Jump to content
Lars H.

Hvordan se bilde av hvem som ringer meg på mobilen før jeg svarer?

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

Når noen som jeg har i listen over kontakter ringer meg ser jeg både telefonnummer og navn på oppringeren før jeg svarer. Er det et oppsett der jeg kan få opp bilde av oppringeren (bildet kan gjerne ligge på min telefon)?

Jeg har en Samsung Galaxy A5 2017 med Android 8.0.0 Oreo

Edited by Lars H.

Popeye70   
Popeye70

I kontaktlisten på telefonen - er det mulig å legge inn bilde på de enkelte kontaktene? Det går på andre populære telefoner (iPhone), og da vises dette bildet på skjermen når vedkommende ringer.

Har man Facebook på telefonen tror jeg det er mulig å hente inn profilbildet til kontaktene sine derfra.

bliss X   
bliss X

Hvis du bruker gmail se i kontakter (på PC). Der vil du se at noen har lagt inn bilde og andre mangler bilde.

Du kan legge inn bilde via PC'en og den vil automatisk bli overført til telefonen

Olevine   
Olevine

Du går bare inn på kontaktlista, velger kontakten du vil legge til bilde og trykker på detaljer. Trykk deretter på kamerasymbolet på venstre side.

Så trykker du på det røde/orange ikonet med et slags stjerneokon. Må kan du enten ta et bilde eller velge et fra albumet ditt på mobilen. Trykk lagre til slutt. Det hørtes kanskje litt komplisert ut, men det er egentlig helt rett frem.

20181222_154944.jpg.1ef19aa4badef575f9f028f55385492a.jpg

Screenshot_20181222-152305_Contacts.jpg

Edited by Olevine

Lars H.   
Lars H.

Når det gjelder -post kontakter, har jeg aldri hatt noen der hverken i Outlook eller Gmail, så da faller den muligheten for å få bilder derfra. Når jeg ser på kontaktlisten for telefonen, ser jeg ingen mulighet til selv å legge inn bilder der. Det kamerasymbolet du nevner, ser jeg ikke hos meg.

kontakter.jpg.f912f612e330598854d06c5fe4bd4f96.jpg

Popeye70   
Popeye70

@Lars H. - når du står inne på kontaktkortet til Trude, så trykker du på «Rediger» oppe til høyre. Kan du da endre/legge til bilde?

Lars H.   
Lars H.

Det ser ikke slik ut, dette får jeg da opp:

kontakter3.jpg.93f2ba1150af71eee4f32ac7a133c793.jpg

Edited by Lars H.

Popeye70   
Popeye70

Her er mitt kontaktkort på konas Samsung S7 (Android 8.0.0:

C5C63706-56B9-480D-8D5A-8263F66E0DAB.jpeg.73b7c3b99e51bc42a44e889e2fda1c7e.jpeg

Når jeg trykker på «Rediger» får jeg opp dette:

E482A10A-3AC6-489F-B6AA-7E38322E4AFF.jpeg.5c9122a96cca2d2fe9fcc8f05ce7a9b5.jpeg

Når jeg trykker på kamerasymbolet kan jeg ta et bilde. Jeg har ikke testet, men tipper jeg også kan velge et eksisterende bilde fra galleriet.

For å komme til kontaktkortet mitt gikk jeg via telefon og hentet opp kontaktene derfra.

Olevine   
Olevine

Jeg tror grunnen til at du ikke får opp kamerasymbolet er at du har lagret kontakten(e) på simkortet og ikke i telefonen. Det skjer i alle fall på min telefon, også Samsung. Kan du trykke på der det står SIM-kort over Trude? Det skulle vært en lite trekantet symbol til høyre, så jeg er redd

du kanskje ikke kan det. Hvis kontaktene er lagret i telefonen eller på Googlekontoen din har du mulighet for å gjøre det. Løsningen for deg er å kopiere kontaktene fra simkortet til telefonen. 

Lars H.   
Lars H.

Jeg tror du er inne på noe der. Det er vel litt begrensning med lagring på sim-kort. Men egentlig er det jo greit med lagring av nummer på sim-kort når en bytter telefon. Jeg får snuse litt på hvordan kopiere over til telefonen. Slikt var jo enkelt og greit på min gamle "dumme" Nokia-telefon.

Dette kan forresten bli aktuelt om en måneds tid. Da kommer jeg til å bytte abonnement fra Telia til ICE for å få et abonnement som passer meg bedre. Da er det jo greit at slikt ikke ligger på sim-kortet.

Ellers er jo dette noe fullstendig uviktig og unyttig. Men litt artig hadde det jo vært å få opp et smilende bilde av fruen når hun ringer til meg.

Edited by Lars H.

Pinkvin   
Pinkvin

Hvis du vil se hvem som ringer "fra utsiden" før du svarer så kan du installere gulesider som gjør oppslag mens det ringer. Finnes sikkert andre apper som gjør det samme også men jeg har likt gulesider godt. Så kan en lagre evt nummer en ønsker som en oppføring med ett trykk. 

Og uønskede anrop kjører jeg automatisk på svarer, så kan de kose seg der hvis de vil ;-)

Kaptein Plast   
Kaptein Plast

Du har vel en Google-konto? da kan (Og BØR!) du få sikkerhetskopiert alle kontakter, og bytte av telefon er null stress.

Som standard er synk satt på,  så du må bare sørge for å legge info på riktige steder!