Jump to content

Matinnkjøp for atlanterhavskryssing


S/Y Tonic

Recommended Posts

Vi er 4 karer som planlegger en atlanterhavskryssing fra Cap Verde til sør i Karibien i slutten av november. I den forbindelse lurer vi på om noen har god erfaring med innkjøp av mat for et 3-4 ukers seilas. Hva er lurt å kjøpe? Hva burde man unngå? Burde man planlegge menyer, eller ta det mer på sparket? Er jo en stund til vi drar, men vi ønsker å være best mulig forberedt, så vi tar gledelig i mot andres erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Ting kan gå galt, så dere handler ikke til 3-4 uker, men til 2 måneder. Maten på kanariøyene er også mye billigere, så ingen ulempe å ha hermetikk i båten (ser dere seiler fra Cap Verde, har ikke stoppet der). Å gi konkrete råd når dere skal fylle 4 handlevogner er ikke enkelt. Løk og sitron holder lenge. Enkelte grønnsaker holder også en stund, som gulrøtter. Hermetiske tomater, løk, ris, pasta, hvitløk, chilli er det jeg bruker veldig mye av. Litt farlig å gå for billigste løsning, og kjøpe mye. Smak på hermetikk. Finnes noen få veldig gode, mange som ikke er veldig gode. Egg holder også en stund i romtemeratur. En god omelett er en bra lunsj. På slutten, knekk ett og ett egg i en kopp, man er ikke i tvil hvis det er dårlig. Bake brød er veldig godt.

For å beregne mengde ville jeg planlagt menyer, gjerne ukemeny og multiplisert med 6. Man skal ha litt erfaring for å kunne kjøpe inn til 175 middager på sparket. Jeg klarer personlig aldri å følge en meny. Fersk kjøtt første uka (mer hvis dere har fryser).

Link to post
Share on other sites

Dette er et spørsmål som alle har hatt før de skal over Atlanteren :-)

 

Det er helt sikkert mange ulike erfaringer, men her er våre anbefalinger:

For det første, er det ganske skralt utvalg på Kapp Verde i forhold til Europa og Gran Canaria. Regner med dere reiser fra Mindelo. Husk at dette er Afrika.

Så det meste som er langtidsholdbart, er det lurt å kjøpe på et av de enorme kjøpesentrene på Gran Canaria, så kan dere toppe opp med ferskmat på Kapp Verde før avreise.

Det er vanskelig å få fersk mat til å vare i mange uker, så etter en stund må man bli kreativ i byssa. Vi laget en god del middag før avreise Mindelo, og vakuumpakket det i en liten vakuumpakkemaskin om bord. Da har man ferdige "Fjordland"-middager i kjøleboksen. Holder i opp til et par uker.

Det finnes en del hermetikk som kan brukes, men det er ikke vår favoritt.  Det meste av hermetikk vi tok med fra Norge, ble med hjem igjen.

Hermetiske fiskeboller går an. På Granca selger de også syltede grillpølser (på glass, ikke hermetikk). De smakte overraskende greit. Kan brukes i f.eks. suppe, eller til pasta. Det er en norsk butikk i Arguineguin som selger mye norsk mat. Og Spar-butikkene har ofte en norsk avdeling. Kondensert melk selges i alle butikker i utlandet. Kan fint brukes til matlaging.

 

Fiske kan man gjøre underveis. Fiskesuppe av dorado. Diverse supper og gryteretter går an å lage underveis. Man overlever alltids, men ikke regn med ferskt kjøtt og ferske grønnsaker de siste dagene før Karibia.

Ha en plastboks i cockpit med kjeks og sjokolade til nattevaktene. Små bokser med hermetisk fruktcocktail er fin snacks.

 

Når dere kommer frem, er det store supermarkeder på de største øyene. Best er Le Marin på Martinique, der dere kan kjøre jolla helt bort til Leader Price og fylle opp med billig mat og drikke. På St. Lucia og de andre britiske øyene, er prisene langt høyere enn på de franske.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du vil ha eggene til å vare smører du inn skallet med vannglass eller smør. Har sett flere langreisende som anbefaler dette.

 

Husker et av Sven Yrvind sine triks var å kjøpe masse billig brød, skjære det i skiver og tørke dem i solen før avreise. Enkelt og billig, ikke nødvendigvis godt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Bitteliten said:

Real turmat er enkelt og godt alternativ og ikke minst tar det liten plass og har lang holdbarhet. 

Ser ikke helt poenget med slike løsninger; en skal jo tross alt ikke være på havet i årevis, og en har ikke så forbannet mye annet å fylle dagene med enn å lage mat.

