Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
Komodo

Påhenger stjålet fra jolle da den var inne til service. Ansvar?

Recommended Posts

Komodo   
Komodo

Før jul leverte jeg inn slepejolla med påhenger til service. Normalt ville jeg tatt servicen på motoren selv, men fikk klar beskjed om at den måtte inn til serivce for å opprettholde garantien. Jolla ble levert uke 50, og jeg fikk beskjed om at jeg kunne hente den fredag samme uke, eller i begynnelsen av uke 51. Uke 51 var altså siste uka før jul. 

Da jeg kom for å hente jolla torsdag 3. januar fikk jeg se at den var blitt plassert på utenfor bedriftens område, ut mot en traffikert vei, helt ubevoktet og uten kamera. Motoren var da vekk. Jeg tenkte ført at de hadde tatt av motoren før de kjørte ut jolla, men det hadde de ikke. Motoren var stålet. Fikk da beskjed om å ta saken med eget forsikringselskap, men at de kunne være greie med å gi meg en god pris på en ny. 

I går fikk jeg et tilbud fra selskapet, hvor de hadde gjort en vurdering på motorens verdi og fratrukket egenandel. Siden motoren ikke var securemerket ble egenandelen 4000 + 2000 = 6000 kr. Jeg gikk da til verkstedet og spurte hvordan de forhold seg til sitt ansvar med å oppbevare en båt som var inne til service forsvarlig i forhold til å erstatte den gamle. Svaret var at jeg måtte stå for dette selv, men de kunne være greie å gi meg gratis securemerking (1490 kr) på ny motor. Jeg foreslo at vi kunne dele på fadesen, og ta halvparten av egenandelen hver, men det var han ikke interessert i. Det synes han ble for stor utgift. 

For å være helt ærlig synes jeg dette er helt elendig fra verkstedet sin side. De niholder på at vi hadde en avtale om at båten skulle hentes før jul. Det er for så vidt riktig, men jeg mener uansett at de har et ansvar om å oppbevare båten forsvarlig inntil den er levert kunden (altså hentet av meg). For å presisere så er dette altså på en tid av året det knapt er andre båter inne til service, og de hadde hatt plass til å plassere den på et kameraovervåket område. Det innrømmet karen på verkstedet til meg i dag. I tillegg har de kjørt båten ut ved veien uten å ringe eller sende sms til meg om at "nå kan du komme å hente den" eller "nå er den i veien, hent den snarest". Jeg synes derfor de burde ta ansvar for situasjonen og erstatte motoren. I det minste burde de betale egenandelen min (men de vil jo ikke engang betale halve). 

Hva sier loven? Har de retten på sin side til å plassere båten på et uforsvarlig sted uten engang å varsle meg da jeg ikke hentet den før jul, eller har de et ansvar om å oppbevare den forsvarlig inntil nøkkel er overlevert? Ps: Jeg hadde lagt igjen visittkort med navn og telefonnummer, samt nøkkel til draget på hengeren. Hadde jeg sett båten stå der i romjula kunne jeg heller ikke hentet den, da var nøkkelen innelåst på verkstedkontoret.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Her synes jeg at du har vært alt for snill. Å dele egenandelen burde ikke avtales. Langt derifra -- for verkstedet er åpenbart i ansvar. Så lenge båten er i verkstedets varetekt, svarer de for skade uten hensyn til skyld (objektivt ansvar). De går bare fri dersom de godtgjør at skaden/tapet skyldes en hendelse utenfor deres kontroll, som det ikke kunne ha unngått eller overvunnet risikoen for. Det er ikke tvil om hvordan en slik vurdering ville slå ut. Rettspraksis er entydig og langvarig.

At du ikke hentet båten på et gitt tidspunkt har ingen betydning. Båten var fortsatt i verkstedets varetekt og ansvaret var fortsatt hos verkstedet. Selv om de hadde varslet deg, hadde de plikt til å oppbevare båten forsvarlig inntil du hadde hentet den.

Etter min mening bør du kreve egenandelen dekket fullt ut, samt eventuelle andre skader/tap med samme årsak.

Komodo   
Komodo

Hei, og takk for kjapt svar!

Også hyggelig med et slikt svar som i de grader er i min favør! Forslaget mitt om å dele egenandelen ble avslått, av verkstedets mann, men han lovte å ta det videre med eier. Litt dumt at jeg presset ham til det. Men ut fra det du sier nå ønsker jeg selvsagt å forlange hele egenandelen dekket. Men er det en paragraf jeg kan dekke meg bak der? Leste Håndverkslovens §§28-29 om ansvar, men fant ikke noen relevante avsnitt der. 

Båtadvokaten skrev 10 minutter siden:

Her synes jeg at du har vært alt for snill. Å dele egenandelen burde ikke avtales. Langt derifra -- for verkstedet er åpenbart i ansvar. Så lenge båten er i verkstedets varetekt, svarer de for skade uten hensyn til skyld (objektivt ansvar).

