Jump to content
PiperBill

Søker råd om bruktbil kjøp

Recommended Posts

PiperBill   
PiperBill

Ok.. alle bilkyndige. Jeg er på jakt etter en ny bruktbil. Har hatt Mazda det siste 15 år og kjøpte ny Mazda 2 i 2012. Liker Mazda veldig godt. Kom over denne her på Finn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131921035

2014 modell med svært lav kilometer. Den har alt jeg ser etter. Den er priset en del høyere en tilsvarende biler som har gått 60,000 og oppover men jeg nøler litt. Lurer på hva jeg bør være obs på med en bil som er 5år og har kjørt så lite?

Jon-Kåre   
Jon-Kåre

12000 tusen i året er det jeg kjører, vet ikke om det kan betegnes som lite. Er helt normal kjørelengde her jeg bor iallefall

Pinkvin   
Pinkvin
PiperBill skrev for 1 time siden:

. Lurer på hva jeg bør være obs på med en bil som er 5år og har kjørt så lite?

På så "ny" bil med så få km bør det normalt ikke være noe særlig. Samtidig har jeg jo sett rust på 4 år gammel mercedes, og biler kan feks ha vært i kollisjon eller ha andre problemer som ikke er åpenbart ved første øynekast. 

Men alle vanlige biler kan bli kjørt hardt og "feil". Så klutsj kan være en ting. Kjennes gearkassa "riktig" ut, slitte foringer? Sjekk dekkene, kantslitte dekk kan bety at den er hardt kjørt, eller feil lufttrykk ;-) Se etter tegn på om den har vært trimma. 

Siden det er såpass høy prisklasse syns jeg absolutt NAF test er på sin plass da det utgjør veldig liten del av kostnaden og besparelsene kan være store om det er noe feil. 

Tøff bil og snerten bil. 

----

Legg på 50- 60 000,- så får du en helt ny Hyundai Ioniq EV importbil med 5 års nybilgaranti uten km begrensning og 8 år/200 000km garanti på batteriet. Hvis 15 mil på vinteren og 20 på sommeren holder til den typiske bruken. De 50-60 000,- tjener du fort inn og resten er gevinst ;-)

Mouche   
Mouche

Jeg kjøpte en Honda Civic i 2012, fem år gammel bil som hadde gått 13.000 kilometer. Alle service tatt nøyaktig på kjøpsdato, hengerfeste som var ubrukt osv. Har bilen fortsatt og beste/billigste bil jeg har hatt så langt så lurer på om jeg (også) skal gå mot strømmen og bytte den inn med en få år gammel diselbil med lav kilometer. Det er i tillegg til en elbil da.

Bilen du ser på har nokså nylig gått gjennom EU-kontroll, er fortsatt dekket under både garanti og reklamasjonsrettigheter så ville ikke ha vært å så bekymret for egen del, men synes også prisen er noe høy.

Redigert av Mouche

Pinkvin   
Pinkvin

Fant en "elbil vs eksosbilkalkulator". Om en beholder standardinnstillingene i kalkulatoren og må låne penger så vil en elbil til 260 000 være ca 360, -billigere å eie pr. mnd fra første måned. Så før det har gått 3 år er prisdifferansen tjent inn og en begynner å spare penger. 

Kalkulatoren setter pris ved salg lavere for elbil, noe som blir veldig feil i disse dager, særlig når jeg da sammenligner en helt ny bil med nybilgarantier osv med en brukt bil. 

----

Jeg var også på utkikk etter "nyere bruktbil" når jeg endte med ny elbil i stedet. Gidder ikke å hive penger ut vinduet. 

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

PiperBill   
PiperBill

Så på bilen i dag. Ser helt strøken ut. Prisen er noe høyere en tilsvarende biler men de har gjerne gått 40-60,000. Så jeg evt. betaler mer for en bil som har gått veldig lite. Drar innom igjen på mandag for å prute litt. Selgeren skal ta service på egen verksted før levering men det er jeg skeptisk til. Jeg vil heller prøver og få litt avslag på prisen og koster selv service på Mazda verksted. Jeg tenker at hvis det dukker opp noe feil på service hos selgeren så er det ikke sikker de informerer om det. Bukken som passer havresekk?

nomen   
nomen

Veldig fin den kalkulatoren Pinkvin!

Artig å få konkrete tall, som ikke er farget av fanatikere av den ene eller den andre sorten.