 

Vi hadde veldig organiserte lister og mye planlegging før de første litt lengre havstrekkene vi dro over. Etter hvert har vi blitt stadig mer avslappet, og trenger ikke stort mer enn en halvtime på å handle inn til noen uker på sjøen. Litt ferskt kjøtt og slikt til de første dagene, noen fiskesluker for å erstatte de som gikk tapt på forrige kryss, en drøss løk og egg, en pose eller to med grønnsaker – samt nok pasta, ris og hermetikk. Nok gass er et godt stalltips, skjønt det ikke pleier å gå så voldsomt mye av det heller.

 

Dere kan jo skrive lister og lage menyer hvis dere vil, men så lenge mengdene mat en drar med er omtrentlig riktig pluss litt går det nok bra.

Link to post
Share on other sites

30 dager x 4 menn = 120 grandis. 

Var vel ikke så vanskelig...

 

 

Jeg har ikke vært på langtur med båt, men vært på andre drøye reiser. Tror nok jeg ville vurdert drytech ~ 120kr dagen pr mann. Mer enn nok kcal. Jeg klarte fint 3 uker på drytech, ble litt hekta etterhvert. Reduserer smitte/infeksjon fare. Men må drikke litt ekstra vann for å holde fordøyelsen. 

 

Husk tranpiller og vitaminbjørner.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med drytec/real turmat er at den er lett da den er dehydrert. I en seilbåt forsvinner den fordelen, da en uansett må frakte med seg vannet. Jeg fikser ikke å spise det, litt viktig hvis man er ensidig i kosten at man faktisk liker maten. På lange strekk er maten for meg ett viktig trivselselement, bruker mye tid på god mat. Vet om de som er motsatt, spiser bare for å få næring. 

Link to post
Share on other sites

Et viktig spørsmål er hvilken båt man seiler med. Er det stor lastekapasitet, vanntanker, kjøleboks og fryser? I en relativt moderne turseiler i 40+ størrelse, har man stort sett komfort nok til å slippe å spise tørrfôr eller RSP.

Jeg vil si et godt middagsmåltid om dagen er ganske viktig på et langt havkryss. Et samlingspunkt der alle møtes og snakker. Vi var fire om bord, og rullerte på å være skipskokk hver fjerde dag. Så fikk alle i oppgave å planlegge 4-5 måltid hver før avreise.

Man kan selvsagt leve på knekkebrød og leverpostei i to-tre uker, men det handler litt om trivsel også. Det er kjipt nok å rulle og humpe ustanselig i ukesvis :-)

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 2 minutter siden:

Et viktig spørsmål er hvilken båt man seiler med. Er det stor lastekapasitet, vanntanker, kjøleboks og fryser? I en relativt moderne turseiler i 40+ størrelse, har man stort sett komfort nok til å slippe å spise tørrfôr eller RSP.

Jeg vil si et godt middagsmåltid om dagen er ganske viktig på et langt havkryss. Et samlingspunkt der alle møtes og snakker. Vi var fire om bord, og rullerte på å være skipskokk hver fjerde dag. Så fikk alle i oppgave å planlegge 4-5 måltid hver før avreise.

Man kan selvsagt leve på knekkebrød og leverpostei i to-tre uker, men det handler litt om trivsel også. Det er kjipt nok å rulle og humpe ustanselig i ukesvis :-)

Nå må jeg nesten klype meg selv i armen her. Like etter at jeg postet dette innlegget kom jeg over deres blogg på nettet, og de siste 4 timene har jeg lest uavbrutt om ferden. Så bestemmer jeg meg for å sjekke innboksen her på båtplassen, og det første jeg ser er et langt svar fra S/Y Emma. Det kan vel ikke være de samme personene som jeg nettopp har fordypet meg i, tenkte jeg, men jaggu det er det! Litt av en tilfeldighet. Ellers takk for svar, alle tipsene, både her og fra bloggen, skal vi ta med oss videre. Vi seiler forøvrig i en 36 fots maxi 108 fra 1980, så den er jo ikke akkurat av det mest moderne slaget, men vi tenker at utfordingen blir desto mer spennende. For å si det mildt så er vi ingen mesterkokker, og vi stiller ganske blankt når det kommer til både matretter og tilhørende oppskrifter. Spesifikke mattips tar vi derfor gledelig i mot. Antar at det kan være fort gjort å hamstre med seg et større lager med noe som ikke faller i smak, hvis man står i en større mercado, uten de mest omfattende mattkunnskapene, og skal fylle kurven til randen med diverse. Hehe.. Håper det er greit om vi tar kontakt via facebooksiden deres for tips og erfaringer med andre seilrelaterte ting også, f. eks valg av riktig type utstyr. Det virker i hvertfall som om dere har mye erfaring, og gjerne deler den videre. Tusen takk :)

 

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her ser jeg, men til syvende og sist kommer det vel i stor grad an på hva man liker? F.eks. blir ungene våre sjeleglade hvis de kan få lapskaus på boks eller spagetti ala Capri istedenfor fersk hummer og nystekt loff :crazy: 

 

Hulda skrev for 14 timer siden:

Nå har jeg aldri krysset atlanteren, muligheten for at det kommer til å skje er fragmentarisk. Dog, makell i tomat må jo være en vinner. 

