Jump to content

Prosjekttråd - redde havarert Amble A55 mikrocup-seilbåt

Thostr

Recommended Posts

Jeg vurderer å prøve å redde en gammel mikrocup-båt - Amble-designede A55 - som havarerte i fjæra utenfor Tromsø for noen år siden. Båten har blitt liggende utendørs inkl masten, og spørsmålet er om den er verdt å reparere. Det er en sjelden fugl, ble vissnok kun bygget 14 av disse, og båttypen er en populær entype-regattabåt bl.a. i Frankrike. Too good to go! Tenker jeg...

Selve skroget har en rekke skader inkl kjølinnfestet som er delvis knust - men det er absolutt ingen problem for meg å reparere. Masten er jeg noe usikker på, og det må jeg ta en avgjørelse på før jeg går i gang. Om det må kjøpes ny mast så er det antakelig ikke et akseptabelt prosjekt. Det er snakk om en With-mast på 8.10m. Masten har en del mindre skraper og hakk, som antakelig stammer fra at båten har ligget og gnuret i fjæra i flere uker og noen ganger har masten kommet borti stein sannsynligvis. Ikke bra. Ett av salingshornene er noe bøyd og foten på masten har klare deformasjoner. Ellers er masteprofilen rett. Er usikker på om noen av disse skadene enten representerer skader som kan være større enn det man ser på bildene, eller noen av skadene er uopprettelige/ikke lønnsomme å utbedre. Noen som kan se på bildene og kommentere?

Foten på masten har skader som må utbedres, tenker enten å kappe profilen noen cm eller lage forsterkninger på innsiden.

IMG_20191012_143235.jpg

IMG_20191012_142950.jpg

IMG_20191012_140643.jpg

IMG_20191012_140427.jpg

IMG_20191012_140249.jpg

IMG_20191012_140136.jpg

IMG_20191012_140018.jpg

IMG_20191012_135203.jpg

IMG_20191012_135704.jpg

IMG_20191012_140940.jpg

IMG_20191012_135947.jpg

IMG_20191012_135502.jpg

IMG_20191012_134254.jpg

Edited by Thostr
lagt til bilder

Har fått en del svar på Facebook hvor jeg postet tilsvarende tråd. Ingen som mener å se farlig skade. Jeg har fått et tips om å bruke noe som heter HTS 2000 for å fylle de mindre hullene i aluminium-masten. Ser ut som en slags miks mellom sveising og lodding, kalt 'brazing'. Noen som har hørt om dette og har erfaring?

-  

Edited by Thostr

Blir ikke flere innlegg på Båtplassen om dette prosjektet - de som er interessert kan følge med på Facebook-gruppen 'Oppussing Og Reparasjon Av Seilbåter'. 

Kunne jo ha holdt begge tråder oppdatert, men det virket jo ikke å være himmelhoppende stor interesse her - særlig sammenliknet med Facebook-gruppen hvor det er kommet et 20-talls svar fra en rekke folk inkl tidligere eiere av båttypen. Sorry Båtplassen...

Edited by Thostr
6 hours ago, index said:

Synd at du ikke gidder å opdatere tråden her på Båtplassen. Oppussingstråder er noe av det mest populære her. Og uten tråder dør forumet.

Hvis det er noe interesse så kan jeg oppdatere tråden her. 

Jeg er i prinsippet svært skeptisk til at 'all' aktivitet havner over på kommersielle Facebook o.l.. Men det er vanskelig å konkurrere, den aktuelle gruppen har f.eks 3000 medlemmer. Det er altså kun for 'Oppussing og reparasjon av seilbåter'. Gruppen 'Seilere på facebook' har 9000 medlemmer, og dette er medlemmer som får innflettet aktiviteter i en myriade av tråder og for mange en miks mellom private interesser og fritidsinteresser. 

Hard to keep up with the Facebooks...

Edited by Thostr

Men tråder forsvinner på Face. Det gjør de ikke her. Personlig liker jeg MYE bedre forum enn en FB-gruppe.

Når det kommer til masterep så kan det nok være lite å hente her. Jeg har i alle fall ikke peiling på master. Men spør her om glassfiber eller annet vedr båt så pleier det å være bra med svar.

