Jump to content
Korsfjord

Gassovn som reserve-varmekilde. Erfaringer?

Recommended Posts

Korsfjord   
Korsfjord

Vi har kun elektrisk oppvarming i huset. Store deler av boligen betjenes av en luft-til-luft varmepumpe, ellers gulvvarme og panelovn. 

Med andre ord ingen backup i tilfelle strømbrudd. 

Inntil vi eventuelt får installert ildsted, tenker jeg å skaffe meg en frittstående gassovn, som kan settes frem hvis strømmen blir borte over tid. Ser at mange av dem leverer opp til 4,2 kW, det burde holde i de fleste tilfeller, til å varme opp stue, kjøkken og de nærliggende rom. 

Er det noe spesielt å tenke på når man skal anskaffe en slik ovn? 

Redigert av Korsfjord

Pinkvin   
Pinkvin

Støtter Boble65, blir veldig fuktig. Har en til å varme opp anneks på hytta, blir i praksis ikke brukt. 

For reel beredskap hadde jeg nok heller satset på et par parafinovner, god lufting og tenke at det ikke er så farlig med lukta hvis en holder på å fryse i hjel ;-) 

nomen   
nomen

Husk også at du brenner opp oksygenet i rommet, det gjelder naturligvis alle typer forbrenningsovner.

Kanskje ett strømagregat kan være løsningen?

Da får du også strøm til å lage litt mat og andre livsnødvendigheter.

Har benyttet meg at det selv ved noen anledninger når strømmen har gått. Ikke til oppvarming av huset da, det har jeg vedovn til. Du burde installere en selv så raskt som mulig😉

Ida Marie III   
Ida Marie III

Har en slik transportabel gassovn på hytten...

Bruker den aldri... gir lukt og fuktighet...

Men i nøden er den selvfølgelig bedre en ingenting...

Hakkannen   
Hakkannen

En kamerat brukte gassovn som tilleggsoppvarming til varmekablene noen år. Alltid godt og varmt hos ham. Som andre over skriver fører brenning av gass med seg økt fuktighet i rommet. I tillegg bruker den oksygen, så ventiler og slikt må være åpne. Gass kan også være et eksplosivt medium, derfor bør det være muligheter for at eventuelle lekkasjer kan bli drenert ut (gassen er tyngre enn luft). Fordelen er at på tross av økt luftfuktighet så blir det varmt og godt. 

Olje-/parafinbaserte ovner uten pipe ut i friluft fører til det samme, økt fuktighet. I tillegg lukter klær og annet innventar parafin etter kun kort tid.

Skulle jeg ha valgt mellom disse to (der begge slipper ut avgassene i rommet) hadde jeg nok valgt gass. Mindre lukt og renere forbrenning, mye varme.

Enda bedre er å få montert en vedovn først som sist. De fleste kan du innstallere på ei helg om du er noenlunde nevenyttig og har grei tilgang til pipa (sist jeg monterte vedovn var hos søstra og svogeren min, brukte vel 4-5 timer til den sto ferdig montert. Så et par døgns ventetid på at mørtelen skulle tørke før første oppfyring i ovnen). Blant annet OBS Bygg selger alt du trenger. Der har de også forholdsvis rimelige vedovner + info om installasjonen (installasjonen må godkjennes av brannvesenet), noe du også finner på nett. Har du ikke mursteins- eller lecapipe og må til med stålpipe blir det en del mer jobb, dyrere blir det også. Det siste er vel egentlig en fordel å få gjort av fagfolk.

Redigert av Hakkannen

Korsfjord   
Korsfjord

Takk, det er akkurat slike erfaringer jeg er ute etter. 

Bør nok ha ildsted, ja. Men huset er bygget uten pipe, så da blir nok stålpipe løsningen. Taktekking må nok byttes innen ganske få år, installasjon av pipe tenker jeg er fornuftig å ta da. 

