Jump to content

Scand Nordic 27/VP TAMD41A, marsjfart?


Scandnordic27

Recommended Posts

Hei. 

 

Har en Scand Nordic 27, fra 1987 med en VP TAMD41A. Denne båten skal vel kunne ha en marsjfart på 15-16kn. Med 3400-3600omdr? Problemet mitt er at jeg ikke får den opp i mer enn 3400 omdreininger og 16kn med klampen i bunn. Når jeg ruser den spretter den rett opp i 4000. Ryker hvit/lysgrå røyk når jeg holder 16kn, girkasse på båten ble byttet for 15 år siden på kvitteringen står det hs-1 gir 1,93:1kit. Noen som vet hva som kan være galt? Er motoren klein, eller kan det være en blanding av girkasse og propell?  Har ikke noe nr på propell, men den måler ca 49cm på det breieste. 

Link to post

Båten kom på vannet i Mai så det er ikke groe, vært under å sjekket i tillegg. Har ikke prøvd å se om den kommer helt til bunns på pumpa, tenkte at ikke det kunne være det siden jeg får den opp på turtallet på tomgang? Dieselfilter er også relativt nytt, og om det hadde vært mangel på diesel ville den ikke blitt kveld da? Den ligger fint å durer på 33-3400 liksom. 

Link to post

Jeg har ikke oppnådd høyere enn 3400 under belastning. Jeg kjøpte båten tidlig i vår, å prøvde ikke farten før nå nylig da jeg mest bare tøffer. Har ikke sjekket noen filter av noe slag, da jeg trodde du ville få en kvelning av motoren hvis filterene var tette. Den går helt fint i lange tider på 3400, men ikke høyere. Får den opp i 4000 hvis jeg ruser den, men ikke høyere enn 3400 under belastning

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei.

Har en samme type båt og motor, alt originalt, turtall eg oppnår Max er 3600 då får eg 21.5 knop, men har manglet de siste årene ca 200 rpm, har ikkje sett noe mer på det men det antar det er luftfilter som må byttes,for det er det eneste eg ikke har hatt service på og det er ganske svart på den siden inntaket er. Har også oppdaget med mye groe tidligere år, så mangler eg ca 500rpm. At du får den motoren opp i 4000 rpm høres merkelig ut då fabrikant sier 3600 max på de, men uansett, om eg ligger på 3200rpm har eg en fart på 18 +- 0,5, og ca 14 med 2800 omdreininger, men farten har mye å si når man laster framtung eller bak, best er vekt i akterdelen.

Eg har også trimflaps som hjelper.

På min forrige båt som var en Tresfjord, hadde eg ingen fartsøkning på ca 800rpm, der fant eg ut at propellen, sjøl om nummeret på den stemte, var slipt ned 1 cm på bladene så dermed var den for liten og gav ingen effekt fra 2800 til 3600 rpm. Fikk 4 knop mer når eg byttet propell.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Hei alle!

Jeg har hatt min propell på Winrace i vinter!

Propellen var 19x18, noe som var for stort. 

De fikk bøyd den ned til 18x16,2 og rettet den noe som ga veldig forbedring! Jeg får nå motor opp i underkant av 3.900 omdreininger når den ble satt på vannet, og farten er i overkant av 20kn.

 

Når jeg har rundt 3.400omdr holder jeg 15kn ish med ferielastet båt, hvertfall iflg gps.

Båten går nå endel bedre, men også mye lettere, merker også dieselforbruket i år har gått ned en hel haug iforhold til ifjor.

Samt at det har blitt mye mindre vibrasjoner! :-D

 

Jeg har derimot fått et nytt problem iår.

Baugthrusteren hakker litt. Den går forholdsvis som den skal som regel til styrbord, men kan være litt treg til babord.

Noen ganger funker den som den skal, mens andre ganger må jeg enten trykke inn knappen noen ganger, eller holde inn.

Jeg har styring av thruster på gasshendelen, integrert med en rød vippebryter på siden av spaken.

 

Mistenker jo dårlig kontakt her, og tenkte da egentlig med og begynne å åpne opp gasshendel for å se inni der.

