Ttopp Startet 12.Februar.2019 Del på Facebook Startet 12.Februar.2019 (redigert) Min Suzuki 9,9c fra 1996 med lang stamme fikk en skade jeg må minst ut med 2000 kroner for å fikse i tilegg trenger den ny propel. Jeg selger den nå som delmotor til 3000 kroner. Men så kommer det store spørsmålet vil jeg få en god nok motor vis jeg kjøper en thohatsu 6 hk sailpower? Vil jeg åpne ca 5 knop med denne, noen som har erfaring? Redigert 12.Februar.2019 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 12.Februar.2019 Del på Facebook Svart 12.Februar.2019 Ja, det er jeg overbevist om. Du har sikkert gjort deg erfaringen at du ikke oppnår veldig mye høyere fart på full gass med din 9,9 sammenlignet med 60- 70% gass? Jeg vil tro du klarer 6 knop på topp med den motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eriker Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Sjøspeiderne i Drammen byttet til 5HK Mercury Sailpower(fra eldre 9,9hk motorer) for noen år siden, og det har ikke vært noen tilbakemeldinger på manglende hastighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilfred Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 (redigert) Jeg er ingen ekspert på området, men synes dette er interessant og derfor spør jeg: Selv om du kan oppnå 5 knop hastighet (som ts nevner) med en 6hk motor på flatt vann, vil det alikevel være noe av betydning å hente med en 9,9 hk? Tenker på brennstofforbruk, og å ha litt ekstra krefter i sjøgang osv.. eller er det stort sett ubetydelig? Redigert 13.Februar.2019 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttopp Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Så bra da kan det nok hende jeg ringer og bestiller denne i dag har fått en pris på 15500,- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eriker Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Sommeren 2018 var Sjøspeiderne våre en tur langs kysten til Stavanger og passerte bl.a Listalandet i andel motsjø for motor uten at de hadde problemer med fremdrift. Erfaringene er vel at en saildrive motor er (naturlig nok)mye snillere på drivstoff forbruk uten at det går utover fremdrift eller de kreftene som overføres til vannet. En "standard" 9,9 motor er giret og har en propell som er beregnet på høyere hastighet gjennom vannet. Seilbåtene ikke oppnår ikke disse hastighetene så da vil man ikke klare å utnytte de ekstra kreftene som motoren kan gi. Om jeg hadde vært i en situasjon å skulle sette på utenbordsmotor på en Maxi77 hadde jeg ikke vært i tvil om at det ville blitt en saildrive. Ulempen er at det ikke finnes så mange brukte så man ender fort med kostnaden for en ny motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Har bare gode erfaringer med en 6hp saildrive på en Marieholm. Lett nok til å håndtere, bruker knapt bensin, ukomplisert å drive service på og god effekt under bakking (relativt sett). Om jeg skal finne noe negativt med motoren må det bli at den har en mer enerverende støy enn de tosylindrede totakterne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Korsfjord Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Det må jo dessuten være en fordel dersom vekten på braketten går ned (men det gjør den kanskje ikke, siden du nå får en 4-takter?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttopp Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Jo jeg sparer rundt 8-10 kg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.