Jump to content

Mørejet 30 med flybridge, vurderer denne på det sterkeste.. noen meninger?


Mr.Aukland

Recommended Posts

Hei

Jeg eier nå en Risør 27 Ac som jeg er ganske fornøyd med.

Men nå åpner det seg en mulighet her for meg og kjøpe en Mørejet 30 med flybridge! Gjennom en venn av min far.

Lurer litt på hvordan denne er på langturer og hva jeg må være obs på av lekkasje osv.?

 

Mvh

En båt entusiast

20190201_135409.jpg

20190201_135417.jpg

20190201_135418.jpg

received_348997542610639.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvordan den er på langtur må du nesten finne ut selv, det kommer helt ann på hvilke fasiliteter du føler fu må ha og hvor mange dere er på tur.

På en slik båt er teknisk tilstand på motor, drev og det elektriske som er det viktigste. 

Hva slags type motor og drev har båten? 

Link to post
Share on other sites

Det er en arbeidshest som varer i mange år, men du må se litt på hvordan du skal bruke den. Den lager nokså mye bølge allerede ved 6-7 knop og har økonomisk driftshastighet under 6 eller over 21 knop (med 300 hk).

Zipwake får vi ikke til å funke på denne båten da de gir for mye løft, så vi må kanskje tilbake til slike som er på bildet.

Båten er bygd for å gå uten bruk av flaps til annet enn sideveis justeringer.

 

Båten til Søgne Dykkerklubb har gått 1000 timer på to år nå, og det er svært lite problemer. Tåler mye sjø, men blir kanskje litt ustø med den ekstra vekten å toppen. Den har ikke så mye å holde balansen med i plan.

Mons

Link to post
Share on other sites

Estetisk sett er de uten fly mye finere synes jeg! Båt så sliten ut utvendig men så er vel ikke dette noen jålebåt!  Men har sett mange finere eksemplarer! de fleste er vel hjemmesnekkra og har så som så med inredningsfinish. Dem er jo brukt mye som skyssbåt og dykkerbåt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har vert på prøvetur med båten i ryfylket å den ligger på 17 knop marsjfart som er ganske behagelig, da ligger den skikkelig oppe i plan.

Top turtall for jeg 3800rpm, når motoren skal ha 3900 i utganspunktet, hvis jeg kjøper den så tar jeg ut motoren og går over alle viktige elementer.

 

På toppfart fikk jeg 22.3 knop gps målt som ikke er så gale med tanke på alt utstyret og flybridgen synes jeg.

Det er en del og gjøre med båten, men det er arbeid som man kaller (kose arbeid) ? jeg jobber hos et båtverksted så er heldig med ha mulighet for heis og hall.

 

Denne er nok tidligere brukt som arbeidsbåt med tanke på 3 vhf-er 2 kartplottere og alle lanternene og autopilot.

Link to post
Share on other sites

Har vert på prøvetur med båten i ryfylket å den ligger på 17 knop marsjfart som er ganske behagelig, da ligger den skikkelig oppe i plan.

Top turtall for jeg 3800rpm, når motoren skal ha 3900 i utganspunktet, hvis jeg kjøper den så tar jeg ut motoren og går over alle viktige 

20190211_100828.jpg

20190211_100858.jpg

20190211_100911.jpg

20190211_100944.jpg

 

20190211_100951.jpg

 

20190211_101016.jpg

20190211_101024.jpg

20190211_101034.jpg

 

Redigert av Mr.Aukland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei er enig med deg med flybridgen, men tenker og teste den ut en sesong og teste hvordan båten oppfører seg osv. Har alltids drøm om flybrdige haha..

Jeg liker og ha ting på stell haha, så vil vaske ut motorrom og motor og male og lakkere dette.

Og jeg ser at motorlabbene bør skiftes snart

Redigert av Mr.Aukland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pris er usikker men under 100 000 kr.. er enig med deg at den skal kunne gå bedre. det er mye vekt i båten som ikke er nødvendig som jeg skal prøve og fjerne, så mye utstyr som mulig og se.

 

Motoren er nok ikke i optimal stand, føler den skal være en del sprekere.. så skal gå over dyser, turbo, kjøle elemter og intercooler og prøve med ny diesel og se hva fart jeg får da.

Er veldig spent

 

Link to post
Share on other sites

Vår gikk 24 med samme motor og relativt tom båt, men med lastet båt ble max lett rundt 20-21. Da slet motoren og olja i drevet ble fort stygg.

Med 300 hk bruker den 2,3 pr nm i 17 knop og i 24 bruker den 1,9.

Tror 11-17 er den dyreste farten med det skroget.

Hvis du har god tid produserer den nesten diesel under 6 knop.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...