Jump to content

Propell til Mercury 100 på Quicksilver Pilothouse 605


BåtmannO

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer på om noen har erfaring eller gode tips til propellvalg for en Mercuri 100 på Quicksilver Pilothouse 605. Motoren jobber i dag på for høyt turtall.

 

Anbefalt max for motoren er 5-6000. Jeg oppnår 20 knop ved 5200 og 24 knop på 6300 som nå er max. I og med at jeg ligger 300 over anbefalt max bør det lvære litt å hente ved å velge større propell. Jeg tenker at jeg ideelt sett burde marsjet på 4700-4800 og da i ca 22 knop. 

 

Noen som har anbefalinger?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har samme båten med Mercury 115 (2015 modell på 2,1 liter), den klarer ca 22 knop ved 4800 under optimale forhold (maks 31 knop ved 6000). Båten er relativt tung å holde i plan, så det spørs om ikke motoren din rett og slett er for liten til å klare 22 knop ved 4800? 

Link to post
Share on other sites

BåtmannO skrev On 22.6.2019 at 9.26:

Noen som har anbefalinger?

Hvilken propell har du? Jeg har en Mercury 100 1,7 på jolla. Hvis du leser litt i tråden (etter sjøsetting) finner du endel spekulasjoner rundt propell. Link til tråden finner du i signaturen min (om du er på pc).

Link to post
Share on other sites

Mercury spitfire 4 blads aluminiumspropell tenker jeg vil fungere godt på en slik båt. 1-2 tommer opp i stigning i forhold til det du har. Turtall synker ofte ca 200rpm pr tomme du øker stigningen. 

4 blads propell gir i teorien litt bedre grep i sjøen, litt høyere marsjfart og en anelse lavere toppfart.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Vet ikke om det er aktuelt lengre for deg, men vi hadde samme båt og samme motor med de samme erfaringene som deg. Jeg kjøpte ny propell. Gikk opp 1 tomme. Det endret det meste. Lavere turtall og lavere forbruk. Par knops høyer toppfart. Eneste minuset var at den ble litt seigere i oppstarten pluss ved godt lastet måtte jeg flytte litt på lasten for å få den i plan (5 personer). Men er lett å flytte på ett par personer :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, 

 

Jeg har en pilothouse 605 med Mercury 115 Fourstroke som jeg nettopp har kjøpt. Jeg synes båten er tung å få opp i plan og stusser litt på om propellen bør justeres. I dag har den original oppsett som levert ny.

 

Her er en video hvor jeg varierer farten og sammenligner mot RPM.

 

 

5400RPM - 27 knop
5000RPM -  25 knop
4900RPM -  24 knop
4700RPM -  23 knop
4200RPM -  18 knop
 
I følge spec, skal jeg ha cruise speed på 19 knop ved 4800 RPM og 30 knop ved 6400 RPM. Men jeg har max RPM på 5400 som dere ser i tabellen over. Noen som har samme båt/motor som kan dele erfaringer?
Redigert av TorJSund (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det aller første spørsmålet du bør svare er om du har CT eller standard girhus :smiley:

 

Men du må naturligvis ha en propell som ikke har for liten stigning, slik du har nå.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

TorJSund skrev for 6 timer siden:

I følge spec, skal jeg ha cruise speed på 19 knop ved 4800 RPM og 30 knop ved 6400 RPM. Men jeg har max RPM på 5400 som dere ser i tabellen over. Noen som har samme båt/motor som kan dele erfaringer?

 

Da formoder jeg at du har en eldre motor enn 2014?

Du trenger absolutt en propell med lavere stigning.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Teerex said:

Det aller første spørsmålet du bør svare er om du har CT eller standard girhus :smiley:

 

Men du må naturligvis ha en propell som ikke har for liten stigning, slik du har nå.

Det skulle jeg selvsagt presisert over. Jeg har ikke Command Trust, og utvekslingen står til 1:2.07. 

Propellen er 13 3/4 x 15 x 3 BL AL. 77342A45. Dette ser ut for meg å være original oppsettet for denne båten.

Redigert av TorJSund (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TorJSund skrev for 12 timer siden:

Det skulle jeg selvsagt presisert over. Jeg har ikke Command Trust, og utvekslingen står til 1:2.07. 

Propellen er 13 3/4 x 15 x 3 BL AL. 77342A45. Dette ser ut for meg å være original oppsettet for denne båten.

