Jump to content

Seile fra Oslo til Stavanger i 34' seilbåt


Peter-

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg skal købe en seilbåt i Oslo, men jeg har lidt stress over at skulle seile den til Stavanger. Jeg har ikke meget erfaring med at seile i åbent hav.

 

Jeg havde tænkt at seile den tilbage rundt påske eller i Mai. Lader det sig gøre? Hvilke forhold skal jeg kigge efter? Det er jo normalt vesten-vind hvilket kan gøre turen lidt voldsom synes jeg.. + jeg har aldrig seilet båten som tilføjer lidt ekstra krydderi til turen..

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Det et ofte østlig vind på våren. Så du kan være heldig å få en fin bris å seile på. Vær fleksibel med tanke på avreise. Så kan dette bli en lystseilas. Planlegg ruta godt på forhånd. Så du har mulighet til å søke nødhavn, dersom været blir verre enn du liker. 

Link to post
Share on other sites

Hej Bjørn

 

Ja hvis jeg kunne fange noget østenvind så ville det jo være en helt perfekt tur, men det kommer nok til at tage en 4 dage så det bliver ikke østenvind hele veien mm jeg er virkelig heldig..

 

Hvis vinden står i vest, hvilke hastigheder kan man seile i indtil det bliver ubehageligt? Intuitivt tænker jeg op rundt 8 m/s, men måske det er for meget da bølgerne kan blive ret store ikke sandt?

 

Er der meget traffik på denne rute? Nogen der har erfaring med at seile der om natten? Natten er jo ganske kort på den tid af året..

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke så mange steder du må utaskjærs uten retrett muligheter, så med nok tid til å vente ved dårlig vær (men Mai er ofte finværs periode) så skal det ikke være noe problem.  Innen du kommer til Lista og Jæren er du jo kjent med båten og dreven :wink:

For da får du ett par gode etapper utasjærs som må fullføres i en javs. Jæren er ca 10 timer.

Utaskjærs i godt vær er egentlig som innaskjærs bortsett fra de hyppige kursendringene og all trafikken du slipper. Eller koseseilas som vi kaller det... :yesnod:

Og du har driftsikker motor å hjelpe deg med antar jeg ?

Og navigasjons utstyr ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hej Erik

 

Jeg syntes innaskjærs ser meget kompliceret ut, og der er mange områder der har lavt vand. Hvis det bliver dårlige forhold kan man få "breaking waves" innaskjærs?

 

Moteren skulle være i veldig god stand, men da det er en brukt seilbåt af ældre årgang så ved man jo aldrig... men innaskjærs kan man jo altid smide et anker og vente på hjælp skulle det uheldige ske..

 

Hvordan man overnatning i Norge. Skal man bruge en official havn, eller er det ok at bruge en lille båtplads for natten? Går jeg innaskjærs bliver der ikke natteseilads det er for farligt.

 

Jeg har kort plotter, men har hovedsageligt tænkt mig at bruge Ipad som navigation. Desværre har båten ikke dybdemåler hvilket jeg må få installeret når jeg er tilbage i Stavanger.

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 1 time siden:

 

Hvis vinden står i vest, hvilke hastigheder kan man seile i indtil det bliver ubehageligt? Intuitivt tænker jeg op rundt 8 m/s, men måske det er for meget da bølgerne kan blive ret store ikke sandt?

 

Er der meget traffik på denne rute? Nogen der har erfaring med at seile der om natten? Natten er jo ganske kort på den tid af året..

 

Vest og sørvest er tunge vinder å seile mot på sørlandskysten. Det blir fort mye sjø et stykke ute. Strømmen går fra øst mot vest et stykke ut fra land. Dermed kan det blir krappe bølger. 

 

Når det gjelder trafikk varierer det veldig. Jeg har gått strekket med motorbåt på natten og nesten ikke sett ett skip, andre ganger føles det som det er kø av skip. 

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 1 time siden:

Hej Erik

 

Jeg syntes innaskjærs ser meget kompliceret ut, og der er mange områder der har lavt vand. Hvis det bliver dårlige forhold kan man få "breaking waves" innaskjærs?

 

Utaskjærs er helt klart det enkleste å navigere, så er været bra, så går du der, men i tung sjø og motvind så kan det lønne seg å gå på innsiden og de trangeste stedene da for motor. 

Alternativet er å ligge stille og vente på bedre vær, og gå ytre senere.

Poenget er egentlig at du har ett valg. Og er du utaskjærs og har fått nok så er det som regel kort vei til smulere farvann.

Å gå de indre leder i dagslys skal ikke være noe problem ihvertfall.

 

Men helt klart : Havseilas hvis været er innenfor din komforgrense er enklest.  Og nattseilas i indre led kan være kilent med landskygger og fiske utstyr blåser etc..

 

Hovedrådet er egentlig : Beregn nok tid (4 døgn kan bli knapt hvis været slår seg vrangt (og uansett hvis dere ikke er en gjeng som går vakter)) og vurder det underveis. Og ikke gå Lista og Jæren på dårlige vær prognoser.

Link to post
Share on other sites

Ut fra hukommelsen er det to døgn å seile Oslo Stavanger. 4 dager er lite når du er uerfaren med ny båt. Du kan være heldig å ha vindstille hele veien, gå 5 nm utenfor land helt udramatisk. 5 nm fra land er det lite båter i påsken, på nettene enda mindre. Er det motvind er det ikke gøy, i en 34 foter ville jeg ikke seilt fra Farsund til Stavanger i 8 m/s. Ned til Farsund kan du gå innaskjærs og dagseilas. Jeg ville plottet dagens rute før jeg kastet loss. Markert innaskjærs ruten, for motor er den enkel å følge. Hvis ruten ikke er plottet på forhånd vil du ha vanskelig navigasjon.

