Jump to content

Prosjekttråd - redde havarert Amble A55 mikrocup-seilbåt

Thostr

Recommended Posts

Fikk avlastet kjølen, slo ned stålrør som vi kunne jekke etter. Tilpasset arm-lengden og fjernet det lille som er av interiør for å få plass til å trekke ut boltene. Første bolten kom ganske enkelt, betydelig mindre kraft påkrevd enn det vi opplevde i går. Lot første bolt stå i dvs trakk den ikke helt ut, og begynte på bolt #2. Bildet sier vel mer om hva som hendte da enn ord. Vi rev hodet rett av. Kan se ut til at bolten var noe korrodert...

The plan means nothing, planning is everything; Må nå få båten på bukker eller at kjølen henger fritt på annet vis slik at det går an å få ned kjølen med litt mer hjelp fra moder jord...Værgudenes samspill har også mye å si for om det lar seg gjennomføre noe mer i høst...

IMG_20191020_141757.jpg

Edited by Thostr

Kan være ett litet helv.... å få av en kjøl

har gjort det på en Maxi 77......skroget oppallet...alle bolter utskiftet til helgjenget stang med skive og mutter med ett par cm glapp for å på ett kontrollert sett senke kjølen........men den satt fast med bare ‘Sikaen’ (eller vad de brukte).....

brukte kniver, ståltråd etc etc for å sage meg gjennom Sikaen........800 kg som hengte i Sikaen !

16 minutes ago, index said:

Tynn pianotråd og et par trebiter til håndtak burde gjøre susen.

Ja, for å ta ned kjøler så gjelder det å ta det piano(tråd).

Edited by Thostr

Slik jeg forstår det er poenget at du trenger å ta av kjølen at du må få båten ut på vannet for transport? Eller er det for å reparerer / inspisere innfesting? 

For transport har du vurdert å leie en gravemaskinoperatør som kan heise båten og få den på en henger? eventuelt langt nok ut i vannet til at den flyter med kjølen på? 

7 hours ago, Krimart said:

Slik jeg forstår det er poenget at du trenger å ta av kjølen at du må få båten ut på vannet for transport? Eller er det for å reparerer / inspisere innfesting? 

For transport har du vurdert å leie en gravemaskinoperatør som kan heise båten og få den på en henger? eventuelt langt nok ut i vannet til at den flyter med kjølen på? 

Vi vurderer begge deler, kjøldemontering er for å enklere kunne få den på en henger nede i fjæra og dratt den opp. Det er marginalt med plass ned til fjæra, større gravemaskin er derfor ikke aktuelt. Kostnad er også en faktor her, men plass umuliggjør det i praksis. Minigraver eller traktor går, og vi har en litt større minigraver på hånden som skulle utføre løft til henger og dra denne opp.  

Å legge båten ut i vannlinjen har dukket opp som et alternativ igjen, kombinert med at vi lager støtter som den kan stå på. Men om vi lager støtter den kan stå på så kan vi like godt fjerne kjølen da og gå for henger-tilnærmingen. Og uvisst enda om minigraveren klarer å løfte båten i det hele tatt med kjøl...

Et nytt alternativ som har dukket opp er å rett og slett kappe kjølboltene inne i båten, grave under kjølen og så dra den av i kombinasjon med banke på boltene fra innsiden så kjølen kommer ut. Det er ikke mange cm, og det befinner seg et tre på siden hvor båten ligger som vi kan dra etter (stakkars tre...). Deretter kan vi vende tilbake til opprinnelig plan med henger.

Er også mulig at båten må bli liggende over vinteren, kom en del cm snø i natt. Men vi kommer antakelig til å prøve litt til i høst.

Edited by Thostr

Third time is the charm!

Greit vær i dag, vi tok turen for å utøve total empati-fraværende hypervold mot de resterende kjølboltene og få av kjølen - nå eller aldri før vinteren legger sin harde hånd på Tromsø.

Kjølbolt #3 knakk nesten umiddelbart, samme som #2. Ikke noe problem. #4 kom ut helt fint uten motstand, tilsvarende #1. Vi brukte en vinsj og fikk spent opp båten, og etter å ha skjøvet baugen og akter litt fram og tilbake så ramlet kjølen pent av. Er vel første og siste gang jeg kommer til å bli glad over lyden av en kjøl som ramler av?

Er ekstremt stor flo her for tiden. Har fått festet masten til skroget, lagt bommen inn i båten, og tettet hull etter kjølen med treplugger og Sikaflex. Er stor flo i morgen også, så vi skal gjøre et forsøk på å skyve båten ut i vannet og dra den med en gummibåt til Skattøra Marina. 

IMG_20191027_120702.jpg

IMG_20191027_123854.jpg

IMG_20191027_132200.jpg

Edited by Thostr

Stefano Cottardo sin båt. Han seilte Bergen-Nordkapp t/r. Brukte tre sommere på det. Han bor nå på Mallorca. Tror han har båten ennå. Vi trailet den til Venezia og seilte der en uke med den. Han hadde en ide om å bygge en ny kjøl med bulb, et par autocadfiler til forskjellige løsninger. Det er ikke så vanskelig. Den gamle kjølen gir litt lite oppretningskrefter uansett. Hensik Nissen Lie holdt på å miste livet da de seilte Ferderen i 1980?. Det var vann i båten og luka var åpen. Bølge to gjorde at de gikk rundt og med buken i været. Han ble liggende for lenge i sjøen. Etterpå fikk han fjernet båten fra LYS listene slik at den ikke skulle kunne få være med i regattaer. I Europa har de også kullseilt, men likevel ivaretatt klassen med VM hvert år. 

