Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Steihy skrev On 1.5.2020 at 9.19:

Fint at denne tråden kommer opp, må si jeg savner entusiasmen til avmønstret trådstarter.

 

Takk og ingen fare. Min 10+ år gammel profil ble drept av en moderator på forumet, jævlig irriterende. Mistet futten litt da... :-/. Må også si at de første seilturene nå på våren i solskinn på en magisk måte har gjort at jeg bruker mindre tid på å sjekke bruktmarkedet :-)  Men er absolutt til stede. 

 

mingebretsen skrev for 7 timer siden:

Spennende stål-ketch one-off designet av Hallberg Rassy. Litt sliten og trenger sin dose pleie. Men potensiale om prisen er riktig.

https://dansksejlogmotor.dk/baade/one-off-43/

 

 

Skjermbilde_2020-05-14_kl._14_23_55.png

 

Liker designet. Mange vakre seilere fra den perioden. Men metallbåt fra 69 med trerigg... er redd utgiftene fort kan bli store, hvis det ikke er en "petimeterbåt" i utgangspunktet. Men duverden.. se på bildene fra innsiden, da snakker vi om "deilig", som kanskje danskene sier (?). Jo absolutt, om jeg hadde tid og økonomiske rammer godt utover kjøpesummen :-). 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Guest Thostr
1 hour ago, mingebretsen said:

Og hvordan vurderer dere prisen på denne? Motor ukjent time tall "God og gammel Thornycraft 48 hk", seil i "turseilas standard", så står det også at vanntank bør overhales. 

 

@Sun Flyer

 

"god og gammel" -> den startet sist, men er utgammel. Timeteller viser nesten 10 000 timer? Seil i "turseilas standard" -> utblåste utgamle seil. "vanntank bør overhales" -> vanntank må byttes. 

 

Spøk til side så er pris helt og holdent avhengig av tilstand på rigg, skrog og motor. Spesielt kjølhelse og rigg vil jeg si. Og det finner man ikke ut av i denne annonsen, ja veldig sjeldent i annonser. Til det må grundig inspeksjon til. Men den ser jo ikke verst ut på bildene da.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren kan vare i ti år til, men kan også ryke i morgen. Sansynligvis ryker seilene hvis du seiler i stiv kuling. Skeptisk til vanntanken, enig med Thostr. Sikkert enklere å bytte enn å fikse. Men liker du båttypen er det bare å kjøre på. Syns den ser bra ut!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Her er vel han som hadde en egen tråd om lekkasjer og sprekk eller noe rundt kjølen på forumet? Eller er det en annen båt?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=181869891

 

Fortsatt nydelige båter må jeg si... og det ser ut til at han løftet den fra "sliten" til et akseptabelt nivå. 

 

Men tror jeg ville tatt en trippelsjekk på det kjølgreiene hvis det er samme båten. Fikk ikke helt den store trygghetsfølelsen ut fra det som stod i tråden, men, men. 

Link to post
Share on other sites

Finnene (jeg går ut fra at denne er finsk) har kommet opp med noen båter som er utrolig innholdsrike for sin størrelse - samtid som det hele ser skapelig ut. Lohi 25 er ny for meg, men den går inn blant eksemplene på dette, sammen med f.eks Guy 22:

Redigert: litt googling viser at disse to har samme konstruktør, Guy Christer Lönngren, noe som ikke er overraskende.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=185995222

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Likte den. Fine linjer i skroget, tipper den seiler helt ok+. Overbygget er vel "fra sin tid", men likte løsningene nedenunder veldig godt.

 

Ser velholdt ut og gode seil. Må være "riktig priset" sånn ca den der tror jeg. Og da er det utrolig hva en får for pengene syns jeg. 

 

--------

Når jeg ser sånne båter så får jeg så lyst å nedskalere, gå tilbake til det enkle seillivet. Begynne å delta på onsdagsregattaene ;-). 

 

Tror jeg ville sovet akkurat like godt i den akterkabinen for svai som jeg gjør i 39 fot i dag. Men tipper kjærring og unger er uenige :-D

 

Link to post
Share on other sites

Lurer på om denne har vært tatt opp i tråden før, men er ikke sikker, og gidder ikke å sjekke det. Uansett, en spesiell sak her i landet, mer en typisk brite, med tre kjøler hvorav en er senkekjøl. Ikke noe å ligge longside langs fjellet med, kanskje... Trivelig innredning, synes jeg. Vanskelig å vurdere pris, men nyere Yanmar-motor er jo et stort pluss. 

Noen som vet noe om seilegenskapene til en slik båt? 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=158507809

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser kanskje ut som om selger er litt usikker selv, siden det står et spørsmålstegn etter navnet. På gamle båter er ofte dekaler, fabrikkdokumenter osv blitt borte i årenes løp, og om man ikke har fulgt så godt med i markedet kan sikkert en slik usikkerhet oppstå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...