Jump to content

Seile fra Oslo til Stavanger i 34' seilbåt


Peter-

Recommended Posts

Er en fin tur nedover norskekysten som stort sett går innaskjærs i beskyttet farvann. Når man kommer til Mandal er det bare å ta en beslutning der om man er komfortabel med å gå videre opp. Hvis ikke legger man båten der trygt og godt til været stemmer.

 

Jeg har gått ruten Søgne Oslo flere ganger for å seile regatta. Ruten er ofte den samme. Jeg seiler sjelden eller aldri utaskjærs, hvorfor, drita kjedelig. Mye mere å se på innaskjærs. Jeg bruker stort sett alltid 18timer fra Nøtterøy til hjemmehavn Søgne, motor 7 knop loggfart. Jeg hadde gått vrengensundet, innsiden av svenner, innsiden ved nevlunghavn, innsiden Jomfruland, innom Risør. Når man er kommet til Lyngør er det stort sett innaskjærs helt til Mandal. Leia er oversiktlig og grei hele veien.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett, dette farvannet kan være livsfarlig. Men det kan også være helt fantastisk.  I 2012 reiste jeg fra Bergen med motorbåt.  Jeg var nervøs for strekningen fra Jæren til Lindesnes.  Største bølge jeg hadde på turen fra Bergen til Arendal var ca 20 cm.  Å de bølgene fikk jeg på siste 3 nm fra Torungen fyr og inn til Arendal. Med andre ord en drømmetur.  Det var ikke en krusning  på sjøen fra Tananger til Lindesnes. Absolutt ingen vind. Med motorbåt  var det temmelig deilig?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg går også ud fra at det skal blæse en del før det er farligt.. eller ???

 

det er lidt irriterende at de ikke skriver noget om vind styrke i deres studie.. bare at det er “farligt”.

 

Kan man normalt kontakte fyr i nærheden for at få en vurdering af forholdene?

 

mvh,

peter

 

 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Peter-, Den Norske Los er god og viktig lesning for alle oss som ferdes langs kysten - og over havet til våre naboland. Som andre "sailing directions" (f eks CCC guides i Skottland) må den tas på alvor, den bør konsulteres når man skal planlegge seilaser og man må respektere eventuelt farlige farvann. 

 

Nå er det heldigvis ikke slik at verken det farvannet du fremhever eller andre tilsvarende langs kysten for enhver pris må unngås. Tvert i mot. De krever bare at du som skipper setter deg inn i de rådende forhold og sørger for at båt og mannskap er forberedt. 

 

Selv seilte jeg fra Søgne og oppover vestlandskysten i februar i fjor, i det som ble en eventyrlig vakker seilas. Tidvis litt krevende vintervær, men like fullt en utrolig fin opplevelse. 

 

Jeg er sikker på at det faktum at du er så grundig i dine undersøkelser vil stå deg godt, at du lærer mye ved å bruke tid på planlegging, men at dette ikke må forårsake uforholdsmessig stor bekymring og usikkerhet omkring din skippergjerning. Med en normalt god båt, ydmykhet med hensyn til farvannet, noenlunde fint vårvær og et positivt mannskap er det ingen tvil om at du vil få en fantastisk opplevelse. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev for 1 time siden:

Jeg går også ud fra at det skal blæse en del før det er farligt.. eller ???

Ja, det skal blåse mye før det virkelig blir farlig, men ubehagelig kan det selvsagt bli lenge før vi kan snakke om fare. Igjen, det handler om forberedelser, både mentalt og for båten.

 

Peter- skrev for 1 time siden:

det er lidt irriterende at de ikke skriver noget om vind styrke i deres studie.. bare at det er “farligt”.

 

Det er ikke slik at du kan etablere en form for "dogmeseilas", der du opererer med bastante vindstyrker for når du skal seile og når du skal gå i havn. Som båtfører må man selvsagt ta hensyn til helhetsbildet, det være seg bølgeforhold, vind, tidevann, sikt og båtens egenskaper og mye mer. Derfor kan man heller aldri operere med bastante grenser. Med andre ord, du som båtfører må i hvert enkelt konkrete tilfelle foreta en vurdering av forholdene.

 

Peter- skrev for 1 time siden:

Kan man normalt kontakte fyr i nærheden for at få en vurdering af forholdene?

Nei, dessverre er nok fyrene bare unntaksvis bemannet. Likevel, ved å gå inn på f eks kystverket sin mobilapp kystvær, eventuelt barentswatch eller yr.no, vil du kunne søke opp de ulike fyrene langs den planlagte ruta, og der få all informasjon om de lokale forhold. Husk at det aldri er dumt å holde en viss avstand til land dersom forholdene er trasige.

