Jump to content
Framtia

Bygge seniorbolig med lagringsplass og hobbyrom...?

Recommended Posts

Framtia   
Framtia

Jeg har en romslig enebolig beliggende på Romerike, her har jeg god lagringsplass, hobbyverksted og dobbelt garasje. Barna har forlatt redet, og jeg har et ønske om å flytte nærmere Lillestrøm eller Oslo. Mhp vedlikehold og boareal kunne jeg godt klart meg med en 3-roms leilighet, men det er umulig å tilfredsstille ønsket om lagringsplass/hobbyrom (ønsker å ha dette hos meg, og ikke måtte leie annet sted). Det finnes brukte eneboliger som har god plass, men de har typisk for meg unødvendig stort bo-areal. Dessuten er det ganske høy pris per arealenhet jfr det en må betale for nytt. Jeg liker rehabiliteringsprosjekter, så dette er en aktuell løsning. Men har også vurdert om det kan være en ide å få satt opp et eget hus som prioriterer de egenskapene jeg skisserer over. Tenker da på noe ala et bygg over to etasjer, grunnflate ca 100m2, hvor underetasjen inneholder garasje, hobbyrom og boder, mens det andre planet har stue/kjøkken, bad, toalett, 2 soverom og en romslig bod/evt kombinert med vaskerom. Funkisstil og minst mulig utvendig vedlikehold. 

Jeg har ikke klart å finne noen boliger med slike egenskaper, så dette er nok litt ukurrant. På den annen side tror jeg at dette ikke nødvendigvis trenger å være et håpløst prosjekt mhp bruk av penger. Hva tror folket om noe slikt? Har noen sett bygg som er bygd etter en slik filosofi, eller har tips til ferdighusmodeller som kan gi inspirasjon er det kjekt med tips.

Eureka   
Eureka

Vil du bo i 2.etg når du, den du lever med, eller omgangskretsen en dag blir dårlig til bens? 

Framtia   
Framtia

Den dagen jeg ikke klarer gå trappa opp tipper jeg at det blir aktuelt å flytte til leilighet uten verksted/lager :-) En tidshorisont på forhåpentligvis godt over 20 år...

Jon-Kåre   
Jon-Kåre

Vil tro at går du til en ferdighus produsent kan de lett skisse om boligen etter dine ønsker. Når det gjelder lite vedlikehold er vel ikke funkishus å foretrekke med lite overhen og minimalistiske løsninger

Hakkannen   
Hakkannen

Ikke dumt å bygge et drømmehus med muligheter for dyrking av hobbyer og med god lagring:yesnod: Men, har du mulighet ville jeg ha vurdert å bygge alt på et plan.

Da godeste Bestefar (ja, med stor forbokstav) ble dårlig til beins hadde han fremdeles mange år og mye prosjektvilje igjen. Han hadde mange hobbyer og elsket å "potle på" med både trearbeid og mekaniske prosjekter. Heldigvis hadde han ei lita løe på siden av huset som var lett tilgjengelig, selv med dårlige bein. Hadde han ikke hatt muligheten til å drive på med disse prosjektene sine i løa hadde han nok visnet raskt. Prosjektene og ideene hans holdt ham ung i hodet til siste dag (han levde gode 20 år etter han ble pensjonist). Blant annet drev han mye med treskjæring og dreiing. I tillegg mekking på eldre båtmotorer.

Så er du av typen som alltid "bør" ha noe å holde på med (og ikke ønsker mygle bort i en leilighet på dine eldre dager, unnskyld ordbruken), ville jeg i alle fall ha vurdert en mer langsiktig løsning enn to etasjer.

Popeye70   
Popeye70
2 hours ago, Framtia said:

enig i at ett plan er en fordel, men tomteprisene sentralt og nært Oslo er drepende.... 

Det er ikke så stive tomtepriser der båten din ligger. Just sayin’...  :giggle:

Jon-Kåre   
Jon-Kåre

Ville ikke bekymret meg for 2 plan da de nokheller installerer heis/trappeheis hos deg om nødvendig. Når jeg bygde for 20 år siden undersøkte jeg pris på vanligheis bare for å vite om det var mulig der jeg tenkte og da var prisen hundre tusen for hei fra kjeller til loftet. Rett inn fra garasjen opp til stuen og endestopp soverom

Propell1   
Propell1
Framtia skrev for 5 timer siden:

Ja, hadde jeg ikke jobbet i Lillestrøm ville det vært et hett alternativ :-)

Her i Drammen er det mange skrå tomter og jeg har en eldre "enebolig med hybelleilighet" i to plan fra 1959.  Ofte er dette "litt" femtitalls funkis.  Da er gjerne sokkeletasjen i betong delvis gravd inn i bakken, og toppetasjen en hovedleilighet med reisverk i tre. Da finnes det mange løsninger med inngang rett fra bakkenivå til begge plan, pga høydeforskjeller i terrenget.

Du øker antagelig dine sjanser for å finne noe slikt hvis du ser etter boligstrøk der det er mange skråtomter. Selv bygde jeg stor garasje "helt nederst" og det eneste jeg angrer på med det, er at jeg ikke gjorde alt klart for heis opp i huset, rett fra garasjen.

Redigert av Propell1

Framtia   
Framtia

oppdatering av status...: Det viser seg at en kollega på jobb har et småbruk med god plass i driftsbygningen, hvor jeg er tilbudt å kunne lage meg et verksted og ha lager for en høyst akseptabel leie. Videre har jeg reservert en leilighet i et prosjekt som skal ferdigstilles årsskiftet 2020/2021. Må bruke de neste dagene på å lande denne beslutningen, men akkurat nå føles det som et veldig greit kompromiss :-)  

Hakkannen   
Hakkannen

Høres ut som en grei løsning:thumbsup: Leier et lokale selv til bilen på avatarbildet. Der står den lagret og kan skrus på når det trengs. Så lenge man kan garanteres å få leie over lengre tid og leieprisen er OK er leie av verksted nesten like greit som å eie selv. Man står jo også friere sånn sett hvis interessen for hobbyen skulle avta.

Pinkvin   
Pinkvin
Framtia skrev On 19.12.2018 at 19.18:

enig i at ett plan er en fordel, men tomteprisene sentralt og nært Oslo er drepende.... 

Ytre Enebakk er ca 15-20 minutt fra Ryenkrysset uten kø. Reell rushtid til jobb er type 25 minutter om du jobber feks Nordstrandområdet til ca 40+ om du jobber midt i Oslo og må kjøre "hele køen". Nærheten til Oslo presser en del på tomteprisene, men det er ikke helt vilt. Innimellom selges det ukurante hus på ett plan med store tomter til grei pris, da gjerne i områder som tidligere har vært hytteområder og som er omregulert til boligområder. Det er da gjerne hytter som er gjort om til "helårshytter" osv. 

Så har du forsåvidt området mellom Ytre Enebakk og Lillestrøm som byr litt på det samme, men avstanden til Oslo øker helt til du nærmer deg Lillestrøm igjen, men selv i Lillestrøm så er det "langt" til Oslo ifht Ytre, med mindre du skal ta tog da. 

---------

Lav leie i driftsbyggning høres også ut som en god plan. Lykke til med avgjørelsene :-) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn