Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Da var det endelig på tide å ta den kjipe dørken i styrhuset. Den var i en orginal grønnfarge, men jeg er litt lei den fargen. Det var noe skader og sprekker i dørken, dette ble tettet med sparkel. Det er selvfølgelig ønskelig at det skal synes at det er en tredørk, så litt struktus skal synes.

Det var fristende, men jeg slo raskt fra meg å slipe ned denne dørken. Det hadde sikkert vært fint med trefarget dørk, men jeg orket ikke å ta den jobben. Noe sier meg også at det gjerne har lekket diesel og andre greier ned i denne dørken, så sikkert best å male alt dette inn:giggle:

2.jpg.669b3ce1ab11470a2cd12adc9e864c4d.jpg

4.jpg.6f893f2fcf214d26b30a17a6af69a0ff.jpg

Etter en dag med litt sparkling ble det kjøpt inn trestjernes gulvmaling i fargen nøytral grå. Det skulle vise seg at den ble altfor lys... virket nesten som at dørken ble hvit. Man blir tydeligvis fargebling av å se på fargeutvalget hos Monter:crazy: Men det får gå som grunning. JEg endte heller opp med Industrigrå.

Grunnen til at jeg valgte akkruat denne type maling er fordi den er lite giftig og er sikkert hard nok:smiley: Så gjenstår det og se om den tåler tidens tann.

5.jpg.4e60134ddcf439e47dec65ce8cf8a2ba.jpg6.jpg.f6e8d19d3d688fee89cba1c4f758ecc4.jpg

Fargen "Industrigrå" viser seg å være ganske lys den også, men jeg lar det gå. Greit med lyse farger, og gråfarge funker til det meste. Denne fargen er rimelig lik Bengalck sin koksgrå som jeg bruker på alt metall som skal males, så da blir det vel ett lite "system" i malingen.

 

3.jpg

Link to post
Share on other sites

Stas å følge med på dette. Du går på med lyst og kunnskap. Det er mange som kunne tenke seg ei erverdig men pengsjonert skute som dette men det krever sin mann, og ikke minst tid.  

Har selv mang en gang ønsket meg en slik båt men det har aldrig passet helt.........

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Styrhuset holdes på plass av fire laaaange stålstag som i bunnen er festet til de øvre veggene i maskinrommet og i toppen går de gjennom aluminiums taket. På taket går de gjennom to store trebjelker som går tverrskips før det er en stor skive og mutter som sørger for at hele styrhuset "presses" sammen. 

Disse stålstagene går gjennom styrhuset på innsiden av ytterveggene og de går gjennom taket...dette er selvfølgelig en håpløs patent når det gjelder vann:headbang:

Vannet går gjennom hullet i aluminium taket og sprer seg gjerne utover det originale taket som ligger under, herifra finner vannet andre artige veier inn i styrhuset og kan lage kvalme. Jeg ser at trepanelet i taket har vært byttet noen steder og noe vannskader andre steder.

 

Hvordan jeg skal få tette disse hullene i taket? Det blir vanvittig vrient, her er det mye bevegelser, på grunn av krefter fra vær og sjø, og det faktum at treverk og stål utvider seg mtp temp og fuktighet.

 

Jeg har vurdert å bytte ut trebjelkene med bjelker i metall, men dette vil også utvide seg, så det er egentlig ikke noe bedre alternativ. Jeg ønsker heller ikke å sveise alt sammen nettopp for at det er brukt levende materialer som jeg mener burde kunne bevege seg.

 

Derfor har jeg endt opp med ett naturlig valg...tjære... Jeg har nå beiset tjære inn i trebjelkene på taket og brukt rikelig rundt de gjennomgående stålstagene. Enn så lenge er det tett, og hvor godt det vil holde er jeg usikker på. Men en bonus er at det nå lukter veeeeeeldig godt rundt skuta:yesnod:

20190928_150115.jpg.3b17f970ea73d2eb2c0053c4ec1e0c43.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var det tid for å fikse litt i maskinrommet igjen:yesnod: Generatoren Sølvskjær har er en Yanmar ensylindret L100A motor. Denne yter ca 5,5 kVA, men jeg får bare ut rundt 4kVA fordi den er trefase og fartøyets 230V system er enfaset.

den har nok blitt utsatt for endel fukt der den står, for den er litt medtatt.