Så lenge vi har campingvogn parkert utenfor, er det kanskje like greit å flytte inn i den om strømmen skulle være lenge borte. Der har vi jo gassovn med pipe, kokemuligheter, og lys så lenge batteriet varer. Men det blir jo litt trangere, da😊

Eureka   
Eureka

Strøm/netteier har vel plikt til å besørge strøm innen 7 timer. Skal mye til for å overstige det. 

Hva med en 12v 4 kw Kinavarmer og et greit batteri ? 

En kjenning hadde gass-varmer i garasjen til han fikk varmepumpe. Pleide å stikke innom på morgenkaffi i fjor vinter under trilleturer. Stinka av klæra etterpå. 

Redigert av Eureka

Pinkvin   
Pinkvin

Om du har tenkt å bruke av og til som tilleggsvarme ville jeg valgt gass. Men til ren nødbruk, hvor sannsynligheten er veldig liten for at det vil bli brukt, men hvor det "bare må virke" ville jeg fortsatt valgt parafin. Du kan lagre drivstoffet "evig", vil antagelig kunne få tak i ekstra rimelig enkelt og kan fyre white spirit og tennveske i nøden. Du kan også koke vann, lage mat osv på en del parafinovner. 

Korsfjord   
Korsfjord
Eureka skrev 2 minutter siden:

Strøm/netteier har vel plikt til å besørge strøm innen 7 timer. Skal mye til for å overstige det. 

Hva med en 12v 4 kw Kinavarmer og et greit batteri ? 

Har de plikt til det? Det var jeg ikke klar over. 

Under et uvær for noen få år siden (husker ikke hva den stormen het) var strømmen borte i nesten ett døgn. Da holdt vi temperaturen noenlunde i sjakk ved å fyre i alt vi hadde av stearinlys. Men de måtte jo slukkes da vi la oss, og da var det lite varme igjen om morgenen, strømmen var fortsatt borte. Og selvfølgelig vanskelig å noe mer varme, selv om stearinlys faktisk ga en viss effekt igjen. 

Strømbrudd er så sjelden at jeg egentlig hadde glemt hele episoden, men uværet nå i nyttårshelgen minnet meg på det igjen. Selv om vi altså ikke mistet strømmen denne gangen. 

Kinavarmer, da må jeg ha diesel/egnet tank og 12V batteri i beredskap. Så må det hele kobles opp når det er behov. Ser for meg at det blir tungvindt i forhold til en gass/parafinovn som bare er til å sette på plass og fyre opp. Eller er det noe jeg overser? 

Korsfjord   
Korsfjord
Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Om du har tenkt å bruke av og til som tilleggsvarme ville jeg valgt gass. Men til ren nødbruk, hvor sannsynligheten er veldig liten for at det vil bli brukt, men hvor det "bare må virke" ville jeg fortsatt valgt parafin. Du kan lagre drivstoffet "evig", vil antagelig kunne få tak i ekstra rimelig enkelt og kan fyre white spirit og tennveske i nøden. Du kan også koke vann, lage mat osv på en del parafinovner. 

Det er ren nødbruk jeg ser for meg, ja. Ingen problemer med å holde varmen ellers. En midlertidig beredskap inntil vedovn en gang blir installert. 

Mouche   
Mouche

Vi hadde en slik gassovn på dårlig isolert hytte ved sjøen og veldig grei for å få opp varmen i hytta når man kommer ned til kald hytte ved påsketider, men som allerede mange har nevnt så ble det mye fuktighet (dugg på alle vinduer).

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Finnes det ikkje sprit eller parafin koketopper med varmelokk for båt som er ok.   Bærbar, og to fluer i en smekk? Kan trekke pølser...  Tar mindre plass å stue vekk en ein stor propanovn på 4200w. 

I grillhuset har eg ein pod8 parafinvarmer, måtte bare slutte å bruke den. Ville ikkje tatt den inn i huset.   

Korsfjord   
Korsfjord

Det er vel bare Wallas som har varmelokk,tror jeg. Men hvor mye effekt gir et slikt apparat? 

