Jump to content
  • Sign Up
Lars H.

Sjekke inn, vise boardingpass med mobiltelefon ved flyreise?

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

Jeg reiser med fly kun en gang i året, og hver gang synes jeg det er noe nytt med billetter og boarding . . .  osv, ikke alltid like greit for en gamling på 75 år.

Imorgen skal jeg en tur med SAS. Nå har jeg funnet frem smarttelefonen og fått sjekket inn og reservert sete. Jeg reiser kun med håndbagasje.

På mobilen ser jeg at jeg har en slik "krusedull", QR kode fra SAS.

Viser jeg da bare frem den i sikkerhetskontrollen (legger den på en leser)?

Viser jeg den da frem ved boardingskranken (legger den på en leser)?

Jeg skal i hvert fall være ute i god tid på Gardermoen i tilfelle ullfille.

Popeye70   
Popeye70

I stedet for å lese av QR-koden på et stykke papir lar du leseren lese av bildet på mobilskjermen. I sikkerhetskontrollen er det som regel en full port som ofte har grønt lys i leseren, mens ved gaten er det enten full port som ofte har grønt lys eller en liten leser på skranken som ofte har rødt lys.

Disclaimer: Fargen på lyset kan selvfølgelig variere fra hva jeg skrev ovenfor, men som oftest har jeg sett de fargene jeg har beskrevet.

For sikkerhets skyld tar jeg alltid en skjermdump av skjermbildet med QR-koden på i forkant, i tilfelle jeg av en eller annen grunn mister mobildekningen på flyplassen.

Edited by Popeye70

Lars H.   
Lars H.

Takker, da ble jeg beroliget. Og det med skjermdump var lurt. Det er nå på plass. Skal lage en utskrift på papir i tillegg.

Popeye70   
Popeye70

Jeg pleier også å ha med et stykke papir i sekken i tillegg - som IT-mann stoler jeg ikke helt på teknologien... :giggle:

Eureka   
Eureka

Jeg legger matpapir over QR-koden og tegner den av. Da får jeg tiden til å gå og reisenervene gir seg 🤪

Skjermdump er praktisk. Bildet sender jeg også til den jeg eventuelt reiser sammen med, om mobilen går på en smell. 

Pinkvin   
Pinkvin

På vei hjem fra fisketur på vestlandet klarte jeg å rote bort alt av papirer for hjemturen med Norwegian. Men det var i grunnen bare å legitimere seg så ordnet de resten uten å blunke. Tok ørlite mer tid da. 

Så jeg lever i troa om at så lenge en kan legitimere seg så ordner det seg, vet ikke om det stemmer helt da men :-)

Ida Marie III   
Ida Marie III
Pinkvin skrev 42 minutter siden:

På vei hjem fra fisketur på vestlandet klarte jeg å rote bort alt av papirer for hjemturen med Norwegian. Men det var i grunnen bare å legitimere seg så ordnet de resten uten å blunke. Tok ørlite mer tid da. 

Så jeg lever i troa om at så lenge en kan legitimere seg så ordner det seg, vet ikke om det stemmer helt da men :-)

Joda det stemmer...

Eg mistet mobil nettet på Heathrow i vinter, og fikk dermed ikke frem billetten på mob. Hadde glemt skjerm dump....viste passet, og litt leting på en skjerm, og så ombord....

Men skulle alle passasjerene ombord på den måten hadde det tatt tid....

NilsPils   
NilsPils

Når jeg reiser utenlands spør de bare etter passet ved innsjekkingen.

Ida Marie III   
Ida Marie III
NilsPils skrev for 1 time siden:

Når jeg reiser utenlands spør de bare etter passet ved innsjekkingen.

Men det er på vei ut....

Billige flybilletter betinger at en gjør litt selv...

Helt unødvendig med en dame som sitter i en skranke å setter papirbånd på bagasjen din, og gir deg en billett ...

Den omfattende sikkerhets kontrollen de senere årene, pga terror galskapen, tar så mye arbeidskraft, at litt blir nok overlatt til oss selv...

Honduras   
Honduras
Popeye70 skrev On 9.1.2019 at 15.21:

Jeg pleier også å ha med et stykke papir i sekken i tillegg - som IT-mann stoler jeg ikke helt på teknologien... :giggle:

😎 kjenner meg igjen der. Har alt på telefon, men skrev gjerne ut alt når jeg bestilte som ligger i sidelomma sammen med passet, godboka og lesebrillene. Så hvis alt bryter sammen under boarding, er vi i det minste to som kommer på... 👍

@Lars: For litt lavere puls kan du bare gå til nærmeste innsjekkings-automat og skrive ut boardingpass når du ankommer flyplassen. Så har du «backup» hvis du ønsker. 

Ida Marie III   
Ida Marie III
Honduras skrev for 7 timer siden:

😎 kjenner meg igjen der. Har alt på telefon, men skrev gjerne ut alt når jeg bestilte som ligger i sidelomma sammen med passet, godboka og lesebrillene. Så hvis alt bryter sammen under boarding, er vi i det minste to som kommer på... 👍

@Lars: For litt lavere puls kan du bare gå til nærmeste innsjekkings-automat og skrive ut boardingpass når du ankommer flyplassen. Så har du «backup» hvis du ønsker. 

