Jump to content

VHFen fungerer dårligere på mottak enn sending


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hadde radiokontrollen ombord og fikk konstatert utilfredsstillende ytelse på antenne og/eller antennekabel.

Har nå tatt vekk den eldre RG58 kabelen og lagt opp en RG213. Prøvde så å kalle opp kystradioen for å teste, men fikk ikke svar. Fikk derimot svar fra et fartøy ca 10 mil unna som hørte meg klart og tydelig, og kunne berette at kystradioen svarte meg hver gang. Kan antennen min være ødelagt på en slik måte at den bare fungerer tilfredsstillende på sending, og ikke på mottak? Kan VHF radioer slites?

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 46 minutter siden:

Kan du ha stilt ‘squelchen’ for høyt......att radioen bare tar emot veldig sterke signaler

Har jeg den noe lavere får jeg kun støy, så ingenting å gå på der egentlig. Men kanskje problemet er netopp det at jeg får inn for mye støy?

 

Faxen skrev for 1 time siden:

Hvordan antenne har du og vilke kontakter benyttet du?

Antennen vet jeg egentlig ingenting om, annet enn at den har PL259 kontakt, er hvit, rund og peker oppover :)

Link to post
Share on other sites

Når du trakk den nye kabelen.....går den samme vei opp til antennen

 

ligger kabelen nære, ekkolodd, GPS, plotter, billig LED—belysning....så kan det medføre støy på VHFn

sitter antennen nære GPS...så kan det gi støy

 

høy støy, gjør att du må vri opp squelchen...mer en nødvendig

 

du kan teste gjennom att stenge alt annet i båten, se da om du kan senke squelchen, og prøv på nytt mot kystradion

ettersom de hører deg, så tror jeg ikke du har feil på antennen eller radioen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei, ut en annen gjennomføring, men opp langs mantra sammen med dem andre kablene... Dem må jo nesten det :)

Ingen GPS eller LEDbjelker var påslått under testene. Kun AIS`en. Står en GPS antenne sammen med VHF antennene, men det må vel være greit?

 

I dag prøvde vi med en annen antenne, satte på ny, men dog billig kabel. Fikk nå svar fra kystradioen, men svaret var 100% støy, så vet ikke hva dem sa :)

 

Dette er bilde av lappen på antennene mine:

20190917_144451.jpg.d0ebc362d8b02e1fefc53ca4022f0622.jpg

20190917_144500.jpg.d67bb9a8a6f5eef423d34910bbfeda93.jpg

 

 

 

Og bilde av VHFen:

20190917_150105.jpg.646c7a48d3d7b505f4d8220b6772c873.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan vare flere saker ombord som skaper støy.....

 

lysrør, kjøleskap...........

det beste er å slå av absolutt alt, så du bare har VHFn på....og så slår du på sak etter sak, tils støyen kommer.

 

fikk du med noen ferriter da du kjøpte VHFn ....kan se litt ulike ut, enten 2 halver man legger rundt ledning og knepper sammen,

eller som en ring, som man linder kabelen rundt........en sånn kan man sette både på strømforsyning og på NMEA-signalen inn til VHFn, så nære VHFn du kan, det forhindrer att ledningene blir antenner...leder inn støy i radion

 

........på tal om strømforsyning, mater du VHF og noe annet med samme kabler....trekk en separat kabel med sikkring på fra VHF til batteri.

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Alt var avslått under gårsdagens testing. Må isåfall være noe fra nabobåtene. Får tar en tur på sjøen å teste i morgen.
Har sett slike ferritter ja! Aldri tenkt på at dem kunne brukes til VHF! Skal ordne meg et par sånne! :)

Fikk pålegg fra radiokontrollen om eget batteri til VHF, så egen strømforsyning står på blokka ja!
 