I mitt tilfelle, ble det 2000 kroner billigere å kjøre den gode dieselvogna mi enn ny elbil. Kanskje ikke overraskende siden den er gjeldfri. Så inntil markedet for brukte fossilbiler er borte, blir det fossilt på meg.

Om de får igjennom fossilbilforbudet i 2025, mistenker jeg en bruktbilboom av uante dimensjoner. 

Edit: Kjøper jeg bil til 400 000, uavhengig av fremdriftsmetode, blir besparelsen ca 150 kr i elbilens favør etter 3 år, ikke akkurat noen revolusjon?

Redigert av nomen

Olepo   
Olepo
PiperBill skrev for 4 timer siden:

Drar innom igjen på mandag for å prute litt. Selgeren skal ta service på egen verksted før levering men det er jeg skeptisk til. Jeg vil heller prøver og få litt avslag på prisen og koster selv service på Mazda verksted. Jeg tenker at hvis det dukker opp noe feil på service hos selgeren så er det ikke sikker de informerer om det. Bukken som passer havresekk?

Dette er et veldig godt poeng. For 6-7 uker siden kjøpte jeg bruktbil, (2014 mod,) av en tilsynelatende seriøs forhandler med eget verksted. De skal ha utført en "grundig gjennomgang og service" på bilen før overtakelse. I praksis ser det ut til at dette har bestått av et enkelt oljeskift..

Det har vist seg i etterkant at bilen har noen feil og mangler, og en del av dette kunne nok vært avdekket ved en service på et uavhengig merkeverksted. Anbefaler deg derfor å gjøre det på denne måten:thumbsup:.

Prut godt, de har nok litt marginer. Lykke til!

Mouche   
Mouche
11 hours ago, nomen said:

Artig å få konkrete tall, som ikke er farget av fanatikere av den ene eller den andre sorten.

Hadde det vært en ide om vi (alle) sluttet å bruke den type retorikk som bare forsøpler og forsuerer en ellers ganske vettug og interessant tråd/diskusjon/dialog?

Satt akkurat og kikket på to helt identiske biler fra en og samme forhandler, biler fra 2017 og eneste forskjellen jeg kunne se i farten var 60' mot 70' på telleren og en prisforskjell på 10' som jeg tolket skyltes kjørelengden.

Når det gjelder besparelse på den ene eller andre typen bil (el versus fossil) så kommer det i stor grad an på kjøremønster, bompenger, lademuligheter osv Selv har jeg nå begynt å vurdere en brukt dieselbil i kombinasjon med å beholde elbilen vi har. For vår del vil besparelsen på en ny/større elbil versus en nyere brukt dieselbil (eller bensinbil) ikke være avgjørende på noen måte. Elbiler selges dyrt, ike minst brukt, men hvordan det vil se ut om noen år er vanskelig å si. Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden! Når "alle" skal kjøpe elbil (uansett årsak eller kombinasjon av slike) og "alle" skal selge dieeselbilen, ja da er det som regel mest lønnsomt å gå den motsatte veien.

Elbil er fremtiden, men når det står en to år gammel dieselbil til salgs til en(for meg) gunstig pris, ja da kan det like gjerne bli en dieselbil, dog litt motvillig og med en litt flay smak i munnen, men "money talsk". I alle fall for de av oss som ikke har ubegrenset med kroner eller lånelyst!

PiperBill   
PiperBill

Oh come on guys...Y'all hijacking my thread and turning it into an elbil discussion. lol :-)

Pinkvin   
Pinkvin

Enig med deg PiperBill og Oledo, dette er bukken og havresekken. Ville gått for NAF test eller tilsvarende. Lån medlemskapet til noen du kjenner eller betal det det koster. Skal ikke svære greiene til av feil før det lønner seg. 

Har brukt NAF test to ganger og ene gangen ble jeg spart et realt bomkjøp hvor det var alvorlig, men lite synlig, rust i kanaler  osv. 

Bruflaat   
Bruflaat

Kan jo spørre om hva bilen har gjort mens den har vært avregistrert siden 24.05.2018. Det er jo tross alt en stund siden.

PiperBill   
PiperBill

Driver å undersøke så mye som mulig om bilen. Service historikk

12.06.14 - 10 km

25.06.15 - 1870 km

27.06 16 - 3814 km

28.06.17 - 5667 km

Avregistrert 24.05.18. Siste EU kontroll. 29.06.18 ved  7285 km. Nå gått 7299 km.