 

Jeg mente egentlig til trådstarter øverst der oppe :smiley:

Din motor kom nok ikke med mulighet for Command Thrust. For hvis max. tillatt turtall er 6400 så har du vel 1,75- litersutgaven fra før 2014?

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

er 5300 max så il du nok få mer futt i ekvipasjen med å gå ned i stigning på propellen - innbiller meg at denne har max anbefalt turtall på 6000? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

En ting å ha i bakhodet mtp slike tråder , Mercury har 3 ulike 4T generasjoner i denne størrelsen:  
Først den 1,6/1,8L blokka de delte med Yamaha, deretter 1,7L Verado, og nyeste som er 2,1L.   

CT = Command Thrust = kraftigere girhus med lavere giring, tilpasset tyngre båter:
https://www.mercurymarine.com/en/spa/engines/outboard/fourstroke/command-thrust-90-115/

teerex hadde denne tabellen i en annen tråd:

wot.jpg.ffee05f2bcc55fa0a9352d79910781d6.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

13.88 x 14p er en vanlig Mercury Black Max alupropell såvidt jeg kan se.

Ikke til F100 CT som har 2.38:1 utveksling.

 

https://www.mercruiserparts.com/854352a45-blkmax-13-88x14-r

 

Girutvekslingen finner du bl.a. her:

 

ratio.jpg.87781f86b1ddcbcf9bb62ce6284684d1.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Mercury Spitfire 4-blads alupropell, har en liggende i reserve.

Quicksilver Nemesis er forøvrig samme propell, men Spitfire selges med hubkitet man uansett må ha.

 

Med 4-blads propell kan/bør man som regel heve motoren et hull, siden den har bedre grep i vannet.

Jeg måtte bare ha stålutgaven også siden min båt passerer 40 knop med god margin.

Men den koster mere enn den smaker, forskjellen i ytelse er ikke allverden :giggle: Var iallefall dyr nok i 2016, vil ikke vite prisen idag.

Dreiemomentkurven kjenner jeg ikke sånn på sparket.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ikke erfaring med disse , men her er det visst kommet en ny "Black Max" serie - vil tro den kan funke her..?

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28746/black-max-xc-pontoon-14-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m0151358

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk 9 år siden jeg kjøpte den første Spitfire alupropellen, og hadde den først på en Honda BF90D med 2,33:1 utveksling. Men den passet jo også på min Mercury F115 på samme båten pga. 2,07:1 utveksling.

 

spitfire-alu.jpg.d383461d1c51ca3207bee0502bd0b2cf.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 19.7.2023 at 21.37:

ikke erfaring med disse , men her er det visst kommet en ny "Black Max" serie - vil tro den kan funke her..?

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28746/black-max-xc-pontoon-14-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m0151358

Men hva slag egenskaper vil den gi i forhold til det jeg har fra før?

 

siste test nå på turtall hastighet:

2100 rpm - 5kn

5000 rpm - 16 - 18 kn Under fine forhold uten tung sjø og to i båten og lite på tanken.


 

hvilke størrelse og stigning vil passe? 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev On 19.7.2023 at 22.00:

Det er faktisk 9 år siden jeg kjøpte den første Spitfire alupropellen, og hadde den først på en Honda BF90D med 2,33:1 utveksling. Men den passet jo også på min Mercury F115 på samme båten pga. 2,07:1 utveksling.

 

spitfire-alu.jpg.d383461d1c51ca3207bee0502bd0b2cf.jpg

Men hva slag egenskaper vil den gi i forhold til det jeg har fra før?

 

siste test nå på turtall hastighet:

2100 rpm - 5kn - hadde vært behagelig om var lavere turtall

5000 rpm - 16 - 18 kn Under fine forhold uten tung sjø og to i båten og lite på tanken.

øker lite i fart med å øke turtall til 5300 som den stopper på

 

ligger på ca 5200 rpm på maks når skal i plan


 

hvilke størrelse og stigning vil passe? 

Link to post
Share on other sites

Den minste Spitfire til Mercury F100 2,07:1 har 13" stigning såvidt jeg kan finne, dvs. denne

 

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28777/spitfire-pontoon-13-8-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m8026570_5394

 

Du bør kanskje ta en telefon til Ravns Garage og få deres mening først.

 

https://www.ravnsgarage.no/spitfire-13-8x13

 

Quicksilver Nemesis er samme propell, men vesentlig billigere (pga. at den leveres uten hubkit hvis du har et fra før i din gamle propell) https://www.ravnsgarage.no/nemesis-13-8x13

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...