20181013_214327.jpg.278c6d372b8096128052a1dbbaf84e48.jpg

Som dere kan se på bildet over, så er den ikke noe vakkert syn der den står. Den har både elektrisk og manuell start, heldigvis. Planen er å få muligheten til å starte og stoppe den fra bro. Den er koblet inn på AC-2 inngangen på Victron Quattro 5000VA. Da kan også Victron enheten fjernstarte denne ved behov.

 

Etter endel skraping og vasking var det på tide med litt lakk:

20191004_143656.jpg.aa790ca943df5bcb32f6b92b5b8df291.jpg

Selve motoren er lakket i Bengalakk sin grønnfarge (samme som farge som Detroiten). Selve generatoren er lakket i Bengalakk sin Perlegrå. 

Eksospotta skal lakkes i samme grønnfarge, men der skal jeg bruke varmebestandig utgave.

Må si at det gjorde en stor forskjell i maskinrommet nå:cheers:

 

 

Link to post
Share on other sites

@Sleipner93 siden tanken er nesten helt oppunder dekk, er det vanskelig å komme skikkelig til. Det er ikke aktuelt å begynne å fjerne tanken.... Jeg brukte en lang stang med flat ende (ser ut som en gammel askeskrape til bruk i ovner) til å fjerne løs rust. Etter dette brukte jeg en sprayflaske med Owatrol olje og sprøyet der jeg kom til. Surret en fille rundt askeskrapen for å smøre denne oljen godt ut.

Jeg husker ikke helt hva denne oljen heter akkurat nå, men den kan brukes direkte på rust, har penetrerende egenskaper og kan brukes i maling. 

Neste steg er å gå over med ligg mer olje om en dag eller to. Også til slutt prøve å få på ett lag med Bengalakk direkte på rust maling.

 

Om det vil funke, det gjenstår å se, men det viktigste er å få på oljen slik at vann og fuktighet ikke kommer til igjen....

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide å få gjort noe igjen:smash: Nedgagen til maskinrommet i akterkant av styrhuset har sett sine bedre dager, mugg, rust og mange kabler av ymse slag har satt sitt preg. Jeg skal legge noen nye kabler gjennom denne nedgangen, og jeg ser liten vits i å legge kabler på en vegg som ikke er pusset opp. 

Etter å ha fylt en bærepose meg søppel og gamle kabler var det på tide å få skrapet bort endel maling, her kommer de samme fargene frem som var i styrhuset. 

Det skal også monteres opp en 6liters skumslukker i nedgangen, men festeanordningen var rusten og må derfor skrapes og males.

Bildet under er tatt inne i nedgangen. Veggen er bb side av styrhuset, til høyre er utgangen til dekk, bak kameraet er en liten dør som går inn i styrhuset slik at det er mulig å entre maskinrom direkte fra styrhuset. Her ser dere også rustmerket etter festeanordningen til skumslukkeren.

20191012_141420.jpg.6ac5681dc7ab9abfc61f1d3d221e1573.jpg

 

Neste bilde er tatt på skrå akterover, her ser du styrhusveggen og en del av akterveggen over døra ut på dekk. Rammen dere kan se over er der "taket" til nedgangen er, denne har jeg fjernet for å kunne vaske og male den. Denne konstruksjonen er gjennomtenkt, det er ett stort mellomrom mellom taket i nedgagen og "lokket" på nedgangen. Lokket er hjørnebordet i styrhuset, og dette lokken kan løftes slik at det er god plass til kart, dokumenter og kanskje en liten lommelerke:drink:

 

20191012_145247.jpg.7175f81d4d55a302b5d5824f8101cb94.jpg

Det er vannvittig tilfredstillende å se hvor mye bedre alt blir etter litt maling:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ett godt forslag @Grufolf!

Her er bilde av platen, eller taket som skal være på toppen av nedgangen til maskinrommet. Undersiden er nå opp, slik at malingen skal tørke.

Nedenfor denne hvite takplaten er lokket eller bordplaten som skal på toppen av nedgangen. Her er det satt inn ett gammelt sjøkart, fra 1970, over fiskebankene i Nordsjøen og Skagerrak.