I likhet med Hulda har jeg heller ikke krysset atlanterhavet, men vi er mye ute med båten fra vår til høst, og har jo fått litt erfaring med å fylle opp båten med mat. Vi er nesten aldri i land og spiser, og det blir kun få handleturer i land i løp av sommeren. Da for å få litt ferskt. Hermetikk og andre produkter med lang holdbarhet handler vi på Rema e.l. i begynnelsen av sommeren, og da er det sjelden behov for å etterfylle dette før båten blir tatt opp i november. 

Jeg ville derfor som Hulda valgt å kjøpe inn en grunnstamme av matvarer i Norge før avreise. Da vet man hva man får av produkter og kvalitet i forholdt til hva man liker. Ting vi synes er greit å ha ombord er:

  • Lapskaus på boks
  • Spagetti ala Capri (for barna....)
  • Makrell i tomat (Stabburet!)
  • Leverpostei (Stabburet!!)
  • Hermetisk ananas
  • Oliven
  • Pasta (tagliatelle, penne og spagetti)
  • Suppeposer
  • Halvstekte rundstykker, høyvacuumpakket (Obs, vi har funnet ut at de beste er first price sandwichbaguetter fra Kiwi. De er billige og gode). Disse kan stekes både i stekeovn og på bluss.

Går man tom for fersk mat da, så har man alltids noe å overleve på. Men det viktigste er vel nesten å ha nok vann. Vi klorer alltid tanken på våren, bruker da tanken som drikkevann. I tillegg pleier vi å fiske, dykke og sanke litt råvarer underveis. 

 

Bitteliten skrev for 14 timer siden:

Real turmat er enkelt og godt alternativ og ikke minst tar det liten plass og har lang holdbarhet. 

Er ikke den dyr?

 

index skrev for 13 timer siden:

Om du vil ha eggene til å vare smører du inn skallet med vannglass eller smør. Har sett flere langreisende som anbefaler dette.

Poenget er vel at fettlaget utenpå egget gjør skallet tettere slik at det ikke kommer til oksygen. Sikkert smart for en langtur, men litt jobb også kanskje...

 

Sitat

Husker et av Sven Yrvind sine triks var å kjøpe masse billig brød, skjære det i skiver og tørke dem i solen før avreise.

Nå gjorde vel Yrvind en del andre valg også som jeg heller ikke ville gjort :giggle:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Poenget er vel at fettlaget utenpå egget gjør skallet tettere slik at det ikke kommer til oksygen. Sikkert smart for en langtur, men litt jobb også kanskje...

 

Nå gjorde vel Yrvind en del andre valg også som jeg heller ikke ville gjort :giggle:

 

 

Det er poenget ja. Holder seg lengre uten kjøling om de er tette.

 

Yrvind har gjort mye rart ja. Han kjøpte jo også et stort parti hermetikk billig fra en brannskadd butikk. Alle etikettene var brent bort, så hvert måltid var en overraskelse...:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Det er poenget ja. Holder seg lengre uten kjøling om de er tette.

 

Yrvind har gjort mye rart ja. Han kjøpte jo også et stort parti hermetikk billig fra en brannskadd butikk. Alle etikettene var brent bort, så hvert måltid var en overraskelse...:lol:

 

Han har gjort mye rart ja.........men dyktig og kunskapsrik.....

 

han har en del på sitt CV.......

Seamanship medal av Royal Crusing Club (se de andre navnen)

YRV021-1KPX-788398.jpg

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Barnegrøt skal visstnok være en høydare :wink:http://www.storefri.no/reisebr/brev13.htm

 

Spørsmålet er vel også litt avhengig av hvor gode kokemuligheter  og kjøl ( ev. frys) dere har. Jeg selv ville satset på å ha nok av en del basismatvarer som ris, pasta og linser mm. som holder lenge samt løk, rotfrukter etc. som holder seg lenge, og hermetikk-basert kjøtt. Fisk fanger dere vel selv underveis? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...