Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Korsfjord skrev for 14 timer siden:

Må være et godt kjøp om motoren kan repareres for en ikke altfor høy sum.

 

En 84a til 10’ kr.......tror du kan selge den i deler for det dobble......seil, rigg, plotter, wincher, vhf, gummibåt etc etc

Men det vore veldig synd.......bør å gå få ordning på

Skulle man ikke få ordning på motorn, så kan man jo til nøds henge på en påhengs

 

Her er en båt med litt historia

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=158745001

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Billig inngangsbilett til seiling i Middelhavet. 110 000,-, og de har gjort en god sjau på båten med motorbytte, akslinger, tanker, gjennomføringer, instrumenter osv. Så i grunnen helt kurant ut, til prisen. Trodde et øyeblikk den klompen over nedgangen var ett eller annet påbygg, men er vel en sånn todelt jolle. 

 

Må vel være den billigste måten å prøve ut "Middelhavsdrømmen" på. Norwegian ned til nøkkelklar båt med båtplass og det hele. Savner solceller hvis man vil ligge på svai/bøye, men det er tross alt bagateller. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126304274

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Eller enda bedre... kanskje? Med 5 års reklamasjonsrett fra forhandler til 32 000,-. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145701267

Vakker liten sak det der må jeg si. 

---

Ser ut til å være to varianter, den første "family" med pushpit/pulpit, rekke osv. Og den andre mer ribba. 

 

Når det gjelder forhandlerbåten, mener jeg bestemt at den først lå ute til nærmere 60'. Det sier kanskje litt om markedet nå. 

Men i kroner kan man nok få langt større avslag på større og nyere båter. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev 1 minutt siden:

Når det gjelder forhandlerbåten, mener jeg bestemt at den først lå ute til nærmere 60'. Det sier kanskje litt om markedet nå. 

Men i kroner kan man nok få langt større avslag på større og nyere båter. 

 

Og jeg mener å huske å ha sett den til 75 000,- i våres. Syns forhandlerbåten uten rekke osv ser bedre ut, men innenbords osv i privatbåten drar veldig opp. 

 

Markedet er tøft i lave prisklasser. Jeg har en liste på finn.no hvor jeg "samler" seilbåter jeg syns virker interessante og som er priset godt. Ser at de faktisk blir solgt, men da er jaggu prisen satt temmelig lavt ifht tilsvarende båter. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Syns forhandlerbåten uten rekke osv ser bedre ut, men innenbords osv i privatbåten drar veldig opp. 

 Spørs lite vad man skall ha den til........

Har man tenkt seg en del eller mye regattaseiling, så hadde jeg valgt uten innenbords

Spækhuggern er entypeklasse, og stor såden i Danmark og sørsverige !

 

her er en annen, en langtursbåt med mye utstyr

https://www.blocket.se/stockholm/Oe_32__76_86951915.htm?ca=15&w=3

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Logaren skrev 1 time siden:

HR36 til salgs - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=159236822

 

Dersom den går for prisantydning, så har den vel holdt seg godt i pris?

 

Er det er godt kjøpt sammenlignet med denne? - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=158707393

 

 

 

Hadde nok valgt den største og nyeste båten pluss en halv million på konto gitt :-)

 

Om penger ikke betydde noe hadde jeg kjøpt en nyere og større HR i stedet ;-)

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev for 1 time siden:

Comfortina 32 med nesten ny motor til 100k. Det er billig. Båten bør nok sjekkes grundig, men under visse forutsetninger er kan vel dette være et lite kupp?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=159208144

 

Helt enig. Om det ikke påløper noen store kostnader så er det mye båt for pengene. 

---

Samtidig syns jeg kjøp i den prisklassen er veldig vanskelig. En så gammel båt har gått på grunn mange ganger, men båter fra perioden tåler jo en del da... men enhver skade pga dette vil sette verdien i null, og egentlig negativ om en ikke kan gjøre det selv. I denne var motor byttet, ett stort pluss. Så spørs det på seilene og riggen.. osv. 

 

Poenget mitt. Om en kjøper en pluss- minus tredvefoter for 100-150 som er 30år+ så må en vel nesten regne med påkost i klassen 50-100 innen ikke så veldig mange år, ikke for å oppgradere men for å holde den i drift. 

 

Når en da får feks Hanse 315 fra 2007 (ish) til under 400, eller Bavaria 30 og 32  fra 2005 (ish) ned mot 300. Ja da blir det ikke like enkelt. 

 

Klart 3-400 er mye mer enn 100. Men 3-400 gir langt mer moderne og kurante båter. I det markedet som er nå så syns jeg vel egentlig den prisklassen er den som gir mest igjen for pengene pr. nå. Mens klassen 100-200 og eldre båter gir for høy risiko, men kan inneholde noen gullkjøp. Men så er smaken som baken. Jeg liker godt 80-tallere, men jaggu har verden og seilbåtene utviklet seg mye i riktig retning siden den gang. Men klart, noe har gått tapt også. 

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 1 time siden:

Nyere motor står det i overskriften. I beskrivelsen står det imidlertid å lese at 

"Motor er 2000 modell"

19 år gammel motor er altså å betrakte som nyere, kjekt å vite....

Nyere enn båten, så sånn sett har selger sine ord i behold. Men jeg forventer som deg at motoren en noen få år gammel når man bruker en slik formulering. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Korsfjord said:

Nyere enn båten, så sånn sett har selger sine ord i behold. Men jeg forventer som deg at motoren en noen få år gammel når man bruker en slik formulering. 

 

Nesten 20 år gammel motor kan knapt beskrives som "nyere". Den var litt i drøyeste laget. Nydelige linjer på båten dog.

Redigert av Logaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 10 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=159571439

 

Hva er galt her? Prisen indikerer ihvertfall at det er _noe_ galt? Eller har prisene bare gått helt av skaftet galveien?

Mitt inntrykk er at interessen for eldre båter er laber. Denne er 45 år gammel. Pluss for nyere motor, men ellers er det mye som er gammelt. Dessuten er det ofte bedre plass ombord i nyere konstruksjoner. Som Pinkvin sikkert helt riktig skrev i et innlegg lengre oppe, så vil det koste en del å holde en slik båt i drift, og da vil nok mange vegre seg for å kjøpe noe som er gammelt. De pengene føles det riktigere å bruke på noe nyere, kanskje.

 

Selv likte jeg båten, og kunne godt ha vurdert den om jeg hadde kapasitet til å eie en slik båt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...