Jump to content

Varmgang i dynamo etter skifte til lithium batterier?


Comforthe

Recommended Posts

alidal skrev 1 time siden:

Koblet du da fra ladeskille (relé/diode)og koblet landstrømlader direkte på startbatteri?

Jeg hadde først satt opp min båt med 2 x DC-DC, og hadde ikke egen landstrømlader til Litium. Benyttet bare den som var på start. Men den leverte ikke nok strøm når alle trengte lading. Så nå har jeg egen lader på hver av de to bankene

 

Men klarer den som er på startbatteriene å gi nok amper, så ser jeg ikke noe problemer med det, da DC-DC gir rett ladekurve. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år. :smiley:
Glemte faktisk å fortelle om det.
Jeg har kunder som eksperimenterte med temperatur-bryter, som beskrevet lengre ovenfor.
Hos en del gikk det forholdsvis bra, mens bryterne fusket hos andre etter en stund.
Temperaturen var nok ikke et problem, mens vi gjettet at det sannsynligvis er vibrasjonene
som de billige bryterne ikke tåler.
En som vil eksperimentere med slik bør kanskje sammenlikne forskjellige.

Ellers er det i grunn også slik at det ikke er noe vits i å bygge et bryterbasert system,
med mindre en bare ønsker seg en slags automatisk nød-stopp i tillegg til andre tiltak.
Det eneste som er virkelig logisk er nok å tilpasse enten dynamoen til miljøet (justering av effekt),
eller miljøet til dynamoens behov (både belastning og kjøling),
slik at dynamoen alltid kan yte effekten den fysisk ...kan.
For da omsider er det ikke lengre behov for noe nød-off. :smiley:

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 2 timer siden:

Koblet du da fra ladeskille (relé/diode)og koblet landstrømlader direkte på startbatteri?

 

Ja. Når systemet var operativt hadde jeg et signal relé som kuttet sense kabelen til et VSR.

 

Nå sitter jeg igjen med DC-DC converter mellom start (bly) og forbruk (lifepo). Landstrømsladeren min har flere utganger, så jeg bruker en til start og en til forbruk. Jeg har også regulatoren fra solcelle panelene koblet mot forbruk. I praksis trenger jeg ikke ladestrømmen fra motor-kjøring, så jeg har bare 30A tilgjengelig her. Min filosofi (i denne båten) er at all strøm til forbruk skal komme fra solceller. DC-DC lader er ment å supplere den ekstra strømmen man bruker under gange (autopilot, defroster, nav instrumenter osv).

 

DC-DC laderen er satt opp til å holde igjen lading til forbruksbatteriene til spenningen på startbatteriene har vært høyere enn 14.2V i 15 minutter. Fungerer veldig bra.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

alidal skrev 6 minutter siden:

Takker for svar! Noen som har erfaringer med forskjellige dc/dc ladere?

F. eks Victron Orion-TR Smart DC/DC Converter 12v-12v 30A eller Sterling BB 1240? 

 

 

Jeg bruker  Victron Orion-TR Smart DC/DC Converter 12v-12v 30A og er fornøyd. Den gjør akkurat det jeg trenger og Victron appen er en fryd å bruke.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

Ein DC-DC ladar på 30 amp er jo ikkje spesielt effektivt.

 

Opplever de at det tek for lang tid å lada forbruksbatteria, frå motoren?

Husk at alt av forbruk underveis spiser av de 30 amperene. Landterner, autopilot, kartplotter, radio, kjøleskap, lading av mobiler, nettbrett etc. Den løsningen der kommer ikke jeg til å gå for. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

Ein DC-DC ladar på 30 amp er jo ikkje spesielt effektivt.

 

Det er relativt og det kommer an på størrelsen av batteribanken din, og det kommer an på ditt kjøremønster og hvor ofte du har landstrøm.

 

Jeg har 1400 Ah LFP og det hadde ikke funka spesielt bra med 30 A lading hos meg. Jeg har 2x VP D6 og lader med begge dynamoer i parallell. Oppnår rundt 180 A på maks, med reduksjon ned til ca 120-130 A etter en tid om vi bare kjører rolig da dynamoene får mindre kjøling.

 

Jeg har ikke gjort noe med batteriopplegget i båten foruten å ha satt inn et transistorbasert batteriskille mellom start- og forbruksbank.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 4 minutter siden:

Jeg har 2x VP D6 og lader med begge dynamoer i parallell. Oppnår rundt 180 A på maks, med reduksjon ned til ca 120-130 A etter en tid om vi bare kjører rolig da dynamoene får mindre kjøling.