Tror uansett jeg dropper planen, virker ikke som slike ovner er særlig egnet, ut fra de tilbakemeldinger jeg har fått. 

index   
index

Jeg har gassovn og bruker denne I verkstedet, I utestua og til og med ute ved behov. Helt grei ekstraoppvarming, og burde fungere greit som nødoppvarming. At det blir litt fuktigere det ene døgnet strømmen er borte kan da ikke være noe stort problem. Jeg synes gassovnen avgir lite lukt, parafinovner har en langt mer markant odør. Så kjøp deg en gassovn du, fungerer fint det!

Propell1   
Propell1

Jeg har parafinovn, som er kjekk å bruke til å  gi grunnvarme når det er kaldt. Luftt-til-luft varmepumpe pluss vifteovener brukes til å regulere komfortvarme, og i svært kalde perioder skrus parafinvarmen  opp.

Men nå blir det forbudt å bruke parafinfyring i privatboliger fra 2020?

Og jeg blir pålagt å FJERNE parafinbrenneren.  Er litt usikker på om jeg beordres til å destruere hele anlegget med tank og alt.

Jeg kan jo bare la være å fyre i den for å unngå lovbrudd (jeg er en lovlyydig person), og så er det en nødrett å bruke den, hvis man skulle være helt indisponert en vinter, og det blir ekstremt kaldt.

Vil en reserveovn med parafin være mer lovlig etter 2020, enn å beholde min faste installasjon som reserve?

Redigert av Propell1

Eureka   
Eureka

Til siste taler, så plikter man, etter det jeg har fått med meg, å grave opp tank eller tømme og fylle den med masser. Tipper det må innrapporteres. 

Dette pga faren for lekkasje. 

Følger vel noen midler fra Enova. 

Mouche   
Mouche

Man kan få dispensasjon, har selv fått det fra min kommune (skriftlig), fra kravet om å grave opp tanken. Forutsetter at den ligger vanskelig til og vil medføre mye ekstra arbeid/utgifter. Midler fra ENova er vel halvert i år og blir borte til neste år og gis kun under noen klare forutsetninger.

Eureka   
Eureka

Tråden fikk meg til å tenke litt beredskap. 

I huset i Ålesund har jeg to vedovner og nok ved til å fyre døgnet rundt en vinter. Ordner jeg meg en alu/stålplate til å legge oppå vedovnen, som kokeplate, så skal jeg klare meg godt. Alternativt å evakuere til båten. 

Nomen nevnte noe som ingen "plukket opp" tidlig i tråden. Strømaggregat. 

Med en skjøteledning til varmepumpa, så får man mye varme. 

At man plager vettet av naboen får være en annen sak 🙂

Jens_P   
Jens_P
Eureka skrev 1 time siden:

At man plager vettet av naboen får være en annen sak

Hvis du tilbyr lading av duppeditter eller å komme inn å varme seg, så er mye tilgitt! :smiley:

Eureka   
Eureka

👍 meeeeen, etter 8 timer er det slutt på backupbatterier på basestasjoner. 

Du skal få lade opp din gamle Nokia 5110, så du kan spille tetris 🙂

Et slag Risk hadde gjort susen blant naboer. Bare å bytte ut spillebrettet med kartutsnitt fra seeiendom.no 

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Vi har hatt rundt døgnet straumlaus 2 ganger.  Fyrer med ved, har alltid gassbluss til koke mat, og rødspritbluss i reserve.  Og 2kw stillegåande straumagregat (hondalookalike) som forsyner mobiler og moccamasteren :-)   Når årstida og værvarselet er dårlig så ser eg alltid til at det er enkel mat i frysen som raskt kan løftes utav og enkelt tilberedes på vedovn,   feks pølse og brød og tomatsuppe. Bensinkanner er fulle, motorsag nyslipt og full, full tank på bilane. Slepetau, varsellys og lommelykter og motorsag i bilen, talglys på bord og ekstra i skapet, lighteren full av gass, pledd lett tilgjengelig, førstehjelpsutstyr, hodelykt og batterier for 50timer til alle i husstanden osv.    Men ved og ovnen er viktigast... 

Eureka   
Eureka

Stearinlys har jeg kutta ut for flere år siden, til fordel for led og batterier. Gidder ikke brannfaren. 👍

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn