Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Er nok ikke så mange langturbåter i den kategorien og størrelsen (eller langturbåter generelt) som har solceller. Også ganske vanlig å være helt avhengig av generator på større båter, men dette er i ferd med å endre seg litt. Å ikke ha lithium tror jeg er svært vanlig; én ting er innkjøpsprisen, men det er noe med å ha enkle, kjente og ukompliserte greier som lett kan byttes ut underveis i en fjern havn.

 

Skulle gjerne hatt noe slikt om jeg dro på langtur igjen, men markedet for salg av slike båter i Norge er ganske smalt. Men solceller og dobbelt opp med autopilot ville jeg hatt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Euklid skrev On 27.11.2019 at 20.15:

Å ikke ha lithium tror jeg er svært vanlig; én ting er innkjøpsprisen, men det er noe med å ha enkle, kjente og ukompliserte greier som lett kan byttes ut underveis i en fjern havn.

 

Enig i prinsippet, men lithium har vel den fordelen at en ikke skal trenge å bytte det ut underveis. Men alt "tilbehøret" som er lithiumspesifikt er det vel værre med. Samtidig så er det vel egentlig mulig å gjøre en "ordinær" og mindre ukomplisert installasjon av lithium.... Dvs jeg blir alltid veldig i tvil når jeg leser "lithiumtråder" her inne... ;-)

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 19 minutter siden:

 Samtidig så er det vel egentlig mulig å gjøre en "ordinær" og mindre ukomplisert installasjon av lithium.... Dvs jeg blir alltid veldig i tvil når jeg leser "lithiumtråder" her inne... ;-)

 

"På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående. Et antall (6-7?) båter har testet lithiumbatterier et par tre år nå. De er unisont fornøyde. Ingen problemer er meldt så langt. Dette er moderate installasjoner, ikke induksjonstopper og "expressomaskiner" og slikt. Tror du vil få et annet syn på saken hvis du leser deres erfaringer, jeg fikk det i ethvert fall!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mare Nostrum skrev 45 minutter siden:

"På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående. Et antall (6-7?) båter har testet lithiumbatterier et par tre år nå. De er unisont fornøyde. Ingen problemer er meldt så langt. Dette er moderate installasjoner, ikke induksjonstopper og "expressomaskiner" og slikt. Tror du vil få et annet syn på saken hvis du leser deres erfaringer, jeg fikk det i ethvert fall!

 

Skal sjekke det ut.

 

Både her og på FB tar det helt av. Min interesse for Lithium er ikke basert på at vi har for lite strøm, det har vi egentlig aldri hatt, men rett å slett at pluss/minus 5000 sykluser betyr at jeg knapt vil trenge å bytte batteri igjen... noen gang, og det vil også være god økonomi selv med dagens priser. Pluss andre gevinster som teknologien gir "av seg selv". Mange virker besatt av å maksimere teknologien, en må lade batteriene på to minutter, tømme de på ett og helst ha 1000A tilgjengelig. Jeg liker teknologi... men den skal tjene meg, jeg skal ikke bli dens tjener ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hm.. krysserklubben har fått nye sider. En Subarureklame dekker halve skjermen min og jeg finner ikke frem til noe som helst.. jaja. 

 

Fant rette siden: https://www.sxk.se/pa-kryss

 

Den nye, pakryss.se, var håpløse greier. 

-------

Edit II: Er ikke mann til å finne artikkelen...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 28.11.2019 at 22.04:

pluss/minus 5000 sykluser betyr at jeg knapt vil trenge å bytte batteri igjen... noen gang, 

Jeg ser ofte at Lithium batterier kun måles i syklusser, som om de var mekaniske innretninger, men de er vel fortsatt kjemiske, der tid og temperatur sliter på batteriene uavhengig av hvor mange ganger de lades og ikke ?

Antall syklusser er vel bare ett max tall, eller evt gjennomsnitt, innenfor ellers normale drifts omgivelser, og i ett normalt tidsperspektiv (10 år ca ?)

Link to post
Share on other sites

Vindøyet skrev for 7 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157485199

 

Her var det litt å ta tak i :sweat:. Ikke akkurat noe smykke. Er litt usikker på hva selger mener med 120K :crazy: Er det det han er villig til å betale for at noen skal hente dri...n?

Enig i at prisen er høy. En annen ting er at det hadde hjulpet veldig å rydde ombord før fotografering. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Seilerslask skrev for 7 timer siden:

Den båten er jo i såpass tilstand at det er mer interessant med hva han er villig til å gi for at noen henter den...

 

Vindøyet skrev for 7 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157485199

 

Her var det litt å ta tak i :sweat:. Ikke akkurat noe smykke. Er litt usikker på hva selger mener med 120K :crazy: Er det det han er villig til å betale for at noen skal hente dri...n?

 

Er ikke enig i det altså.... sånn uten videre. Ja den ser ut til å ikke ha fått noe særlig tilsyn de siste årene, men akkurat derfor kan det være ett godt kjøp. Hvis det faktisk er en fungerende og velseilende båt på 36 fot for rundt 100 000,- så kan det være verdt en del timers innsats å få den pen. 

 

Rydding og vask av mugg er tross alt den billigste delen av å være båteier egentlig ;-)

 

Kjøpte selv en 31 fots seilbåt som vel så ca like jævlig ut nedi, og forøvrig. Hadde lagt i 3-4 år uten tilsyn, mugg og grønske både innvendig og utvendig. Etter iherdig rydding og vasking var båten helt grei den, ble aldri ett smykke men var til glede for familien i mange år. Og prisen, den var lav :-)

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 8 timer siden:

:giggle:

one-off skall det sikkert vare

 

men jeg lurer på om det er det, kanskje m den riggen

men skroget kjenner jeg igjen, med det karakteristiske hakket i overbygget, ligger en sånn på ´min´ brygge !

men husker ikke vad typen heter.


8 timer tok det så føll 5-øringen ned

 

Beason 36........

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

 

 

Er ikke enig i det altså.... sånn uten videre. Ja den ser ut til å ikke ha fått noe særlig tilsyn de siste årene, men akkurat derfor kan det være ett godt kjøp. Hvis det faktisk er en fungerende og velseilende båt på 36 fot for rundt 100 000,- så kan det være verdt en del timers innsats å få den pen. 

 

Rydding og vask av mugg er tross alt den billigste delen av å være båteier egentlig ;-)

 

Kjøpte selv en 31 fots seilbåt som vel så ca like jævlig ut nedi, og forøvrig. Hadde lagt i 3-4 år uten tilsyn, mugg og grønske både innvendig og utvendig. Etter iherdig rydding og vasking var båten helt grei den, ble aldri ett smykke men var til glede for familien i mange år. Og prisen, den var lav :-)

 

At denne båten kan bli en 'money pit' er det vel ikke noe tvil om. Men som du er inne på så handler det jo litt om ambisjonsnivå, og mye om hva den faktiske tilstanden er. Ikke ett bilde av motor og drev gjør at varsel-lampene blinker litt ift denne delen. Saltvannskjølt Yanmar kan jo dog være bra såvidt jeg har skjønt. Men kan fort svi av 100k der. Men om kjølhelse er bra, rigghelse er bra og seilgarderobe er passabel så kan jo dette bli båt av igjen...  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...