DSCN0452.JPG.e8ac55bd47c55a53c93ec51220bc1f46.JPGStefano bor nå på  Mallorca.

a55oversikt.gif.1da44aee8b937595e6eb313fc1f26e51.gif

Fra Original katalog. Båtene fra Sandefjord modellbåtstøperi var 50kg tyngre og mer solide. Båten kommer inn under "Racer" kategorien. Idag har alle båtene hengslet mastefot, noe som forenkler påmasting. A55 er mer laget som en tradisjonell kjølbåt. Idag brukes senkekjøl og innvendig ballast. 

Edited by 458PARADIS
21 minutes ago, 458PARADIS said:

DSCN0452.JPG.e8ac55bd47c55a53c93ec51220bc1f46.JPG

Se der ja, ser ut som et lykkelig(ere) eksemplar av arten! Er det din? 

Roret på A55-en jeg holder på med har fått skrellet av en del cm nederst, jeg trenger å få noen til å ta et mål så jeg vet hvor mye jeg skal støpe. Om dette er din båt så kanskje du kunne ha hjulpet? 

Det er Stefanos båt i 2005. Han forminsket roret, tok av den kompenserende delen. Den er bygget etter synsemetoden, dvs kanskje roret er for langt i utgangspunktet, så du kan gjerne bare jevne ut skadene og spoxysparkle og lakke det.1112081249_Denoverhengendedelenproreterfjernet.Roreterformetogbelagtmedglassfiber.Dettegjrbtenmerkursstabil..JPG.75570eced0e9c8bf30513ab16661916f.JPG

Edited by 458PARADIS

Takk for svar. Problemet mitt er at det mangler et bra stykke nederst på roret. Om du hadde hatt et bilde som viste hele roret her så hadde det gitt en bedre pekepinn. 

Redigert etter at du svarte ved redigering i din melding over: ser at det blir seilet regatta i Norge med A55 enda, så det var vel ikke noe permanent fjerning fra LYS? Mitt eksemplar har forøvrig bly støpt på kjølen som du såvidt kan se på bildene. Det var vel neppe på båtene opprinnelig? Kan jo støpe glassfiber på min så den får bulb-utførelse :-)

Edited by Thostr

En god del forskjeller fra hans A55 og mitt eksemplar, både ift vinsj-plassering og øvrig dekksbeslag/rekkestøtter osv. Har han gjort mange endringer?

Edited by Thostr

Stefano har leget sin båt etter sitt ønske. Thomassen er litt grovere i sitt valg. Du trenger ikke vinsjer på en så liten båt. Bruk heller cunningham på både stor og fokk. Heis opp seil og stram nede med et taljedrag over en liten blokk. Det er bedre å tenke jolle her. Båten er for liten til å vandre rundt på dekk og mekke fall og seil. F.eks en retriever på fokka med strikk gjør at den kommer ned av seg selv. Jeg har skrudd sammen 4 slike båter, en minitransat, 2 større båter, 4sniper, 2mindre joller..... det er gøy å få ting til å fungere.

Takk for alle meldinger. 

Dagens aksjon ble avblåst fordi mariaen ikke hadde henger tilgjengelig for løft. Den var stuet bort for vinteren, og ble for dyrt å bruke den store båtliften. Må prøve å få tak i en henger og noen som kan kjøre med hengeren i morgen...

9 hours ago, 458PARADIS said:

Andre A55:

S5000866.JPG.63e55bec5df019a74bb338fc7667f63b.JPGDSCN0596.JPG.ec54f151ba2302645b906b3c2412b567.JPG

DSCN0607.JPG.06859be084731d2180ecc25767dd0f0c.JPG

292_9265.JPG.3fd0b836b904c0aa6f96f454892fe0f2.JPG

292_9266.JPG.3e4881d469b547151d391745ae42d5cb.JPG

Båten jeg holder på med ser helt lik ut som disse, på en prikk - samme vinsjer og samme dekksutstyr eksakt ned til samme blokker. Eneste ulikheten jeg kan se utover det noe malplasserte rattet er at storseil-skjøte er forlenget.

Så du mener dette er av de som ble laget i Sandefjord? Mangler registreringsopplysninger og er ikke noe typebetegnelse montert som jeg har klart å finne.

Edited by Thostr

De som ble laget i Sandefjord hadde visst en plakett. De veier også 550-600kg m/mast/kjøl. Kjølen veier 160kg. Mast? Det er også litt forskjell på divynicellavstivningen inni. Hvis du er heldig, går det en avstivningskanal i hele båtens lengde på begge sider. Det betyr mye for skrogstivheten.

Edited by 458PARADIS
43 minutes ago, 458PARADIS said:

De som ble laget i Sandefjord hadde visst en plakett. De veier også 550-600kg m/mast/kjøl. Kjølen veier 160kg. Mast? Det er også litt forskjell på divynicellavstivningen inni. Hvis du er heldig, går det en avstivningskanal i hele båtens lengde på begge sider. Det betyr mye for skrogstivheten.

Skal se etter plakett.

Det er feite 'pølser' med avstiving på begge sider innvendig av skroget for avstiving. Ikke hele båtens lengde såvidt jeg husker, men et godt stykke og fram til skott forut.