Jump to content

Volvo Penta 2003 - Samletråd


Arne2

Recommended Posts

Willing and Able skrev for 3 timer siden:

Vannet ut eksosen kunne jeg tenke meg skal være varmere

Nja.. Uten at jeg er ekspert på dette, og spesielt ikke på ferskvanns varianten, så tror jeg at mesteparten av kjøleeffekten av sjøvannet går gjennom u-utnyttet. På sjøvanns varianten er det slik, om jeg forstår det riktig, at den lille delen av vannet som faktisk kjøler motoren, blandes ut i en "stri strøm" av vann som går rett gjennom, før det samlet går ut i eksosen.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Alias_Knagg skrev On 12.5.2021 at 12.32:

Manualen sier den skal starte å åpne seg ved 60 og være helt åpen ved 65

 

Ja nå oppdaget jeg noe interessant. "gjør det selv håndboken" sier 60-64 faktisk, men instruksjonsboka og verkstedshåndboka lenket over, sier 60-75. Det kan altså se ut som det er en trykkfeil i "håndboken" min!

 

For dem dem ikke har sett Youtube videoene som er linket her, så er en ting som skjer at de må vente en uke ekstra fordi de har bestilt feil spesialverktøy basert på en trykkfeil.

 

Moralen her blir altså at man helst bør sjekke fler av disse publikasjonene før man bestemmer seg for hva som skal gjøres.

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Alias_Knagg skrev On 14.5.2021 at 0.12:

motoren går urent og stopper stadig vekk!

 

Ja da tror jeg dette er løst. Problemet var "falsk luft" i dieselen, dvs. at det ble sugd luft inn i systemet kontinuerlig.

 

Jeg laget meg en liten slange for å skru ned i luftehullet på diesel filteret. Det var veldig nytting for å begrense griseriet og å se presis hvor mye luft det var. Jeg tror jeg pumpet gjennom 5L mens jeg feilsøkte!

 

562302757_Screenshotfrom2021-05-1623-06-29.png.487369c94c72d1b6c1ae419ee378e774.png

 

Den består av en stump 5mm messingrør fra en modell-hobby butikk, som er kjørt et stykke inn i en M6 gjengebakke og så forseglet mot en litt løs pvc slange med vulk-tape. Tapen løser seg litt opp og blir klissete, men bidrar til en tett kobling. Det er sikkert bedre måter å løse dette på, men det var det jeg hadde for hånden.

 

Jeg lokaliserte problemet til vannutskilleren ved å koble utenom den med en klar slange og konstatere at det ikke kom bobler gjennom slangen, og heller ikke bobler på filteret.

Så tok jeg ut vannutskilleren og testet den som en punktering på et sykkeldekk, ved å holde den under vann mens jeg blåste luft inn i den med en liten slangestump. Da kom det pokker meg en jevn strøm bobler opp fra lufteskruen, og under der fant jeg denne lille jævelen!

 

1969129307_Screenshotfrom2021-05-1623-16-48.png.25d193671c6385d7ac1664b6d34f29ff.png

 

Ett bitte lite hakk i pakningsflaten til lufteskruen på en flunkende nye vannutskiller!

 

10 min forsiktig sliping med smergelpapir på en metallbit og gløde og pusse kobberpakningen for sikkerhets skyld, og problemet var løst!

 

Dette har vel strengt tatt ikke direkte noe å gjøre med at motoren er en Volvo Penta 2002, men jeg tenkte det var best å avslutte historien her, når jeg startet den her :-)

 

Her er dingsen tilbake på plass, og tett denne gangen!

 

390266_Screenshotfrom2021-05-1623-35-14.png.84a5c0a9e8c5032fbfd3eb0f2b7c2706.png

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Laster opp verkstedsmanual, deleliste, brukermaual mm.

Måtte pakke det som .ZIP- fil :crazy:

Håper det kommer til nytte:sailing:

 

Kommentar fra moderator: Filen er fjernet da det ikke er mulig å laste ned filer her i Båtforumet. Vennligst benytt Dokumentarkivet for opplasting av filer.

 

 

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 56 minutter siden:

 

Dette ser veldig ut som den offisielle siden i forkledning :-)

https://www.marinepartseurope.com/no/default.aspx

 

Eller her da, for 2002

https://www.marinepartseurope.com/no/e-volvo-penta-10-2002.aspx

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Jeg ble lei av å pumpe på "tappen" på matepumpe, så jeg monterte en håndpumpe fra biltema på slangen. Etter Filterskift (vannutskiller og finfilter) var det en drøm å lufte på finfilteret. Den gamle tilførselsslangen var morken og lakk litt, så jeg kappet av klemkoblingen, satt på ny slange og slangeklemmer pluss den nevnte håndpumpa 👍

20210609_122041.jpg

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 2 timer siden:

Det er ikke forkledning, men samme side for norsk forhandler med norske priser.

 

En "branded storefront" for å være mer presis. Same difference.

 

Jeg hadde inntrykk av at marinepartseurope.com var en slags offisiell kanal, men når jeg ser nærmere på det nå, så er jeg ikke så sikker lenger. Ser ut som det er volvopentashop.com som er det, men de viser ingen forhandlere i Norge selv om siden finnes på norsk :-J

På den annen side så står det "Snart kommer MarinePartsEurope til å bytte plattform" på forsiden til KBM.

