Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Min krysser er nå klar for litt utbedringer og endringer. Hele skuta skal gjennom en oppussing, både under og over le. 

 

Jeg skal prøve å poste så mye som mulig av de endringer og utbedringer jeg gjør underveis. Og jeg tar gjerne imot råd hvis noen har noen.

 

Skuta har også en egen fjesbokside; det er bare å søke opp Sølvskjær på Facebook, så dukker den opp.

20180525_100024.jpg.ca14e68212209a63fd1bd460afd1cac6.jpgFB_IMG_1548443073221.jpg.4865dbef3346e4e093a92afc6c2bd907.jpg

Link to post
Share on other sites

Noe av det første jeg gjorde var å sette inn en Victron Quattro 5kva omformer, da burde jeg ha nok effekt hvis jeg skulle trenge det. 

Fartøyet skal ha varme og ventilasjon gående hele året samt at det skal være mulig å bo der. 

Videre har jeg installert alarmsystem med brann, vann og temp varsling, denne bruker både via Sms og WiFi for å kommunisere med min mobil. I tillegg har jeg noen overvåkningskamera, slik at jeg kan ha litt kontroll på fartøyet ved dårlig vær etc. Uansett så er det betryggende å gå inn på kamera og se at det ikke er røyk hvis brannalarmen skulle gå av.

 

Alarmsystemet kjøpte jeg på cinema-shop.no. Er veldig fornøyd med det, men tror jeg skal se om jeg kan få tak i noen andre røykdetektorer, de er litt for sensitive:lol:

Link to post
Share on other sites

Gårsdagen ble brukt til pussing av veggene i maskinrommet. Jeg tror jeg fikk telt ti lag med forskjellige nyanser av grå og  hvit. 

Nå var det på tide å male igjen. Jeg valgte klassisk hvit, da får jeg ett lysere og finere maskinrom, jeg er så lei eggegult og andre mørkere farger.

Snapchat-424467852.jpg.915c5b67184c6bb4f1f76161d11ebce3.jpg

I motsetning til tidligere malejobber har jeg nå valgt en annen type maling, jeg har rett og slett gått for Jotun Wonderwall. Denne er ikke blank, men den tørker på tå timer! Det er også en annen fordel med denne malingen, og det er at den gulner hvis treverket bak er fuktig. Da kan man enkelt fjerne malingen akkurat der problemet er, og dermed unngår at problemer blir større bak for eksempel jotun shipolin.

En annen fordel er at denne malingen ikke avgir så mye giftstoffer, hverken under tørking eller ved brann.

Ulempen er at malingen ikke er blank, det fjør at den er vanskelig å holde ren, det blir fort merker av skitne fingre.... Men det får jeg bare ha i bakhodet når jeg holder på der:rolleyes:

20190124_173832.jpg.a88db9903bc7b8f92fa5a21cc1a04d9d.jpg

Link to post
Share on other sites

20190124_173952.jpg.108a722a01a307e7080b70bc567ae64b.jpg

Her har jeg fått plukket ut litt dårlig treverk, det har fått stå og tørke i noen dager med god varme i maskinrommet.

Den lange "sprekken" er en planke på utsiden av en dekksbjelke, inni den sprekken er det forholdsvis fuktig. Har fått stukket kniven inn  og fått ut noe treverk. Treverket er fuktig, men lukter terpentin. Denne skuta har tydeligvis blitt dynket i terpentin opptil flere ganger, og det redder nok dette skadestedet. Har fått fjernet kitt slik at fuktigheten kan slippe ut, og funnet ut hvor fuktigheten slippe inn!

Nå skal det få tørke godt opp før det på nytt blir tilført en god slump terpentin.

 

På bildet sees også de stedene hvor fuktig treverk misfarger malingen. Her skal jeg fjerne malingen (noe som er meget enkelt da den løsner på for fuktig treverk:wink:) og la det tørke, før jeg maler på nytt. Hadde jeg malt med shipolin, så hadde jeg ikke sett problemområdene og råte vil kunne oppstå. Da er det letter med litt malejobb.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har også fått tid til å skrape litt over STB dieseltank, denne var malt i en mørk gråfarge. Dette stjeler mye av lyset i rommet, jeg har derfor valgt en lys grå (Perlegrå) fra Bengalack. Bengalack direkte på rust fungerer utmerket, men man må uansett fjerne det man klarer av rust.

Fikk også skrapet og malt håndpumpen for motoroljen i samme slengen.

 

Utfordringen er toppen av tanken, den kommer jeg ikke skikkelig til, jeg vil klare å støvesuge bort mye av flakrusten her, men  jeg er usikker på fremgangsmåte.

Jeg vurderer å støvesuge/fjerne løs rust og behandle med Owatrol olje ett par ganger, slik at denne får penetrert godt ned i rusten. Deretter blir det å forsøke å male dette her... Noen som har noen forslag? Det er uaktuelt å fjerne tanken...den er på ca. 800liter så det er for mye jobb:headbang:

20190124_173944.jpg.826f258ca3b03329b7dd50425a8417c6.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev On 25.1.2019 at 21.26:

Gårsdagen ble brukt til pussing av veggene i maskinrommet. Jeg tror jeg fikk telt ti lag med forskjellige nyanser av grå og  hvit. 

Nå var det på tide å male igjen. Jeg valgte klassisk hvit, da får jeg ett lysere og finere maskinrom, jeg er så lei eggegult og andre mørkere farger.

