange ombord for o hjelpe,og samme greier..jeg har betalt mange 1000 kr,men motoren vil ik kjøre...Det er en Sole Diesel 160 hk,noen som kan hjelpe

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "motor". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det med uttrykket " å brenne en starter" så antar jeg bendixdrevet på starteren ikke returnerer i fra startkransen når motoren starter.
Da brenner/smelter innholdet i starteren og bendixdrevet får ett blåskjær pga varmeutvikling.
En slik starter stanker brent elektronikk når man stikker nesen borti starteren.
Jeg vil anta det er dette som er problemet.

Som oftest og nesten alltid skyldes dette slitt/defekt tenningslås slik at ikke styrestrømmen til starteren ikke blir brutt når man slipper tenningsnøkkelen.
Da vil starteren være i inngrep på svinghjulet når motoren starter.
Denne feilen kan være lei å måle seg frem til for tenningslåsen kan virke fint i uker og kanskje månder før det hender igjen og da har man knekt enda en ny starter.

Andre feil kan være slitt startkrans slik at ikke bendixdrevet på starteren returnerer når man slipper nøkkelen og motoren starter.
Det går også å brenne opp starteren hvis man kiner lenge på starteren hvis man har en motor som ikke starter.

Konklusjonen er hvis starteren lukter brendt med blåskjær på bendix så bytter man også tenningslås samtidig med starteren.
En tenningslås er billig og det er ikke en ny starter.
I

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...