Jump to content
sael

Hvorfor økes kontingenten i KNBF med plutselig 25% ?

Recommended Posts

sael   
sael

Hvorfor stoppet (den offentlige) regnskaps-registrering opp i 2011 på KNBF?  

Sannsynlig svar: Tallene tåler ikke dagslys !

Det var fra 2011>2018 at medlemsmassen doblet seg på grunn av momskompensasjon markedsføringen…. 

KNBF driftsresultat: https://www.proff.no/selskap/kongelig-norsk-båtforbund/oslo/medlemsorganisasjoner/IG1P3N310PU/

I 2011 står det 6 ansatte, men det var vel 4 fast ansatte på det tidspunktet?

Lønn til 4 ansatte i 2011: 2.809.000,-( fordelt på 4 ansatte – fra sekretær til Generalsekretær?).

Driftsinntekter, altså kontingent, forsikringhonorarer (Norske Sjø), underlevrandør sponsing?, etc:: 9.433.000,-

Nå kreves det inn kontingent for 2019: https://knbf.no/nyheter/item/informasjon-om-kontingent-til-knbf-for-2019.

En økning fra 120/medlem til 150/medlem -  en snitt på dette er: 45000medlemmer x 150= 6.750.000,- så hva er totale driftsinntekter nå?

Hvorfor denne økningen i kollektivt medlemskap på 25%  – nå? Uten noen begrunnelse….

KNBF skryter av at de har 45000 medlemmer. https://knbf.no/nyheter/item/knbf-nadd-45-000-medlemmer

Men HVEM / HVOR mange av de kollektive medlemmene er klar over at båtforeningen deres er «kapret» av denne grådige formen for medlemservervelse, nemlig kollektivt medlemskap?

Det kan være interessant å ta et dyp-dykk i denne organisasjonen. Krever for eksempel  Hr President høyere honorarer....? 

Mouche   
Mouche

Går utifra at regnskapet til KNBF ligger åpent tilgjengelig for alle å lese der ute på nettet slik at man kan se svaret på flere av dine spørsmål. Eller kanskje det ikke gjør det?:rolleyes:

sael   
sael

Mouche: Jeg har søkt en 1/2-time uten å finne spor etter 2011 regnskapet. KNBF har sin fulle rett til å skjule da det ikke er AS.

Sender en mail til Kapital nå, så får vi se hva de kan finner ut.....  

Håper at båtforeninger 'våkner' opp og ser om det finnes fordeler med medlemskapet, ser grådigheten, ser den selvpålagte ego'n….

bliss X   
bliss X
sael skrev 1 time siden:

I 2011 står det 6 ansatte, men det var vel 4 fast ansatte på det tidspunktet?

Tipper det kommer av at man i tillegg til de faste hadde noen som jobbet timebasert etter behov men hvorfor stiller du alle disse spørsmålene til KNBF her? Riktig adresse må vel være KNBF?

Chiefengineer   
Chiefengineer
bliss X skrev 14 minutter siden:

Tipper det kommer av at man i tillegg til de faste hadde noen som jobbet timebasert etter behov men hvorfor stiller du alle disse spørsmålene til KNBF her? Riktig adresse må vel være KNBF?

Sånn har han holdt på i en årrekke:

http://www.baatforening.no/minorg/litlebergen/web.nsf/(ntr)/DDD83048D567BB5BC1257D8D007546E6/$File/20141104_mail fra Alfred Sælid.pdf

Mix   
Mix

Ja, samme sak samme gnag. :giggle:

At fyren ennå får boltre seg her på forumet med samme sak/samme gnag med flere nick er en skandale.

sael   
sael

Mange takk for "historie bidrag" om meg, (det angår ikke denne headingen)……. men kjenner dere til bakgrunnen for hvorfor KNBF 'plutselig' øker kontingenten med 25% ? PS: Får ikke tilbakem på mine email til KNBF

Redigert av sael

Vesterskog   
Vesterskog
1 hour ago, sael said:

Mange takk for "historie bidrag" om meg, (det angår ikke denne headingen)……. men kjenner dere til bakgrunnen for hvorfor KNBF 'plutselig' øker kontingenten med 25% ? PS: Får ikke tilbakem på mine email til KNBF

Knbf hadde nok følt seg mer forpliktet til å svare på spørsmål om regnskap fra et medlem. 

