Jens_P Startet 9.Januar.2019 Del på Facebook Startet 9.Januar.2019 Har akkurat tatt komp.test på en kald diesel-motor. I følge manual skal motor være varm ved test. Har ikke mulighet til å varmkjøre nå. Temperatur er på null grader. Manual sier normalverdi er 28bar, nedre grense 25bar. rpm skal være 250. Får verdier på 21,7bar, 22,3bar, 22,5 og 23,0bar. Aner ikke turtall, men batteri er ganske nytt og fulladet. Er denne testen da noe verdt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 9.Januar.2019 Del på Facebook Svart 9.Januar.2019 Absolutt. Grunnen til at man skal måle med varm motor, er at det er dette som er normale driftsforhold, og dermed best beskriver den reelle tilstanden. Hovedforskjellen ligger i utvidelsen av stemplene. På kald motor er stemplene mindre, og man får dermed lavere kompresjon. Hvor langt under den spesifiserte verdien for varm motor man vil få, er nok ganske uforutsigbart. Det man i enkelte tilfeller kan avsløre med en kaldtest er en evt. stempelringskade, fordi stempelringene nå tar "hele støyten". Og enten man måler varm eller kald motor bør verdiene være jevne, sylindrene imellom, og der ligger dine godt an. For å "etterligne" en varm motor, kan man ha en liten skvett olje i sylinderen. Dette vil også avsløre om en påvist lekkasje ligger rundt stempelet, eller i en ventil/toppakning, siden det kun er tettingen rundt stempelet som påvirkes av oljen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 10.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2019 Takk for svar! Tolker det dithen at målinger viser at motor er OK, spesielt at forskjeller mellom sylindere er innenfor akseptabelt. Er litt skeptisk til å ha olje i sylinder, liker ikke tanken på at det kan tenne med kompresjonsmåler tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Januar.2019 Del på Facebook Svart 10.Januar.2019 Det er snakk om en liiiten skvett. Uansett ligger vel resultatet 'innafor'. Det man i hovedsak ser av en slik test er at ventilene lukker og ikke lekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 10.Januar.2019 Del på Facebook Svart 10.Januar.2019 Oljen det er snakk om her er smøreolje, og ikke diesel. Det er forresten ingen mulighet for at diesel ville ha blitt antent heller, da selv den er avhengig av forstøving. Dessuten måtte du ha glødet først; men det er viktig å ikke ta sjanser. I ditt tilfelle ser jeg imidlertid ingen grunn til å prøve dette, da målingene ser veldig lovende ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 10.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2019 Takker! Tror jeg gir meg med dette. Er ikke veldig koselig å skru i utetemperatur selv om jeg står trekkfritt. Ble litt betenkt over dette med olje, var en tråd tidligere hvor det ble advart mot dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 11.Januar.2019 Del på Facebook Svart 11.Januar.2019 En bør vite litt om motoren før en har innpå en "skvett" olje på dieselmotorer. Er det en forkammermotor, som vanligvis har relative flate stempeltopper, kan oljen renne bort til sylindervegger og forbedre tetting her, men er det en direkte innsprøytet motor , har de fleste av disse et forbrenningsrom i toppen av stempelet, slik at oljen blir liggende i dette uten å kunne komme i kontakt med sylindervegger. Dette øker selvfølgelig kompresjonstrykket grunnet mindre volum i forbrenningsrommet, men har ingen betydning for evt. sylinderlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Januar.2019 Del på Facebook Svart 11.Januar.2019 Tenkte det samme da jeg satt og skrev. Dette, tenkte jeg, er en sannhet med modifikasjoner. Funker på GM'en, ikke på direkteinsprøyta motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 11.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2019 Og jeg har direkte innsprøyting. Så da utgår test med olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 12.Januar.2019 Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Nå er det stempelringene som får litt større gap når motoren er kald så det vil lekke litt mere. Det som er et annet problem er at alt er kaldt når du gjør dette. Når luft komprimeres stiger temperaturen. Er forbrenningsrom kaldt vil mere av denne varmen bli kjølt bort og trykket synke. Motoren din er nok ganske normal. Teoretisk kompresjonstrykk er kompforhold opphøyet i kappa ganger med fyllingsgrad ganger absolutt trykk i nedre dødpunkt. Dette er mye høyere enn 25 bar. Så verdien er nok en erfaringsverdi ved starter hastighet på motoren. Ofte kan fyllingsgrad bli lav også fordi luftventiler vanligvis stenger etter nedre dødpunkt. Dette fordi ventil tider er tilpasset et mye høyere turtall for maksimal fylling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.