Her er du jo rimelig klar. Du mener altså at inntil jeg har hentet båten, så er den i deres varetekt? Jeg tenker at det er en avgrensning i det øyeblikket jeg møter opp og mottar nøklene til hengeren. Er jeg inne på noe der?

Båtadvokaten skrev 10 minutter siden:

Det er ikke tvil om hvordan en slik vurdering ville slå ut. Rettspraksis er entydig og langvarig.

Her er du jo enda klarere. Men er det rettspraksis på området, så er det vel hjemlet i en paragraf også?

Båtadvokaten skrev 15 minutter siden:

At du ikke hentet båten på et gitt tidspunkt har ingen betydning.

Det er jo en god nyhet for meg. Det var akkurat det punktet de tviholdt på, altså at jeg ikke hentet den før jul. 

Båtadvokaten skrev 15 minutter siden:

Etter min mening bør du kreve egenandelen dekket fullt ut, samt eventuelle andre skader/tap med samme årsak.

Andre skader er ikke aktuelt. Motoren var borte, ferdig med det. 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Forvaringsansvaret følger av håndverkertjenesteloven § 29 første ledd. For skyldvilkår viser denne tilbake til § 28, som sier at verkstedet bare er ansvarsfri hvis de selv "beviser" at tyveriet skyldes noe som var utenfor deres kontroll. I og med at de plasserte båten utenfor sitt eget område (inigjerdet? Overvåket?) er dette i grunnen ikke et tema -- ansvaret er det i utgangspunktet ikke mye å diskutere rundt.

Hva det betyr at du hadde fått nøklene er jeg usikker på -- forklar mer om det?

Komodo   
Komodo
Båtadvokaten skrev 44 minutter siden:

Forvaringsansvaret følger av håndverkertjenesteloven § 29 første ledd. For skyldvilkår viser denne tilbake til § 28, som sier at verkstedet bare er ansvarsfri hvis de selv "beviser" at tyveriet skyldes noe som var utenfor deres kontroll. I og med at de plasserte båten utenfor sitt eget område (inigjerdet? Overvåket?) er dette i grunnen ikke et tema -- ansvaret er det i utgangspunktet ikke mye å diskutere rundt.

Supert, da har jeg noe konkret å slå i bordet med! Tror jeg kjører ned i morgen og krever at de dekker hele egenandelen min. Hadde en lengre diskusjon med forsikringselskapet i dag, og ble enig om å takke ja til tilbud nr. to jeg fikk fra dem (fikk forhandlet opp prisen litt). Alternativet slik jeg ser det hadde vært å gå på verkstedet og forlange at de skulle skaffe meg en ny/tilsvarende motor uten å bruke min egen forsikring. Men slik jeg ser det ville i tilfelle det bli en langvarig prosess med tvilsomt resultat. Som du også sikkert forstår så er jo dette en så liten sak, så det å engasjere advokat vil jo aldri lønne seg. 

Båtadvokaten skrev 44 minutter siden:

Hva det betyr at du hadde fått nøklene er jeg usikker på -- forklar mer om det?

Vedrørende nøkler regner jeg med at du tenker på det jeg skrev her:

Komodo skrev for 23 timer siden:

Du mener altså at inntil jeg har hentet båten, så er den i deres varetekt? Jeg tenker at det er en avgrensning i det øyeblikket jeg møter opp og mottar nøklene til hengeren. Er jeg inne på noe der?

For å presisere så fikk jeg nøklene til båten først den dagen jeg kom for å hente den, altså torsdag 3. januar. Det jeg mente over var som en slags definisjon på når man kan anse at båten er i verkstedets varetekt. Altså at så lenge jeg ikke har møtt opp og mottatt nøklene til båten, så har de ikke overlevert den til meg, og den anses å være i deres varetekt. Har jeg forstått det riktig da? Eller som du sier: Inntil båten er hentet, er den i verkstedets varetekt, og de plikter å oppbevare den forsvarlig. Det er nettopp her jeg mener de har forbrutt seg. 

Båtadvokaten skrev 55 minutter siden:

I og med at de plasserte båten utenfor sitt eget område (inigjerdet? Overvåket?) er dette i grunnen ikke et tema -- ansvaret er det i utgangspunktet ikke mye å diskutere rundt.

Ja, det stemmer. De plasserte båten ut ved en trafikkert vei på utsiden av verkstedets område. Her var det ikke overvåkningskameraer, og den stod veldig godt synlig til for alle som kjørte forbi. Således lett for langfingrede folk å falle for fristelsen for å ta med seg den nesten nye Yamahaen som stod der. Jeg har også fått greie på at det hadde vært plass å sette den på det overvåkede området, der de har kamera. Dette konfronterte jeg formannen med, men han bare blåste av det og gjentok at jeg skulle ha hentet den, og at det er der de pleier å plassere båter som er ferdig. 