 

Har du 2x originale 115A Volvo Penta dynamoer på 1400Ah Lifepo4? 

Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 8 timer siden:

Takker for svar! Noen som har erfaringer med forskjellige dc/dc ladere?

F. eks Victron Orion-TR Smart DC/DC Converter 12v-12v 30A eller Sterling BB 1240? 

 

Snakker vi om de nye, røde, da er 1240 ikke tilgjengelig enda.
Men både 70A og 120A ladere er å få (og så klart de tidligere BB-Ultra med opp til 60A (real 53 ut).

40A laderen er på vei og forventes tilgjengelig hos Sterling en gang mot slutten av første kvartalet.
Det kommer også BB med opp til 200A, og andre kombinasjoner mellom spenningene på menyen,
men den regner jeg med tar litt tid.

40A (hele 550W ut) kan også vedlikeholdslade motsatt vei med omtrent 50%,  
70A (930W ut) og 120A utgaven (1620W ut) (og 200A som kommer) arbeider i en retning.
På 70 og 120A modellene er det i tillegg mulig å begrense strømmen til 85% og 65%  (RC BBR påkrevet).

TR-Smart har fordelen at den enkelt kan justeres per app, og kan brukes på nettverk.
Om dette er nyttig til mere enn å føle at en har kontroll, vet ikke jeg. I hvert all vet ikke jeg om noen
som trenger å bruke Appen når enheten er installert og lader.
Da brukes nok heller enten batterimonitor, eller en annen app som viser et av batteriene.

TR-Smart har også både fordel men samtidig ulempen at den ikke har aktiv kjøling.
Fordel er at dette ikke støyer.
Ulempen med passiv kjøling er at den nettopp derfor kan tape mye effekt.
Avhengig lufttemperatur, sirkulasjon og annet hendes at den ikke klarer å levere sine 30A på uttak lenge
men ble observert at den kan gå ned helt til knapt under ca 18A.
 
Sterling sine BB kan normalt holde sin maksimale uttak "endeløs", fordi har aktiv kjøling.
Dessuten er de nye BB-ladere veldig støysvake (kjøleviften dreier med lav turtall).
Sterling har forresten lagt ut en video på YouTube (Link til denne) som skal vise effektiviteten
av denne serien ved å vise 120A laderen med full last.
En som da konser litt på lyden kan høre hvor lavt den støyer, også ved full last.
Ganske interessant, synes jeg.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 1 time siden:

Jeg har 1400 Ah LFP og det hadde ikke funka spesielt bra med 30 A lading hos meg. Jeg har 2x VP D6 og lader med begge dynamoer i parallell. Oppnår rundt 180 A på maks, med reduksjon ned til ca 120-130 A etter en tid om vi bare kjører rolig da dynamoene får mindre kjøling.

Mja, da passer du rett inn i denne tråden.
Det du beskriver er når regulatorene har redusert til sin minste spenning (makter der maks 75A),
Men siden det synlig ikke holder fortsetter den å varme seg opp, som da gjør at
jernet i dynamoen blir så varm at den mister evnen til magnetisering.
>160°C, antar jeg (på grunnlag av mange liknende målinger med termografi).
Det er maks slitasje, i så fall, og ikke til å anbefale.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 7 timer siden:

Mja, da passer du rett inn i denne tråden.
Det du beskriver er når regulatorene har redusert til sin minste spenning (makter der maks 75A),
Men siden det synlig ikke holder fortsetter den å varme seg opp, som da gjør at
jernet i dynamoen blir så varm at den mister evnen til magnetisering.
>160°C, antar jeg (på grunnlag av mange liknende målinger med termografi).
Det er maks slitasje, i så fall, og ikke til å anbefale.

:seeya:
Jørg


@Joerg Becker Hvor kommer tallet 75A fra? Antar vi da snakker om 2 x dynamo i parallell?

 

Har montert tilsvarende system som @Sequoiamot 816 Ah Lithium og utstyrt det med kontinuerlig individuell strømmåling på hver dynamo + temperaturmåler, samt senseledning koplet på B+. Lading totalt overstiger aldri 120-125A og dynamoer regulerer seg raskt ned pga varme på tomgang, gjerne til 30-40A totalt. Stabil lading i marsjfart er gjerne 80-90A. Når batteriene er fulle pendler lading mellom 0 og 20-30A. Har montert vifter som starter på temperatur som en ekstra sikkerhetsforanstaltning (blåser i bakkant av dynamoer). 

