Jump to content

Hvilken påhengsmotor til maxi 77 vil en 6hk tohatsu sailpower duge


Ttopp

Recommended Posts

Min Suzuki 9,9c fra 1996 med lang stamme fikk en skade jeg må minst ut med 2000 kroner for å fikse i tilegg trenger den ny propel. Jeg selger den nå som delmotor til 3000 kroner. 

 

Men så kommer det store spørsmålet vil jeg få en god nok motor vis jeg kjøper en thohatsu 6 hk sailpower?

Vil jeg åpne ca 5 knop med denne, noen som har erfaring?

Redigert av Ttopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på området, men synes dette er interessant og derfor spør jeg:

Selv om du kan oppnå 5 knop hastighet (som ts nevner) med en 6hk motor på flatt vann, vil det alikevel være noe av betydning å hente med en 9,9 hk? Tenker på brennstofforbruk, og å ha litt ekstra krefter i sjøgang osv.. eller er det stort sett ubetydelig?

Redigert av seilfred (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sommeren 2018 var Sjøspeiderne våre en tur langs kysten til Stavanger og passerte bl.a Listalandet i andel motsjø for motor uten at de hadde problemer med fremdrift.

Erfaringene er vel at en saildrive motor er (naturlig nok)mye snillere på drivstoff forbruk uten at det går utover fremdrift eller de kreftene som overføres til vannet. En "standard" 9,9 motor er giret og har en propell som er beregnet på høyere hastighet gjennom vannet. Seilbåtene ikke oppnår ikke disse hastighetene så da vil man ikke klare å utnytte de ekstra kreftene som motoren kan gi.

Om jeg hadde vært i en situasjon å skulle sette på utenbordsmotor på en Maxi77 hadde jeg ikke vært i tvil om at det ville blitt en saildrive. Ulempen er at det ikke finnes så mange brukte så man ender fort med kostnaden for en ny motor.

 

Link to post
Share on other sites

Har bare gode erfaringer med en 6hp saildrive på en Marieholm. Lett nok til å håndtere, bruker knapt bensin, ukomplisert å drive service på og god effekt under bakking (relativt sett). Om jeg skal finne noe negativt med motoren må det bli at den har en mer enerverende støy enn de tosylindrede totakterne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...