Jon-Kåre   
Jon-Kåre
Komodo skrev On 9.1.2019 at 20.39:

. Hadde jeg sett båten stå der i romjula kunne jeg heller ikke hentet den, da var nøkkelen innelåst på verkstedkontoret.

Der misforsto du tror jeg da han forklarer i første innlegg at han ikke hadde nøklene

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Da er det greit med nøklene; verkstedets varetekt slutter når du selv tar besittelsen av båten. Levering av nøkler KAN da kanskje være et skjæringstidspunkt men jeg ville heller holde på full fysisk besittelse.

Det kan også være et skille mellom inngjerdet område og ikke innredet område, i den forstand at hvis verkstedet ikke har et inngjerdet område så blir det mindre forskjell på hvor båten oppbevares mht. tyveririsiko. Men ansvar vil etter min mening likevel foreligge, ettersom det er verkstedet som suverent selv bestemmer "hvor godt" de vil ta vare på kundenes ting. Da er tyveri fortsatt noe de kunne forutse og unngå med riktige tiltak.

Komodo   
Komodo

Takker så mye for hjelpen! Føler nå at jeg har noe å slå i bordet med. Men selvfølgelg; nekter de, så nekter de. Da blir det ord mot ord. Mulig jeg da truer med en anmeldelse for å ikke ha overholdt håndverkertjenesteloven, mulig de våkner da. Hvis ikke får jeg bare stå for egenandelen selv. Men da er det også 100% garantert at jeg går et annet sted når jeg skal kjøpe meg ny motor! Egentlig merkelig at de er så steile i utgangspunktet, de kan jo umulig ha gjort seg noen tanker om hva det vil si for å opprettholde mitt kundeforhold, for ikke å snakke om hvilket rykte de opparbeider seg! Det virker ikke som om ryktet er det beste slik det er nå heller. Sjeldent å se at de gjør noe annet enn å gå med hendene i lomma. I sterk motsetning til nabobedriften som holder til i samme bygg, der springer de nesten beina av seg og har et renn med kunder og båter.

Båtadvokaten skrev 38 minutter siden:

Da er det greit med nøklene; verkstedets varetekt slutter når du selv tar besittelsen av båten. Levering av nøkler KAN da kanskje være et skjæringstidspunkt men jeg ville heller holde på full fysisk besittelse.

Noe som egentlig bare er en enda større fordel for meg. 

Båtadvokaten skrev 38 minutter siden:

Det kan også være et skille mellom inngjerdet område og ikke innredet område, i den forstand at hvis verkstedet ikke har et inngjerdet område så blir det mindre forskjell på hvor båten oppbevares mht. tyveririsiko.

Bedriftens område er ikke inngjerdet, men de har et areal utenfor verkstedet hvor de bruker å stille opp båter. Dette er trekt langt vekk fra veien, og man må kjøre forbi en annen marina for å komme hit. Her er det også kamera. Plassen der de hadde satt fra seg båten ligger utenfor dette området, og er helt uovervåket. Både visuelt i arbeidstiden, samt i forhold til overvåkningskameraer. Jeg tror dette er en offentlig plass, og at de ikke har fått lov til å sette opp kamera her av personvernhensyn. Bla. parkerer hyttefolket i nærheten på denne plassen. Det er altså stor forskjell på sikkerheten og risikoen for tyveri på disse plassene, og det var jo nettopp det som provoserte meg. Altså at de hadde plassert båten der uten å ringe meg.

Komodo   
Komodo

Da har jeg vært og snakket med verkstedet en gang til. De var lite interessert i å komme meg i møte med å dele på egenandelen, men bablet noe om å finne en brukt motor. 

Jeg kvitterte da med at det spiller liten rolle, for jeg trekker mitt tilbud om å dele på egenandelen. Dere må dekke hele egenandelen min sa jeg da. Jeg sa at jeg kom til å skrive et brev og rette dette kravet, hvorpå han svarte med at hvis jeg gjør det, så må jeg regne med at dette kommer til å ta tid. De vil da gjøre alt de kan for å trenere saken og ikke godta kravet. 

Så der står altså saken nå. Jeg kommer til å sende et brev med mitt krav om dekning av egenandel, men jeg ser jo at det kan bli vanskelig å få gjennomslag. Ny motor vil da garantert bli handlet et annet sted. Forslag til innhold/tekst i brevet mottas med takk :smiley:

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Egenandelen er vel ikke all verden, så det er bare å sende inn en klage til Forbrukerrådet. Da seigpiner du dem skikkelig.

Hvis du formulerer et brev på di egen måte og sender meg som IM skal jeg ta en titt og gi noen råd/luke ut feil. 

Komodo   
Komodo

Oi, det er jo helt makaløst! Se opp for en IM :smiley: 

Mouche   
Mouche

Hvis man har fremsatt et forslag til minnelig ordning og dette er forkastet så trenger man vel ikke trekke tilbudet? Et litt sånn prinsipielt spørsmål til advokaten.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Helt rett, Mouche. Avslag på tilbud betyr at det ikke lenger er forpliktende for tilbyder.