Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Sjøholken skrev 1 time siden:

Jeg kommer ikke til å sette på mer enn halvparten av zinken som var der fra før. Vil heller måtte bytte ut stålbeslag enn å slite med lutråte.

 

Smart valg. Og får du til å isolere helt mellom sink og tre er det en fordel. For eksempel med å bruke plast bak sinken og krympestrømper på boltene til å feste sinken med. Beste er å få festet anodene direkte på det de skal beskytte, men dessverre ikke alltid like lett å få til. Verste tilfellene jeg har sett er når man har boltet store sinkanoder direkte i skroget, gjerne stilken eller kjølen, og så har ledning videre ned til hylsa. Da legger man nesten opp til å få lutråte. Rimeligere og langt enklere å bytte ut jern og metall enn å risikere å få deler av akterstevn, kjøl, hud og spant ødelagt av lut.

Link to post
Share on other sites

Når jeg se din hastighet med "lik" båt og samme motor begynner jeg å lure på om jeg skal prøve meg på å justere stigningen på propellen. Jeg har fast propell men kan justere stigningen på slipp. Tanken har slått meg at propellen mulig har lett stigning da den ble brukt til å tråle med før den ble strukturert... 

Link to post
Share on other sites

@Sleipner93 det kan være vanskelig å treffe riktig med fast stigning, og det er jo ikke noe særlig å måtte slippe hele tiden for å få justert stigningen. 

Men det vil normalt, for slike båter, å ha en marsjfart når du har ca. en bølgelengde på skroglengden. Det er der motor burde ha best belastning, med en 8V71NA så vil det være mellom 1500 og 1600rpm (Max torque) og kjølevanntemp på 80C. Jeg sleit med å finne en god stigning på min forrige båt. 

Uansett hvilken fart man har, så er det viktig at totakteren får en time med god belastning:wink:

Men det er vel kanskje mulig å endre pitch ved å dykke? Da blir det litt enklere å justere.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått inspisert styrbord dieseltank, ble positivt overrasket!:thumbsup: fant ingen rester av dieseldyr eller slam. Kun noen større deler av litt pakningsmasse etc. 

Da er det bare å få på ny pakning og få det tett igjen. Benytter også sjansen til å bytte skiver og muttere.

Beklager litt dårlig bilde, men etter å ha fylt kjeften med diesel, så var ikke bilde min første prioritet.

Note to myself; bruk gjennomsiktig slange hvis man skal bedrive hevert virksomhet for siste rest i dieseltanken:drink: 

20190731_164233.jpg.35b6af811a30cef71219cc68a0d04034.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var det endelig tid for bytte av dieselfilter. På Detroiten er det grov og fin filter, primary og secondary. En litt snodig greie er at her var filtrene montert i feil rekkefølge. Da må filter festene bytte plass, da det er forskjellig størrelse på spin on filtrene. 

20190909_170119.jpg.af2de6488e315d2b6e31a4f0b734b198.jpg

Det skulle vise seg å bli mer utfordrende enn jeg håpet på. Det viser seg at det også er forskjellig størrelse på gjengene på diesel inn og ut fra spin on festet...

Etter to dager med styr og ett par turer på tess ble det forsåvidt en løsning på det.

På grunn av en litt klønete plassering av sjøvannsrøret ut fra varmeveksleren, måtte dette løses på en litt annen måte enn forventet. 

20190910_205821.jpg.c13736db48ba07dcc0648029621811d9.jpg

Men det ble tett, og altfor mange overganger:crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var på tide å bytte impellern i sjøvannspumpa. 

Den var ikke bare bare å få ut... Hadde selvfølgelig ikke riktig verktøy, så da måtte noe improviseres:smash:

20190914_185133.jpg.80f3b8a3cecb5f446c9ec4dee4aa7144.jpg

Etter litt styr fikk jeg dratt den ut! Etter to timer jobb var endelig motoren klar for start! Alt fungerte, så da er det videre på neste del av prosjektet, oppussing av styrhus:smash::clap:

Link to post
Share on other sites

Endelig begynt på oppussingen av styrhus og salong. Begynte med å rive ned det elektriske. Flere poser med gamle kabler som sprekker opp bare man ser på den, føles godt å bli kvitt det. 

Det er ett fint lite skap på veggen i salongen, her finnes det brytere for alle lanterner og lys. (Skal finne bilde av dette). Det har blitt laget av profesjonelle, flott lagt opp og koblet korrekt, men etter lenge tids drift har noe løsnet og det har blitt dårlig kontakt;

20190924_072955.jpg.6decf67efe90a97d9bef0c8475930e52.jpg

Her har det blitt varmt, dette kunne godt resultert i brann:sweat: ta godt vare på det elektriske i din egen båt og kontakt sakkyndige ved spørsmål:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her er bryterpanelet jeg nevnte i posten over.

20190925_190339.jpg.3bc27f0e8093c030d47e119e5b50f177.jpg

All innmat og kabler er nå heldigvis nytt. Jeg skal også klore/bleke selve bryterne for å få litt bedre farge.