 

Litt fokusert googling finner et par andre eksemplarer og alle har samme priser.

webshop.stavangerbaatverksted.no

butikk.gulliksen.no

 

Alle har samme IP adresse og den peker til tripnet.se som nevner Volvo som en kunde på en gammel versjon av websiden.

 

Fra begge sin "leveringsbetingelser":

"effektuerer ordre lagt av privatkunder direkte fra Imatech Marin AS lager i Norge"

 

Og fra imatech.com

"Imatech Marin AS ble opprettet 1.september 2018 og er i dag Norges eneste Volvo Penta Center (VPC)"

 

Da begynner det å danne seg et bilde av sammenhengen.

 

Så da kan man jo faktisk velge ut fra hvem som er nærmest i tilfelle retur, eller hvem som er greiest å prate med når man trenger råd :-)

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Willing and Able skrev 1 time siden:

Dette settet brukte jeg til å fornye kobbersleevene til injektorene

 

Interessant. Hva hadde du gjort om kobbersleevene løsnet?

Er ikke det en betydelig risiko når man tar ut injektorene?

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Alias_Knagg skrev 23 minutter siden:

 

Interessant. Hva hadde du gjort om kobbersleevene løsnet?

Er ikke det en betydelig risiko når man tar ut injektorene?

Vel, jeg hadde nok måttet krype til korset og betalt for å få satt inn nye (hvis de er mulig å få tak i) eller bytta over fra delemotoren, men det var blow-by på alle tre, så de satt ikke spesielt godt. Har hatt dysene av på delemotoren også, uten å trekke med hylsene. Løsnet klemmene og litt vibrasjon i nedkant på dysa, så har det kommet greit løs. Begge motorene fungerer og sviver fint uten røyk. Veldig greie motorer, har aldri hatt noe problem,  bortsett fra blow-by på denne (som var slik da jeg kjøpte den i fjor, samt at ene injektorpumpa var montert feil, som forårsaket høyt turtall okke som, og at den ikke kunne stoppes uten å holde hånda foran luftinntaket og kvele den) 👍

Link to post
Share on other sites

Willing and Able skrev for 13 timer siden:

måttet krype til korset og betalt for å få satt inn nye

I de videoene som er lenket tidligere i tråden her, så kjøper han seg et verktøy for å montere nye hylser selv.

Det ble rimeligere en å få det gjort selv om verktøyet var kostbart.

 

Det var egentlig en ganske enkel dor om jeg husker riktig.

Jeg har forsøkt å finne det i katalogene nevnt over her, men har ikke klart det enda.

 

Ikke det at jeg trenger det, men det hadde vært greit å vite om jeg skulle trenge å ta ut injektorene noen gang :-)

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Alias_Knagg skrev 3 minutter siden:

Jeg har forsøkt å finne det i katalogene

 

Nå, med friske øyne så fant jeg delenummer i verkstedsmanualen, og da fant jeg det i katalogen.

 

400148787_Screenshotfrom2021-06-1008-58-57.png.a3a5c153a456b200696c5c006cdfc63c.png

 

http://webshop.kbm.no/no/volvo-penta-884823-verktyg.aspx

Pris: 496,00 NOK inkl. mva.

 

Det var da ikke så ille.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle ta en rens på ferskvannsiden, men stusser litt på om alt kommer ut av drenspluggen (se bilde). I forkant av motoren er det en frostplugg nederst og da ligger det vel kjølevæske lavere en drensplugg og da får man vel ikke alt ut? Og hva bruker dere til å rense med?

20210611_081905.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei folkens,

Er det noen her som har hatt problemer med denne pluggen?

Det er motor-enden av "navlestrengen" som forbinder motor og kontrollpanel.

 

1201209538_Screenshotfrom2021-07-2814-25-50.png.0a7421af6bf075312181e2a52f5d9f70.png

 

Etter en 8 timers tur på litt høyere turtall her forleden så var instrumentpanelet og dermed startknappen plutselig stein dødt. Dette skjedde før jeg var helt fremme, så det var litt svett et øyeblikk før jeg oppdaget at det bare var å presse på denne pluggen, så våknet det lenge not til at jeg fikk startet. Jeg regner med det er vibrasjoner over tid som har utløst problemet..

 

Jeg ser at kabelen er tilgjengelig som reservedel, men den er ikke direkte billig, så jeg tenkte jeg skulle se hva jeg får til selv først. Er det noen her som har erfaring med å tukle med dette, så hadde det vært interessant å høre :-)

 

 

 

 

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, shipahoy said:

Jeg fikk problemer med den og byttet den ut med en annen plugg i forrige båt.

Hvis jeg skulle gjordt det om igjen så hadde jeg heller brukt koblingsklemmer.

https://www.clasohlson.com/no/Wago-221-koblingsklemme/p/36-6520

De der mener jeg ikke har noe i en båt å gjøre. Ihvertfall ikke på 12v. Jeg ville brukt

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/flatstift-10-stk-2000041035

 

Og 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/flatstifthylse-10-stk-2000041034

 

Eller loddet med kympestrømpe med lim. 

 

Når det er sagt så tenker jeg det er en god ide å vurdere å gå forbi pluggen helt.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...