Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Jeg har forbindelser der borte om du trenger takstmann...

Det legger jeg meg bak øret, tusen takk. Kan jo hende jeg kan sende en annonse til deg, å spørre om din mening. Jeg har jo på en måte slått fra meg katamaran,  siden jeg trodde det ble for dyrt. Men det kommer på lista igjen?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe særlig vettugt å komme med i denne sammenheng, og ikke alltid i andre sammenhenger heller for den saks skyld, men jeg vil gjerne få ønske deg lykke til med "jakten på ny kjærlighet"!  :giggle:

Det ultimate ville kanskje vært om du fikk med deg sap 2000, reiste langt vekk, f.eks. inn i Middelhavet, og brukte laaaang tid hjem igjen.

Til og med Aschehoug forlag hadde nok fulgt med på den hentetråden.

Det blir uansett spennende tider fremover, både for deg og oss andre!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg løsningen for deg Bjørn. Husker du han som etter foredraget om Origo på langtur på met.no nevnte sine turplaner rundt jorden? De kom til Tahiti hvor båten nå ligger for salg. Kjøp denne, nyt noen måneder der, før du starter BPs hittil lengste hentetråd. Dette er en båt som vil dekke alle dine behov, både velutstyrt og velholdt:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155455014 

 

PS: eieren er også aktiv her på BP, og det er en tråd om turen et sted (men ble ikke aktiv etter avreise, jeg har derimot fulgt dem på facebook).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev 12 minutter siden:

Jeg er dårlig på å prute,  å dette er jo på en måte livsverket til dem som har vært på langtur. I mine litt rare øyne ville et maksbud på 1.3 vært på grensen til en fornærmelse ?

 

Det tror jeg faktisk ikke. Kostnadene løper og uten å ha fulgt med på priser på båter som har "strandet" på langtur så har jeg fått med meg at det ikke alltid er lett å få solgt når det så og si følger langtur hjem med som nisse på lasset. "Kjenner" et par "venner av venner" som har måtte gå mer enn 300K ned i pris for å få solgt båt "langt av sted". 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zitt skrev 8 minutter siden:

Det er neimen ikke sikkert at dette er noe for deg, Bjørn, og jeg spør nærmest av nysgjerrighet: Hva hadde noe sånt som dette kostet å få hjem til "avgiftslandet"?

Flott er den iallfall, men man må vel plusse på et par kilo med tusinger?

https://www.yachtall.com/en/boat/lagoon-46-317101

1769390070_Bilde441.jpg.2bee2eccd6bb768e1215fdd2ed42acee.jpg

 

Her mangler det nok en null i prisen. 

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn

 

Spanande prosess du er i!

Det blir nok bra med seglbåt, og enno betre med ein seglkatamaran.

For 1-2 personar er nok ein 38 fots katmaran meir enn stor nok.

Me har budd eit år i vår FP Athena 38. Det var med ein toåring, og ein baby. Det funka fint.

Athena 38 har klart mindre volum enn Lagoon 38 og Lagoon 380.

 

Klukking mot akterspeglet har eg aldri tenkt på som noko problem.

 

Lykke til i prosessen vidare, og spør om du trur eg kan bidra med noko.

 

Ask

 

 

Link to post
Share on other sites

Maxi-båtene er velbygget og bra, det er en 38-foter som kan være ‘innafor’ spec’en din, litt usikker på kravene til rederlugar og plass for vaskemaskin. Men se

https://www.sailguide.com/aasikt/comment-nr783?parent=905

 

Det ligger en til salgs i Sverige, se http://www.batagent.se/4153, og da blir prisen sånn noenlunde.

 

Men i DK er det en til salgs for færre kr., men kursen DKK/NOK er håpløs og så kommer jo mva på toppen ved import enten du tar inn fra S eller DK. se https://www.dba.dk/maxi-38-aarg-1996/id-112998197/

 

men skulle det dukke opp noe sånt i gamlelandet kunne det være verdt en kikk! Lykke til Bjørn! 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 6 timer siden:

Stillehavet er nettopp...stille. Beste stedet å lære seg seiling. Få med deg et par erfarne så er du utlært når du kommer hjem. Og hva endelig pris blir er jo vanskelig å si?

Stillehavet er langt fra stille. Blåser faktisk ganske mye. Og det er utrolig mye bølger. Men er fantastisk å seile i området. Drømmeplass, har seilt i området, og har en drøm om å kjøpe båt der. Har mistet lysten på en vanlig jordomseiling, bedre å starte i paradis (Tahiti). Båten så veldig bra utstyrt ut, men tror ikke det er slemt å komme med et bud på 1.3. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 13 timer siden:

Som du skjønner så er det manga tanker i hodet, å jeg liker å prøve d3m ut. For mange år siden hadde jeg en drøm om å bo i båt. Alle sier det er ufornuftig.  Men jeg er meget glad for at jeg gjorde det. Det har vært veldig gode år.  

Når nå lysten og drømmene endrer seg litt, så vet jeg at jeg vil angre, dersom jeg ikke forsøker. 

Ekstremt viktig å følge sine drømmer. Hadde ett essensielt valg for 8 år siden, og har ikke angret på at jeg fulgte drømmen. Er alltid mulig å gå tilbake til det gamle. 

 

Enig i valget om å ikke gå over 50 fot, det blir lett mye å håndtere i havn. På havet derimot er størrelse bare en fordel. Mye spennende båter til 1,5, bør være mulig å prute litt. Foretrekker selv å sove akterut, Stor forskjell på «støy» fra klukking på ulike båter. Vil egentlig ikke kalle det støy. 

 

Lykke til med valget. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...