20191013_173804.jpg.6811724b26c10b2b4dac44c61cda6502.jpg

Link to post
Share on other sites

@Baklengs Jeg var der for en times tid siden :wink: Takkfor skryt:thumbsup:

Jolla fordriver stort sett tiden med å samle regnvann, på denne tiden så bryr jeg meg rett å slett ikke så mye, den lenser seg selv når bølgene fra hurtigbåtene kommer:wink: Men jeg prøver å huske å tømme den hver gang jeg er der nede.....prøver...og glemte det når jeg var der for en time siden:crazy:

Link to post
Share on other sites

Fikk meg en liten time på båten i dag, snart gjort meg ferdig med maling i nedgangen til maskin. Fått på to lag med hvitmaling på panelen og takplata, og i dag fikk alle de laaaaange stålstagene endelig sin farge. Disse går også igjennom styrhuset, og var derfor det siste som gjensto av finpuss :smash: Da gjenstår det bare mindre detaljer før jeg kan si meg ferdig....eller man blir vel aldri ferdig:cheers:

 

På dette bildet er stål staget akkurat malt, det er malt i Bengalack rett på rust Perlegrå. Den er en fin og nøytral farge som passer til de fleste andre farger.  Ledningen som går der er midlertidig tilførsel av 220V til salongen i styrhuset. Denne skal fjernes og legges en annen vei. Den skal også gå innom en liten panelovn i enden av salongen. 

20191014_161427.jpg.7909f51488f37a686a2c8abb3240c87b.jpg

 

Neste bilde er tatt fra poopen og inn i nedgangen. her er takplaten kommet på plass, og den lille døre inn til styrhussalongen er åpen.

20191014_165029.jpg.eea27171c67ea5d455f7744584bd2ddb.jpg

Link to post
Share on other sites

Her ser dere bildet av nedgangen til maskinrommet etter at jeg har satt på takplaten. Nå kommer det tydelig frem at det er god plass til dokumenter, kart, lommelerker etc:cheers:

20191014_164330.jpg.691a829a8ff6d77ebe3610678855d43f.jpg

Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget dette litt godt skjulte rommet. Der fant jeg manualer for giret og ett par andre gamle manualer fra tidligere utstyr.

Giret er Ulstein Self Changing Gear (eller noe sånt), dette fant jeg svært lite om på nettet, så det var meget godt å finne denne manualen med tegninger osv. Det lekker litt girolje ut av flensen etter giret på akslingen, så da kan jeg se litt på tegningene og finne ut hva som eventuelt må byttes.

 

20191014_164411.jpg.8520ff1458915e81611b1ccf2ca7abcc.jpg

Her er bordplaten med fiskerikartet fra 1970. Det var lite oljeplatformer i nordsjøen på den tiden, Frigg og ett par andre britiske var det jeg fant.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for interessen @Erik AN og @Knude. Alltid gøy med litt feedback:yesnod:

 

På bildet under ser dere stålstaget som går gjennom styrhuset. Dette er en av fire, de er festet i en bjelke som går over taket til ett feste i fundamentet til styrhuset. Alle disse fire var rustne og med en ellers dårlig finish. Det gjorde godt å få dem i en fin gråfarge. 

Der hvor dette staget går gjennom taket er det synlig at det har vært fukt. Det har ikke vært lett å få dette tett, men enn så lenge så holder tjæra vannet ute, og bidrar med en god lukt på dekk:wink:

Her har det også vært vannlekasje tidligere for de tre ytterste bordene i taket er ulike resten.... Men det ser ut til å holde seg. Det er veldig deilig med aluminiums tak, men det er en masse bolter gjennom det, som man må sjekke regelmessig. Her går det ofte endel sikaflex:lol:

20191014_164432.jpg.44286733045a2a4f66743d6e5f3fd195.jpg

 

Her er bildet av holderen til brannslukningsapparatet som skal stå i nedgangen til maskinrommet. Denne fikk seg ett par lag med bengalack spraymaling, det får være godt nok. Jeg orket ikke tanken på å male den med malingen, den bruker flere timer på og tørke....også blir det bare søl når man skal male løse ting:smiley:

20191014_165012.jpg.9b207bc50b28a08014a4c6d7c60a5c80.jpg

Kassa som dette festet ligger på en en kasse som er i tynt aluminium, under denne ligger styremaskin. Her bakpå poopen ønsker jeg å sette opp noen bord som kan hengsles på spantene, slik at de kan benyttes som benker. Da hadde det også vært fint å få laget ett bord/kasse i tre over styremaskin. Den funker fint til å ha øl på nå, men den passer ikke helt inn. Det er ingenting som er så godt som å sette seg ned her bak og ta seg en øl/dram etter man har fortøyd og fortsatt kan kjenne den duften av en varm og god maskin som har kost seg på seilas:cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide å få malt BB dieseltank. Malingen var på vei av flere steder og dessuten synes jeg gråfargen er for mørk. Jeg ønsker meg ett lysere maskinrom. 

