Jump to content

Varmepumpe i båt


BØstrøm

Recommended Posts

Har tenkt på det før, men slått det fra meg, fordi det var vanskelig å finne varmepumper som var små nok. Jeg tenker på væske til vann varmepumpe(sjøvann). 

 

Nå er igrunn situasjonen en annen, etter å ha installert en Victron kombi lader/inverter, som gir opptil 3000watt i 230Volt, men som samtidig kan begrense hvor mye jeg trekker fra land, f.eks til 500w eller 1000watt. Min begrensning i båthavnen er 500watt kontenuerlig. Det betaler jeg 2500 for pr sesong, enten sommer, eller vinter. 

 

I tillegg har jeg en Kabolafyr, på 14kw, som starter og stopper, med intervaller som bestemmes av termostaten. Er det riktig kaldt, går den kanskje 30 prosent av tiden. Jeg brenner fint 1500liter diesel på vintersesongen.

 

På Alibaba har jeg funnet varmepumper som gir rundt 7 kw varme, og med ett strømtrekk på 2500watt. Dette er innenfor hva Victron kan levere, med begrenset strømtrekk fra land.

 

Hvis jeg i tillegg kan bruke motorens varmeveksler, og egen pumpe for sirkulasjon av sjøvann, skal det svært lite installasjon til for å få dette opp å gå. 

Jeg bør vel i tillegg varmeveksle motorens ferskvannside med egen varmeveksler, for å unngå å kjøre glykol fra motoren rundt i båtens radiatorer. Flow av saltvann vil ligge på rundt 30 liter pr minutt. 

 

Varmepumpen kan brukes til kjøling om sommeren. 

 

Kostnad for varmepumpe, frakt og installasjon, under 20 000;- (eventuelt pluss varmeveksler mot sjøvann, for å slippe sammenblandingen med motoren, men sammenblanding kan også få bieffekt at jeg kan utnytte motorvarme, samt varme motor før start)

 

Jeg sparer altså inn installasjonskostnaden på under 2 år. Landbaserte anlegg snakker jo om tilbakebetling på tiår.

 

Dette må jo være gull. Nå er jo båten min litt stor, men samme konsept kan sikkert brukes på mindre båter, hvis man får nedskalert størrelsen litt. Den minste jeg har funnet måler fysisk 71x71x71cm, og 60x60x95cm. Optimalt for mindre seilbåter, og andre båtboere er kaanskje en varmepumpe som gir ca 3500watt varme, med ett strømforbruk på ca. 500watt. Virkningsgraden ligger på 4,35, men ser ut til å falle litt, jo mindre varmepumpen er(basert på skumlesing av spesifikasjoner tilgjengelig på nett)

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Steini skrev 18 minutter siden:

Går sjølv med samme tanker.

Tenker i desse baner, som blir koblet på det eksisterende ventilasjon systemet.

https://www.dometic.com/en/se/products/climate/air-conditioners/air-conditioners-for-marine

feks:

https://www.dometic.com/en/se/products/climate/air-conditioners/air-conditioners-for-marine/dometic-mcs-t16-_-64115

 

Den er litt stiv i prisen einaste....

Litt dårlig virkningsgrad? 

 

Ned mot 1:2 på den minste, og 1:3 på den største.

 

Kinapumpa gir 1:4;35, med fratrekk for kanskje 100watt til sjøvannspumpe, og sirkulasjonspumpe på .radiatorsystemet. 

Link to post
Share on other sites

Traale skrev 59 minutter siden:

Varmepumpene som er montert i el biler er jo ganske så små og effektive.

De hadde vært midt i blinken for mindre båter hvis det hadde gått an å få tak i.

Vet ikke hvilken spenning de går på.

Her er det bare å kjøpe seg en kondemnert bil å begynne og skru !

Hvor små, og hvot effektive?