Morsomme egenskaper på A55. Har dog bare vært ombord på en når den var ny, ikke seilt den. Vær obs på at den er kjent for litt dårlig stabilitet, den kan kullseile. Det gjør den dog mer morsom. 

Litt skeptisk til å fikse en så ødelagt båt, men størrelsen gjør det overkommelig. Det er mye OK båter uten store feil som er veldig billig eller gratis. Men lager du en prosjektråd kommer jeg til å følge med. Seilteknisk kan jeg bidra, men reperasjons på aluminium og glassfiber er det mange andre som kan bedre enn meg. 

index skrev for 1 time siden:

Og husk at selv om det ikke er så mange som kommenterer så er det som regel langt flere som følger med og blir inspirert.  Dessuten er tråden søkbar i årevis fremover. 

Helt enig med Index. Jeg har fulgt med på denne tråden, men ikke følt jeg har noe å bidra med enda. På en måte er det synd man ikke kan gi likes her, men samtidig er jeg vel glad for at forumet er som det er. 

Hei

Eg håpar du fortset med tråden her på BP.

Du kan nok få mykje kvalifisert hjelp.

Hugs at det ikkje berre er kvantitet som tel, men òg kvaliteten på råda du får.

Sjekk gjerne andre prosjekttrådar, som t.d. Komodo sin Fra daychruser til jolwaale. For ikkje å tala om prosjekttåden til Swaap.

Eit anna element er at BP er så godt som fri for tøysemeldingar, og ros/skryt sit laust:-)

Ask

Edited by Ask

Takk for alle svar. Skal holde i tråden i gang. Og her er noe jeg trenger innspill på:

Første bud er å få båten til et sted hvor jeg kan jobbe på den. Den ligger nå i fjæra utilgjengelig for henting med bil/henger. Kan muligens få en traktor ned der, men det er ikke helt sikkert. Er også et kostandselement. Så vurderer om det er mulig å få den på vannet. Vedlagt er et luftfoto-utsnitt hvor båten er synlig øverst i bildet. Er ryddet stein for å kunne ta opp båter i nærheten, så det er vel en fordel.

Båten veier rundt 5-600kg med kjøl. Lurer på å fjerne kjølen som nok er 250kg, tette hull i kjølinnfeste med Sika/Tec7, og så få den på vannet nok til å få den slept til en havn (og så finne en måte å frakte kjølen på senere hehe). Beste hadde dog vært å fått den ut med kjøl selvsagt, men hvordan skal jeg få dratt den ned i flomålet nok til at tidevannet vil flyte den? Skru en jern-stang ned i grunnen og vinsje den ned over treplanker e.l.? Med kjøl på så er båten 1m dyptgående...

En ting er sikkert, og det er at dette må skje før Kong Vinter inntar Tromsø, og det kan skje raskt. 

Tips? Ideer?

a55-fjaera.png

Edited by Thostr

Ingen facit, men tenker høyt:

Vinsj eller kjettingtalje. Jeg flyttet en bod her i hagen som vier en god del med en kjettingtalje. Hadde drakraft på på 2 tonn. Holdt greit til min jobb det. Men klart, en vinsj kan du "gir ned" ved å legge til en ekstra talje, så du kan få mer drakraft. 

Ser ut som steinbunn som går hele veien ut. Kanskje du kunne fått brukt et større anker, og ha kjetting fra det og oppover mot båten? Får det skikkelig tak så holder det godt. Mulig også forkatte det? Vinsj / talje festes i kjettingen, og du kan dra ganske langt ut. 

Usikker på hvordan du kan få redusert friksjonen mellom båt og bakke. Ser ganske ulent / kupert ut. Kan du bygge en "skinnegang" av 8x2" som den kan gli på tro? Målet er jo å redusere friksjonen samtidig som du beskytter båten mot ytterligere skader.

Takk for innspill. Anker og forkatting hadde jeg ikke tenkt på, det er jo bedre enn å skulle borre ned noe. 

Det er noe ulendt terreng ja. Lurte på å lage et opplegg med runde trestokker for å kunne rulle båten nedover mens den ligger på siden. Må ta en tur og ta bilder på fjæra sjø og få sett på detaljene. Er ganske stor tidevannsforskjell for tiden, det spiller jo muligens på lag her...