Link to post
Share on other sites

Desse områdene kan være skummle om det blåser ein del ja. Det kjemer mykkje an på dybden på det aktuelle området.

Om det blåser ein del, så er det best å holde seg på dypere vann. eg for min del vil ha 50m pluss(100m + om det er skikkelig dårlig vær). Under 50m skal det ikkje so mykkje vind til før bølgene bygger seg opp. Og om ein da har strømmen i mot vinden, så topper det seg fort. 

Og om det har vert frisk pålandsvind nokre dager, så kan ein ofte forvente ein del dønninger og bølger fra havet, ei god stund etter vinden har løynet.

 

Det er det samme ved jærens rev.

 

Sjekk været på windy, og sjekk det opp mot strømmen. så ser du hvilken forhold som kan forventes.

 

Når det er fint ver, så er det ein meget fin seilas.

 

Lykke til på ferden :smiley:

 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev On 8.2.2019 at 9.21:

 

Jeg skal købe en seilbåt i Oslo, men jeg har lidt stress over at skulle seile den til Stavanger. Jeg har ikke meget erfaring med at seile i åbent hav.

Hvor stor båt / hvor mange ombord, er det blitt sagt i tråden?

Det er vel relevante opplysninger. Om det eren 40 foter i god stand og med tre seilvante venner og korte strekk så er det en fin tur, op det er en uerfaren soloseiler i en 26-foter med iPaden rundt halsen som skal ta turen på et strekk kan det vel ikke nødvendigvis være noen god idé?

som jeg har sagt i en annen tråd nylig, ta en realitetssjekk når du er kommet til Kristiansand,  hvor bra har du/ dere klart dere hittil? Jeg har seilt endel, men aldri virdert å starte i single handed regattaer ute i skagerrak.

Link to post
Share on other sites

For strekningen Jæren kan du kontakte Kystradio Sør (Tidligere Rogaland Radio).

De sitter på Kvitsøy og pleier ha grei kontroll på det strekket.

Vanlig VHF værmelding gir jo også en god indikasjon.

 

Norske los som nevnt har gode beskrivelser av både strøm, bølge og vær i de ulike regioner. Den har og konkrete seilings anbefalinger (som å gå så langt ut rundt Lista at du ser land bak fyret feks.)

Du finner Norske los gratis for nedlasting her :

https://kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/

Last ned og les der, mye nyttig info.

 

Generelt er det mer enn vindstyrke du må passe på. Vind rettningen er feks vesentlig, men og strømforholdene. Rundt lista kan kyst strømmen bli presset inn i havstrømmen (de går motsatt vei) pga geografiene der, og dette kombinert med feil vindrettning og de reflekterende forhold på bunn kan gi høy sjø med kort bølgelengde = brytende sjø. Det er ganske skummelt.

Men jeg har og ligget stille og badet utfor Lista, så det er ikke farlig, det bare kan bli farlig, under feil forhold.

 

Bruk vett, ha gode værmeldinger, og snakk gjerne med dine medseilere i området (feks de som kommer motsatt vei, du treffer de på VHF) såblir dette en kjempe fin tur.

Gled deg :yesnod:

 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hej alle

 

Mange tak for alt informationen - mange rigtig gode svar! Jeg skal nærstudere det hele over de næste måneder og følge lidt med i vejret..

 

Hvis jeg kommer i tvivl om forholdene baseret på egen analyse så skal jeg nok skrive herinde. Folk svarer så hurtigt så tænker at jeg kan få en vurdering fra jer dagen før jeg sejler fra Kristiansand mod Stavanger. Jeg spørger sikkert om råd også selvom jeg er sikker på egen analyse bare for sikkerheds skyld..

 

Fra Oslo til Kristiansand bliver det jo ren hygge tur. Tror man kan sejle den tur i hård storm skulle det blive nødvendigt...

 

Mvh,

Peter

 

Link to post
Share on other sites

Ikke undervurder deler av strekket mellom Oslo og Kristiansand. Det er små stykker du må krysse, som kan ha riktig høy sjø. 

Eksempelvis Tønsberg Tønne, rakkebåene,  langesundsfjorden, mellom Portør  og Risør. Fra Risør til Lyngør( over sild) som vi sier her sør. Og fra Arendal til Grimstad. Over Homborside,og likedan Kvåsefjorden. Alle disse strekningene er kapable  til å lage problemer for selv de sterkeste av fritidsbåtflåten. Så været må vurderes nøye for det meste av strekket. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

By the way... båden er en Hero 101, 34fot og 5.5 ton. Den skulle være utrolig sjøstærk og er bygget som en tank...