 

Hadde det vært meg hadde jeg startet fra Oslo i starten av påsken. Er det svak vind medvind seiler du på nedover så langt du kommer. Med mye vind og motvind, korte dagseilaser. Til Lindesnes kommer du nesten uansett vær. Videre til Farsund er ett kort stykke som kan være røfft i dårlig vær. Videre fra Farsund ville jeg bare gått hvis det er 24 timer med vindstille eller medvind meldt. Kan bli en fin påske dette.

Link to post
Share on other sites

Hei Peter.

Du høres litt Dansk ut.

Innaskjærs i Norge blir det svært skjelden brytende sjø ettersom skjærgården demper sjøene.

Dybdemåler (ekkolodd) har nesten ingen nytte før du evt skal lete etter nye veier i sakte fart utfor leia ettersom du ofte kan ha 20 meter dybdeforskjell foran og akter på båten. Bare på Jæren du finner jevnt skrånende sandbunn.

Innaskjærs med ferdig plottet rute som følger sjømerkingen er svært enkelt for motor eller i rolig vind fra siden eller medvind. I leia er det rikelig med dybde, men etpar broer hvis du har høy båt. Det er dessuten mye vakrere og lett å finne plasser å stoppe innaskjærs.

Massevis av brygger både i byer og uthavner som står tomme på den tiden.

Link to post
Share on other sites

Hehe Mons det er jeg..

 

Ok så jeg tænker at konklusionen er at jeg kan sejle fra Oslo til Farsund/Lyngdal uten at tænke for meget på vejrforhold, så det kræver ikke rigtigt fleksibilitet da jeg kan sejle for motor worst case. Hvis vejret er dårligt kan jeg tage bussen tilbage til Stavanger og komme tilbage når vejret er bra.

 

Et spørgsmål. Skal det gå bra at sejle innaskjærs på Ipad? Hvad software er bedst for Norge?

 

Fra Lyngdal til Stavanger bliver det en hardcore tur . Turen er 100 mil så den kræver nok en overnatning i Egersund tænker jeg..

 

Jeg må hellere prøve at undgå turen i vestenvind tænker jeg...

 

Mvh, Peter

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å gå med kart på iPad. Har gjort det selv i seks år nå, og har kun vært på grunn en gang:giggle:. Den ene gangen fulgte jeg ikke med på kartet. Du finner andre tråder som diskuterer valg av app. De største ulempene med iPad er at den ikke er vanntett og ved nattseilas antar jeg at den ikke kan dimmes nok. Har selv ikke gått i mørke. Den kan også slå seg av på grunn av varme i sola, men det kan jeg aldri tro blir et problem i påska.

Link to post
Share on other sites

Kart på iPad er veldig greit. Du får vanntett deksel. Noen sier den ikke fungerer i sol, vi seilte en sommer i middelhavet i juli uten varmgang. Har aldri hatt problemer med iPad som primærnavigasjonsmiddel. Som sekundærnavigasjon har vi en plotter, alle instrumentene kostet sikkert 100 000 kr ny. Hadde klart oss uten den. Bruker navtronics, stort sett alle de største er mer en gode nok, inkludert gule sider uten at jeg har prøvd den

Link to post
Share on other sites

Hvis man køber Navionics får man det så både til Ipad og PC? Er der en auto charting for innaskjærs ruten eller må jeg selv ligge den? Jeg tænker at følge fyrene på vejen må være det sikreste..

 

Hvad software/hjemmside bruger I til vejr og vind?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Du er godt kjent med dmi antar jeg. Den bruker jeg ofte på sørlandskysten. Dekker helt opp til Stavanger. Sammenligner med yr, å da bruker jeg fyrlysene på veien rundt som punkter å sjekke været. I rekkefølge fra Oslo, blir det da Færder, Svenner, Jomfruland, Torungen, Oksøy, Lindesnes, Lista, Eigerøy og Obrestad fyr. Alle disse stedene ligger vindutsatt til. Dermed får du en værprognose for havstrekkene du må forsere. 

Du har også en app, som heter Kystvær. Der får du jevnlig oppdaterte observasjoner fra samme steder. Da Kan Du sammenholde prognoser og observasjoner. Det gir deg et godt grunnlag for dine vurderinger.  Deretter har du bølgevarsel fra Barentswatch.no Nettside som gir deg bølgevarsel for hele norskekysten. Sammenligner du den med bølgevarsel fra Dmi.dk, havvarsel, så ligger du godt an med tanke på forberedelser opp mot været. 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt!  Når du kommer litt sør for Færder så får du medstrøm nedover kysten om du holder deg i akkurat komfortabel avstand til land. Ca 1 knop kan du regne med. 

 

Jeg ville fisket etter noen mer erfarne å ta med på turen. Du kunne ikke få selger til å seile med til Horten eller Tønsberg? 

Link to post
Share on other sites

Ja, gratulerer med båt! Du har mye å glede deg til, både henteturen fra Oslo og til alle de herlige seilaser og timer i båten som venter deg. 

 

Gule Sider sin app På sjøen har for meg fungert veldig bra som et tillegg til B&G i cockpit. Faktisk syns jeg appen er raskere og mer oversiktlig med tanke på enkel planlegging.

 

Selv hadde jeg en hentetur da jeg kjøpte ny båt for omtrent akkurat et år siden. Aleneseilas over Jæren gjorde meg kjent med båten, som jeg bare blir mer og mer glad i. Slik tror jeg kanskje det er med oss båtfolk - båten betyr mye for oss.

 

Lykke til, og jeg gleder meg til å følge seilasen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...