Har du pass kommer du ombord uansett..

Lars H.   
Lars H.

Kanskje en liten oppdatering?

Bruk av mobilen for innsjekking både på inn og utreise Stavanger/Oslo fungerte utmerket.

Nå er jeg vel hjemme, men returen var ikke helt uten problemer. På grunn av tekniske problemer med flyet og værforhold kom jeg ikke frem til Gardermoen før klokken 0105 på natten mens ankomst skulle vært 2155! Det ble lenge å sitte å vente på Sola flyplass.

Og på den tiden av døgnet gikk det selvfølgelig hverken flytog eller flybuss til Lillestrøm. Da ble det taxi hjem, til kr.1313.

Dermed ble det å sjekke refusjoner.

Jeg gikk inn på SAS sine sider og fylte ut side på side med opplysninger. Da varte det ikke lenge før jeg fikk beklagelse fra SAS om at dette skulle de selvfølgelig dekke etter en eller annen EU-regel.

Så, idag kom det kr.3755,- inn på konto! Dermed dekket de kr.1313,- for taxi pluss EURO 250 (for tort og svie?).

Så jeg gikk faktisk i pluss for turen med 27 kroner! Det jeg hadde regnet med var kr.18,. for buss til Lillestrøm, kr.75,- på flytoget, kr.1897,- t/r fly, kr.75,- hjem fra Gardermoen til Lillestrøm kr.75,-  og så taxi kr.350,- hjem. I Stavanger ble jeg hentet på flyet av broderen (med en splitter ny Opel Ampera.e El-bil).

All ære til SAS for å rydde opp.

Eureka   
Eureka

Det var andre boller det, enn da jeg savnet kofferten min etter returreise, altså til hjemsted. 

Brukte 750 kr i tellerskritt for å komme igjennom til SAS. Brukte mye tid på å spore opp kofferten, fant den etter 14 dager, i Trondheim, hvor jeg byttet fly. 

Siden det var på hjemreise  dekket hverken SAS eller reiseforsikring en dritt, med mindre den var borte for alltid. 

Dette var før selskaper ble pålagt å ha et gratis nummer kundene kunne ringe til

Kjellg   
Kjellg

Noen som vet om NFC virker også i security?

Ronald   
Ronald
Kjellg skrev 9 minutter siden:

Hva mener du med 'virker' i denne sammenheng? Tenker du gjennom scanneren? Hva skal du i så fall bruke det til akkurat der? Eller tenker du på at det kan bli ødelagt?

Eller tenker du det kanskje som alternativ til strekkode? (I så fall tror jeg svaret er 'nei' per i dag).

Antakelig forstod jeg ikke helt spørsmålet....

Edited by Ronald

Kjellg   
Kjellg
Ronald skrev 12 minutter siden:

Hva mener du med 'virker' i denne sammenheng? Tenker du gjennom scanneren? Hva skal du i så fall bruke det til akkurat der? Eller tenker du på at det kan bli ødelagt?

Eller tenker du det kanskje som alternativ til strekkode? (I så fall tror jeg svaret er 'nei' per i dag).

Antakelig forstod jeg ikke helt spørsmålet....

Nei, NFC er at skjermen kan være lukket og at du bare holder telefonen inntil en enhet. På min Iphone må «boardingpass» være presentert i wallet men skjermen kan være svart, så trenger man ikke låse opp telefonen eller at den går i svart og du må åpne den på nytt. Vet at boarding hos Sas støtter dette. Tidligere brukte man sas Smart Pass. En kodelapp limt bakpå telefonen. Egentlig er dette også NFC (Near field Communications) men da innebygd chip i klistremerket. Men nå er det NFC støtte i mange telefoner så da må man fjerne klistremerket om man skal benytte den som er i selve telefonen. 

Edited by Kjellg

Ida Marie III   
Ida Marie III
Kjellg skrev 7 minutter siden:

Nei, NFC er at skjermen kan være lukket og at du bare holder telefonen inntil en enhet. På min Iphone må «boardingpass» være presentert i wallet men skjermen kan være svart, så trenger man ikke låse opp telefonen eller at den går i svart og du må åpne den på nytt. Vet at boarding hos Sas støtter dette. Tidligere brukte man sas Smart Pass. En strekkode limt bak på telefonen. Vet at man må fjerne den om man enabler NFC. 

Det har jeg aldri forsøkt...er vel bare å prøve neste gang...er ikke verre en at de bak deg blir litt sur pga ekstra tid om det ikke funker...😂

Popeye70   
Popeye70
3 hours ago, Kjellg said:

Hva mener du? Utdyp...

Kjellg   
Kjellg
Popeye70 skrev for 15 timer siden:

Hva mener du? Utdyp...

Der skrev jeg igjen før jeg tenkte :) Har 20 år tidligere i sas og da var security benevnelsen på sikkerhetskontrollen. Før Sas sin Smart Pass kom på markedet for mange år siden så var jeg med å teste ut NFC lenge før det kom i telefonene. Men igjen, det er sikkerhetskontrollen det er snakk om.