 

Sælger sige at den på mange måder er mere sjøstærk end en moderne let 40 fot med wing keel. Ved dog ikke om dette er sandt, men pointen er at det  skulle  være en sikker båd..

 

Mvh,

Peter   

Link to post
Share on other sites

Bør ikke bli noe problem det er du som bestemmer når det blir ubehagelig for deg så ikke gå når du føler det ubehagelig
bruker du denne appen så kan du se hvordan været er Bølgevarsel - BarentsWatch

Denne er også god å planlegge etter Windyty, wind map & forecast

Ellers så er det alltid noen her inne som følger med så bare å spørre

 


 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

Ikke undervurder deler av strekket mellom Oslo og Kristiansand. Det er små stykker du må krysse, som kan ha riktig høy sjø. 

Eksempelvis Tønsberg Tønne, rakkebåene,  langesundsfjorden, mellom Portør  og Risør. Fra Risør til Lyngør( over sild) som vi sier her sør. Og fra Arendal til Grimstad. Over Homborside,og likedan Kvåsefjorden. Alle disse strekningene er kapable  til å lage problemer for selv de sterkeste av fritidsbåtflåten. Så været må vurderes nøye for det meste av strekket. 

 

Takk Bjørn - ... ingen storm da...

 

Håber påske vejret bliver roligt.. jeg følger op med spørgsmål om vurderinger når vi kommer tættere på..

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 38 minutter siden:

Sitter ikke Kystradio Sør på Sola sammen med HRS?

Kvitsøy VTS sitter på Kvitsøy.

Da har jeg misforstått omleggingen.

 

Men før om åra har vi ihvertfall kunnet rope på Rogaland Radio og få råd om det var tilrådelig å legge ut med fritidsbåt i farvannet der (men det er alltid skipper som har siste ord/ansvaret da ), og melde at man var underveis. 

Det du sier er at det da er Kvitsøy VTS man skal rope på nå for slike råd ?

Eller er det Kystradio Sør ?

Eller er det begge (evt ingen av dem) ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 7 minutter siden:

Men før om åra har vi ihvertfall kunnet rope på Rogaland Radio og få råd om det var tilrådelig å legge ut med fritidsbåt i farvannet der (men det er alltid skipper som har siste ord/ansvaret da ), og melde at man var underveis ved behov. 

Det du sier er at det da er Kvitsøy VTS man skal rope på nå for slike råd ?

Eller er det Kystradio Sør ?

Eller er det begge (evt ingen av dem) ?

 

Eg ville ha kalt opp Kystradio Sør både for råd om vêr og for å melde i frå. 


Kvitsøy VTS har ansvar for trafikken (for eksempel om det er fare for kollisjon eller grunnstøting), samt ha kontroll på hvilke skip som er inne i sona dei har ansvar for. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Ikke undervurder deler av strekket mellom Oslo og Kristiansand. Det er små stykker du må krysse, som kan ha riktig høy sjø. 

Eksempelvis Tønsberg Tønne, rakkebåene,  langesundsfjorden, mellom Portør  og Risør. Fra Risør til Lyngør( over sild) som vi sier her sør. Og fra Arendal til Grimstad. Over Homborside,og likedan Kvåsefjorden. Alle disse strekningene er kapable  til å lage problemer for selv de sterkeste av fritidsbåtflåten. Så været må vurderes nøye for det meste av strekket. 

Enig i at disse strekkene kan være rufsete. Spesielt uten mye erfaring er det skummelt å gå inn igjen da det er veldig blind inngang  i mye vær, bryter over alt, vanskelig å få referanser. Men at noen av strekningene skal skape problemer for en moderne seilbåt er jeg uenig i. Det må være de dagene fergene til Danmark ikke går. Jeg nøler ikke med å gå her i 20 m/s, men vil ikke anbefale trådstarter å gå her over 8-10 m/s. Ny båt og lite erfaring langs sørlandet samt kaldt i påsken. Bedre å ligge i land, ingen skam å legge igjen båten. I fine forhold er dette en helt fantastisk tur. Ser ingen grunn til å seile i dårlige forhold, blir bare en dårlig opplevelse. Det er ikke gøy å være kald, søkkvåt, ikke vite helt hvor en er og ikke finne en god inngang for å ta en pause. Hero 101 er en våt båt, så en må regne med sjøsprøyt når det blåser.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Ikke undervurder deler av strekket mellom Oslo og Kristiansand. Det er små stykker du må krysse, som kan ha riktig høy sjø. 