Fått tips og at det kan være tegn på at releet også begynner å gi seg, men hadde vært billigst for meg om det var bryteren da:P

 

Noen som har vært borti lignende og har noen tips?

Link to post

Hvis baugpropellen er noen år, så er det sannsynlig at hovedreleet begynner å bli utslitt. 

Hvis du kan høre at releet slår, men at det ikke skjer noe mer når du trykker på knappene, så er nok det årsaken. Dersom du ikke hører releet slår, så er det nok noe annet som er galt. Feks dårlig bryter eller dårlig kontakt et sted. 

Har en gammel Sleipner 4hk som oppførte seg likt du beskriver. Ble bedre en stund etter at jeg åpnet releet og pusset over kontaktflatene. Men måtte til slutt kjøpe nytt. 

 

 

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Lidal skrev On 11.7.2020 at 11.24:

Har akkurat kjøpt meg en nordic med Tamd41a ligger i ca det samme som @Morten.F Nevner. 
 Morten.F Har du målt forbruk på marsj rundt 3000 omdreininger? 
 

Hei. Beklager meeget seint svar..men nei, har ikkje målt forbruk, har for stor feil på tankmåleren, har plass til 50/60 liter på reserve 😀, men kjørte rundt 3200 rpm når eg hentet den i 2013 og tok ganske nøyaktig 3 timer. Då regna eg frem ett forbruk på ca 47 l pr time, men det eneste eg har funnet ut etter dette er at når eg går med 2800 rpm så bruker den ca halve dette. Var og den anbefalingen eg fikk av han eg kjøpte båten av ( som hadde eigd den fra 1989 til 2013) med tanke på økonomi kjøring. Då marsjer eg, under nyoverhalt båt, med ca 14.6 knop

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei Morten. F

Jeg lurte på om du vet hvilken propell og utveksling på gir som er i båten din? 

Jeg har samme båt med 41A hvor propell er 19x20, uten last i båt får jeg 21.5 knop og 3600rpm. Men når den lastes detter turtall og fart mye... Vurderer å bytte propell til 19x19 eller 19x18, innbiller meg at den vil bli noe sterkere å klare mer fart med mye last. 

 

Link to post

@Cruuser, dette gir deg vel et pekepinn? TS har TAMD41A, så dette er en båt med samme motor som du har.

 

Scandnordic27 skrev On 25.4.2020 at 11.27:

Hei alle!

Jeg har hatt min propell på Winrace i vinter!

Propellen var 19x18, noe som var for stort. 

De fikk bøyd den ned til 18x16,2 og rettet den noe som ga veldig forbedring! Jeg får nå motor opp i underkant av 3.900 omdreininger når den ble satt på vannet, og farten er i overkant av 20kn.

 

Når jeg har rundt 3.400omdr holder jeg 15kn ish med ferielastet båt, hvertfall iflg gps.

Båten går nå endel bedre, men også mye lettere, merker også dieselforbruket i år har gått ned en hel haug iforhold til ifjor.

Samt at det har blitt mye mindre vibrasjoner! :-D

 

Så jeg anbefaler at du tar kontakt Med Winrace eller en av de andre som spesialiserer seg på propeller.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Cruuser skrev for 21 timer siden:

Ved justering 1" stigning utgjør 150-200rpm og 1" i diameter utgjør 200-400rpm. Så om jeg har 19x20 og 3600rpm og da går med til 18x16 vil vel turtallet bli alt for høyt og fart synke, teoretisk turtall 4200-4800rpm? Er derfor jeg lurer på utveksling i gir

 

Jag har TAMD 41A & HS1a med 1.96:1 utväxling i min Nimbus 3003. 

Maxvarv jag kommer upp i är ~3450 på våren & då gör den 22 knop, på hösten ca 21 knop. Marschfart 15-16 knop vid 3000-3100, egentligen oavsett last.

Min propeller är/var 19x20 fyrbladig & jag har tyckt att den gått lite tungt på högre varv så till i år har jag låtit justera propellern till 19x19 istället. 

Jag räknar med att få 3600-3700 rpm nu vilket jag förväntar mig kommer göra att motorn går lättare i marschfart & vara starkare.

Maxvarv enligt manualen på A-motorn är 3800 rpm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...