Ledningene henger og slenger for å kunne få skrapet og forbredt veggen over tanken for maling. Så det ser litt kaotisk ut:crazy:

Under tanken ligger en plasttildekking som skal sørge for at alt jeg skraper av ikke mater kjølsvinet.

20191017_162810.jpg.e4f7a003c26d3471fda3598741031182.jpg

 

Tanken ferdig med strøk nummer en, det holder med to strøk. Bruker samme farge som på STB tank, og alt annet ikke blankt metall, perlegrå Bengalack rett på rust. Denne malingen dekker utrolig godt, men det må to strøk til for å få en tett overflate.

20191017_170253.jpg.0b1b6dcfd4544656033a09244187f2a1.jpg

Men etter å ha malt en så stor flate, så er det greit å gi seg, man blir litt sliten i hodet av denne guffen, selv om det finnes betraktelig værre stoffer:lol:

På bilde skimter man også den gode fine detroiten:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Flere steder er det rester etter gammel råte og lutråte. Lytråten er spesielt fremtredene ved innfestingen til autopilotens ramme. Det er helt tydelig at det har gått mye strøm over tid inn i treverket her. Jeg tviler på at den en enpolet, så det er nok kullstøv som er den store synderen her.

Men jeg har i hvert fall fått opp en topolet bryter, slik at det ikke ligger spenning på den med mindre den faktisk brukes. Så får jeg finne en bedre måte å isolere den på.

 

Der hvor jeg har funnet råte, har jeg fått ut det meste av dårlig treverk. Det har blitt jevnlig dynket i terpentin også nå har jeg etterfylt med nytt treverk og ett lag med Heydi lettsprakel. Denne er litt sement aktig, og har dermend en PH som råtesoppen ikke liker, en annen fordel er at fuktighet kan slippe igjennom.

 

De stedene det er angrepet av lutråte har jeg fjernet mye av det dårlige treverket og avsluttet med å nøytralisere luten med eddik. Husk å vask dette bort etterpå og saus godt med terpentin:yesnod: Etter dette har jeg brukt samme fremgangsmåte som ved råte for å få det tilbake til "normalt utseende".

 

Jeg vurderte å ta ut boltene som holder feste til autopiloten, da disse er gjennomgående i treverket. Men det kjenner jeg at jeg kan spare til en senere anledning, det viktigste er at det ikke får utvikle seg i negativ retning.

 

Rammen til autopiloten skal også få seg en omgang med perlegrå maling, sammen med metallrørene til hydraulikken.

20191018_161721.jpg.df51907b82f84d0ecb04795ef2f63dfd.jpg

Her har jeg fått fjernet det meste av lutråten. Det er fylt opp igjen med lettsement. for å få en fin overflate for maling.

20191018_161731.jpg.240cd5dfc8248e9d119f1415834849a7.jpg

Link to post
Share on other sites

Endelig fikk jeg malt rammen og feste til autopiloten. Innfestingen til draget som holder styrhustaket på plass har også endelig fått sin endelige farge. 

Jeg hater egentlig å male, men når det kommer til slike detaljer og små greier, så går det fort og man ser resultatet nesten med en gang:smash:

Selve hydraulikkpumpen skal også males, men her er det flere detaljer som må fikses først, blant annet flere bittesmå lekkasjer.....:sad:

Rammen rundt lysventilen (koøyet eller vinduet) skal også males i samme farge som det øvrige metallet, perlergrå. Selve rammen på selve vinduet skal pusses slik at messingen igjen blir blank og fin, men det skjer ikke helt enda:giggle:

20191020_185309.jpg.dea3910e36680ef2653edd993f036721.jpg

Og slik så det ut før jeg begynte:

20191017_074816.jpg.83d1c2c60e7b8895f11729699ca30664.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...