 

Problemet med DC-DC lader er vel at enten er de for små slik at en ikke får utnyttet dynamo og er de store (og dyre) så blir lasten på dynamo potensielt for stor.. Det beste hadde vel vært en modifisert dynamoregulator med valgbart settpunkt for temperatur og temperaturmåling internt i dynamo der de kritiske/varmeste komponentene befinner seg. Kan du ordne det @Joerg Becker? 😁

Link to post
Share on other sites

Litt ukurant for trådstarter og de fleste andre kanskje, men jeg kan dele erfaring med en helt annen løsning. Byttet båt forsommer 2019, til en Scanmar 35 fra 1986. Betalte over budsjett pga covid og markedseksplosjon. Altså begrenset oppgraderingsbudsjett.

 

Motoren er fra 2003, VP2030 med 65(?)A dynamo. Forskriftsmessig landstrømanlegg med lader fra CTEK. Det satt 240 Ah blysyre forbruk, egne batterier til start, truster og ankervinsj. Hvordan lading av disse er regulert er et mysterium for meg. Det sitter bokser rundt om, installert på forskjellig tidspunkt, som jeg ikke skjønner noe av. Det eneste jeg vet er at det funker prikkfritt; jeg har aldri manglet start, truster eller ankervinsj, selv med gode seildager og lite motorbruk.

 

Merket fort at jeg hadde for lite luksusstrøm. Etter en dag på autopilot, et døgn med kjøleboks og litt wallas på kvelden, var jeg nede på 50% på forbruksbanken. Sagt på en annen måte, jeg hadde i praksis ikke råd til kjøleboks på tur. Jeg ville ha myyye mer kosestrøm uten å risikere noe med eksisterende regulering/dynamo. Manglet kompetanse til å fikle med eksisterende anlegg, og penger til å sette ut til proff.

 

Endte opp med å installere et helt separat anlegg bestående av 370W solcelle, 30A regulator, 280Ah selvbygget lithium, 200A BMS og 3000/6000W inverter. Total kost med kabler og sikringer/brytere ca. 22 000. Tok ut "langsomme" men store brukere (autopilot motor, kjøleboks og Wallas) fra gammelt anlegg og trakk nye kurser til Lithium sikringsboks. Den gamle forbruksbanken har nå ganske lite å gjøre, men jeg tenkte at dynamo og øvrig regulering ville få et lettere liv med start/truster/ankerspill. Jeg har altså ikke landlading på dette anlegget, men bruker en "manuell" 60 A lader når det er nødvendig. Eneste fysiske kontakt mellom anleggene er i kontrollboksen til autopiloten, der backbone/signal inn er fra gammelt anlegg, motorstrøm ut er fra det nye. Jeg bryter strømmen til motoren når jeg forlater båten, sånn at det overhodet ikke er kontakt mellom anleggene.  

 

På tur om sommeren har jeg rikelig med strøm til kjøleboks og fryseboks, espressokopper og mitt behov for brødrister, stavmikser og toastjern. På solrike dager er det fullt kl. 10 om morgenen. På kjølige morgener brukte jeg stråleovn 1250W til morgenkaffen, i stedet for å fyre Wallas. Likevel fullt batteri utpå dagen. Regulerer selvfølgelig luksusforbruk etter hvor mye sol som er meldt, men det skal veldig langvarig dårlig vær til at jeg f. eks må stenge kjøleboks. Har ikke opplevd i nærheten.

 

Om vinteren har jeg ca 4 dager på fullt batteri, men ligger aldri så lenge uten gjesteopphold og tilgang til strøm og lading. For kaldt i uisolert båt. 

 

Jeg har kun koblet det nye anlegget sammen, med sikringer på anbefalte plasser. Det er ingen jord. Er det et problem, og i så fall, hva gjør jeg med det?

 

Er det andre potensielle farer eller problemer som jeg ikke har sett?

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 41 minutter siden:

 

 

 Har montert vifter som starter på temperatur som en ekstra sikkerhetsforanstaltning (blåser i bakkant av dynamoer). 

 

 

 

Hei. Kan du skriva litt meir om type vifter, temperatursensor, og koplinga?