Mouche   
Mouche
7 minutes ago, Vesterskog said:

Knbf hadde nok følt seg mer forpliktet til å svare på spørsmål om regnskap fra et medlem. 

Mulig det, men hvorfor legger ikke KNBF ut sine regnskap i all offentlighet når de samtidig skal ha momsrefusjon siden de bidrar til almenhetens beste uten egennyttige motiver etter det jeg forstår deres støttespillere her synes å hevde?

Vesterskog   
Vesterskog

Slik jeg har forstått det søker Knbf om momsrefusjon på vegne av andre, ikke seg selv. 

bliss X   
bliss X

KNBF har en facebookside. Det ville vært mer naturlig å stille alle disse spørsmålene der hvis man ønsker svar.

KNBF er ikke representert på baatplassen så man kan ikke forvente å få noen svar her.

sael   
sael

Kjære dere,

det er helt unødvendig å skrive noe her dersom det ikke berører noen av mine spørsmål i startteksten, som følger:

- Hvorfor stoppet KNBF sitt offentlige innsyn i regnskapet fra 2011?

- Hva er driftsresultat / inntekter fra 2011 til 2018 ?

- Hvorfor øker KNBF plutselig 2019 kontingenten med 25% ?

Grunnen til mine spørsmål er at jeg får ikke tilbakemelding på mine emails til endre@knbf.no - derfor ikke flere mail til KNBF. Men det er vel KNBF's representanter her - eller andre som sitter med offentlige info om dette? 

Disse spørsmålene er viktig da jeg vurderer å henvende meg til media i kommende uke med innslaget "Tilsnikelse av midler i frivillighetens velsignelse", e.l.

Joltus   
Joltus

Unødvendig, men vi har full rett til å skrive her. 

Snu på flisa, hvorfor skal de offentliggjøre noe? 

Fjordgubbe   
Fjordgubbe
Mouche skrev for 3 timer siden:

Mulig det, men hvorfor legger ikke KNBF ut sine regnskap i all offentlighet når de samtidig skal ha momsrefusjon siden de bidrar til almenhetens beste uten egennyttige motiver etter det jeg forstår deres støttespillere her synes å hevde?

Støtter denne! 

pipe   
pipe

Fyren har uansett mange gode poenger.
For meg er det helt uhørt at man som medlem i en forening blir tvunget til å være medlem også i en annen forening mot sin vilje.
Jeg kan ikke komme på en lignende praksis på andre områder i samfunnet men mulig de finnes.
Kanskje denne forretningsiden er noe for LO og AP?
Er man LO medlem må man også være betalende medlem i AP.....høres helt sykt ut men opplys meg gjerne

Bigmac   
Bigmac
pipe skrev for 6 timer siden:

For meg er det helt uhørt at man som medlem i en forening blir tvunget til å være medlem også i en annen forening mot sin vilje.
Jeg kan ikke komme på en lignende praksis på andre områder i samfunnet men mulig de finnes.
Er man LO medlem må man også være betalende medlem i AP.....høres helt sykt ut men opplys meg gjerne

Er jo slik da. 

Komodo   
Komodo
pipe skrev for 7 timer siden:

Likheten med LO/AP er noe som har slått meg også. Denne formen for kollektiv innmeldelse er jeg sterkt imot, da det framkommer et falskt bilde av hvor mange av de fagorganiserte som sympatiserer med AP. Denne formen for kameraderi som går over hodene på folk på grasrota er et problem for demokratiet. 

index   
index
Komodo skrev 7 minutter siden:

Denne formen for kollektiv innmeldelse er jeg sterkt imot, da det framkommer et falskt bilde av hvor mange av de fagorganiserte som sympatiserer med AP.

