Jump to content
  • Sign Up
Adrian123

For eller imot privat fyrverkeri? Si din mening

Recommended Posts

Adrian123   
Adrian123

Heisann alle sammen!

Den siste uken har det vært artikkel på artikkel om privat fyrverkeri, om det skal forbys og la heller kommunen styre med det. Hva tenker dere her inne? Hvorfor skal alt forbys, snart sitter man igjen med ingenting hvis man skal forsette på denne måten?

Selv liker jeg fyrverkeri og er imot at dette skal forbys, tenker man på dyr og redde mennesker som ikke liker privat fyrverkeri så er ikke dette et godt nok argument å komme med hvis dette skal skje. Hvis kommunen skal stille opp med profesjonelt fyrverkeri så er det forsatt et problem med dyr og redde mennesker.

Hva mener dere?

nomen   
nomen

Er imot ett generelt forbud, men ser problemet med fulle idioter som sender ting i hytt og pine.

Mange kommuner har allerede en meget anstrengt økonomi, og er dette virkelig oppgave for det offentlige?

Om privatsalget forbys med argumenter om at kommunen overtar, mistenker jeg at dette i mange småkommuner ikke får prioritet og sakte svinner det hen.

Og hva er det med de som kommer med slike forslag? Vet de ikke at mange mennesker bor utenfor sentrumene  eller driter de bare i disse skattebetalerne??

Hvor mange gidder å sette seg i bilen på nyttårsaften, måtte avstå fra øl eller ett glass vin til maten for å kjøre til sin kommunes "oppskytningsrampe" for å se på fyrverkeri? 

Som vanlig foreslår man forbud fordi noen få idioter ikke klarer å oppføre seg, dermed slipper man å bruke penger på å håndheve lover.(ref. Vanscooter forbud og promillegrensen til sjøs)

Det er tross alt allerede forbudt å bruke slikt i beruset tilstand, og det er også kun lov å avfyre slikt mellom kl 18.00 og 01.00  på nyttårsaften. Ser at det blinker og smeller jamnt fra 3. Juledag og utover romjulen.

bliss X   
bliss X

Jeg håper det blir forbudt. 

- Det skjer ulykker

- Det forsøpler

- Det skremmer vettet av dyr

- Det bråker og forstyrrer

Mouche   
Mouche

Kun 16% av de spurte i en undersøkelse er "die hard" tilhengere av at private fritt skal kunne skyte opp eget fyrverkeri mens 60% mener det er greit med et totalt forbud hvis kommunen står for et fyrverkeri. Sier vel sitt om hva et flertall av folket mener.

For egen del så jeg gjerne at man innførte et forbud med mindre det ble arrangert på "sentralt hold" uten at jeg derved vil pålegge "fellesskapet" å betale for det.

"Retten" til å skyte opp fyrverkeri har intet med frihet å gjøre, og det å miste denne retten har intet med at "alt er forbudt" å gjøre.

Ida Marie III   
Ida Marie III
bliss X skrev for 1 time siden:

Helt uenig...

- Det skjer ulykker

Det er det masse annet også som gjør, dårlig argument 

- Det forsøpler

Helt enig

Helt enig

Det er meningen....

nomen   
nomen

Det er vanskelig å argumentere for ting som potensielt skadelig for ens egen helse, kan skape skremmende situasjoner og kan forårsake skade på andres helse og/eller eiendom dersom det brukes uvettig.

Dermed slår jeg ett slag for forbud mot privatsalg av alkohol! 

Kun utesteder og restauranter kan selge dette, det er vel dokumentert hvilke skadeeffekter uvettig bruk av alkohol forårsaker. Hvor mange som skades vet jeg ikke, men omlag 300 dør hvert år.

Da ville man sterkt redusert privatfylla, og mange tusen norske barn (og voksne)   hadde sovet bedre om natten.

Samfunnet hadde spart omkring 18 milliarder kroner i året.

