Jump to content

Kompresjonstest på kald dieselmotor, er det noe verdt?


Jens_P

Recommended Posts

Har akkurat tatt komp.test på en kald diesel-motor. I følge manual skal motor være varm ved test.

Har ikke mulighet til å varmkjøre nå. Temperatur er på null grader.

 

Manual sier normalverdi er 28bar, nedre grense 25bar. rpm skal være 250.

Får verdier på 21,7bar, 22,3bar, 22,5 og 23,0bar. Aner ikke turtall, men batteri er ganske nytt og fulladet.

 

Er denne testen da noe verdt?

Link to post
Share on other sites

Absolutt. Grunnen til at man skal måle med varm motor, er at det er dette som er normale driftsforhold, og dermed best beskriver den reelle tilstanden. Hovedforskjellen ligger i utvidelsen av stemplene. På kald motor er stemplene mindre, og man får dermed lavere kompresjon. Hvor langt under den spesifiserte verdien for varm motor man vil få, er nok ganske uforutsigbart.

Det man i enkelte tilfeller kan avsløre med en kaldtest er en evt. stempelringskade, fordi stempelringene nå tar "hele støyten".

Og enten man måler varm eller kald motor bør verdiene være jevne, sylindrene imellom, og der ligger dine godt an.

For å "etterligne" en varm motor, kan man ha en liten skvett olje i sylinderen. Dette vil også avsløre om en påvist lekkasje ligger rundt stempelet, eller i en ventil/toppakning, siden det kun er tettingen rundt stempelet som påvirkes av oljen.

Link to post
Share on other sites

Oljen det er snakk om her er smøreolje, og ikke diesel. Det er forresten ingen mulighet for at diesel ville ha blitt antent heller, da selv den er avhengig av forstøving. Dessuten måtte du ha glødet først; men det er viktig å ikke ta sjanser.

I ditt tilfelle ser jeg imidlertid ingen grunn til å prøve dette, da målingene ser veldig lovende ut.

Link to post
Share on other sites

En bør vite litt om motoren før en har innpå en "skvett" olje på dieselmotorer. Er det en forkammermotor, som vanligvis har relative flate stempeltopper, kan oljen renne bort til sylindervegger og forbedre tetting her, men er det en direkte innsprøytet motor , har de fleste av disse et forbrenningsrom i toppen av stempelet, slik at oljen blir liggende i dette uten å kunne komme i kontakt med sylindervegger. Dette øker selvfølgelig kompresjonstrykket grunnet mindre volum i forbrenningsrommet, men har ingen betydning for evt. sylinderlekkasje.

Link to post
Share on other sites

Nå er det stempelringene som får litt større gap når motoren er kald så det vil lekke litt mere.

 

Det som er et annet problem er at alt er kaldt når du gjør dette. Når luft komprimeres stiger temperaturen. Er forbrenningsrom kaldt vil mere av denne varmen bli kjølt bort og trykket synke. Motoren din er nok ganske normal. Teoretisk kompresjonstrykk er kompforhold opphøyet i kappa ganger med fyllingsgrad ganger absolutt trykk i nedre dødpunkt.

 

Dette er mye høyere enn 25 bar. Så verdien er nok en erfaringsverdi ved starter hastighet på motoren. Ofte kan fyllingsgrad bli lav også fordi luftventiler vanligvis stenger etter nedre dødpunkt. Dette fordi ventil tider er tilpasset et mye høyere turtall for maksimal fylling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...