Jump to content
  • Sign Up
Lars H.

Er dette et bra oppsett for min hjemmerouter?

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

Det begynner å bli mange WiFi nettverk her jeg bor, så jeg gikk gjennom mitt oppsett og kom frem til dette oppsettet for min

Asus RT-AC51U dual band router.

Tilkoblete enheter bruker hovedsakelig 5GHz båndet. Men også 2,4GHz brukes, og der har jeg valgt båndbredde 20/40MHz og kanal 6.

For 5GHz har jeg har satt mode til auto, og da viser inSSIDer at n og ac blir valgt. Med båndbredde 40MHz og kanal 60 valgt, blir ext. kanal 64.

Dette høres vel ikke så dumt ut?

router_settings_2.jpg.ba535853dc0425033905969668b8359c.jpg

router_settings_1.jpg.9d9fa92a24ef1555fe3d9cfe39f0a8ce.jpg

Edited by Lars H.

Kjellg   
Kjellg

Skal ikke si så mye om oppsettet ditt, men anbefaler faktisk å kjøpe 1 måned med Plus utgaven av inSIDer. Da får du anbefalinger for oppsettet basert på andre trådløse enheter i nabolaget, samt forklaringer på hvorfor du bør gjøre det sånn og sånn, og hvorfor ikke en løsning er anbefalt. Ser de tar 9usd nå for en måned. Umiddelbart så ser jeg at du har litt overlapping på 2.4Ghz med en annen trådløs enhet. Men kjøp en måned og scann nettverket ditt. 

Lars H.   
Lars H.

Da har jeg "ommøblert" litt. Blant annet slo jeg av WiFi på Get box II enheten nede i stuen. Denne boksen bruker jeg kun til radio og TV. Internett tar jeg også fra Get, men med en egen Asus router via et modem direkte fra vegguttaket. Signalene fra Getbox'n var jo bare i veien, både for meg og naboene.

Så valgte jeg k.11 med 20MHz i 2,4GHz båndet der det ikke var noen overlapping (for øyeblikket) og k.132 med 40MHz i 5GHz båndet godt unna andre sendere.

Dette er vel litt pirkete, andre setter vel bare alt i "Auto" og håper på det beste.

low_high.jpg.db1fda2130433ed13f09319df53735de.jpg

Edited by Lars H.