Merking av bryterne skal også få en bedre finish.

Alle bryterne er to-polet og det er en fordel å kunne bryte både pluss og minus. Slik at du ved en feil enkelt kan isolere feilen fra resten av anlegget.

Link to post
Share on other sites

Side alle kabler byttes, så er heller ikke lanternene fritatt:wink:

STB og BB lanterne ligner på en Tranberg type, solid design i messing og tykt farget glass.

20190925_175759.jpg.ed28b0596dc9157290279224041b2e94.jpg

Kanskje jeg bestemmer meg for å la dem skinne i all sin messing prakt en gang neste år..men det blir ikke i år:smiley:

Jeg har ikke vært borti akkurat denne fabrikanten, etter å ha tittet litt på den fant jeg ut at det var mulig å fjerne bunnen for å komme til lampeholder og koblinger.

Her har selvfølgelig messingen berørt aluminiumrammen som omgir lanternen og det har oppstått irr og annen fandenskap. Derfor måtte bunnen omtrent hamres løs:smash: 

Link to post
Share on other sites

Så var det den litt klønete patenten:headbang:

20190925_175742.jpg.4f20595a0c9ab1cbfb3bf30d47d158bd.jpg

Den består av fire deler... og hvis man er riktig flink, så monterer man den ikke riktig igjen... selve lampeholderen og porselens delen med koblingspunktene kan selvsagt monteres sammen på to forskjellige måter.... og hvis man er like flink som meg, så blir det altså ikke kontakt mellom kontaktene i sokkelen og kontaktflatene på pæra:thumbsdown:

Noe man følgelig ikke finner ut før man har montert alt sammen og håper å se en lysende lanterne:pray:

Lessons learned! 

Link to post
Share on other sites

Det ble mye bedre etter noen strøk med maling og en sårt trengt gardinvask:giggle:

Nå lukter det nytt og bra! Det var godt å bli kvitt den offwhite malingen, mye lysere og ser ikke så innrøyka ut lengre. 

20190925_190325.jpg.41daf90fe1931d04647dac7c3f120a8d.jpg

20190925_192636.jpg.9c89c61a43ed18aa057b12bd51502023.jpg

Messinglampen måtte jeg male innsiden hvit, dette fordi refleksjonen inne i lampen ble veldig gul på grunn av messingfargen. Det ble betraktelig bedre farge på lyset etterpå. Det er brukt en 8W 12-24V E27 pære fra sparelys.no. den har en fin og normal fargetemperatur.

Redigert av Sjøholken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble flott med et strøk maling. 

 

 

Det bryter panelet likte  jeg:yesnod:

 

Ser ut til at der er plass til en til.

Har du den eller er det bare ekstra plass?

 

 

Angående merking ville jeg funnet en gammel dymo å laget merker med. 

Tidsriktig og greit å få til.

 

Eller fått et tavleverksted ol til å lage i plastikk. 

 

Uansett flott arbeid.:smiley:

 

Redigert av Thoma_s (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Thoma_s Takk for det! Ja, det er plass til en bryter til, det har vært en der, men det er fjernet. Jeg har en ekstra som jeg tenkte jeg skulle sette inn, slik at det blir fullkomment. Jeg har vurdert graverte plastskilt, men nå blir det først tape, også får jeg se hva det blir til. Har en nymotens dymo som kan skrive ut riktig fine tekster. Jeg ønsker egentlig fargekode på de forskjellige bryterene, slik at man ikke skrur på dekkslysene midt på natten osv...

 

Link to post
Share on other sites

Kabelen til akterlanternen ble også byttet. Her var selvfølgelig den ene skruen, til å terminere kabelen, knekt av...:headbang: og med så små dimensjoner, så er det vrien å få den ut uten å ødelegge gjengene. Jeg hadde heller ingen ny skrue til erstaning.

20190925_171913.jpg.7a7fbb65c2a91d5634d8c39a3e1bec6e.jpg

Etter litt grubling bestemte jeg meg for å prøve lodding. Jeg dyttet kabelen inn i ett hull jeg borret inn i skruen, loddingen satt god og med litt god elektrikertape på så ble jeg riktig fornøyd med resultatet.:thumbsup:

20190925_172614.jpg.551f3e082de11f78b493d002bbcbf1bb.jpg

Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg mørkere tider og de gamle dekkslysene fungerte heller dårlig. En tur innom elektroimportøren fikset biffen og det ble kjøpt inn tre slike:

20190923_193349.jpg.96fe4d95f8a0f9c26f64ec37f57b4c69.jpg

Eneste problemet er at det var i feil farge... svart skiller seg for mye ut. Det måtte derfor lakkes hvitt. Hvit feglakk fra biltema ble løsningen. Så får vi se hvor lenge det varer. 

20190923_193327.jpg.44ceb45bc022c1dfcd2c520ab3a2beaf.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...