Edited by nomen

Lazyjack   
Lazyjack
nomen skrev 24 minutter siden:

Det er vanskelig å argumentere for ting som potensielt skadelig for ens egen helse, kan skape skremmende situasjoner og kan forårsake skade på andres helse og/eller eiendom dersom det brukes uvettig.

Kun utesteder og restauranter kan selge dette, det er vel dokumentert hvilke skadeeffekter uvettig bruk av alkohol forårsaker. Hvor mange som skades vet jeg ikke, men omlag 300 dør hvert år.

Da ville man sterkt redusert privatfylla, og mange tusen norske barn (og voksne)   hadde sovet bedre om natten.

Privatsalg av alkohol (gauking), er vel allerede forbudt og har vært det svært lenge

bliss X   
bliss X
nomen skrev for 4 timer siden:

Som vanlig foreslår man forbud fordi noen få idioter ikke klarer å oppføre seg, 

Feil.  Det er veldig mange idioter som ikke klarer å oppføre seg. De lager et helvetes bråk og plager både folk og dyr med disse greiene.

Jeg har ikke hund men husker godt hvordan det var da jeg hadde hund.

Fyrverkeri er egotripp så det holder. Hensynsløs adferd som bør forbys i tett befolkede områder.

Lars H.   
Lars H.
bliss X skrev for 4 timer siden:

- Det skjer ulykker

- Det forsøpler

Jeg er veldig uenig i alle påbud og regler som blir tredd ned over hodene våre, men her støtter jeg bliss X

Edited by Lars H.

Mouche   
Mouche
1 hour ago, nomen said:

:fishing:

Eureka   
Eureka

Neste år blir jeg 40 år, -en kjedelig, sur småbarnspappa. Jeg kjøpte muligens en pakke fyrverkeri da jeg var 20. -husker ikke. 

Da jeg var 25 fikk jeg en bærepose med Forsvarets "lysraketter" før nyttår. De måtte fyres av tidlig på kvelden for å ikke lage dagslys i svarte natta og ødelegge for alle andre.

🙂 det var ikke mye lyd ut av de. 

Som følge av en periode i livet i utenlandstjeneste, så tenker jeg mest på krig og elendighet når klokka nærmer seg midnatt nyttårsaften. Lyden av dagens private fyrverkeri minner mest om det. 

Og det er mange som har det sånn.. er forsiktig estimat er 100tusen, pluss alle flyktninger... 

så årets fiktive fyrverkeribudsjett går til bålpanne. Den varer langt inn i 2019. 

nomen   
nomen
Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Privatsalg av alkohol (gauking), er vel allerede forbudt og har vært det svært lenge

Kanskje jeg formulerte meg feil, jeg mener salg av alkohol til private. Altså alt salg av alkoholholdig vare fra butikker og vinmonopol ol

til privatpersoner. 

nomen   
nomen
Eureka skrev for 7 timer siden:

🙂

Som følge av en periode i livet i utenlandstjeneste, så tenker jeg mest på krig og elendighet når klokka nærmer seg midnatt nyttårsaften. Lyden av dagens private fyrverkeri minner mest om det. 

Og det er mange som har det sånn.. er forsiktig estimat er 100tusen, pluss alle flyktninger... 

Mange tragiske skjebner der ute ingen tvil om det, men det er snakk,om fargesprakende leketøy forhold til hva du referer til. 

Hvordan offentlig fyrverkeri skal gjøre saken bedre for folk og dyr som er redde for smell og lys skjønner jeg ikke.

Til sammenligning, vet jeg om mange som sliter å være ute på byen og kose seg i helgene. Dette p.g.a staknen av fyll og opplevelsen med fulle folk trigger varierende grad av angst for dem. Dette skjer hver helg hele året.

Edited by nomen

nomen   
nomen

Jeg har har forresten to gårder i nærheten, begge har hester og kyr. På nyttårskvelden blir dyrene tatt inn, de får litt ekstra godsaker å spise, og bonden starter opp traktoren og setter den utenfor låven.