 

En konvertering av spenningen opp til 96 volt, eller hva som skal til, er sikkert mulig, og ikke altfor dyrt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke hvor små varmepumpene i elbiler er men ifht effektivitet så er de i hvetfall ekstremt kjappe ifht webasto osv som jeg har hatt i tidligere biler. Bilen blir rett og slett mye raskere varm enn noen fossilbil jeg har eid før. I min bil trekker klimaanlegget, med varmepumpe alt fra "gudene vet hvor mye" ned til 0,5 kilowatt om jeg setter det på 21 grader. Varmepumpa går på hovedbatteriet og jeg tror det er på oppunder 400V, om det konverteres ned for pumpa... aner ikke. 

 

Var en Ioniq med varmepumpe som kræsja for noen uker siden og lå ute til salgs hos skraphandler. Sjekk på FB "Hyundai Ioniq owners group" eller noe i den dur. 

----

Om en har plass, hva med en billig selvmonteringspumpe fra Jula eller tilsvarende? Innedelen på billigpumper er ofte mindre enn på de dyre. Og om det er tenkt brukt ved landligge så kan en vel nesten lage ett opplegg der en setter ut utedelen når en er i land eller noe? 

Link to post
Share on other sites

Fant til slutt en liten sjøvann til vann varmepumpe, med 800watts forbruk, og avgitt effekt på 4,2kw (ved 10 grader til 35 grader, så virkningsgraden blir i realiteten mindre)

 

Titanum og PVC varmeveksler, så den kan utnytte sjøvann direkte.

 

Det er oppgitt at vanntemperatur må være minst 7 grader. Jeg har spurt om hvorfor, og de oppgir fare for frost i evaporator som grunn. Jeg har sendt forespørsel om hvorvidt ikke farten på sjøvannet gjennom kretsen kan bøte på dette, men dette er ikke besvart enda. Sjøvann fryser ikke før minus 2 grader, og sist helg jeg var ute, var sjøvannstemperaturen 4,5 grader. De beregner en temperatursynk på 4-5 grader på returvannet til sjø. 

 

Men det "beste" var prisen. 450 dollar + frakt + norsk mva. (Under 7000,- levert i Oslo?)

 

De fysiske målene var også innafor: LXBXH = 365x510x470

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt frostfaren her. Sjøvannet kjøles tross alt ned ytterligere når du henter ut varmen fra det, og det er jo hele poenget med en varmepumpe. Rart at ikke disse pumpene har en rørslynge under båten med frostvæske i slik at temepraturen i evaporator kan gå langt ned på minussiden. Men det blir sikkert ikke like effektivt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 41 minutter siden:

Land monterte varmepumpeanlegg som benytter sjøvann som varmekilde fungerer da fint selv om sjøvannstemperaturen kryper ned mot 3°C.

 

Men disse henter vel ikke opp sjøvann? Det er vel snakk om rørslynger som legges i sjøen, med frostvæske i?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 6 timer siden:

Fant til slutt en liten sjøvann til vann varmepumpe, med 800watts forbruk, og avgitt effekt på 4,2kw (ved 10 grader til 35 grader, så virkningsgraden blir i realiteten mindre)

 

Titanum og PVC varmeveksler, så den kan utnytte sjøvann direkte.

 

Det er oppgitt at vanntemperatur må være minst 7 grader. Jeg har spurt om hvorfor, og de oppgir fare for frost i evaporator som grunn. Jeg har sendt forespørsel om hvorvidt ikke farten på sjøvannet gjennom kretsen kan bøte på dette, men dette er ikke besvart enda. Sjøvann fryser ikke før minus 2 grader, og sist helg jeg var ute, var sjøvannstemperaturen 4,5 grader. De beregner en temperatursynk på 4-5 grader på returvannet til sjø. 

 

Men det "beste" var prisen. 450 dollar + frakt + norsk mva. (Under 7000,- levert i Oslo?)

 

De fysiske målene var også innafor: LXBXH = 365x510x470

 

Hei

Dette høres svært interessant ut. Du har ikke en link?

 

:-) Birger

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 4 timer siden:

Løper sjøvannet fritt i varmeveksleren som tar bort kulda? Isåfall må jeg vel bare be om en pumpe med høyere gjennomstrømming? 

 

Begrensningen er vel rørdiameter på varmevekler og trykk den evt tåler. Du kan ikke øke pumpekapasiteten ubegrenset...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...