Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

@baatsman

Takk for gode betraktninger rundt Bavaria båtene.  Kommer godt med når valget skal gjøres. Var den gammel, den 44 vision?

 

@Gunga Din

Det var virkelig godt det kom noe oppbyggende her. Var nesten så jeg begynte å tvile på om det kan gå bra. Har akkurat  sett på en film om seiltrim. Å jeg ser det er mye å lære. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Å seile er faktisk enkelt. Å seile godt krever litt mer. Det kan gjøres akkurat så vanskelig man vil. Jeg liker å gjøre ting enkelt og er happy med det. Vi seiler når vinden passer oss. Og jeg synes selv jeg får til seilingen ??
 

 

det er når det blåser opp eller noe uventet skjer at båtstørrelseb kan bli  et problem. 
Alt virker greit til noe skjer. Da er store seil tungt å håndtere. Jo større båt jo tyngre seil. Alene ombord da kan være vrient. 
 

Feks et rullestorseil som kiler seg eller et skjøte som kniper på en vinsj. 
 

Derfor tenker jeg 50 er stort som første seilbåt ?

De fleste båter som seiler langt med 2 personer ombord er 40-43 fot.  Med tanke på et fremtidig salg tenker jeg også at en båt i den størrelsen er mer kurant enn en 50 foter (som kanskje til og med krever D5L)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men om han bruker båten som motorbåt og seiler utlukkende i skapelig vær, er dette neppe noe stort problem...

Har oppfattet det slik at Bjørn er en erfaren motorbåt eier... og jordomseiling står vel neppe på programmet første uken....

Det viktigste er kjennskapen og erfarenheten på båtlivet generelt sett...syns det er tull å dramatisere dette mer en nødvendig..

 

Jeg ser "klovner " i seilbåt hver sommer...de overlever de også.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Feks et rullestorseil som kiler seg eller et skjøte som kniper på en vinsj...…...

 

mye skummelt kan skje...….tenker ikke rabble opp saker...…..Bjørn må sove om nættene !:smiley:

 

 båten virker veldig bra o bo i, utrymmen som en mindre villa !.....men att ha som nybegynnerbåt for å lære seg seile i...da er jeg mer skeptisk

vad er vekta 14-15 tonn tom ?  nærmere 16m lang ! 22m mast ! 138m2 i kryss-stellet og 187m2 genakker (fann litt etter googling)

 

en vri på det hele kunne ju vart å kjøpt en båt til...……..:thumbsup:

en liten billig sak, som solgtes igjen etter ett år eller to.....om båtplass finnes...for å friske opp seilkunskapene ?!

 

en Askeladd eller noe slikt

Askeladden.jpg

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 1 time siden:

Hvorfor flytte fra en lekker leilighet med utsikt & takterrase til en kjellerleilighet? Greit nok om man skal til Australia, men i skjærgården er det bare begrensinger både over og under vann med mast og kjøl.

 

Der er jeg for så vidt enig i, men det må være noe den enkelte vurderer selv...

Skal en ha en nyere båt i 50 fots klassen, slik Bjørn går for, så er det utrolig mye billigere med en seilbåt en en flybridge båt i samme størrelse og årsmodell...

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis Bjørn tar med seg båten til en lokal regatta så vil jeg tro at det er ganske fort gjordt å fylle båten med kompetente seilere. Det er nok mange som gjerne vil være med en såpass spenstig potent turbåt. Vinn vinn for flere, noen får seile stor båt som kan seile fort og Bjørn får kompetanse og en bratt læringskurve. Det er veldig greit å begynne på en tøff måte så slipper man og dra med seg feil på veien. 

Men det å være mannskap på en regattabåt er også en bratt vei til toppen. 

Lykke til, håper at det går i orden med salg og kjøp. Krysser noen fingre for deg jeg. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Har oppfattet det slik at Bjørn er en erfaren motorbåt eier... og jordomseiling står vel neppe på programmet første uken....

Det viktigste er kjennskapen og erfarenheten på båtlivet generelt sett...syns det er tull å dramatisere dette mer en nødvendig..

Dette er nok essensen i denne storyen om meg som seiler. Jeg vet litt, om hva som kan skje. Det blir absolutt ikke seiling rundt Kapp Horn første uka. Jeg er jo godt kjent rundt Jæren. Har vært der i de fleste værtyper. Også med bølger over 7 meter. Det har jeg ikke planer om, på jomfrutur med seilbåt. Da venter jeg.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

 

en vri på det hele kunne ju vart å kjøpt en båt til...……..:thumbsup:

en liten billig sak,

Har faktisk tenkt tanken.  Og droppet den. 

De som kjenner meg, vet at jeg er særdeles forsiktig. Å relativt god kontroll på værsituasjoner.  Så første del av seilerlivet, blir barnehageseiling. 

Blåser det opp, når jeg er ute, de første turene. Så ramler seila ned. Eller rulles inn, lenge før andre ferske seilere ville gjort det. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

vi hadde en 2008 mod kjøpt 2010. Båten var prod NOV eller DES 2007.  Hadde en single seiler i havnen som seilte alene hele tiden. Det var en ganske ny Benetau 50. Seiling er ikke vanskelig. Trimming og optimal fart er vanskelig. Men en 50 foter trenger el winscher for å heise seil. Eller el winche håndtak. 
 

med defensiv seiling går solo seiling fint. Har kommet innover singlefjorden med skjøtene 10 m foran baugen. Og seilet på samme sted. Det va stiv kuling og lite gjennomtenkt slag som var årsaken. Det er store krefter i gang. 
 

uansett, mange har satt inn hekkthruster i seilbåter nå. Så det finnes hjelpende hender. 
 