Dette roer dyrene, så det finnes mulighetter for den som vil.

Mouche   
Mouche

Offentlig fyrverkeri på et offentlig og sentralt sted vil vel medføre at hundrevis av lokale fyrverkerier i alle gater og nabolag ikke blir fyrt opp og det igjen vil sterkt redusere de negative sider som mange opplever i dag. Det vil trolig også sterkt redusere mengden fyrverkeri som blir fyrt opp vil jeg tro.

At løsningen skal være å fyre opp traktorer (og/eller andre forstyrrende og forurensende maskiner) i tiden 18.00 til 02.00 (den lovlige tiden for fyrverkeri) høres ut som en lite god løsning med mindre man etterlever teorien at "med ondt skal ondt fordrives"? I mitt nabolag ser jeg folk som har hester på bås ikke akkurat gleder seg til å måtte tilbringe nyttårsaften i stallen i et forsøk på å roe dyrene sine.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mange-dyr-er-redde-pa-nyttarsaften-slik-han-du-hjelpe-dem/70606773

Edited by Mouche

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Sjølvsagt er eg for fyrverkeri. Og ønsker også pinneraketter tilbake.   Eg kjenner til fleire ulykker med trøsykkel en fyrverkeri.   

Ida Marie III   
Ida Marie III
Sjeldenutpå skrev 31 minutter siden:

Sjølvsagt er eg for fyrverkeri. Og ønsker også pinneraketter tilbake.   Eg kjenner til fleire ulykker med trøsykkel en fyrverkeri.   

En liten provokasjon..?

Sykler brukes året rundt....

Og husker jeg rett, gikk øyeskadene drastisk ned etter pinnerakettene ble utfaset... Sverige følger på til neste år...

Pinkvin   
Pinkvin
nomen skrev for 13 timer siden:

Kanskje jeg formulerte meg feil, jeg mener salg av alkohol til private. Altså alt salg av alkoholholdig vare fra butikker og vinmonopol ol

til privatpersoner. 

Så dette vil du altså. Lykke til med det.

..

Men hvilken relevans har det ifht fyrverkeri?

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Relevans har det, når skadeomfang ofte nevnes i forbudsønsker om privat fyrverkeri.  Man kan ikkje forby alt som er farlig. 

nomen   
nomen
Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Så dette vil du altså. Lykke til med det.

..

Men hvilken relevans har det ifht fyrverkeri?

Vil og vil, jeg vil egentlig ikke forby noen av delene, man kan ikke forby alt som er farlig.

Jeg er ikke spesielt opptatt av hverken å brenne opp, eller drikke opp pengene mine, så for min del betyr det ikke så mye.

Poenget mitt er at argumenet for å forby fyrverkeri, og tankerekken som ligger bak, i like stor (om ikke større) grad like gjerne kan gjelde alkohol.

Skulle jeg velge en ting som potensielt skader brukeren, 3. person, skaper bråk og usikkerhet, samt påfører samfunnet en masse belastninger både økonomisk og sosialt, måtte det blitt alkohol. Fyrverkeriets skadeomfang er "musepiss" iforhold.

Relevansen er at begge de tingene har endel prinsippielle likheter, ifølge "logikken" til fyrverkerimotstanderne, er jo begge to livsfarlige, skadelige, plagsomme,unødvendige saker.

Det er nok flere enn innvandrere, og noen krigsveteraner som opplever negative effekter av alkoholmisbruk, og det nærmest daglig, ikke ett par, tre timer i slutten av desember.

Dessuten er dette "uvesenet" som fyrverkeri står for, meget mer forutsigbart enn uvettig alkoholbruk.

Når det selges slikt til privatpersoner over disk, vil en alltid risikere uvettig misbruk. Da er det vel tryggere at profesjonelle sender opp raketter, og profesjonelle selger alkohol i "forsvarlige" mengder, og i mer kontrollerte former?

