Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Så når lugaren forrut var klar for gjester var det bare å få satt kursen til mot Jeløya. Den flotte og noe strabasiøse turen kan leses i egen tråd her: 

 

 

 

Siden da har det egentlig ikke skjedd så veldig mye ombord. Men jeg har fått brukt skuta som "pendlerbolig" noen uker innimellom og blitt bedre kjent med nye båtnaboer.

Jæløya kystlag virker å bestå ev en meget god gjeng, gleder meg til å få litt mer tid der.

 

Jeg har fått fraktet presenningen over fjellet, så håper at den skal få kommet på plass iløpet av neste uke. Jeg skal kjøre over fjellet på søndag og være ombord frem til torsdag eller fredag. Så håper på lite vind:pray:

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev On 30.11.2022 at 21.10:

Ja, @Chilli Solbris, kan bli litt is der. Men jeg ligger på "riktig" side av kaia mtp strøm, og bak ett større fartøy. Så skal litt til før isen kan bli plagsom for min del:thumbsup:

Det er veldig bra! Jeg må ta meg en tur og inspisere den flotte skøyta! Si i fra når du er hjemme!☺️☺️

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Da var det vel på tide å komme litt oppdateringer her:yesnod:

Det har ikke dessverre vært alt for lite oppdateringer her, men så har det vært litt av ett år:crazy:

 

Og ja @Fishermidas det har blitt gjort en god del arbeid på skuta i mellomtiden!

 

Så jeg skal sørge for at 2024 blir bedre enn 2023:smash:

Så jeg får begynne 2024 med å ta dere igjennom de tingene som har blitt gjort, og de erfaringene jeg har blitt rikere...og det er. som vanlig, noen.

 

Jeg tilbringer nå mesteparten av tiden ombord, og jeg må si at det har blitt en fantastisk båt å tilbringe tiden på!

 

Hadde planer om å få på presenning før snøen kom....

20231228_122505.jpg.d6c1f8615d92a9dc4f4e2d9f52549c28.jpg

 

20231228_122514.jpg.7d6b861d81d6d3daef0f61a5cfbdcc1e.jpg

 

God julesteming i Moss, presenning eller ikke:thumbsup:

20231221_194731.jpg.1a286ed35a31057460a58312432b7d5b.jpg

 

Uansett godt nyttår ønskes til alle her på båtplassen!

 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Den begynner å bli tykk nå ja. Men det er ikke noe problem så lenge jeg ligger i ro.

Største utfordringen er når det brekker opp og større isflak skraper langs skutesiden, men det går mest utover bunnsmøringen.

Akkurat nå er det fryst skikkelig, så nå er det meget stille og fredelig:yesnod: Og det er vel ingenting som tilsier at det vil brekke opp de neste ukene....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det der så flott ut @Knude! Er for tiden i Portugal, dessverre jobb, men skal ikke klage på været:thumbsup:

Før jeg stakk til Portugal fikk jeg endelig på presenningen, bedre sent enn aldri...

Fire timer etterpå:

zyvgfh7r.png.7898df116839547be19180318decf37c.png

 

Presenningen har kun en inngang, og den er også litt i veien for å komme seg av og på fartøyet, derfor har jeg fundert på å få til en trapp for å gjøre det tryggere.

 

Vurderte lenge å lage en trapp som kan stå på brygga, noe som kanskje er det aller sikreste valget. Men det tar også litt plass, samt at den må helst sitte fast slik at den ikke velter under bruk.

Etter en liten runde med meg selv tok jeg valget med å konstruere en mindre trapp, som sitter fast i fartøyet. Så ble det en tur på Byggmakker for å finne litt inspirasjon for å kunne finne en måte å feste trappen til fartøyet uten å bruke verktøy.

Måtte selvfølgelig også få tak i litt materialer...

20240127_162542.jpg.722ae2347e39e22831f52bed187222b3.jpg

 

Jeg fant noe galvaniserte greier som var store nok til å gå over rekka og holde trappa på plass.... hmmm er vel heller en stige...jaja potato potata:giggle:

20240127_170347.jpg.b2196f4fc7cf15f00b66c0857541fc26.jpg

 

Hele prosessen tok vel i underkant av to timer, brukbart resultat. Den burde vel behandles med ett eller annet, men det hadde jeg ikke tid til, da jeg måtte bruke den med en gang:giggle:

tl7whglp.png.60493013e8a3d90bb1eb02ae89bd6901.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...