 

Får viftene luft utanfrå, eller bles dei berre luft frå motorrommet?

 

Eg lurar på å kjøpa eit vifta til kvar dynamo, og kopla dei på dynamoane.

Dette slik at viftene startar automatisk når motorane går.

 

Kan dynamoar bli for kalde når dei står i eit mottorrom? Eg trur ikkje det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 12 minutter siden:


@Joerg Becker Hvor kommer tallet 75A fra? Antar vi da snakker om 2 x dynamo i parallell?

 

Har montert tilsvarende system som @Sequoiamot 816 Ah Lithium og utstyrt det med kontinuerlig individuell strømmåling på hver dynamo + temperaturmåler, samt senseledning koplet på B+. Lading totalt overstiger aldri 120-125A og dynamoer regulerer seg raskt ned pga varme på tomgang, gjerne til 30-40A totalt. Stabil lading i marsjfart er gjerne 80-90A. Når batteriene er fulle pendler lading mellom 0 og 20-30A. Har montert vifter som starter på temperatur som en ekstra sikkerhetsforanstaltning (blåser i bakkant av dynamoer). 

 

Problemet med DC-DC lader er vel at enten er de for små slik at en ikke får utnyttet dynamo og er de store (og dyre) så blir lasten på dynamo potensielt for stor.. Det beste hadde vel vært en modifisert dynamoregulator med valgbart settpunkt for temperatur og temperaturmåling internt i dynamo der de kritiske/varmeste komponentene befinner seg. Kan du ordne det @Joerg Becker? 😁

Så klart kan jeg det, Fantino, er jo bare noen timers arbeid. 
Men finnes det noen bl. de "eksperimenterlystne" som gidder å betale for arbeid,
når dem vanligvis foretrekker heller å høre på andre som hevder at det ikke er noe problem,
selv om videre samtaler og informasjon beviser at problemet faktisk er der? :smiley:

Men, i det tilfellet her ville det etter hvert fortsatt bare være dynamoer som er ratet ...kald... til 115A,
og som skal levere maks 90A når den er varmt etter fem minutter.
Dem er uansett ikke tenkt for å å stå konstant i overlast, ....ferdig talt.

75A er omtrent effekten disse Mitsubishi 115A kan levere, både når dynamoen arbeider på høy turtall
og regulatoren har begrenset på sitt minimale når dynamoen har overskridd sin maksimal temperatur.

Den kan altså ikke lengre ned og være fortsatt innenfor sin beregnete arbeidstemperatur samtidig.
Den lille begrensningen som denne regulatoren kan gjøre er også ...bare.... et område
som er tenkt rent som nødbremse, dvs. kun for å kunne takle kortvarige over-belastninger
(betyr minutter, ikke halve timer og enda mer).
Dvs. at det er absolutt grense, som ligger langt nedenfor vanlig anbefalt bruksområde allerede.

Logikken bak dette, som nesten alle "diskutanter" gjerne skyver til side når
spørsmålet først kommer er:
Hvorfor, i all verden, skulle produsenten montere en dyrere regulator, som kan begrense effekten,
når dynamoen egentlig skal kunne takle denne temperaturen konstant? :smiley:

Når så dynamoen leverer enda mindre, da gjerne (observerte) 68A og t.o.m. laver,
er denne så glovarm at det er destruktiv. (f.eks. at lager mister sin smøring, eller at isolasjons-lakk
harpiks og annen plastikk eldes overproporsjonalt, mv.).
Dessuten: Det blir verre for dynamoen når en da omsider senker turtallet til midlers rpm,
for da ligger dynamoen med full last i det turtalls-område men får enda mindre kjøling der.
Dette... er bare ukontrollert røv, og et liv i håp, men ikke teknisk forsvarlig.

Har du to motorer og dynamoer?
Dynamoer pleier ikke nødvendigvis å ballansere mellom dem.
Vanlig er at en dynamo arbeider betydelig mer, mens andre dynamoen har ferie.

Det som bør gjøres i så fall er å begrense belastningen.
På denne dynamo enten til maks 60A når motoren skal kunne gå også med lav turtall.
Her kommer BB-ladere på bane.
Ellers, og bedre fordi mere effektiv, med ekstern regulator og linear begrensning i feltstrømmen.
slik at den begrenses med fast % over hele turtallbåndet.
Eller enda bedre, med ren temperaturavhengig regulering (som da måtte begrense
allerede godt i forkant av overtemperaturer men ikke først når det ha blitt for varmt).