Edited by nomen

Shore   
Shore

Absolutt for et forbud. Fyrverkerigalskapen har tatt helt overhånd,  i likhet med russefeiringen. Virker som nordmenn ikke klarer å begrense seg når det kommer til å overgå naboen. Før sendte man opp noen få raketter  sammen med naboene, med start noen få minutter før midnatt nyttårsaften, nå sender Hvermansen opp et arsenal likt det man tidligere kun så på TV i forbindelse med storslåtte feiringer. Det smeller i hytt og pine fra 3 juledag til 1 nyttårsdag. Skammelig at det brennes av milliardbeløp i løpet av noen få timer på noe som gnistrer og smeller, når millioner av mennesker må gjemme seg blant ruiner i forsøk på å finne beskyttelse for seg og sine barn for virkelighetens fyrverkeri. Send heller dette beløpet til minerydding og hjelp til disse ofrene.

Eureka   
Eureka

et alternativ er jo å nekte folk helsehjelp som sjøl forårsaker skader på eget legeme ved bruk av fyrverkeri. 

Så får en selv ta rissikoen. 

Propell1   
Propell1

En parrallell tanke om dette, er St. Hansbål.  Jeg kommer fra et bygdemiljø, og alle visste hvor farlig det var å tenne bål midt på sommeren.  Så gjennom tidene utviklet det seg en tradsjon der man tente St. Hansbålet ETT sted, og så samlet folk seg der og spilte, drakk, danset og koste seg i buskene.  Bålet var bygget opp av frivillige bidrag.  Ingen tvang, ingen "bålavgift" til "ansvarlige" kommuneansatte eller offentlgie, autoriserte "bålinspektører". Ingen søknader som foret byråkratiet. Ingen bålskatt.

Kanskje noe å tanke på i bystrøk når det gjelder nyttårsraketter.  Man kan få til mye på frivillig basis til felles beste.

Forby oppskyting av raketter fra privatboliger, sett av to-tre steder der man kunne ha organisert, frivillig oppskyting, til felles glede.

Hvor mange raketter man får skutt opp, følger av hvor mange som kommer med raketter for oppskyting. Frivillig. Kommer ingen, blir det ingen raketter. Det er vel fremdeles folk som frivilig, en eler annen ildsjel eller to, som er vilige til å bidra med dugnadsånd for fellesskapet her tror jeg.

Så kan man vel også bruke noen resssurser på å ta de som bryter den samfunnsmessige organiseringen og skyter opp selv uten organisering.  De blir ikke vanskelig å ta heller, for alle ser jo hvor rakettene kom fra.

Mouche   
Mouche
10 hours ago, Sjeldenutpå said:

Relevans har det, når skadeomfang ofte nevnes i forbudsønsker om privat fyrverkeri.  Man kan ikkje forby alt som er farlig. 

Enig, så hvorfor påby bruk av hjelm i slalombakkene (man får ikke benytte heisen uten, eksempelvis på Kongsberg) når så mange av oss har kjørt i alpinbakker i mange år uten å bli skadet. For ikke snakke om denne tvangen til bruk av bilbelte, vest i båt, Ja i det hele tatt en lang liste med fy og fy og hvorfor skal øvrigheten gjøre livet så kjipt for oss alle. Dårlig gjort. Sikkert gjort bare på f...skap av overbetalte og udugelige politiker som aldri har hatt en ordentlig jobb.

Eureka   
Eureka

Tipper de som påberoper seg menneskeretten til å fyre opp privat fyrverkeri, også hadde stått fremst i klagerekkene om flesteparten av landets øyespesialister hadde tatt ut 14 dager ferie i begynnelsen av

det nye året.. 

man skal huske at det er en del mennesker rundt om i landet som kan skyte en hvit pil etter familieliv på nyttårsaften for at andre skal fyre opp batteriene sine, i fylla. 

Man kan si, " ja men før var alt så mindre regulert og det funka bra etc etc". Mja, vi vet bedre nå.