Men hvor høy er masten , mener Vision 44 hadde 21 m eller 21,9 høyde. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

To ting var viktig for oss/familien når vi gikk fra motorbåt til seilbåt. 

 

1. Sikkerhet. En har da en båt klasse A. Uansett hvilket drittvær en måtte komme ut for så er en trygg så lenge en klarer å styre i riktig retning, sånn grovt sett :-) Og en har to fremdriftssytemer, både motor og seil. Svikter det ene så har en det andre. 

2. Komfort. Seilbåt er rett og slett en komfortvinner, særlig når været begynner å bli dårlig. Å seile er suverent ifht å gå for motor. Da går en fra komfort til nytelse. 

 

De to punktene gir ganske store "konsekvenser". Lengre rekkevidde på ferieturer fordi værvinduene blir større når komforten i litt sjø øker, og økt trivsel ombord når man er i en båt som både er, og oppleves som trygg. 

 

Det er helt utrolig hva en sjøklar seilbåt "tåler". Som andre her så slår jeg ett slag for regatta. Gjerne som mannskap i annen båt, eller fokkeslask i egen, med en del vind. Mange som er uenig med meg men som tidligere jolle- og brettseiler syns jeg det er viktig å kjenne grensene til båten en har. Det er ikke farlig å krenge på kryss til rekka går nedi eller avdriften begynner å bli like stor som fremdriften, men det er veldig kjekt å vite om roret slipper, rett og slett oppleve hva som skjer "dersom". 

 

En vil gjøre feil, og fortsette å gjøre de også når en har seilt i mange år, eller et helt liv for den saks skyld. Selvfølgelig vil en oppleve at en ikke er oppmerksom nok og det kommer ei vindkule som legger båten flat (da er det greit å ha prøvd å "ligge flat" før, å vite at det går helt greit). Selvfølgelig vil en oppleve å få et realt fittestikk på vinsja på feil tidspunkt, eller en ufrivillig jib, eller reve for seint. Osv. Sånn er det å seile, og det kan være et jævla slit, og utrolig fint :-) Det er hele poenget.

 

Og så er det utfordringa med at en kan lære så lenge en vil. En blir aldri utlært i seiling. Begynner en med regatta så slipper en å plages med hva en skal bruke penger på også ;-). Slappe av kan en gjøre på sjukeheimen sa bestefar min. Han var ikke lenge på sjukeheimen (før han daua) ;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er mange gode tips om å bli med på regatta. Jeg tenker litt på det, og det kunne jo være gøy å se proffe folk bruke båten. Det er vel ikke mange som er begynt å seile regatta i mars april. Men det kan jo komme senere,  når jeg har fått båten hjem. 

 

Det fine med Bp,  er alle de gode velmenende rådene.  

Takker så langt for alt som er kommet frem. Det er med på å gjøre prosessen enklere ? og noen ganger vanskeligere.  Det er når jeg begynner å tvile. Så på den filmen som handler om riggtrim og seiltrim..  Det tar nok noen år.. før det sitter i hodet. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

ikke se for mye film og les for mye. Det er enklere enn det virker som. Jeg har opplevd det.

 

Bølger og stor sjø er også mye mye mindre "viktig" i en seilbåt. Du lever med elementene på en helt annen måte og så lenge du ikke skal utfordre elementer, vær og skjebne, så går det helt fint.

 

Ja, det er situasjoner der man blir stresset, men det er det mange ganger flere av i en stor motorbåt der man må stole 100% på maskiner og elektronikk. Det er en del av båtlivet.

 

Kjør på!

 

Har seilbåt selv (etter å ha brukt mange store motorbåter tidligere) og ser selv etter stor motorbåt, men det er bare for at jeg har lyst til å ha en slik stor teknisk innretning engang i livet. Sjølivet, trygghet, uavhengighet fra vær (i større grad), enkelhet og kostnad -> alt peker på seilbåt...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bortover til Stavanger i slutten av denne måneden. Ny inspeksjon. Regner og med jeg får litt flere svar på det jeg lurer på da. Så kan det hende jeg bestemmet.meg ganske snart etter det. Men jeg må innrømme at det frister mer og mer. 

Samtidig som jeg ikke ikke helt får det inn i hodet da, at da må white Lady selges.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Håndtering av båt og seiling kan du ta med knusende ro, er min mening...

Det er jeg helt overbevist om at du håndter med letthet...

Om du kommer til å trives i en kjeller er noe annet, men her er vel ganske store vinduer i de båtene der, så da blir vel kjeller følelsen vekke også...

 

Tror forumet trenger en ny hentetråd nå...det forplikter... :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Også så mye mindre drivstoff du vil bruke da. På forrige båten min (Fairline Phantom) brukte jeg rundt 130 l/t på marsjfart (2x375 hk motorer) . Nå på seilbåten så bruker jeg enten 0 l/t hvis seil er oppe, eller rundt 3 l/t på motor (28 hk) på marsjfart.

I seilbåten min sitter en bitteliten symaskinmotor (D1-30) som er enkel og billig å serve kontra de to TAMD63P maskinene jeg hadde i motorbåten.

Enkelt og greit med seilbåt :sailing:

Screen Shot 01-15-20 at 06.25 PM.JPG

Screen Shot 01-15-20 at 06.28 PM.JPG

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

For seilbåter fra ca 2000 og fremover har jeg aldri tenkt at det er som å gå ned i en kjeller. Ja, det er kanskje færre og mindre vinduer enn i en motorbåt, men med cockpit-telt sitter man veldig ofte oppe uansett, selv i regnvær. Og under dekk blir det lunt og koselig, som på ei hytte.

 

Ja, i en søtti-/åttitalls-seiler på rundt 30-35 fot kan det bli litt mørkt og trangt under dekk, men da tenner man stearinlys, leselys og lamper, så blir det så koselig, så.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...