Mr.Aukland Startet 9.Februar.2019 Del på Facebook Startet 9.Februar.2019 Hei Jeg eier nå en Risør 27 Ac som jeg er ganske fornøyd med. Men nå åpner det seg en mulighet her for meg og kjøpe en Mørejet 30 med flybridge! Gjennom en venn av min far. Lurer litt på hvordan denne er på langturer og hva jeg må være obs på av lekkasje osv.? Mvh En båt entusiast Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 10.Februar.2019 Del på Facebook Svart 10.Februar.2019 Hvordan den er på langtur må du nesten finne ut selv, det kommer helt ann på hvilke fasiliteter du føler fu må ha og hvor mange dere er på tur. På en slik båt er teknisk tilstand på motor, drev og det elektriske som er det viktigste. Hva slags type motor og drev har båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 10.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2019 Hei takk for svar Båten er veldig bra teknisk og er veldig bra utstyrt iforhold til min nåværende båt. Elekstrisk sett så bør jeg nok gå over bittelitt men ellers veldig bra. Motoren er en volvo penta 41. 200hk? med duoprop 290 drev Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 10.Februar.2019 Del på Facebook Svart 10.Februar.2019 Det er en arbeidshest som varer i mange år, men du må se litt på hvordan du skal bruke den. Den lager nokså mye bølge allerede ved 6-7 knop og har økonomisk driftshastighet under 6 eller over 21 knop (med 300 hk). Zipwake får vi ikke til å funke på denne båten da de gir for mye løft, så vi må kanskje tilbake til slike som er på bildet. Båten er bygd for å gå uten bruk av flaps til annet enn sideveis justeringer. Båten til Søgne Dykkerklubb har gått 1000 timer på to år nå, og det er svært lite problemer. Tåler mye sjø, men blir kanskje litt ustø med den ekstra vekten å toppen. Den har ikke så mye å holde balansen med i plan. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 10.Februar.2019 Del på Facebook Svart 10.Februar.2019 Med flybrigde og ferielast får man vel ikke båten skikkelig i plan v marsturtall med bare 200 hk ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Estetisk sett er de uten fly mye finere synes jeg! Båt så sliten ut utvendig men så er vel ikke dette noen jålebåt! Men har sett mange finere eksemplarer! de fleste er vel hjemmesnekkra og har så som så med inredningsfinish. Dem er jo brukt mye som skyssbåt og dykkerbåt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Har vert på prøvetur med båten i ryfylket å den ligger på 17 knop marsjfart som er ganske behagelig, da ligger den skikkelig oppe i plan. Top turtall for jeg 3800rpm, når motoren skal ha 3900 i utganspunktet, hvis jeg kjøper den så tar jeg ut motoren og går over alle viktige elementer. På toppfart fikk jeg 22.3 knop gps målt som ikke er så gale med tanke på alt utstyret og flybridgen synes jeg. Det er en del og gjøre med båten, men det er arbeid som man kaller (kose arbeid) ? jeg jobber hos et båtverksted så er heldig med ha mulighet for heis og hall. Denne er nok tidligere brukt som arbeidsbåt med tanke på 3 vhf-er 2 kartplottere og alle lanternene og autopilot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 (redigert) Har vert på prøvetur med båten i ryfylket å den ligger på 17 knop marsjfart som er ganske behagelig, da ligger den skikkelig oppe i plan. Top turtall for jeg 3800rpm, når motoren skal ha 3900 i utganspunktet, hvis jeg kjøper den så tar jeg ut motoren og går over alle viktige Redigert 11.Februar.2019 av Mr.Aukland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Båt og motor er nokk sikkert grei nokk. Selv ville jeg nå ikke hat takterrasse på en såpas liten båt men det er nå meg da. Men begriper da ikke hvorfor du skal ta ut motoren om det ikke er noen konkret feil på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 (redigert) Hei er enig med deg med flybridgen, men tenker og teste den ut en sesong og teste hvordan båten oppfører seg osv. Har alltids drøm om flybrdige haha.. Jeg liker og ha ting på stell haha, så vil vaske ut motorrom og motor og male og lakkere dette. Og jeg ser at motorlabbene bør skiftes snart Redigert 11.Februar.2019 av Mr.Aukland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Innredningen var pen. Spørsmålet er pris og fart. Med marsjfart på 17 kn så er det langt under optimal skrogfart på denne, mere i fjordplog klassen.. Ikke for å være negativ, men for meg hadde det vært uaktuelt å kjøpe en planende båt som ikke planer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Pris er usikker men under 100 000 kr.. er enig med deg at den skal kunne gå bedre. det er mye vekt i båten som ikke er nødvendig som jeg skal prøve og fjerne, så mye utstyr som mulig og se. Motoren er nok ikke i optimal stand, føler den skal være en del sprekere.. så skal gå over dyser, turbo, kjøle elemter og intercooler og prøve med ny diesel og se hva fart jeg får da. Er veldig spent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TerjeFjern Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Du vil nok spare mye vekt bare ved å bytte ut radarskjermen med en moderne skjerm. Den er jo enorm den som sitter der nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Haha stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Så lenge du får nesten oppgitt max turtall så gjør jo motoren sitt da. Så det er neppe stort mer å hente der. Virker som et greit kjøp dette til under 100.000,-. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Ja du sier nok noe der Jeg blir veldig fornøyd hvis det blir båtkjøp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Men 17 knop er altså ikkje det ein kan kalla planefart, spesielt ikkje med mørejet-skroget. Det er vel eit heller ugunstig fartsområde for denne båten vil eg tru? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Får man båten billig nok så kan man hive inn en nyere D6 e.l etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Skal du få noe vektreduksjon som monner er det nokk halt andre steder du bør rette søkelyset en på radarskjermen. Du kan jo begynne med å fjerne toppterassen, badeplatformen og davidene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Vår gikk 24 med samme motor og relativt tom båt, men med lastet båt ble max lett rundt 20-21. Da slet motoren og olja i drevet ble fort stygg. Med 300 hk bruker den 2,3 pr nm i 17 knop og i 24 bruker den 1,9. Tror 11-17 er den dyreste farten med det skroget. Hvis du har god tid produserer den nesten diesel under 6 knop. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr.Aukland Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Mye goe tips og meninger, tusentakk? Jeg har da veldig lyst og beholde takterrassen.. haha Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Da får du bare kjøpe deg en D4 300 med DPH drev å pakke inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.