Snapchat-424467852.jpg.915c5b67184c6bb4f1f76161d11ebce3.jpg

I motsetning til tidligere malejobber har jeg nå valgt en annen type maling, jeg har rett og slett gått for Jotun Wonderwall. Denne er ikke blank, men den tørker på tå timer! Det er også en annen fordel med denne malingen, og det er at den gulner hvis treverket bak er fuktig. Da kan man enkelt fjerne malingen akkurat der problemet er, og dermed unngår at problemer blir større bak for eksempel jotun shipolin.

En annen fordel er at denne malingen ikke avgir så mye giftstoffer, hverken under tørking eller ved brann.

Ulempen er at malingen ikke er blank, det fjør at den er vanskelig å holde ren, det blir fort merker av skitne fingre.... Men det får jeg bare ha i bakhodet når jeg holder på der:rolleyes:

20190124_173832.jpg.a88db9903bc7b8f92fa5a21cc1a04d9d.jpg

Du kan jo legge et strøk med blank maling når du er sikker på at alt sitter som det skal

Link to post
Share on other sites

Da ble det litt mer rustfjerning og maling av leider, lufterør fra dieseltank og vinkeljern som forankrer overbygget.

20190125_135214.jpg.919a5857783de938adee53e5be6ff4d8.jpg

Det er utrolig kjedelig å drive med maskeringstape, men det er så absolutt verdt det når du maler...spesielt etterpå:wink:

Bengalack koksgrå ble valget. Alle metalldeler foruten motor skal males i denne fargen. Det ser fort litt bedre ut når det er gjennomført.

20190125_143052.jpg.ba77bf41bee8da0abf7b4083dd8fdd01.jpg

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

20190221_170804.jpg.b3640ca671edfb36b88cb698b443fcf9.jpg

Da var det endelig tid for å få gjort noe med lysventilen. Den var rusten og i dårlig form... en god omgang med stålbørsten og litt ymse verktøy ble den endelig klar for litt maling. Men det er ett skikkelig solid stykke, med litt kjærlighet vil den nok vare like lenge som skuta!

Alt metall som ikke er motor skal males i grå, og da fikk jammen rammen ett godt første strøk.

Men etter litt gnukking på selve rammen til glasset fant jeg ut at dette er messing, så den skal pusses og skinne i all sin prakt sammen med maskinromsbelysningen som også er i messing. Men jeg venter litt med pussejobben....:giggle:

Kobberrøret som synes på bilde skal også males i grå. Dette røret inneholder en wire som stenger ventilen fra STB dieseltank.

20190226_172719.jpg.7a825af085026213bec60a1b77ed019b.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir bra:thumbsup: Liker fargevalget, grå er en fin farge på detaljer i et tradisjonelt fartøy.  

 

Når det gjelder polering av messingen har Biltema et greit og rimelig hjelpemiddelt til slikt. Med en Dremel-kopipolerstifter og brun og blå polerpasta får du kommet godt i gang med både rengjøring/grovpolering og glanspolering. Bruker dette mye selv, både til messing og bronse, men også med den hvite polerpastaen til rustfritt stål som jeg polerer opp. Lekende lett og langt mer lystbetont enn tidligere da alt ble gjort for hånd for min del. Sluttpoleringen kan fint gjøres med f.eks. Autosol for best mulig glans, men det er ikke alltid nødvendig hvis man har polert med varsom hånd/maskin.

 

Eksempel; flatene på dette matte stålrøret i syrefast (som endte opp som slide/bottleneck til gitar) er kun polert med Dremel og disse overnevnte remediene (de skarpe «hjørnene» ble selvsagt rundet av med fresestål før polering).

77B3CE76-92C5-486F-BADD-0BD867E1A7CB.jpeg.004363fd64110a4fe31e5c19b77882a8.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei!
Gratulerer med flott båt!

Dette er en tråd jeg gleder meg ti å følge med på, og syns allerede du er kommet godt i gan. Mye kompetanse som trengs, gitt!

I et innlegg ble båten kalt Flekkefjordsbåt. Er den det? Hva kan du fortelle om historien? Er den fra Svege eller fra Andabeløy?

Link to post
Share on other sites

@Nero II Ja, Flekkefjordkrysser, eller Rekefjordkrysser mener jeg også at jeg har hørt. Jeg hodler fortsat på og samle inn historiske data om båten. Jeg skal se om jeg kan skrive litt om historen etterhvert, men jeg må bare få litt mer orden på fakta først =)

Men jeg har litt:

"Sølvskjær ble bygget i Flekkefjord i 1954. 15,2m lang, 52 m brei og 2,2 m djup. Kontrahent var Gunnar Egeland. Fartøyet har i det store vært reketråler hele sitt liv, bortsett ifra en liten periode i fiske.  Fartøyet fikk først installert en tosylindret Union 100-140 Hk. I 1965 ble motoren byttet ut med ny 120 Hk Grenaa. I 1969 ble denne byttet ut med en 300Hk Detroit 8V71 motor."

Link to post
Share on other sites

Da fikk aggregatet kjørt seg i en times tid, alltid godt med litt rutinekjøring. 

Dette er en Yanmar motor, med en 5Kw 230V 3 fas generator.

En utfordring her er at jeg kun for utnyttet to av fasene, da input på Victron Quattro kun er en fase. Jeg får dermed ikke utnyttet aggregatet til det fulle. Jeg har vurdert å kanskje likerette vekselspenningen, omtrent samme prinsipp som en dynamo, men er litt usikker på fremgangmåte, og om det faktisk er noe å hente... noen som har noe erfaring?

20181013_214324.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...