Du trenger ikke være I LO for å være fagorganisert. Det finnes partipolitisk uavhengige forbund for de som ikke ønsker å støtte AP.

At et flertall bestemmer at båtforeningen knytter seg til en paraplyorganisasjon ser jeg som naturlig og uproblematisk. En slik tilknytning kan gi mange fordeler både for forening og medlemmene. Jeg blir mer skremt av de som mener at mindretallet skal bestemme, slik som trådstarter her...

Pinkvin   
Pinkvin
pipe skrev for 8 timer siden:

Er heldigvis ikke sånn, selv om mange myteprodusenter på nett hevder det motsatte. 

Bigmac skrev for 1 time siden:

Er jo slik da. 

Nei det er ikke det :-D 

Komodo skrev 31 minutter siden:

Likheten med LO/AP er noe som har slått meg også.

Det er ingen likhet for en er ikke kollektivt medlem i AP om en er medlem i en LO- organisasjon. 

Denne formen for kollektiv innmeldelse er jeg sterkt imot

Det er vel alle i mot, derfor er det så og si ingen andre som praktiserer sånt, vel, KNBF da...

, da det framkommer et falskt bilde av hvor mange av de fagorganiserte som sympatiserer med AP

Det er helt feil. Det har både LO og andre helt grei kontroll på og det offentliggjøres tall hele tiden, ingenting å skjule her men myteprodusenter på nett vil selvsagt hevde det motsatte. 

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/nye-tall-kraftig-fall-for-ap-blant-los-medlemmer-6.158.495945.5dd4acf4a5

. Denne formen for kameraderi som går over hodene på folk på grasrota er et problem for demokratiet. 

Der er vi helt enige. Men sammenligningene med LO og AP er feil hele veien.

Komodo   
Komodo
index skrev 33 minutter siden:

Du trenger ikke være I LO for å være fagorganisert. Det finnes partipolitisk uavhengige forbund for de som ikke ønsker å støtte AP.

Det der er en sannhet med visse modifikasjoner. På enkelte arbeidsplasser har det vært enkelte forbund som har dominert. Mange svake sjeler som har blitt presset inn der uten å kunne ta til motmæle. Dette bildet er nok ganske annerledes nå enn i industriens glansdager for en tid tilbake. 

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

Det er ingen likhet for en er ikke kollektivt medlem i AP om en er medlem i en LO- organisasjon. 

Jeg ser at jeg uttrykte meg litt klønete, det beklager jeg. Jeg mente ikke å sette likhetstegn, men å påpeke visse likheter. Jeg siktet da til LOs tette bånd til AP. Ellers er vi jo enige ser jeg :thumbsup:

Bigmac   
Bigmac

Fotballklubb - NFF

Fagforening - LO

Skyteklubb - Skyttervesnet

osv osv osv ....

jo det er slik. KNBF er ikke tilsluttet politisk parti, ikke andre virksomheter heller.

Jannmar   
Jannmar
Bigmac skrev for 2 timer siden:
pipe skrev for 9 timer siden:

Er jo slik da. 

Feil.

For å bli medlem i LO må du være medlem i en fagorganisasjon som er tilknyttet LO. ( Industri Energi, Handel og kontor osv.).

Du kan være medlem av hvilket som helst politisk parti. Du trenger ikke være medlem av noe politisk parti i det hele tatt.

LO støtter riktig nok AP, men antallet medlemmer i LO sier ingen ting om antallet medlemmer i AP da, som sagt, medlemsmassen i LO består av folk fra alle politiske partier.

Red.: Ser flere kom meg i forkjøpet :(

Redigert av Jannmar

Ida Marie III   
Ida Marie III
Pinkvin skrev 21 minutter siden:

Når ble det forandret....?

Er en LO medlem er en ufrivillig med på å støtte Ap økonomisk etter som LO overfører store summer til Ap valkamp...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn