Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Etter mye etterarbeid har jeg nå fått orden på den elektroniske loggboka. Siden jeg har vært litt slapp noen ganger de siste årene, så har jeg ikke fått ført alle timene ombord. Men jeg har heldigvis vært meget flink til å ta bilder, jeg har vel ca. 30 gb med bilder av hele oppussingsprosjektet. Dette har gjort det rimelig enkelt å føre inne dager i loggboken på etterskudd.

 

Men for de av dere som lurer, så er har jeg nå litt data rundt dette:

 

2018: 221 timer ombord

2019: 412 timer ombord, oppussing av maskinrom og bro

2020: 618 timer ombord, oppussing av innredning, gammel bysse, toalett og salong ble til ny bysse, 3 lugarer og salong.

2021: 351 timer ombord, fortsatt på jobben fra 2020, men nå mer av teknisk art og comfort (AC anlegg, varme, elektrisk, Homey automasjon etc)

 

Til sammen blir dette 1735 timer som tilsvarer omtrent 72 dager ombord:smash: Og de alle har omtrent utelukkende vært artig, og ikke minst lærerikt:thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ja, det har vært litt stille denne sommeren, mye utleie av båt, mye overtid på jobben og snart skifte av jobb har gjort at denne tråden dessverre har blitt litt skadelidende. Men jeg har tatt bilder av alt so mer gjort, så jeg får bare begynne å poste:giggle: 

 

Jeg har nå forsøkt masse greier for å få bildene i korrekt retning, men de vil ikke ligge i korrekt retning uansett hvordan jeg roterer dem før jeg importerer dem hit... De får bare bli sånn, så for jeg se nærmere på en løsning senere.

 

Jeg har montert en TV i Salongen, jeg har lenge hatt ett ønske om å kunne vise skjermbilde fra kartplotteren på bro her nede. Siden kartplotteren er på en Windows maskin så var det bare å kjøpe en Chromecast og plugge i TVen. De er alle koblet til samme WiFi, så det å "caste" skrivebordet fra kartplotteren til TVen var enkelt:thumbsup: Ideen fikk jeg etter å ha vært på @Poseidon sitt D5L og D5LA kurs (som anbefales på det varmeste:thumbsup:). 

20211023_125551.jpg.662b59dda480abb928c125ac35477b49.jpg

Da er det mulig å sitte her i salongen og følge med på hva navigasjonen.

 

Ellers så har dagen i dag blitt brukt til å fikse litt diverse i maskin. Det er fortsatt en del arbeid med å få vedlikeholds prosedyrer og rutiner opp å gå skikkelig. Oppdager stadig nye ting jeg må ha inn i systemet:giggle:

 

Styremaskins pumpa har fått seg ett nytt og bedre strøk med gråmaling:wink:

20211029_190909.jpg.f043d41387e5576d97f3f45fe0663dab.jpg

20211029_201205.jpg.75e22133a044cb1a879d610a5990d49e.jpg

Og ja, jeg må få tak i to stykk "plugger" til solenoidene, men de har gått i glemboksen hele tiden....

 

Ha en knall kveld!:drink: 

Link to post
Share on other sites

@Fishermidas Hei, takk for det:thumbsup:

Nei, har ikke fått slippet enda. Såfremt været holder seg på plussgrader og det ikke er altfor mye fuktighet (regn) i lufta, så vurderer jeg slipping helt frem til midten av desember. Jeg få se det litt an. 

Det er mulig det blir seilas til Oslo ila desember, på grunn av ny jobb, og da er det tenkt at skuta skal være pendlerbolig:wink: Men dette kommer an på om jeg finner ett sted å ha skuta i eller i nærheten av Oslo.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er for tiden så mange tanker og planer som farer rundt i hodet mitt for tiden, bytte av jobb, flytting av båt, slipping, dieselfylling, planlegging av transit og oppi alt dette så kommer jula:lol:

 

Sølvskjær har nå fått innvilget serveringsbevilling:clap:, nå gjenstår skjenkebevilling:drink:

I tillegg så er det all jobben som ligger i prosedyrer, regelverk, planer, tegninger, rutiner, uniformer, logoer, hjemmesider, bilder og så utrolig mye annet :lol: Det krever sitt å planlegge for næring med egen skute!

 

Reisen videre blir meget spennende, selv om jeg har tyvstartet litt via AirBnB, og ikke minst gøy!

 

Dagen i dag har jeg tilbrakt ombord for å gå igjennom sjekklister og prosedyrer for maskinrom...puh... det er mye som skal dokumenteres. Men etter alle mine år i marinen så har jeg lært at det er viktig å "train as you fight" og endre rutiner slik at de faktisk blir brukt. De skal være logiske og enkle. I motsetning til Marinen, så er jeg heldigvis også min egen sjef, og kan finne frem til en naturlig og god løsning. Her holder det ikke med noe "fake it til you make it":wink:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev On 12.6.2021 at 20.34:

@Solbris IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

20210612_174913.jpg.d341dd21b8ee3ff95b3f11a4dd3fe17d.jpg

Jeg bruker Wago klemmer som settes inn i de oransje klemmene som rekkeklemme. Praktisk og plassbesparende:thumbsup:

Det er monteres også inn to stykk ABB jordfeilovervåkning duppeditter. En på 12V og en på 24V da slipper jeg å drive å måle om det er jordfeil hele tiden:giggle: Disse relene har kontaktsett som lukkes ved deteksjon av jordfeil. Det skal kobles opp imot fibaro smart implant, slik at jeg får varsling i Homey når noe endrer seg.

Jordfeil på DC system spiser opp metall rimelig fort. Så det er meget viktig å ha helt tett DC system.

Hei!

Har lest hele tråden og kjempe arbeid :-D 

 

jeg ble litt nysgjerrig på disse jordfeil overvåkning du har installert.

 

fordi noe sånt har jeg og lyst på hehe :-)

 

Disse måler på 12v siden?, og hvor får man kjøpt herligheten?

Link to post
Share on other sites

@Ask Jepp, de sier så. Jeg tenker at 3" treverket som jeg har i skroget er trutnet nok siden 1953. Ett fartøy som er på sjøen hele tiden burde ikke ha noen utfordring med det. Men jeg er fortsatt litt usikker på hvilke middel jeg skal benytte som "pakningsmasse" rundt gjennomføringen. Jeg er usikker på hvilke effekt jeg er ute etter... Tjære er jo bra for treverket, men blir nødvendigvis ikke værende, Sika blir gjerne værende, men har gjerne ikke like god heft... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det på tide å fulgt opp på noen rutiner som burde utføres på giret.

Hovedmotor fikk seg en oppstart, egentlig mest for å få litt bedre arbeidstemperatur:giggle:

Planen var og gå over aller smørepunkter, og få byttet olje.... men det baller fort på seg.

Første smørenippel er på utsiden av giret og smører en ring rundt akslingen gjennom en slange. Denne slangen var selvfølgelig ikke tett... så greasen tøyt ut alle andre steder enn der den skulle.

Siden Tess ikke er langt fra kaia, så tenkte jeg at jeg kunne frese opp dit og de kunne lage en ny til meg. Men da måtte jeg jo få den løs først:smash: etter å ha forsøkt alle fastnøklene, både tommer og cm, så var det selvfølgelig en 15 nøkkel som var korrekt. Det var selvfølgelig den jeg manglet, så da ble det uansett en tur opp til Tess:rolleyes:

20211227_165512.jpg.c9b6edeeb8832ba5a353535a46a3ca1e.jpg

Der var den endelig ute, men jeg rakk det ikke før stengetid hos Tess, så da får det vente til i morgen.

 

Men det var da hele tre smørenippler til:giggle: En på akslingen, for å smøre pitch dingsen inni der, og en i akslingen under merkeskiltet på giret. 

20211227_165440.jpg.a051b7c077378d067cf9c77a998bf60d.jpg

Har sett bedre dager dette giret, på utsiden og innsiden. Ikke akkurat enkelt å få gjort dette reint. Mulig det blir noen omganger med noe breackclean eller noe. Det er jo en clutch inni i der, så viktig å ikke å ikke søle noe dritt eller olje på den. Hvis noen har noen vidundermedisin for dette, så gi en lyd:giggle:

Heiv nedi slamsugeren også, var litt olje nede i bunn her, virket å være girolja, men det skal jo være tørt i akkurat denne delen av giret. 

Videre var det jakten på bunnpluggen for girolja, den gjemte seg laaaaang nedi der under aksling, dritt og møkk:rolleyes:

20211227_164832.jpg.c8110087bf92ad5fb8ee175abaef00aa.jpg

Her blir det litt vasking i morgen før jeg begynner på oljeskift merker jeg:giggle: (ja, bildet er 90 grader feil...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...