Eksempelvis Tønsberg Tønne, rakkebåene,  langesundsfjorden, mellom Portør  og Risør. Fra Risør til Lyngør( over sild) som vi sier her sør. Og fra Arendal til Grimstad. Over Homborside,og likedan Kvåsefjorden. Alle disse strekningene er kapable  til å lage problemer for selv de sterkeste av fritidsbåtflåten. Så været må vurderes nøye for det meste av strekket. 

Helt enig i dette , ikke tatt turen mange ganger men har 3 henteturer fra Bergen til Langesund.

 

tur nr 1 var det blikk fra a-å i desember.

tur nr 2 så hadde jeg 4-5 meter fra Jæren til til kristiansand. Mens fra Lyngør til Langesund var det 2 meter og definitivt det verste strekke.

 

tur nr 3 så var det mest sjø rundt Jæren, litt roligere fra Egersund til Lindesnes før ett reinspikka skjitvær fra Grimstad til Arendal..

 

 

så min erfaring er at størst bølger er langt i fra det verste bestandig, og erfaringen er at 1,5-2,5 meter fra Lyngør til Langesund er det verste strekket og gå faktisk.

 

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ser du har fått mye gode svar her fra før, men håper jeg også kan bidra litt...;)

Jeg har seilt mye fra Stavanger og ned langs Sørlandskysten og over til Skagen. Jeg har seilt hjem båt fra Horten til Stavanger og siste båten seilte jeg hjem fra Tønsberg i fjor.

Min erfaring spesielt fra Stavanger til Kristiansand der jeg er mest kjent er å ha god tid og beregne etappene i forhold til værmeldingen. Siden du er dansk kjenner du kansje til denne værtjenesten som jeg har god erfaring med: http://ifm.fcoo.dk

Dersom mye vind og høy sjø er utenfor din komfortsone ville jeg gått innaskjærs fra Lillesand til Lindesnes, har du gode kart og kartplotter går det fint å finne fram. Her er det også mye fin natur i skjærgården som er verdt å få med seg. :) 

Fra Lindesnes begynner det jeg kaller for transportetappene. Her vil du ikke seile med vinden imot. ;) Jeg foretrekker å "peise på" oppover hvis vinden er god fra riktig retning og gjerne seile om natten. Siden både Lindesnes & Lista er kjent for å være plasser med rotete og grov sjø hvis det står på litt foretrekker jeg å holde god avstand til land, da slipper du også unna en del av fiskeredskapene som det kan være litt av i farvannet her. Grunner trenger du heller ikke tenke på så sant du ikke går nært land. Etapper jeg foretrekker fra Sørlandet og hjem er Mandal - Sirevåg/Egersund(ca.10 timer med god fart), Sirevåg/Egersund - Tananger(ca. 6 timer).

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det ville være en god strategi at holde Mandal som base, og finde et god sted hvor jeg kan ligge og vente på vejrforhold. Godt tip..

 

Nogen der kender en god havn i Mandal til rimelig pris?

 

Mandal-Eggersund bliver den største udfordring, men kan jeg få noget Nord, syd eller østenvind tænker jeg at det kan gå fint.  Alt vind fra vest ser temmelig umuligt ud på den tur...

 

Fra Eggersund - Stavanger tænker jeg at vestenvind og lidt NWW går helt fint bare det er fra 8ms og ned..

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Mandal har en stor gjestehavn vest for brua. Jeg tenker heller Farsund som base, rundt lindesnes er bare en time, hvis forholdene ikke er for ille går den greit, inn mot Korshavn, så innaskjærs til Farsund. Derfra til Egersund er det ett langt stykke, så der er det mer kritisk med bra vær. Du vil ha fralandsvind eller medvind. Altså SØ via Ø til N. Vestavind er den dominerende vindretningen, så enten være i uttakt med vær eller når det er vindstille. Værvinduet bør vare minst 12 timer lenger enn forventet ankomsttid.

Link to post
Share on other sites

Grunden til Mandal som base er at der er bus til Stavanger + at jeg vil ikke rundt Lindesnes mm der er gode forhold. 

 

Skulle der være gode forhold sejler jeg hellere til Eggersund end Farsund..

 

Hvor meget koster gæsteplass typisk per dag?

 

Når jeg sejler fra Oslo til Mandal bør jeg da bruge gæste plass, anker eller kaj? Hvad gør I?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...