Link to post
Share on other sites

Glem nå ikke at når du åpner squelch'n helt, så skal det suse. Det er helt normalt. Men det skal være en helt jevn sus.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I og med at du sender så godt som du sier så er atntenne og kabel i orden.

Men, det kan jo være inngangstrinnet på VHF radioen som er ødelagt.

Det kan være flere grunner til at dettet ødelegges:

- Om antennen har vært utsatt for felt fra lynedslag

- Har radioen noen gang vært sammenkoblet med AIS via felles antenne, og det har vært feil som har medført at AIS har sendt rett inn i VHF?

Tror jeg ville prøvd en annen VHF radio.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

I og med at du sender så godt som du sier så er atntenne og kabel i orden.

Men, det kan jo være inngangstrinnet på VHF radioen som er ødelagt.

Det kan være flere grunner til at dettet ødelegges:

- Om antennen har vært utsatt for felt fra lynedslag

- Har radioen noen gang vært sammenkoblet med AIS via felles antenne, og det har vært feil som har medført at AIS har sendt rett inn i VHF?

Tror jeg ville prøvd en annen VHF radio.

 

 

 

 

Har ikke falt for fristelsen til å bruke antennesplitter nei. Men kan godt være at lynet har tatt den. Bare så rart at radiokontrollen ga meg pålegg for dårlig kabel/antenne da.

Får investere i en ny VHF og se om det blir endring.

Link to post
Share on other sites

KDB skrev 1 time siden:

Ja, Feks. Sailor 6222 og Furuno FM8900 er slike VHFer. 

 

KDB er du sikker på dette? Att det kreves full GMDSS på en kystnære fiskebåt ?!

jeg har hørt att de har unntak fra dette!   (Men jeg er ikke sikker, derfor spør jeg! :smiley:)

det er ju også litt merkelig att Karlsenkystfiske hatt kontroll ombord, og de rakker bare ned på antenn og kabel....-ikke selve radioen!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Murphy's law skrev for 14 timer siden:

Om du har bra sender signal er coaxen god nok. Normal er det vanskeliger om har en bra sender signal en mottak signal, så kabel din er ok.

Kor har du hjemmehavn?

Nordvågen, Nordkapp!

 

KDB skrev for 11 timer siden:

Dersom båten er under 15m og bygget før 2014 og kun benyttes til bankfiske har han nok ikke krav til full GMDSS. Fiskebåter har mange unntak. Så trådstarter kan nok ha radio med en antenne, men med DSC. Feks Sailor 6215. 

Under 15 ja! Har VHF med DSC, men fikk pålegg om at den skal ha egen strømforsyning dersom jeg vil ha bankfiske 1 fartsområde på den.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet å ta med din radioen over i en annen båt, bare for å utelukke att det er noe feil med radioen.?

 

Normalt bruker det nesten aldri vare feil på radioen, uten det er noe ‘’mankimang’ med selve installasjonen!

 

sitter din AIS-vhf-antenne på samme høyde som din Radio-vhf-antenne ......det er ikke optimalt.....

Du skriver att GPS-antennen sitter nærme VHF-antennen.....det er heller ikke optimalt

 

en GPS-antenn kan med fordel plasseres så lavt som mulig på en båt, så lenge GPS-antennen har ‘rimelig fri sikt’.....

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Karlsenkystfiske skrev On 17.9.2019 at 12.55:
Faxen skrev On 17.9.2019 at 11.00:

Hvordan antenne har du og vilke kontakter benyttet du?

Antennen vet jeg egentlig ingenting om, annet enn at den har PL259 kontakt, er hvit, rund og peker oppover :)

 

Ser du har en Glomex RA300-antenne. Den har FME-kontakt.

 

Om kabelen du har var ferdig terminert med FME- plugg, er det umulig å få tredd kabelen inn i antennefoten du har uten å bruke så stor makt at kabelen får en knekk i overgangen mellom kabel og FME-plugg.

 

Hvordan gikk det?

Fikk du løst problemet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...