Thostr skrev 25 minutter siden:

Første bud er å få båten til et sted hvor jeg kan jobbe på den. Den ligger nå i fjæra utilgjengelig for henting med bil/henger. Kan muligens få en traktor ned der, men det er ikke helt sikkert. Er også et kostandselement

det de gjør på kontinenten, da de ikke klarer å løfte med mobilkran/lastebilkran på stranden.....er å slepe båten opp på en fartøysplåt/skipsplåt.......sen trekker de plåten (med båten på) innover land, tils de kan løfte !

så minimerer de skader på skroget

Gjerdestolper og 2'4 kan faktisk funke her. Og det blir ikke vanskelig å få avsetning på gjerdestolper etterpå i dette området heller :-)

En idé i kategorien 'crazy' jeg hadde var å se om jeg kunne alliere meg med Redningsselskapet og få deres hjelp til å trekke båten ut i vannet og slept til båthavn (da i kombinasjon med gjerdestolper osv). Har jo mine 3 timer med medlemskaps-støtte i behold i år, men tenkte mest på å appellere til 'hold sjøen ren'-perspektiver. Skader vel ikke å høre med dem, men hva tror dere - too crazy?

Edited by Thostr
8 minutes ago, Gunga Din said:

det de gjør på kontinenten, da de ikke klarer å løfte med mobilkran/lastebilkran på stranden.....er å slepe båten opp på en fartøysplåt/skipsplåt.......sen trekker de plåten (med båten på) innover land, tils de kan løfte !

så minimerer de skader på skroget

Skjønner. En utfordring her er at det er dårlig adgang ovenfor der hvor båten ligger, pga bebyggelse. Dvs det er et jorde ved siden av hvor man antakelig kan kjøre ned og så inn fra siden. Jeg er dog bekymret for at dette vil være svært kostnadsdrivende, og dette kan ikke koste mye før det blir uakseptabelt dyrt.

Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

Men tråder forsvinner på Face.

Nja.. gjør de det? Om en i fremtiden søker på gruppa (FB gruppa) feks "Amble" så vil en få opp alle postinger med treff og kan lett gå inn i tråden. 

At ting raser avgårde og "forsvinner" på populære grupper.. joda, men det forsvinner ikke. Dog er ikke folk særlig flinke til å bruke søkefeltet på FB, som fungerer helt utmerket. 

-------------

I dette tilfellet vil jeg si at trådstarter har rett. FB gruppa er norsk og konkret for oppussing av seilbåter, det vil være enkelt å finne igjen tråden der inne. Den vil forsvinne fortere her inne, til tross for "tagging". En kan også "tagge" innlegg på FB for å lettere kunne søke de frem i ettertid. 

12 minutes ago, Pinkvin said:

FB gruppa er norsk og konkret for oppussing av seilbåter, det vil være enkelt å finne igjen tråden der inne. Den vil forsvinne fortere her inne, til tross for "tagging". En kan også "tagge" innlegg på FB for å lettere kunne søke de frem i ettertid. 

Ja, er nok slik det er. Samtidig så kan jeg krysslinke FB og Båtplassen og sørge for å legge ut det som er interessant begge steder av oppdateringer. Så får begge tråder leve og så får vi se hvor det er mest av hvilken energi. Det er vel ok?

Og etter siste runder her så er det vel 1:1 mellom FB og BP, uten at jeg skal påstå at noen direkte sammenlikning er mulig eller ønskelig... 

Edited by Thostr

På det ene bildet ditt ser man en opplagshenger, det kan jo se ut som at dette stedet er mulig å nå med egnet redskap?. Jeg ville hørt med en lokal entreprenør (samt grunneier) for å lage en liten strandryddeaksjon. Vil tro en gravemaskin vil kunne løfte denne båten opp opp på en henger, slik at du kan få den hjem.

Thostr skrev for 13 timer siden:

Tips? Ideer?

Som nevnt. Lag ei ramme av tre som båten ligger på.

Lag en skinnegang av 2" 4".

Legg gjerdestaur mellom ramma og skinnegangen.

Rull den ut.

Hva jeg ville ha gjort?

Brukt en gravemaskin. To stropper rundt båten festet i skuffa.

Legg båten så langt ut du kan få den på lavvann.

Vent på høyvann.

Slep den vekk.