Når en allerede har behov for så mye strøm til både lading og parallell forbruk,
og en så forutsetter at dynamoen ikke er tenkt for mer enn 90A t.o.m. under optimale forhold,
og at det er forholdsvis vanskelig å tilpasse (Mi 115A er ikke noe for nybegynnere)
er neste trinn å vurdere om en ikke bare bør oppgradere både dynamo og regulering.

BB-ladere kan bli kostbart, ja, når dem skal yte fordi behovet er der.

Men hva er dyrt?
Spørs er jo bare om de er nødvendig med noe fiks.
Hvis svaret er ja, da er det spørs om det er begrensning som hjelper,
eller om man trenger og dermed har behov for "mer".

Begge deler krever innsats, og bruk av penger.
Diskusjoner som føres på feil grunnlag til feil resultat sparer penger bare enn sålenge det værer,
og fører så likevel til enten bruk av pengene, eller enda mere penger,
eller også veldig mere penger når det ble katastrofer i tilfellet det ikke er bare dynamoer som ryker.

:seeya:
Jørg
 
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 1 time siden:

Er det andre potensielle farer eller problemer som jeg ikke har sett?

 

 

 

 

 

 

 

Overhodet ikke.
Du ser jo at du klarer deg med dette opplegget, så er det nok helt ok. :thumbsup:
Det skjer først når forbruket ditt går over det du har, så klart.
Da trenger du tiltak.

Ang. dynamo 65A.
Med 250Ah bly i forbruksbanken er denne helt ok.
Truster, vinsj og startbatterier pleier å arbeide uten å bli utladet mye (Ah/Wh) i de få sekunder den brukes.
Helt normal det også.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 40 minutter siden:

Overhodet ikke.
Du ser jo at du klarer deg med dette opplegget, så er det nok helt ok. :thumbsup:
:seeya:
Jørg

 

Tenker i de samme baner selv. I grove trekk. Jeg har ikke behov for å bruke Huldas digre motor til å lade batterier. I mitt tilfelle kan aggregatet ta seg av den jobben. Jeg må uansett ha en ny landstrømlader. Min hederskronede gamle 50 A Stirling passer ikke til å ta seg av LiFePO4. Aggregatet bruker litt over 1/2 liter i timen, og V8'ern bruker 5. Og jeg kan kjøre en mye større lader en de 70 A som motoren gir.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 3 minutter siden:

Om den bruker det på høy tomgang for og lade tror jeg heller du skal få deg ny hovedmotor.

Nå er jeg såpass oppegående innen mekanikk at jeg lar ikke en diesel stå og prompe på tomgang. Motoren min er ikke bygget for å gå på ubelastet turtall. I tillegg takler ikke drivsystemet mer enn maks 80 A generator/dynamo. Og jeg tenker mer i retning 120 A lading (eller mer). Aggregatet er rated for kontinuerlig krenging på 30 grader, V8'ern er rated for 5 grader (bilmotor). Bedre nå?

Link to post
Share on other sites

Om det er en bilmotor har den vel neppe noen problemer med og gå nærmest ubelastet i lang tid det er jo tros alt for det meste det en bilmotor gjør.

Men helt enig et aggregat er langt mer hensiktsmessig. Problemet er ofte at folk drar ombord små bensinaggregater og gjør båten om til en tikkende brannbombe. Men med et skikkelig marine dieselaggregat blir det jo meget bra.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 16 timer siden:

 

Det er relativt og det kommer an på størrelsen av batteribanken din, og det kommer an på ditt kjøremønster og hvor ofte du har landstrøm.

 

Jeg har 1400 Ah LFP og det hadde ikke funka spesielt bra med 30 A lading hos meg. Jeg har 2x VP D6 og lader med begge dynamoer i parallell. Oppnår rundt 180 A på maks, med reduksjon ned til ca 120-130 A etter en tid om vi bare kjører rolig da dynamoene får mindre kjøling.

 

Jeg har ikke gjort noe med batteriopplegget i båten foruten å ha satt inn et transistorbasert batteriskille mellom start- og forbruksbank.

Dette må vel være en god løsning.  Da får man glede av full effekt fra dynamoer inn på batterier, samtidig som transistorbasert skille hindrer dynamoer å bli ødelagt om BMS kutter (startbatterier alltid tilkoblet via skille). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...