Ser ikke noe muffins med dette sett i lys av det er (påstått) dødsbo. Det er nybilgaranti fram til juni i år. Da er det viktig å få service hos Mazda ASAP. Med min nåværende bil som jeg kjøpte ny i 2012 så ble den innkalt til kontroll like før garantien gikk ut slik at evt. feil kunne tas før utløpsdato.

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Ser ingen betenkeligheter med å kjøpe så lite brukt bil utanom harde dekk.   

Vist du ikkje har fordel med bruk av kollektivfelt eller liknande i dagligbruk ville eg skydd elbil inntil det er verdige arbeidsforhold på produksjonslinja. 

Mulligan   
Mulligan
Sjeldenutpå skrev 25 minutter siden:

ville eg skydd elbil inntil det er verdige arbeidsforhold på produksjonslinja. 

Vrøvl. Bilen min er laget i Tyskland av tyskere.

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå
Mulligan skrev 5 minutter siden:

Vrøvl. Bilen min er laget i Tyskland av tyskere.

Ok. Eg viste ikkje de leverte full pakke.   Kanskje ikkje alle batterier har substansar utvunnet av sultne barnehender i kongolesiske gruver. 

Mulligan   
Mulligan

Batteriet er laget av Samsung i Østerike. Og de har kjørt HSE audit på alle sine underleverandører.

Mouche   
Mouche
1 hour ago, Sjeldenutpå said:

Ok. Eg viste ikkje de leverte full pakke.   Kanskje ikkje alle batterier har substansar utvunnet av sultne barnehender i kongolesiske gruver. 

Men dine laptop og mobiltelefon inneholder ikke de samme produkter som du vil boikotte på en bil?:rolleyes:

Mulligan   
Mulligan

Noen milliarder mobiltelefoner? Og laptopper?

Og noen millioner elbiler.

Og "fake news" er en realitet.

Mouche   
Mouche
14 hours ago, Sjeldenutpå said:

Forskjell på 10gram og 20kg 🤣

Ja, ikke sant, og vi tenker hverken prinsipielt eller at antall laptopper og mobiltelefoner (og en masse annet som inneholder det samme problemet som du påpeker) er noe høyre enn antall elbiler gjør vi vel?

Eureka   
Eureka

Jeg funderer også på kjøp av bruktbil for tiden. 

Min Fiat Doblo har nå rusla 177tusen på sine 17 år. Jeg har hatt den i 12 år. Uten rust og skrammer og har vært grei i holdet. 

Kjempeplass i bilen, 5 seter, og plass til barnevogn uten å slå den sammen, i bagasjerommet. Når vi skal på tur, er ikke 5 kofferter pluss mye annet noe problem. Bortskjemt. Liker godt skyvedører bak og det at jeg sitter relativt høyt.

Min bror må kvitte seg med sin Volvo V50 1,6 diesel, summum, fra 2007. Gått 140tusen. 

Han har flytter til Sverige, så da kan han ikke ha norske skilter der alt for lenge... og nybilprisener jo noe annet enn her. -han har vel lyst på ny bil også 🙂

Prisene på finn ligger på 20-60 tusen og vi havner vel en plass mellom der. 

Men jeg er jaggu ikke sikker jeg... Volvo’n er jo en helt annen liga enn Dobloen. Drivstoffkostnadene halveres, sikkerhet, motorkraft..

. Men servicekostnader tipper jeg stiger en del. 

Nå har jeg blitt temmelig godt kjent med Dobloen siden jeg har tatt alle servicer selv, men de fleste slitedelskiftene har verkstedet tatt. 

Jeg som hadde lovet meg selv å ha Fiaten i mange år til... 🙂 

Eureka   
Eureka

🙂  Fiaten kostet meg 70tusen i 07. Reparasjoner har vært:

15000 i ny motorstyringsenhet 

12000 i ny clutch 

7000 i diverse bremser og dempere. 

500 i olje og filter hvert år. That’s it. 

På 12 år. 

7587D27D-3F03-459A-9D57-AC24262FE3BC.jpeg.2e38d326f28ff9cafab38a1d32fc108f.jpeg

og det var fortsatt plass til mere.. 

hadde bare Nissan e-NV 200 hatt rekkevidde på høyde med andre elbiler.. for det er det jeg venter på egentlig. 

V50 er et veldig greit alternativ. Bare man holder seg unna volvoforumet 🙂 

glalaks   
glalaks

En kompis hadde en v50. Trang bil med masse feil. Men tror han var spesielt uheldig. Var alltid noe galt med den😂 trang er den nok uansett så ville prøvd den med barnesete og sånn først;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn