Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

20190310_171645.jpg.c543d1390b5263a60e3260d0eaab4a0d.jpg

Da er det på tide å starte vårens vakreste eventyr....pussing av dekk:clap:

 

Den sterke sola tok dessverre ett godt jafs av natene i sommer. Etter sommerferien (som ble tilbrakt i syden) kunne jeg flere steder se dagslys gjennom dekk, og det er ingen prismer i dekk...:headbang:

 

Etter å ha gått litt over dekk, så ser jeg at det er to lag med en eller annen for for olje (tipper det er Benar pga fargen). disse lagene sitter ikke godt i hverandre og det er mulig å dra lagene fra hverandre. Hvis jeg drar neglen over dekk, så delamineres lagene....

Så det er uansett på tide å fikse opp i dette!

Sølvskjær har en karakteristisk mørkerød glød i lakken, dette har jeg tenkt til å beholde, da regner jeg med at jeg må bruke Benaren for å få noenlunde riktig glød.

Jeg veit at mange sverger til Owatrol, men etter å ha lest en test hvor Jotun kom best ut, så tror jeg at jeg holder meg til den fremmover. Har også meget god erfaring med Jotun fra tidligere fartøy (M/S Wedøy).

 

Men i første omgang skal natene bort, det virker som de aller fleste natene er Sikaflex 290 eller lignende, dette er gode greier, hvis man gjør det korrekt. Her er de få natene jeg har løsnet ikke utført korrekt. Det er ikke brukt noen form for mellomlegg mellom natemasse og drevull. Dette har innvirkning på hvor mye natemassen kan ekspandere når treverket tørker.

 

Den neste uken skal de værste natene tas, og det skal brukes Sikaflex 290 DC PRO. Dette må så herde i ca 5 uker før det kan påføres noe olje, dette for at natemassen skal bli kjemisk stabil.

 

Heldigvis har jeg gode knær og tett pressenning!:smash:

Link to post
Share on other sites

Flott båt. 

 

Ser frem til flere oppdateringer.

 

 

Den lampen i maskin, hvor har du kjøpt den?

 

Her har du bryter i samme stil som koblingsboksen:

 

http://www.tranberg.com/our-solutions/marine-solutions/installation-equipment/watertight-switch-tef-1239/51b1c2b8-0e14-48e4-a0b2-192685cf35f7

 

 

Pris: ingen ide.. Koster sikkert like mye som den ser ut :-)

Redigert av Thoma_s (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 18 timer siden:

Heldigvis har jeg gode knær og tett pressenning!:smash:

 

Om du ønsker å beholde knærne gode anbefales knebeskyttere på det sterkeste. Biltema har noen som er helt OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da var eventyret i gang! Det er mye treplank på denne skuta.... og alt er synlig.

20190313_160018.jpg.a09a1e2b0314b6ca0a61507f0e42ee89.jpg

Nå har jeg fått fjernet dårlige nater i omtrent 1/4 del av dekket, det tok ca 5 timer... enda så gjenstår:

+Sliping av kanter

+Legging av "kassetttape" i bunn av naten

+Tape rundt natene

+Priming

+Natemasse

Så det blir noen timers jobb denne uka:smash:

 

Ser at det ikke har blitt brukt noen form for "kassetttape" eller noe mellomlegg mellom natemasse og drev.... dette gjør at natemassen fort fester seg i denne og dette går ut over elastisiteten til naten. I noen av natene var dybden på natemassen flere ganger lengre enn bredden, da får du en lite dynamisk nate:headbang: Men godt å bli kvitt slike problemer:clap:

 

20190313_154941.jpg.9059565819ed8edaa6af288c39989b4f.jpg

Link to post
Share on other sites

20190314_113745.jpg.59a65b77017a85bf681af27e116fe8ad.jpg20190314_173040.jpg.2b85da6a5d9924ea901787ca38323efa.jpg

Da var litt arbeid utført, nå skal denne naten få fred i 4-5uker før dekket blir slipt.

Jeg bruker tape for unngå mest mulig gris og søl, denne sikaflexen er noe skikkelig seigt griseri å få på seg.

 

Da en i hvert fall 1/4 del av dekket tatt...så er det bare resten igjen:smash:

Link to post
Share on other sites

Fått bruk for verdens dyreste verktøy også!

Hadde jeg bare fått med meg at bosch også har laget helt lik etter at patenten til Fein gikk ut:headbang:

20190314_105611.jpg.48190b206ab9dfe41f8c257d084fad0d.jpg

 

Ett godt redskap for å få drevgarnet godt ned til riktig dybde er viktig. Denne er brukes med en tidsriktig rusten hammer:smash:

20190313_154933.jpg.8f0154895a1f7fe3d750764860573f83.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 20 minutter siden:

Fått bruk for verdens dyreste verktøy også!

 

Jo, men når du først har fått deg Fein vil du sannsynligvis finne mange bruksområder for den:wink: Har hatt Fein i årevis, den har vist seg være en skikkelig kvalitetsmaskin som bare varer og varer, på tross av hardhendt behandling. 

 

Blir fint med nye nater:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

A holde en båt av denne størrelsen og alder krever sin mann. Å oppgradere er enda mer utfordrende. Ser ut som dette går fint og du får ting unna. Må jo ha mye kunnskap og arbeidslyst for en så stor trebåt.

Hadde i veldig mange år lyst på samme båttype. Men jeg fant aldri akkurat den jeg ville ha. 

lykke til med store og små prosjekter ombord. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så flott å se ei flotte skøyta bli tatt vare på av ildskjeler.  I den tid da jeg kjente "godt" til Sølvskjær, så var den hjemmeværende i Rekefjord og Eieren var en veldig hyggelig kar..  Har skiftet trålwiren deres mangen ganger og spleist nye øyer på wiren for dem flere ganger. Så kjekt å se gamle minner bli tatt godt vare på..   :-) 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Var litt surt å måtte nate opp igjen deler av taket på "lasteluken", når denne egentlig er ganske ny. Men det måtte til for å få det tett. Har blitt noen natemeter:smash:

Nå skal natene få herde å godgjøre seg i noen uker før dekket blir slipt og oljet (Har fortsatt ikke heeelt bestemt meg for hvilket/hvilke remedier jeg skal bruke til det...):worry:

20190413_172027.jpg.1cef706b58e71b9df8d25f18ebabc0e7.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...